(11.10 hodin)
(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)
Nyní tedy přistoupíme k návrhu pořadu 39. schůze, tak jak je uveden na pozvánce. Nejprve vás seznámím s návrhem, na kterém se shodlo dnešní grémium. Navrhujeme zařadit do návrhu pořadu nový bod, a to sněmovní tisk 306, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, předložený v souvislosti s vyhlášením stavu legislativní nouze, a projednat jej jako první bod schůze. Zároveň navrhujeme projednat oba body, zákony ve zkráceném jednání, tak, že bychom nejprve projednali oba ve druhém čtení a následovně ve třetím čtení. To je z mé strany vše. (Neustálý hluk v sále.)
Nyní se tedy táži, zda je zájem o vystoupení k návrhu pořadu schůze? Opravdu vás, kolegyně a kolegové, prosím, abychom se už ztišili. Nevidím nikoho, kdo by se hlásil, proto budeme nyní hlasovat o celém návrhu pořadu 39. schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen a upraven právě rozhodnutím grémia, které jsem před chvílí zmínila.
Zahajuji tedy hlasování o předloženém pořadu schůze, tak jak byl navržen a doporučen grémiem. Prosím, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 3 přihlášeno 149 přítomných, pro 146, proti žádný. Návrh pořadu byl schválen.
Před projednáváním vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, tedy sněmovní tisk 306, ve zkráceném jednání, bychom podle § 99 odst. 5 měli posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání. Otevírám k tomuto rozpravu. Nevidím nikoho přihlášeného, proto rozpravu končím.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 306, ve zkráceném jednání.
Já zahajuji hlasování o předloženém návrhu usnesení. Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 4 přihlášeno 149 přítomných, pro 143, proti žádný. Návrh byl schválen.
Tedy otevírám nyní bod
1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 306/ - zkrácené jednání
Předložený návrh uvede ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím, pane ministře, ujměte se slova, a vás, kolegyně a kolegové, ještě jednou prosím, abyste se ztišili a přesunuli případně své rozhovory do předsálí.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Hezké dopoledne, vážená paní předsedkyně, milé poslankyně, milí poslanci. Předstupuji před vás v zásadě s obsahově jednoduchým návrhem legislativní změny. My jsme společně, a když říkám společně, tak to myslím vážně, myslím, že pro to hlasovaly všechny poslanecké kluby, přijali v rámci opatření, která měla zmírnit ten šokový nárůst cen pohonných hmot, zákon, kterým jsme na čtyři měsíce, to znamená od 1. června do 30. září, snížili hladinu spotřebních daní na evropsky určenou minimální hodnotu. Když se dneska podíváme, nebo v těchto dnech a týdnech, na ceny pohonných hmot, tak ne že bychom mohli být spokojeni, kdybych to srovnal s loňským a předloňským rokem, ale musíme říct, že ten cenový šok jsme zvládli a že opatření vlády, Parlamentu, jak Sněmovny, tak Senátu, zabrala. V této chvíli přicházíme s návrhem, abychom prodloužili tu sníženou sazbu spotřební daně pouze u motorové nafty, a to na následujících 15 měsíců, to znamená od 1. října roku 2022 do konce roku 2023.
Důvod, proč to předkládáme, v této chvíli není vysoká cena nafty, ale konkurenční prostředí. Vedeme vlastně s panem ministrem dopravy, zejména pan ministr dopravy, já se toho občas účastním, dlouhá, mnoho měsíců vedeme jednání o konkurenceschopnosti našich dopravců, a je třeba říci, že největšími konkurenty našich dopravců, zejména těch menších, jsou dopravci z Polska, Slovenska, Maďarska a Rumunska. To jsou největší konkurenti zejména pro malé dopravce. A proto, abychom zachovali jejich konkurenceschopnost, tak chceme, aby ta minimální hladina spotřební daně u motorové nafty byla na té nejnižší evropské úrovni. To je hlavní důvod, proč předkládáme tento návrh zákona. Ale protože nejsme schopni, ani jsme neuvažovali, že by takto zvýhodněná cena platila pouze pro dopravce, tak samozřejmě pozitivní efekt to bude mít pro všechny, kteří jezdí na naftu, ať už to jsou podnikatelé, kteří nejsou dopravci, ať už do jsou veřejné instituce, ať už to jsou občané, kteří vlastní motorové vozidlo, do kterého tankují naftu.
Už jsem četl komentáře, že je to málo, to vždycky slyšíme, že je to málo, pozdě a špatně. Tak já chci říct, že konzervativní odhad, to znamená, může být nižší, ale konzervativní odhad dopadu do státního rozpočtu v příštím roce - v letošním a v příštím roce je - znovu, v příštím roce 9,5 miliardy, v tomto roce, abych vás nemystifikoval, by to dělalo 2,5 miliardy. Takže když to sečtu, tak je to do kupy 12 miliard. 12 miliard je to pomoc! To není malá částka! Uvědomme si, že o tuto částku budou nižší příjmy státního rozpočtu a tato částka, obrovská částka, 12 miliard, zůstane daňovým poplatníkům, ať už podnikajícím, ať už veřejným institucím, nebo občanům.
Děkuji a chtěl bych vás jménem vlády požádat o podporu tohoto návrhu zákona, až o ní budeme hlasovat ve třetím čtení. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní se s přednostním právem přihlásil pan ministr Kupka. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já chci jenom zdůraznit ještě další pozitivní dopady toho návrhu, protože on se samozřejmě kromě všech motoristů, kteří jezdí i bez toho, že podnikali, využívají dieselová vozidla k cestám do práce, k cestám za svými nejbližšími, dotkne se to samozřejmě podnikatelů, dotkne se to dopravců, ale dotkne se to také veřejné dopravy, protože ta je z velké části závislá také na naftě, a v tomto směru je to další z konkrétní pomoci právě i pro veřejnou dopravu. A chci zdůraznit i tento konkrétní pozitivní dopad.
Víme, jak se vyvíjejí ceny pohonných hmot. Přestože ropa na světových trzích klesla, klesá i benzin ruku v ruce, ale s ohledem na zvýšenou poptávku po naftě se ten pokles nafty zastavil. Navíc je možné očekávat, že i v průběhu následujících měsíců bude vývoj cen nafty obtížněji předvídatelný, a tohle je konkrétní pomoc, která dopadne zejména na ty, kteří jsou zdaleka nejcitlivější z hlediska té zmíněné konkurence.
Já bych chtěl zdůraznit, že v celém tom objemu zhruba 35 000 dopravců je 80 % těch nejmenších, kteří operují jedním až pěti vozidly, a samozřejmě pro ně je každá koruna ceny nafty významným argumentem a bohužel významným závažím na těch konkurenčních miskách vah, zejména v souboji s polskými, maďarskými a také třeba rumunskými, bulharskými a tureckými dopravci. Pro ně je opravdu tato pomoc významná, a to rozhodování o tom, zda prodloužíme snížení té spotřební daně, bude v tomto případě rozhodovat také o tom, jestli přežijí další období, jestli zkrátka dokážou konkurovat svým kolegům v nejbližších zemích. Zároveň chci zdůraznit, že ta hodnota snížená o korunu padesát se do nákladů na jeden kilometr může promítat v řádu 30 až 45 haléřů, a i z konkrétní odezvy řady těch menších dopravců víme, že tohle opravdu může rozhodovat o tom, jestli se na trhu udrží, jestli budou schopni dále operovat. ***