(10.50 hodin)
(pokračuje Berenika Peštová)

Tak já jsem si tu aplikaci www.otevrenasnemovna.cz dle návodu, který jsem díky Pirátům získala na YouTube, viděla jsem tam krásné video, jak mám tuto aplikaci spustit, tak jsem ji spustila. Chtěla jsem vědět, kolik připomínkových míst, když jsou tak transparentní, tento zákon vidělo. No a tak si představte, že když jsem to otevřela, webová stránka mi házela chybu s odkazem: Pro zpracování tohoto požadavku není k dispozici žádný server. Takže ve své podstatě ta transparentnost skončila možná otevřením této webové stránky a současně rovnou zavřením. Vlastně žádné organizace, o kterých je zde zmínka, které by měly vidět tento zákon a daly patřičné a správné připomínky, to neviděly. Jediný, kdo to viděl, bylo pár poslanců, kteří to zde předložili. Jak říkají, je na tom shoda napříč politickým spektrem, ale pouze spektrem vládnoucí koalice, a ostatní to možnost připomínkovat neměli. Říkám, v mezirezortním připomínkovém řízení to bylo pouze pár hodin.

A co dále prosazovali Piráti: "Prosazujeme urychlené zavedení služebního zákona, který považujeme za nutnou podmínku profesionální, efektivní a nezkorumpované státní správy. Chceme jasně rozlišit politická a úřednická místa a zajistit, že politici nebudou do úředních rozhodnutí zasahovat. Politici jsou voleni, aby pracovali jako poslanci, nikoliv jako úředníci, kde je potřeba odborná příprava. Služební zákon je nezbytný pro stanovení kritérií výběrových řízení na úřednická místa pro ochranu úředníků před politickými tlaky a pro přesná pravidla kariérního postupu. Služební zákon stanoví i požadavky na vzdělání a odbornost úředníků a jejich pravidelné testování. Úředníci musí především znát zákony, umět řešit praktické problémy občanů a účelně přitom využívat moderní technologie. Služební zákon by měl dále zavést osobní odpovědnost úředníků za jejich rozhodnutí. Není přípustné, aby úředníci nerespektovali zákony, zbytečně zdržovali řízení o záležitostech občanů nebo ignorovali rozhodnutí soudu. Za nesprávný úřednický postup ponesou úředníci odpovědnost a budou potrestáni kárným opatřením. Stát bude po úřednicích vymáhat regresní úhrady škody, kterou způsobili." Já se ptám, kde je to v tom zákoně? Mě by zajímalo, když jste se tak zaobírali posty, které potřebujete obsadit neúředníky, těmi kádry, tak kde tam toto řešíte, aby ten úředník opravdu platil za to, pokud úmyslně spáchá nějakou chybu? Anebo je to záměr? Prostě bude záměrně někoho brzdit nebo záměrně nevydá v řádné lhůtě rozhodnutí, tak kde to tam je postiženo?

Dále co mě zarazilo - a mně se to líbilo u Pirátů, když dbali na to, aby tam byl ten kariérní řád. O něm jsem tady taky hovořila, protože v momentě, nebo respektive poté jste s tímto zákonem přišli, tak vlastně tento kariérní řád vy totálně devalvujete. Je to naprostá devalvace, likvidace kariérního řádu české státní služby. Jde o politizaci české státní služby, a pokud Evropská komise měla kdy problém s novelizacemi zákona o státní službě, tak to bylo právě postupné rozmělňování kvalifikačních kritérií pro účast ve výběrových řízeních na vyšší posty představených. To je to, co Evropská komise vyčítala. Ve své podstatě děláte to, co jste vyčítali minulé vládě, že chtěla a částečně udělala, tak vy to děláte mnohem víc. A ještě k tomu říkáte, že to je ta deagrofertizace. To vůbec není žádná deagrofertizace.

Já jsem v současné době státní úředník postavený mimo službu a obracejí se na mě státní úředníci s velkými obavami, ale s velkými obavami, protože samozřejmě sledují a prosí, abychom tady byli slyšet, abychom tady říkali naši praxi. Já jsem zde řekla, že rozumím tomu, že tam chcete mít svoje lidi, rozumím tomu, ale ne neomezený počet! Co to je? Když tady padaly návrhy, abyste měli počet politických náměstků, které by vlastně byly zrcadlem jednotlivých sekcí, což má logiku, tak jste řekli ne. To znamená, že ministerstvo má pět sekcí, a vy budete mít patnáct politických náměstků? Proč nemůžete mít jenom pět? A když už jsme u těch politických náměstků, tak co si myslíte, že politický náměstek může řídit státní úředníky? Ne, proto tam musí být ten mezičlánek, proto tam musí být ředitel sekce, který je úředníkem, který se v současné době dostává do pozice, že bude mít na pět let jmenování. A vy všichni, co tady sedíte, jistě máte třeba hypotéky, a tento člověk je mladý, oženil se nebo vdala se, vzal si hypotéku a teď vy ho dostáváte do situace, že po pěti letech bude muset být přesoutěžen, mění se různě garnitury a on vůbec neví, co bude. Já rozumím tomu, že chcete kvalitu, ale uvědomte si jedno, že to má i ten druhý obraz. Protože jak vy říkáte, že bojujete proti korupci, tak se může stát, že mu může být naznačeno: Pokud nebudeš šlapat, jak potřebujeme, už příště výběrové řízení nevyhraješ. To se taky může stát. A já vím, každý dobrý úmysl je po zásluze potrestán, a třeba to byl dobrý úmysl z vaší strany, ale může to mít i tu druhou stranu, že to nemusí být jenom o tom, že to jsou ty dobré úmysly.

Já si myslím, že jsem zrekapitulovala maximum, co jsem mohla zrekapitulovat. Strašně mě mrzí, že tento zákon je přijímán tak, jak je přijímán, a že není naplňována litera zákona, jak jsme říkali, že každý zákon projde řádným legislativním procesem a budou se k tomu moct vyjádřit připomínková místa, která jsou dotčena. Demokracie dostává na zadek. Děkuji. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Poprosím další přihlášenou, a tou je paní poslankyně Iveta Štefanová. Připraví se paní poslankyně Klára Dostálová. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslankyně Iveta Štefanová: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se zde také vyjádřila k novele zákona o státní službě. Vládnoucí koalice v minulosti volala po odpolitizování státní služby. Tento návrh novely je ale spíše krokem k její politizaci. Návrh nově zavádí pětileté funkční období pro některé funkce ve státní službě. Pro kontinuitu a stabilitu státní služby příliš neslouží možnost výměny až prakticky celé řídící sekce každých pět let podle stranické příslušnosti aktuálního ministra, tak jak to umožňuje tento návrh. Stávající pracovníci budou mít ale možnost se do výběrových řízení hlásit opakovaně a znovu se o funkci ucházet. Nová výběrová řízení rovněž umožňují vstup odborníků takzvaně zvenku.

Rozšířit okruh možných žadatelů o posty ve státní službě je určitě krok správným směrem, ovšem nemohu souhlasit s tím, aby se nově započítávala odborná praxe již od ukončení požadovaného vzdělání, a navíc se sčítala za celou tuto dobu. Pokud je naším cílem zvyšovat odbornost pracovníků ve státní službě, je nutné, aby tato odborná praxe byla co nejvíce aktuální. Praxe absolvovaná například před dvaceti lety, kdy od té doby uchazeč v oboru nepracoval, se rozhodně nemůže vyrovnat praxi například v posledních pěti letech, tedy znalosti aktuálního terénu a moderní agendy. To totiž povede pouze ke snižování odbornosti ve státní službě. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP