(11.30 hodin)

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: E2, vedený pod číslem 941, pozměňovací návrh Zuzany Ožanové, Heleny Válkové a Taťány Malé. Lhůta pro podání přihlášek do výběrového řízení ze 7 dnů na nynějších 10 dnů. Stanovisko ústavně-právního výboru: nedoporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti, nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku.

A v tomto hlasování 113 nás hlasovalo 160 poslanců a poslankyň, pro 73, proti 85. Návrh byl zamítnut.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: E3, vedený pod číslem 1040, pozměňovací návrh Taťány Malé a Zuzany Ožanové, lhůta pro fikci doručení ze 3 na 5 dní. Stanovisko ústavně-právního výboru: doporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko navrhovatele? (Souhlas.)

A já jsem zahájila hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku.

hlasování číslo 114 bylo přihlášeno 160 poslanců a poslankyň, pro 158, proti 0. Tento návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Pozměňovací návrh F, který byl načten celý na plénu, to znamená, ne v systému. Jedná se o zrušení bodů 52 a 53. To se týká věci péče o dítě a výkon služby z jiného místa. Stanovisko ústavně-právního výboru: doporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko navrhovatele? (Souhlasné.)

Já jsem zahájila hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

hlasování číslo 115 nás hlasovalo 160 poslanců a poslankyň, pro 88, proti 2. Konstatuji, že tento návrh byl přijat.

 

A my jsme se, pokud se nemýlím, vypořádali se všemi pozměňovacími návrhy, je to tak, paní zpravodajko? (Ano.)

 

Takže můžeme přikročit k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem poslanců Marka Bendy, Marka Výborného, Jana Jakoba, Josefa Cogana a Jakuba Michálka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 215, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahájila jsem hlasování. (Stanoviska, prosím vás.) Stanoviska se nemusí říkat u zákona. Já tedy prohlašuji (hlasování 116) za zmatečné, nechť to do toho nevstupuje.

 

Ještě jednou zahajuji hlasování o předneseném usnesení, týkajícího se celého návrhu zákona.

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku.

hlasování číslo 117 hlasovalo 160 poslanců a poslankyň, pro 86, proti 74, a já konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Tímto děkuji panu zástupci navrhovatelů, děkuji paní zpravodajce a ukončuji projednávání tohoto bodu.

Po ukončení bodu, než přistoupíme k dalšímu bodu, načtu došlé omluvy, kdy se omlouvá pan poslanec Vít Kaňkovský od 11.40 z rodinných důvodů, pak se omlouvá pan poslanec Pavel Kašník od 11.30 z pracovních důvodů, pan poslanec Jiří Slavík od 12.45 hodin z pracovních důvodů.

A nyní je s přednostním právem přihlášen pan ministr Zbyněk Stanjura a následuje s přednostním právem paní místopředsedkyně Jana Mračková Vildumetzová. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Hezké dopoledne, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já jsem z pracovních důvodů tady nemohl být dnešních prvních 30 minut schůze, když jsem měl nějakou videokonferenci s našimi zahraničními partnery, ale v rámci přestávky jsem využil možnosti domluvit se s paní předsedkyní Schillerovou a slíbil jsem, že po skončení toho bodu řeknu pár slov k novele rozpočtu, státního rozpočtu 2022.

Já jsem v pondělí v jednom z televizních pořadů oznámil, že finanční prostředky, které se vláda rozhodla uvolnit v rámci dočasného krizového rámce především pro velké firmy, ale pak i pro střední firmy nebo malé firmy, které mají energeticky náročný provoz, budou v rozpočtu ještě letošního roku, k tomuto směřoval pozměňující návrh pana předsedy hospodářského výboru, pana poslance Ivana Adamce, a současně v tom návrhu je navýšení výdajů na úsporný tarif 7 miliard.

Nejprve vysvětlím, proč to nebylo v návrhu zákona o novele, ten doputoval do Poslanecké sněmovny 17. srpna. Logicky teď jsme - včera jsme ukončili druhé čtení. Finální rozhodnutí o úsporném tarifu vláda udělala 1. září, pokud mě paměť neplete, v prvním týdnu po prázdninách, tak doufám, že ta středa byla 1. září, a původní návrh počítal s tím, že úsporný tarif bude rozdělen rovnoměrně na 12 měsíců, to znamená 25 % v roce 2022 a 75 % v roce 2023, protože, jak všichni víme, bylo to stanoveno, bylo to rozhodnuto, že to bude na období od 1. října letošního roku do 30. září příštího roku.

V té době, když jsme připravovali ten materiál, ve veřejném prostoru zaznívaly požadavky, aby ta pomoc letos byla vyšší. Vláda těmto požadavkům vyšla vstříc a konečné rozhodnutí vlády bylo 40 %, to znamená, ne lineárně, ale 40 % v roce 2022 a 60 % tím pádem v roce 2023. Ale protože již existoval odeslaný návrh novely státního rozpočtu, tak zhruba těch 8 miliard, které jsou ve prospěch našich domácností, se samozřejmě muselo do této novely zapracovat. Nebyl v tom žádný úmysl, prostě z časového hlediska to sladit úplně nešlo.

Stejně tak vláda rozhodla v okamžiku, kdy rozhodla o zastropování cen elektrické energie pro maloodběratele, to znamená všechny domácnosti, pro ty, kteří poskytují veřejné služby a pro malé a střední podnikatele, kteří jsou na nízkém napětí, obdobně u plynu, to znamená pro všechny spotřebitele, jejichž roční spotřeba je nižší než 630 megawatthodin, tak jsou - v rámci tohoto balíku vláda rozhodla, že plně využije možnosti dočasného krizového rámce a tam ty náklady jsou odhadovány na 30 miliard korun. Opět to bylo zhruba o dva týdny později, než jsme odeslali návrh novely do státního rozpočtu. Mohli jsme tyto peníze rozpočtovat v roce 2022 i 2023. Po dohodě a po jednání s podnikatelskými svazy, se Svazem průmyslu a dopravy a Hospodářskou komorou jsme se po vzájemné dohodě dohodli, že to dáme už do letošní novely, do novely letošního rozpočtu, aby bylo jisté, že ty peníze jsou schválené, a abychom případně mohli část těchto peněz vyplatit podle pravidel, která stanovuje česká vláda, ale která jsou v rámci evropských pravidel použita už v roce 2002. To je vlastně důvod té druhé části, té fiskálně vyšší části.

U obou těch částek - pokud to někdo považoval za něco nekorektního, tak se omlouvám - pokusil jsem se vysvětlit, že v tom nebyl žádný úmysl. Prostě doba je tak turbulentní, že se nedá vždycky všechno připravit do jednoho návrhu zákona. Někdy reagujete se zpožděním a přidáváte tam další a další věci.

Ta debata bude samozřejmě v třetím čtení, ale já zkusím jenom vyjádřit přesvědčení a svůj odhad, že obě tato opatření získají širší podporu v Poslanecké sněmovně než pouze vládních poslanců, protože těch 8 miliard je ve prospěch maloodběratelů. To znamená, že úsporný tarif bude 40 % v letošním roce a na základě toho vlastně už v těchto dnech a týdnech jsou snižovány zálohy domácnostem. My jsme ty prostředky už uvolnili jiným rozpočtovým opatřením, pak je vrátíme. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP