(18.20 hodin)

 

Poslanec Jiří Havránek: Děkuji. Budu se snažit být co nejstručnější. Já bych se nyní chtěl vyjádřit nejprve, prostřednictvím pana předsedajícího, k tomu, co zde zaznělo ještě k tomu odkladu. Tam diskuse nejprve na podvýboru a výboru se velmi výrazně posouvala. Nejprve tam byl navržen odklad až na 1. 1. 2025, následně došlo ke kompromisu na podvýboru na rok 2024. Poté, i po diskusi s ministerstvem, nakonec došlo k částečnému parciálnímu odkladu tak, jak to přijal výbor pro veřejnou správu, a bude na rozhodnutí nás, poslanců, zda přehodíme tu povinnost na lidi, popřípadě zda riziko případného nesouladu s evropským právem bude řešit stát. Máme dneska 27. 9. a ten návrh, pokud by byl k 1. 1., je jasné, že esvéjéčka se měla připravovat dlouho dopředu, ale bohužel, u mnohých k tomu nedošlo. Není to chybou současného ministerstva, je to dlouhodobým otálením problému.

Co se týče dalších pozměňovacích návrhů, které bych tu v rychlosti rád odůvodnil, první již jsem naznačil a paní kolegyně Fialová poměrně zevrubně odůvodnila pozměňovací návrh, který v systému najdete pod číslem 1174. Je to pozměňovací návrh kolegyně Kláry Dostálové a můj, jehož cílem je zrušit povinnost informovat o tom, kde se můžu informovat, velmi zjednodušeně pro ty, kteří se v tématu nevyznají tolik jako my, kteří už bohužel opravdu ho projednáváme na denní bázi několik měsíců.

A následně, jak vidíte, ještě probíhala práce s kolegy z Ministerstva pro místní rozvoj do poslední chvíle na tomto zákoně, protože, jak zde několikrát zaznělo od pana ministra, tím základem, kterým provádíme úpravu, je změna definice. Objevila se ještě vlastně taková drobnost, že změna definice tak, jak jsme ji přijali na výboru pro veřejnou správu, opomíjí malá esvéjéčka, taková ta s deseti a dalšími drobnými počty bytů. Opravdu by jim velmi ztížila možnost bytí, prodražila fungování dálkového odečtu, a proto jsem předložil pozměňovací návrh, který naleznete pod číslem 1308.

Poslední pozměňovací návrh 1309 v podstatě je založen na tom, že dochází k provázanosti definic, o kterých tu celou dobu mluvíme, v zákoně o hospodaření energií a v zákoně, který projednáváme v souvislosti s užíváním bytů.

Samozřejmě k těmto třem pozměňovacím návrhům se přihlásím následně i v podrobné rozpravě, ale zde jsem je tedy odůvodnil, a děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu poslanci Havránkovi a dívám se - nikdo už se do obecné rozpravy nehlásí, tak tedy tímto končím obecnou rozpravu.

Táži se pana ministra, jestli má zájem o závěrečné slovo? Ano.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych ještě možná chtěl doplnit, ano. Směrnice hovoří o tom, že informační povinnost je bezplatná, pouze pokud bude vyžadována písemná komunikace, právě ten hozený dopis, tak se toto zpoplatňuje.

U pozměňovacích návrhů - a já už jsem to zmiňoval - jsme dělali benchmark proti jiným zemím, jak je to naimplementováno, proto tam moje stanovisko bylo neutrální. Ta povinnost skutečně je stanovena pouze pro ty, kdy odečitatelná měřidla jsou ve vzdálenosti nad 250 metrů. To fakt znamená, že to není to - což byla velká výhrada právě těch, kteří ty informace mají poskytovat - že i ten drive-in, že to auto tam musí zastavit, že to není tak, jak si někdo představuje, že se oskenuje z nějakého dronu celá lokace a máte všechna čísla. A já v podstatě nemohu jednat jinak k tomu odkladu účinnosti než se vyjádřit nesouhlasně, neboť skutečně je tam to riziko, které je velmi reálné, je tam přerušeno projednávání, uplynula ta transpoziční lhůta velmi, velmi dávno.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pane zpravodaji, máte zájem o závěrečné slovo? Nikoliv.

Tak můžeme zahájit podrobnou rozpravu. Jenom připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny, a o slovo se hlásí paní poslankyně Fialová. Máte slovo.

 

Poslankyně Eva Fialová: Děkuji. Já bych se za svoji nepřítomnou kolegyni Kláru Dostálovou chtěla přihlásit ke společnému pozměňovacímu návrhu Kláry Dostálové, Jiřího Havránka pod číslem 1174, která ruší nesmyslnou povinnost měsíčního informování a uvádí pouze prokazatelné informování na začátku odebírání služby. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Dalším z přihlášených do podrobné rozpravy - a posledním zřejmě - je pan poslanec Havránek.

 

Poslanec Jiří Havránek: Naposledy a velmi rychle. Já se taktéž hlásím k pozměňovacímu návrhu pod číslem 1174 poslanců Kláry Dostálové, Jiřího Havránka a následně ke dvěma pozměňovacím návrhům mým, čistě mým, 1308 a 1309. Děkuji. Hezký večer.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Nikdo další se nehlásí podrobné rozpravy, čímž tedy končím podrobnou rozpravu.

Táži se, jestli je zájem o závěrečná slova? Není, a končím tedy tímto druhé čtení tohoto z návrhu a děkuji všem za spolupráci.

A dostáváme se k dalšímu bodu, kterým je bod

 

8.
Vládní návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání
veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících
/sněmovní tisk 160/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj, pan Ivan Bartoš. Máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Dobrý večer. Dámy a pánové, pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já už jsem ráno avizoval, že tento zákon nebo tato transpozice je nutná opět k probrání, zase to je jeden z těch drobných restů. Je to vlastně návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel. Je to čistě implementační právní předpis ve vztahu ke směrnici Evropského parlamentu ze dne 20. června 2019, kterou se mění směrnice o podpoře čistých, energeticky účinných silničních vozidel. Směrnice požaduje po členských státech, aby zajistily při pořizování nových silničních vozidel prostřednictvím veřejných zakázek jistý podíl těch nízkoemisních, do budoucna i třeba bezemisních, ale nízkoemisních vozidel v tom návrhu. Návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel má uvedené zajistit.

Transpoziční lhůta uplynula již 2. srpna minulého roku a Česká republika stále řádně neplní své závazky, které jí tedy vyplývají. České republice bezprostředně hrozí ze strany EU značné finanční sankce. Transpozice byla řádně provedena v drtivé většině členských států EU. Spolu s Českou republikou je řízení vedeno již jen proti Bulharsku, Maďarsku, Kypru a Švédsku. Řízení proti České republice pro nesplnění povinnosti je v poslední fázi, tedy před soudní fází tohoto řízení, a pokud tedy nepřijmeme tuto transpozici urychleně a Komisi neoznámíme příslušná opatření ve stanovené lhůtě, to je do 6. září letošního roku, může Komise podat proti ČR žalobu k Evropskému soudnímu dvoru, která by v souladu s čl. 260 odst. 3 Smlouvy o fungování EU zahrnovala též návrh na uložení finanční sankce. Jakmile bude ta žaloba podána, ta finanční sankce je nevyhnutelná, neboť ani skutečnost, že projednáváme tuto implementaci Poslaneckou sněmovnou, uložení sankce nezabrání.

Já jsem ještě psal dopis Evropské komisi, že s tímto pracujeme teď v druhém čtení, že tedy se snažíme zaimplementovat, i když jsme takto pozdě. Od července minulého roku, protože implementační deficit tady byl, existuje usnesení vlády, které reagovalo právě na ten transpoziční deficit a zavedlo předmětné povinnosti pro první období v účinnosti od 2. srpna 2021, tedy po uplynutí transpoziční lhůty. Nařízení vlády v podstatě mířilo směrem k zadavatelům veřejných zakázek, které mohlo usnesení vlády zavázat, jsou to tedy pouze ty přímo podřízené vládě ministerstva a organizace, a to jim tuto povinnost uložilo a od té doby se plní. My jsme toto... nebo to byl i jistý vzkaz Evropské komisi, nicméně ta to nepovažuje za řádnou transpozici a neuznává ji. Není to právní předpis, kterým by byla provedena ona transpozice, takže usnesení vlády, které bylo, nám může pomoci možná v tom, že naplníme ta kritéria do roku 2025, nicméně v současném řízení o nenotifikaci nám toto nepomáhá. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP