(10.40 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)

Taková je dneska realita! Vy jste nás dostali úplně do kleští. Slováci nechtějí brát ty migranty zpátky, u nás nemáme kapacity, všechno platí občané z daní, bezpečnostní situace začíná být vyhrocená a vy pořád mluvíte o nějakém evropském řešení. Nelžete, to není evropské řešení! Vy mluvíte o unijním řešení, protože Evropská unie není Evropa a Evropa není Unie. Vy, zastánci Evropské unie, jste naopak protievropští, protože jdete proti bezpečnosti v Evropě. Vy naopak míříte Českou republiku do totálního rozvratu, jak ekonomického, tak společenského, což vidíme i na těch demonstracích, tak i do sociálního.

Takže opravdu já si myslím, že tenhleten služební zákon, který tady předvádíte, to je, znovu říkám, pro SPD absolutně nepřijatelný zákon. My jsme absolutně proti tomu, aby si vládní koalice, vy si tady teď dneska prohlasujete přes náš odpor, že budete moct přijímat neomezený počet náměstků na ministerstva z řad vašich spolustraníků. Je to šílený návrh, šílený návrh, a já myslím, že to občané musí slyšet, proto to tady raději několikrát opakuji, co vaše vláda předvádí.

Děkuju za pozornost a znovu říkám: my zásadně nesouhlasíme, budeme hlasovat proti a budeme o tom mluvit i do budoucna, jakým způsobem vy se chováte vůči občanům. (Potlesk z lavic SPD.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní se s faktickou hlásí pan ministr Kupka.

Ještě v mezičase načtu došlou omluvu. Omlouvá se pan poslanec Aleš Dufek od 12 hodin z pracovních důvodů a paní poslankyně Lucie Šafránková od 12 hodin z pracovních důvodů.

A prosím, vaše dvě minuty, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, Tomio Okamura znovu vylíčil obraz České republiky jako zbídačelé země. Česká republika ale naštěstí zbídačelou zemí není. Zazněla celá řada nesmyslů, nepravd, lží. Česká vláda samozřejmě pomáhá lidem, kteří čelí závažnému růstu energií, stejně jako jim čelí lidé v okolních státech, Česká republika se s tím vypořádává stejně jako okolní státy a v mnoha směrech prostě lépe. Je to možné snadno doložit a taková je skutečně realita.

Co se týče změny služebního zákona, sledujeme celou řadu důležitých věcí, na kterých tady s lidmi, kteří znají státní správu, čelí mnoha komplikacím, tak se jednoznačně shodujeme - potřebujeme zákon o státní službě, který bude pružnější, který umožní otevřít klíčové funkce ve státní správě lidem, kteří mají zkušenosti ze soukromé sféry. V klíčových oblastech, kde je lidí nedostatek, i v soukromé sféře je tohle nezbytná podmínka, aby stát pro klíčové role dokázal vytvořit konkurenceschopné podmínky. To je klíčový důvod pro změnu zákona o státní službě a jsem přesvědčený, že to je jeden z podstatných kroků, jak zlepšit podmínky na úřadech, jak na úrovni státní správy, na orgánech ústředních, tak samozřejmě i v dalších důležitých místech.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a my se můžeme vrátit do rozpravy, kde je řádně přihlášena paní poslankyně Berenika Peštová, a připraví se paní poslankyně Jana Hanzlíková. Prosím, paní poslankyně, ujměte se slova.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Tak ještě jednou dobrý den. Děkuji za slovo, paní předsedající. No, já nebudu pokračovat v těch nesmyslech a nepravdách, jak tady bylo řečeno, a myslím si, že to jsou pravdy. Tak si malinko zrekapitulujeme vlastně celou tu anabázi a historii této skvělé novely služebního zákona. Tento zákon nebyl v řádném legislativním plánu prací ani Ministerstva vnitra, ani vláda ho neměla v řádném legislativním plánu prací. To znamená, že pokud nedojde k novele tohoto zákona, tomuto státu nebo našemu státu se nic nestane, jako je to u běžných transpozic směrnic - tam je jednoznačně řečeno, že když neproběhne transpozice do určitého data, většinou to bývají dva roky, dojde k tomu, že jsme sankcionováni. V tomto případě to takto není, takže není důvod, aby tento zákon byl hnán tímto tempem a touto rychlostí. Není tím důvodem transpozice.

To, že neprošel řádným legislativním procesem, je velice smutné, protože tento zákon, jak již tady mí předřečníci řekli, byl sepsán na Ministerstvu vnitra, takže úředníci Ministerstva vnitra na tomto zákoně dělali. Měli tendenci ho dát do řádného legislativního procesu, to znamená, dali ho do mezirezortního připomínkového řízení, a ejhle, byl tam pouze pár hodin, protože si uvědomili, že tento zákon nemá ty doprovodné věci, které by měl mít, to znamená studii dopadů, takzvanou RIA. Studie dopadů je velice důležitá, protože ta nám právě říká, jak moc nám to zasáhne do státního rozpočtu, a nejenom do státního rozpočtu, i do rozpočtu jednotlivých ministerstev, a jak již bylo řečeno mojí předřečnicí, zasáhne to nejenom ministerstva, ale skoro dvě stě institucí, víc jak dvě stě institucí, a to není málo. Ty peníze se někde budou muset sebrat.

Včera se rozebíral - nebo včera jsme tady probírali - státní rozpočet a mě by zajímalo, jestli státní rozpočet na to pamatuje, jestli pamatuje na to, kolik to bude stát. Tak si připomeneme, kolik to bude stát. Jestliže lidé, kteří jsou současně na těchto postech, budou z těchto míst v uvozovkách vyhozeni, protože budou přesoutěženi, tak se nám dostávají do bazénu. V tom bazénu budou za 80 % platu po dobu šesti měsíců. Poté, pokud jim nebude nějaká adekvátní práce nabídnuta, tak nám běží... jestliže odpracovali na daných místech do tří let, dostanou tři platy odchodné, jestliže to je tři až šest let, dostanou šest platů odchodné, jestliže to je šest až devět let, dostanou devět platů odchodné, a jestliže to je víc jak devět let, dostanou dvanáct platů odchodné. Takže zde máme úředníky, kteří skončí v bazénu, máme zde neomezený počet politických náměstků, kteří budou pobírat stejně jako tito, co budou v tom bazénu, a to nejsou malé peníze. Takže mě by zajímalo, zda jednotlivá ministerstva a organizace, které jsou zřizovány ministerstvy, mají toto v rozpočtech, protože studie dopadů prostě nebyla zpracovaná.

A vrátím se zpátky k tomu, že Ministerstvo vnitra tento zákon dalo na pár hodin do mezirezortního připomínkového řízení. Stáhlo ho, protože si uvědomilo, jaký to bude rozruch, tento zákon předalo poslancům a tito poslanci ho zde v Poslanecké sněmovně vlastně jako novelu zákona služebního předložili. A jelikož zákon umožňuje to, že poslanec, když předkládá, nebo skupina poslanců, když předkládá, nemusí mít studii dopadu, tak prostě není.

A já bych docela ráda vám připomněla, jaké prohlášení kdo měl v roce 2018 a 2019. Byli to právě slavní Piráti, kteří si nám tady hrají na to, jak jsou pravdomluvní a jaký boj oni vedou za spravedlnost, protikorupčnost a další a další. Jedno z krásných prohlášení bylo, cituji: Mezirezortní připomínkové řízení, jak dnes funguje - myšleno ty roky, které jsem říkala - zahrnuje jen část organizací dotčených příslušnou legislativou. Desítky organizací, jejichž slovo se dnes při tvorbě zákonů nebere v potaz, budou nyní mít možnost se otevřeně vyjádřit k legislativě a tím se spolupodílet na její tvorbě. Pro občana bude zásadní, že ve finální zprávě najde veškeré návrhy a vyjádření relevantních organizací. Otevřená sněmovna je aplikace, která zásadně zprůhlední procesy přijímání zákonů ještě před přijetím zákona o regulaci o lobbingu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP