(18.30 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

Já jsem opakovaně zdůrazňoval, že v případě návrhu zákona se jedná o čistou transpozici, neboli povinnosti v tomto návrhu zákona obsažené nikterak nezpřísňují požadavky dané evropským právem, naopak my, nebo předchozí vláda, ještě když pracovala s tím návrhem, pracovala na tom, aby ten výklad nebo ty skupiny, kterých se to týká, těch vozidel a jejich užití, měl vlastně maximum možných výjimek. Já už jsem o tom hovořil i předtím, že to skutečně není o tom, že bychom museli mít sanitky a stíhací policejní auta na baterky, jak se říká, nejedná se o meziměstskou dálkovou dopravu a podobně.

Já bych teď jenom shrnul některé argumentace k tématům, která zazněla ve všeobecné rozpravě - pouze krátce. Často byly vznášeny připomínky k omezené dostupnosti alternativních paliv či k finanční náročnosti provozu těchto nízkoemisních vozidel či nedostupnosti vozidel a komponent k výrobě. Když vezmeme v potaz pořizovací náklady a náklady na provoz, elektromobilita sama o sobě má i ekonomické výhody v dlouhodobějším horizontu. Nemůžeme se dívat na to optikou současné situace, kdy ceny různých energií se pohybují i v souvislosti s tím, jak se vyvíjí válka na Ukrajině nebo jak některé země budují řekněme více diverzifikovanou infrastrukturu. Nicméně možnosti naplnit požadavky implementace pro nízkoemisní podíl v soutěžených a nakupovaných vozidlech je do roku 2025 a na bezemisní část až do roku 2023, takže i aktuální krize na Ukrajině, pokud by bylo řádně implementováno, nás vlastně nepřivádí do žádné svízelné situace. Diverzifikace vozového parku by naopak v budoucnu měla snižovat rizika. Můžeme se na to podívat i v nějakých konkrétních případech, kdy část třeba hromadné dopravy je v tuto chvíli plynofikovaná, část je elektrifikovaná, část jsou klasické dieselové autobusy, a jak vidíte, v určité momenty se podle toho, jakým způsobem se vyvíjí ceny energie v důsledku války, ta výhodnost může být kolísavá v případě třeba fosilních paliv - a to jsem zmiňoval ráno, ropu si prostě vyrobit na rozdíl od elektřiny nedokážeme, tak naopak může být dokonce ten klasický podíl jistým handicapem.

S nárůstem cen se potýkáme v celé ekonomice, roste cena vozidel i se spalovacími motory, cena pohonných hmot, a tedy provozní náklady těchto aut. Já bych chtěl ještě říci, že evropská legislativa ve vztahu k omezování emisí bude do budoucna pravděpodobně přísnější, proto si myslím, že jít tou cestou postupnou, tak jak předvídá tato transpozice k roku 2005 a 2030, může být i potom prozíravé, aby se nám neakumulovaly nějaké povinnosti, které vyplývají z našich závazků, které schválily již vlády předchozí vůči EU. Já jsem i ráno zmiňoval, jak se to týká dopravců, kteří poskytují veřejné služby. Pokud se podíváte na detaily této transpozice, jsou tam jednotlivé třídy, vyvrací to řadu argumentů, které v té debatě zazněly možná z neznalosti této legislativy.

Otázky, které jsou spjaté s přijetím zákona o podpoře nízkoemisních vozidel, byly projednány samozřejmě na výborech. Pevně věřím, že se nám podařilo prodiskutovat ty nejpalčivější problémy, které jsou tímto požadavkem splněny jak ve veřejném sektoru, tak i na úrovni třeba budoucích nákladů, a chtěl bych vás požádat, aby byl tento transpoziční zákon co nejdříve schválen. Já vám děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. Pouze připomínám, že jsme návrh v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jakožto výboru garančnímu. Dále byl tisk přikázán hospodářskému výboru a usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 160/1 až 3.

A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pan poslanec Stržínek. Vidíme ho zde? (Není v sále.) Tady vidím zřejmě změnu, děkuji. Původního zpravodaje pana Roberta Stržínka nahradí pan Robert Králíček. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, dobrý den. Kolegyně, kolegové, také dobrý den, pane ministře. Já bych zastoupil kolegu pana Stržínka a přečetl bych usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj z jeho 10. schůze, která se konala 1. září, k vládnímu návrhu zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících, sněmovní tisk 160:

"Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 10. schůzi po odůvodnění předlohy panem ministrem Ivanem Bartošem, ministrem pro místní rozvoj, po zpravodajské zprávě pana poslance Roberta Stržínka a po rozpravě přijal usnesení, kterým

I. doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 160 projednat a schválit v předloženém znění,

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu,

III. pověřuje předsedkyni výboru, aby usnesení zaslala předsedkyni Poslanecké sněmovny."

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a nyní bych prosil zpravodaje hospodářského výboru, kterého zřejmě zastoupí pan předseda, aby nás informoval o projednání návrhu v tomto výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Máte slovo.

 

Poslanec Ivan Adamec: Ano, děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, pane ministře, kolegyně kolegové, já vám přečtu 80. usnesení hospodářského výboru ze 14. schůze dne 1. září 2022 k vládnímu návrhu zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících, sněmovní tisk číslo 160:

"Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po vyslechnutí výkladu náměstkyně ministra pro místní rozvoj Leony Gergelové Šteigrové, zpravodajské zprávě poslance Ondřeje Lochmana a po obecné a podrobné rozpravě

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 160 ve znění předloženého vládního návrhu zákona,

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona,

III. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu v hospodářském výboru,

IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky", což jsem také učinil.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a ještě předtím, než otevřu obecnou rozpravu, musím přečíst několik omluv. Paní Mračková Vildumetzová od 18 hodin, a to z pracovních důvodů, paní Helena Válková od 17.30 do 19 z pracovních důvodů, pan Jan Volný od 17.45 ze zdravotních důvodů a pan Marian Jurečka od 17.30 z pracovních důvodů.

A nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Kubíček.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, děkuji panu ministrovi za podrobný výklad, ale vrátím se k tomu, co jsem tady říkal v prvním čtení. Rozumím tomu, že je potřeba tento zákon schválit, tuto implementaci Evropské unie učinit, nicméně já jsem tady žádal a prosil, a udělám to znovu i na hospodářském výboru, abychom nalezli řešení do toho roku 2025, protože ono to tady znělo moc hezky s tím, že máme čas, do roku 2025 to plnit nemusíme, v roce 2025 to budeme plnit, a že jsme schopni si tu elektrickou energii vyrobit. Ale já jsem upozorňoval na určité překážky a určité externality, které tomu brání. Týká se to jak hromadné dopravy trolejbusové, tak hromadné dopravy elektrobusové a dalších návazných doprav, protože my jsme zapomněli počítat s tím, že by se měla podporovat osobní elektrická doprava. A já se ptám, jak na to půjdeme, a prosil jsem tady pana ministra - možná si to nepamatuje - zda by mohl kvantifikovat nějakou předpokládanou spotřebu elektrické energie a nějaké zdroje, které k tomu budou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP