Pátek 16. září 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)
1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 306/ - zkrácené jednání
Předložený návrh uvede ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím, pane ministře, ujměte se slova, a vás, kolegyně a kolegové, ještě jednou prosím, abyste se ztišili a přesunuli případně své rozhovory do předsálí.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura Hezké dopoledne, vážená paní předsedkyně, milé poslankyně, milí poslanci. Předstupuji před vás v zásadě s obsahově jednoduchým návrhem legislativní změny. My jsme společně, a když říkám společně, tak to myslím vážně, myslím, že pro to hlasovaly všechny poslanecké kluby, přijali v rámci opatření, která měla zmírnit ten šokový nárůst cen pohonných hmot, zákon, kterým jsme na čtyři měsíce, to znamená od 1. června do 30. září, snížili hladinu spotřebních daní na evropsky určenou minimální hodnotu. Když se dneska podíváme, nebo v těchto dnech a týdnech, na ceny pohonných hmot, tak ne že bychom mohli být spokojeni, kdybych to srovnal s loňským a předloňským rokem, ale musíme říct, že ten cenový šok jsme zvládli a že opatření vlády, Parlamentu, jak Sněmovny, tak Senátu, zabrala. V této chvíli přicházíme s návrhem, abychom prodloužili tu sníženou sazbu spotřební daně pouze u motorové nafty, a to na následujících 15 měsíců, to znamená od 1. října roku 2022 do konce roku 2023.
Důvod, proč to předkládáme, v této chvíli není vysoká cena nafty, ale konkurenční prostředí. Vedeme vlastně s panem ministrem dopravy, zejména pan ministr dopravy, já se toho občas účastním, dlouhá, mnoho měsíců vedeme jednání o konkurenceschopnosti našich dopravců, a je třeba říci, že největšími konkurenty našich dopravců, zejména těch menších, jsou dopravci z Polska, Slovenska, Maďarska a Rumunska. To jsou největší konkurenti zejména pro malé dopravce. A proto, abychom zachovali jejich konkurenceschopnost, tak chceme, aby ta minimální hladina spotřební daně u motorové nafty byla na té nejnižší evropské úrovni. To je hlavní důvod, proč předkládáme tento návrh zákona. Ale protože nejsme schopni, ani jsme neuvažovali, že by takto zvýhodněná cena platila pouze pro dopravce, tak samozřejmě pozitivní efekt to bude mít pro všechny, kteří jezdí na naftu, ať už to jsou podnikatelé, kteří nejsou dopravci, ať už do jsou veřejné instituce, ať už to jsou občané, kteří vlastní motorové vozidlo, do kterého tankují naftu.
Už jsem četl komentáře, že je to málo, to vždycky slyšíme, že je to málo, pozdě a špatně. Tak já chci říct, že konzervativní odhad, to znamená, může být nižší, ale konzervativní odhad dopadu do státního rozpočtu v příštím roce - v letošním a v příštím roce je - znovu, v příštím roce 9,5 miliardy, v tomto roce, abych vás nemystifikoval, by to dělalo 2,5 miliardy. Takže když to sečtu, tak je to do kupy 12 miliard. 12 miliard je to pomoc! To není malá částka! Uvědomme si, že o tuto částku budou nižší příjmy státního rozpočtu a tato částka, obrovská částka, 12 miliard, zůstane daňovým poplatníkům, ať už podnikajícím, ať už veřejným institucím, nebo občanům.
Děkuji a chtěl bych vás jménem vlády požádat o podporu tohoto návrhu zákona, až o ní budeme hlasovat ve třetím čtení. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. Nyní se s přednostním právem přihlásil pan ministr Kupka. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já chci jenom zdůraznit ještě další pozitivní dopady toho návrhu, protože on se samozřejmě kromě všech motoristů, kteří jezdí i bez toho, že podnikali, využívají dieselová vozidla k cestám do práce, k cestám za svými nejbližšími, dotkne se to samozřejmě podnikatelů, dotkne se to dopravců, ale dotkne se to také veřejné dopravy, protože ta je z velké části závislá také na naftě, a v tomto směru je to další z konkrétní pomoci právě i pro veřejnou dopravu. A chci zdůraznit i tento konkrétní pozitivní dopad.
Víme, jak se vyvíjejí ceny pohonných hmot. Přestože ropa na světových trzích klesla, klesá i benzin ruku v ruce, ale s ohledem na zvýšenou poptávku po naftě se ten pokles nafty zastavil. Navíc je možné očekávat, že i v průběhu následujících měsíců bude vývoj cen nafty obtížněji předvídatelný, a tohle je konkrétní pomoc, která dopadne zejména na ty, kteří jsou zdaleka nejcitlivější z hlediska té zmíněné konkurence.
Já bych chtěl zdůraznit, že v celém tom objemu zhruba 35 000 dopravců je 80 % těch nejmenších, kteří operují jedním až pěti vozidly, a samozřejmě pro ně je každá koruna ceny nafty významným argumentem a bohužel významným závažím na těch konkurenčních miskách vah, zejména v souboji s polskými, maďarskými a také třeba rumunskými, bulharskými a tureckými dopravci. Pro ně je opravdu tato pomoc významná, a to rozhodování o tom, zda prodloužíme snížení té spotřební daně, bude v tomto případě rozhodovat také o tom, jestli přežijí další období, jestli zkrátka dokážou konkurovat svým kolegům v nejbližších zemích. Zároveň chci zdůraznit, že ta hodnota snížená o korunu padesát se do nákladů na jeden kilometr může promítat v řádu 30 až 45 haléřů, a i z konkrétní odezvy řady těch menších dopravců víme, že tohle opravdu může rozhodovat o tom, jestli se na trhu udrží, jestli budou schopni dále operovat.
Zdůrazňuji, že je to zároveň hodnota, která je limitní. My už příliš s ohledem na evropskou regulaci jít nemůžeme a dostaneme se právě díky udržení té snížené sazby vlastně do stejné situace, do stejné podoby, jakou mají právě dopravci ve všech těch okolních státech. Již jsem zmiňoval Polsko, Slovensko a tak dále.
Věřím, že ty argumenty jsou opravdu velmi pádné a přesvědčivé pro všechny, kteří budou následně rozhodovat o tom, zda udržíme sníženou sazbu pro ty následující měsíce, kdy je zřejmé, že dál bude v oblasti cen paliv panovat velmi nestabilní situace. Je to konkrétní pomoc, která v tuto chvíli opravdu je namístě, a přestože znamená výdaje, respektive snížený příjem státního rozpočtu, tak ale ty celkové dopady neúčetní, to, co se za tím bude skrývat, tak má významný pozitivní přínos pro celou ekonomiku. Děkuji mnohokrát za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka rozpočtového výboru, poslankyně Hana Naiclerová, informovala nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Upozorním, že ještě nebyla otevřena rozprava, proto nejsou možné faktické poznámky. Prosím.
Poslankyně Hana Naiclerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Pardon, omlouvám se, že vás ještě přerušuji, paní poslankyně, ale poprosím kolegyně a kolegy o ztišení. Děkuji.
Poslankyně Hana Naiclerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dobré dopoledne, dámy a pánové. Dovolte mi v krátkosti představit sněmovní tisk 306. Jedná se o novelu zákona o spotřebních daních číslo 353/2003 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Návrh zákona byl rozeslán poslancům jako sněmovní tisk 306 14. 9. Předsedkyně Sněmovny vyhlásila na návrh vlády stav legislativní nouze a na základě žádosti vlády 14. 9. rozhodla, že předložený návrh zákona bude projednáván ve zkráceném jednání s vynecháním prvního čtení svým rozhodnutím číslo 40. Přikázala návrh k projednání výboru rozpočtovému, kde včera tento rozpočtový výbor vydal toto usnesení, které načtu.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Já se omlouvám, paní kolegyně, ale přece jenom hladina hluku je opravdu velmi vysoká. Ještě jednou vás chci, kolegyně a kolegové, požádat o ztišení, abychom přednesený návrh usnesení, který výbor schválil, všichni slyšeli. Prosím.
Poslankyně Hana Naiclerová: Usnesení rozpočtového výboru ze 16. schůze ze dne 15. září 2022 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 306, k projednání ve stavu legislativní nouze.
Po úvodním slově ministra financí Zbyňka Stanjury, zpravodajské zprávě poslankyně Hany Naiclerové a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
I. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby se o návrhu zákona konala obecná rozprava;
II. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;
III. navrhuje, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu své jednání ukončila nejpozději do 24 hodin dne 16. září 2022;
IV. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 306, vyslovila souhlas;
V. zmocňuje zpravodajku výboru, aby a) s tímto usnesením seznámila schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu, b) ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy.
Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji paní zpravodajce. Nyní rozhodneme, zda povedeme obecnou rozpravu. Já zahájím hlasování o tomto návrhu vést obecnou rozpravu.
Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 5 je přihlášeno 147 přítomných, pro 123, proti nikdo. Tudíž jsme schválili, že povedeme obecnou rozpravu, a já ji tímto otevírám.
Do rozpravy je již přihlášen pan poslanec Jan Volný. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.
Poslanec Jan Volný: Krásný dobrý den, vážení kolegové, kolegyně, vážená vládo, paní předsedkyně. Já nejsem zdaleka tak přesvědčen o tom, že se opatření, která v průběhu léta udělala vláda proto, aby se ten dopad navýšení pohonných hmot pro naše občany a pro naše firmy, stala účinnými. Nejsem takový optimista jako pan ministr. Nicméně bych chtěl tímto potvrdit i naše hlasování na včerejším mimořádném rozpočtovém výboru a potvrzuji za klub ANO, že tento návrh pana ministra podpoříme, protože to ve svém podstatě má pro naše dopravce smysl.
Dále bych chtěl zmínit i další parametry, které mě někdy malinko mrzí a nemají až tak úplně velkou logiku, nicméně nechám si to asi až do dalšího bodu, jelikož tyto body k tomu náleží. Jenom ještě malinkou poznámku. Já jsem neviděl, že by těchto 9 miliard na příští rok, ale především ty necelé 2 miliardy na letošní rok byly v té novele rozpočtu, ale předpokládám, že pan ministr to tam ještě v rámci pozměňovacích návrhů dodá, protože se to týká letošního roku a mělo by to v tom rozpočtu být. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Také děkuji. Pan poslanec Hrnčíř je přihlášen z místa. Prosím, pane poslanče. Teď se tam dokonce načetla vaše přihláška. Prosím.
Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně. Vážené kolegyně a kolegové, když jsme tady před čtyřmi měsíci schvalovali tohle snížení pro naftu i benzin, tak jsem tady říkal, že na čtyři měsíce to nemá smysl, že to děláte jenom proto, že na podzim budou volby, abyste si tady před volbami zase udělali nějaké kolečko a řekli, jak strašně pomáháte, jak zachraňujete dopravce, zachraňujete hospodářství, zachraňujete občany. No, je to přesně tak, jak jsem předpověděl. A jak říkal pan ministr Stanjura, já s tím souhlasím, málo, pozdě a špatně. Ano, to jsou vládní návrhy, které tady od listopadu loňského roku předkládáte. Kdybyste tu pomoc mysleli skutečně vážně, tak nebudete mít stále a nebudete trvat na nejvyšší DPH u pohonných hmot. Proč nesnížíte DPH u pohonných hmot tak, jako to dělají ostatní státy okolo nás? To byste pomohli občanům, pomohli byste drobným živnostníkům. Proč to neuděláte? Snižujete o korunu padesát, a to ještě několikrát v roce, abyste kolem toho mohli odehrát divadlo, jak jste zachránci a spasitelé této země.
Máme nejvyšší DPH na základní potraviny, na energie. Proč zdaňujeme energie jako luxusní zboží? Jaký to má důvod? Žádný. Chcete jenom ožebračit občany, chcete vybrat víc peněz, abyste si je pak mohli přerozdělit bůhvíkam. To by byla skutečná pomoc. Takže snižme DPH na základní potraviny, na energie a na pohonné hmoty. To by skutečně pomohlo. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová S faktickými poznámkami se nyní hlásí pan poslanec Adamec a pak následuje pan ministr Stanjura. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ivan Adamec: Vážená paní předsedkyně, kolegyně, kolegové, tak vidím, že se mé včerejší heslo a slogan ujal tady v opozici. Jsem rád, že jste na to přišli také, protože to tak je. Ale řekněme si na rovinu, já když tady slyším, že budeme ty peníze přerozdělovat na cokoli, tak mi řekněte, jaké peníze budeme přerozdělovat, kolik jich bude a kam. Vy se tváříte, jako když neznáte stav státního rozpočtu. A já vám něco řeknu. Budeme-li sahat na DPH, tak vlastně se to projeví ve veřejné sféře, v municipalitách - pokud víte někteří, co to je - protože DPH je jeden z hlavních příjmů obcí, krajů a veřejných institucí. Řekněme si to na rovinu, tak to prostě je.
A navíc, když se podíváte na ceny pohonných hmot v rámci Evropy, tak si srovnejte ceny pohonných hmot v těch státech, o kterých vy hovoříte, s našimi cenami. Jinak mimochodem ta koruna padesát dopravcům výrazně pomáhá. Já jsem s nimi hovořil a strašně plédovali za to, abychom to prodloužili. Děkuji za pozornost. (Potlesk vpravo.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Nyní s faktickou poznámkou je přihlášen pan ministr. Prosím.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura Já jenom poprosím pana poslance Hrnčíře, případně další, kteří by chtěli mluvit o DPH. Mluvíme o spotřebních daních. DPH je určitě otevřené, jsou jiné zákony, kde můžeme debatovat o DPH. Já tady nebudu věcně reagovat na návrhy, které se týkají snížení či zvýšení DPH. Projednáváme novelu zákona o spotřebních daních. Takže bych poprosil všechny diskutující, aby se nevěnovali DPH. Je otevřený daňový balíček, tam DPH je, tam budeme mít dostatek prostoru pro pozměňovací návrhy a debatu. To je všechno, co jsem k tomu chtěl říct. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Dále je s faktickou poznámkou přihlášen pan předseda klubu Jakob, následuje pan předseda Fiala a paní předsedkyně Schillerová. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Jan Jakob: Děkuji. Viděli jsme tady to divadlo, v kterém jsme osočováni. To divadlo - my už jsme na něj zvyklí. Pan kolega Hrnčíř by tady rozpustil státní rozpočet na příštích pět generací a je mu to úplně jedno. Já nejsem nadšen z těch dopadů, které toto opatření bude mít na státní rozpočet, nicméně upozorňuji, tak jak je to v důvodové zprávě napsáno, že ta počítá vlastně s propočtem bez změněných všech ostatních okolností, takže díky tomu opatření já předpokládám, že ten dopad do státního rozpočtu bude menší, protože se přirozeně zvýší poptávka. Stejně tak je pro mě důležitý ten aspekt, že ten dopad cen pohonných hmot, zejména tedy nafty, u dopravců se pak promítá do všech, nebo do drtivé většiny všech ostatních cen. Notabene je tu podpora veřejné dopravy, jak tady upozornil pan ministr dopravy. Takže z těchto důvodů to podporuji. A asi nejenom dneska, ale i příští týdny tady budeme pořád slyšet, jak je něco pozdě, jak je to málo. Já jsem rád, i v tom dalším bodu, že se našlo zodpovědné řešení, které je zodpovědné i vůči státnímu rozpočtu a budoucím generacím. Ale to divadlo se tady nepochybně bude i nadále odehrávat. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Nyní je tedy přihlášen pan předseda Fiala. Prosím.
Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Když tady předseda hospodářského výboru Ivan Adamec hovořil o tom, ať se podíváme do okolních států, tak se podívejme. Podívejme se například na Polsko, podívejme se na Čechy, kteří žijí u polských hranic. Jezdí nakupovat potraviny do Polska, protože je mají zastropované, jezdí nakupovat benzin a naftu do Polska, protože tam stojí 33 korun. Lidé, kteří bydleli u maďarských hranic, jezdili do Maďarska. Teď už tam jezdit nemohou, protože Maďaři zjistili, že jim to půl Evropy vykupuje, když mají zastropované a dotují ty peníze na to. Ale jde skutečně o to, že naši dopravci, lidi, kteří tady jezdí do práce, malí a střední podnikatelé nejsou i díky naftě a benzinu konkurenceschopní s těmi zeměmi, které jsou okolo nás, protože jejich ceny jsou samozřejmě nižší.
A jak tady pan ministr Zbyněk Stanjura mluvil o dani z přidané hodnoty, já se toho musím alespoň dotknout, protože samozřejmě chápu, že je to sdílená daň, chápu, že tady řešíme spotřební daň, nicméně v této energetické krizi mluvíme o těch obrovských ziscích, o windfall tax a podobně. Ale samozřejmě součástí těch obrovských zisků je také nadměrný výběr daně z přidané hodnoty, která by jinak nebyla. A já se musím té daně dotknout už jenom z toho důvodu, že když má stát nadměrný výběr daně z přidané hodnoty, může ji teoreticky použít k tomu, aby kompenzoval a dotoval ceny benzinu a nafty, tak jak se to děje například v Maďarsku nebo v Polsku. Ale faktem je to, co říkal pan předseda Adamec, že koruna padesát je málo, pozdě a špatně. (Poslanec Adamec: To říkáte vy!)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Váš čas vypršel. Prosím, abychom na sebe takto nepokřikovali. Nyní paní předsedkyně Schillerová a připraví se pan poslanec Kolovratník. Všechno faktické.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já se budu tentokrát držet doporučení pana ministra Stanjury, abychom se věnovali spotřební dani. Není to teď v tuto chvíli o DPH, takže se jí budu věnovat. Tato změna neurazí, nenadchne. Určitě pomůže dopravcům. Za hnutí ANO říkám, že ji podpoříme, toto trvalé snížení. My sami za naší vlády jsme také řešili tehdy pro ně snížení, je to kvůli tomu, aby byli konkurenceschopní.
Já si dovolím jenom takovou malou glosu na pana předsedu Jakoba - ale budu se tomu věnovat až u toho dalšího bodu - že o tom, kdo rozpouští desítky miliard a zatěžuje budoucí generace, si řekneme, právě až budeme debatovat energetický zákon. Takže za nás - neurazí, nenadchne, podpoříme. Děkuji. (Potlesk v lavicích ANO.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Pan poslanec Kolovratník a následuje pan poslanec Adamec, všechno faktické. Prosím.
Poslanec Martin Kolovratník: Dobré dopoledne. Já jsem měl své vystoupení také připraveno, strukturováno až na ten další bod, na energie a energetický zákon, ale budu v té faktické reagovat na pana předsedu poslaneckého klubu Jakoba. No to není divadlo, pane kolego, to je prostě opoziční práce a říkáme to stále dokola. Vy máte představu, že my budeme mlčet, že si to jen poslechneme. No nebudeme. Budeme prostě říkat svoje názory.
A upřímně, co mě hodně nadzvedlo, když tady odpovědně mluvíte o budoucích generacích a o tom, jak se k nim chcete zachovat a že to všechno nesmí být na dluh a tak dál. Tak se prosím, pane předsedo a kolegové, podívejte, co se děje na Ostravsku, co se děje na Opavsku. My jsme tam byli. Včera byl hospodářský výbor v Dukovanech, my jsme byli na Ostravsku s jiným, volebním, mediálním výborem, byli jsme tam koneckonců spolu. Z Opavska, z Ostravska firmy - je to v médiích, čtete to od nich, nám, členům hospodářského výboru, ty informace často chodí přímo - odcházejí z České republiky, přesouvají svoje výroby do Polska těsně za hranice. Ano, proč asi? Protože mají levnější pohonné hmoty, protože mají levnější energie. A asi každý student střední školy si dopočítá, když firma odejde pryč, nechá lidi tady na pracovním úřadě, nechá je doma, tak jim budeme platit ty náhrady, budeme jim platit to, že nejsou v práci, nejsou v zaměstnání, a ta firma odvádí daně někde jinde.
Takže ta vaše opatření, která vypadají rozumně a údajně jsou dobře promyšlená - no vůbec nejsou. Opravdu přicházejí pozdě. Budeme vám to opakovat. Opravdu jsou nedostatečná a v konečném důsledku na českou ekonomiku a na náš rozpočet budou mít mnohem, mnohem horší dopad, než si dovedete kdokoli představit. Já jsem v médiích říkal, že je to poprava českého průmyslu v přímém přenosu, budu o tom mluvit v dalším bodu. A za tím si stojíme a budeme vám to opakovat. Děkuji za pozornost. (Potlesk vlevo.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji za dodržení času. Nyní s faktickou poznámkou pan předseda Adamec.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, kolegyně a kolegové, já teda zareaguji na své ctěné kolegy z hospodářského výboru. Tak první otázka na kolegu Kolovratníka - tak proč je v Polsku tak vysoká nezaměstnanost a tak nízké platy proti nám? (Předsedající: Prostřednictvím!) Samozřejmě vaším prostřednictvím. Já se omlouvám, paní předsedkyně. A co se týká toho česko-polského pohraničí, já z něj jsem. A to je historicky. My jezdíme teď tam, protože mají lepší podmínky, před dvěma lety jezdili Poláci k nám nakupovat, protože měli lepší podmínky u nás. A každý stát, který nějakým způsobem stropuje ty věci a dělá to, řekl bych, třeba přes přidanou hodnotu, daň z přidané hodnoty, tak prostě to není schopen dlouho vydržet z těch důvodů, o kterých já jsem tady hovořil.
Ale nalijme si čistého vína. To, co tady dneska máme, tak jsou regulační zákony. Já jako představitel pravice samozřejmě s tím mám velký problém, ale chápu společenskou situaci, která tady je v tuto chvíli velmi složitá. Je potřeba uklidnit tu společnost. Ale položme si prosím otázku, co se stane, když ten trh se nezmění, ten energetický trh, a my budeme každý rok vydávat ta mimořádná opatření, ta mimořádná tržní situace, budeme vydávat na dvanáct měsíců opatření. Jak to dopadne s veřejnými financemi? Položte si tu otázku, než tady začnete nabízet z toho státního rozpočtu další a další kroky.
Mimochodem vyšší výběr DPH je logický, protože to tak je, ale proti tomu jdou taky náklady v těch obcích a městech. To si řekněme na rovinu. Není možné říkat jednou větou snížíme DPH a nepřidáme obcím na to, aby zaplatily svoje náklady. Dneska už podle mě obce ani nejsou tak schopné daní zaplatit běžné výdaje. To je prostě realita. Jsou to regulační věci. Do budoucna, pokud se to nezmění, pokud Evropa neprocitne, tak je to cesta do pekel. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji za dodržení času. S faktickými poznámkami je nyní přihlášen pan poslanec Lochman, Vomáčka a Kolovratník, pan ministr Síkela taktéž. Tak prosím.
Poslanec Ondřej Lochman: Pěkné dopoledne, vážení kolegové. Jenom ke spotřební dani. Tak my tu přinášíme pozitivní řešení, na kterém se všichni shodneme, a přesto tu získáme kritiku. Mně to přijde opravdu kritika za každou cenu. A (nesrozumitelné) tady slyšel, že to pak přerozdělíme, bůhvíkam. No my to přerozdělíme zpátky do rozpočtu na podporu školství, průmyslu a tak dále. A když bude opravdu potřeba, tak to půjde dále na podporu firmám a občanům v rámci energetické krize. Tak to jenom abychom neříkali bůhvíkam.
Jsem rád, že tady bylo zmíněno Maďarsko z hlediska pohonných hmot. Protože nám zde bylo několikrát vyčítáno, že jsme ty pohonné hmoty nezastropovali. A nakonec se tady od stejných lidí dozvíme, že dneska už není dobré jezdit do Maďarska, protože prostě se stalo, že často tam lidé ty pohonné hmoty vykoupili, protože prostě nebyly. Mnoho českých občanů, kteří v létě cestovali, tak vědí, že si prostě často na pumpách v Maďarsku nenakoupili, anebo nakoupili za takové ceny, které nebyly vůbec jiné jako zde v Čechách.
A co se týká toho DPH, že bychom měli ještě dále snižovat DPH. No tak ono to je tak, že my jsme přišli po minulé vládě k rozpočtu, kde máme podle NKÚ jednoznačně nejrychlejší trend zadlužování v Evropě. Prostě tady někdo rozbil prasátko, nechal tam haléře, a teď je nám vyčítáno, že jsme ještě nenašli další prasátko, které bychom rozbili. No není tam. To je taková informace pro všechny.
A co se týká spotřební daně, chtěl bych tady jenom upozornit jako předseda podvýboru pro dopravu, že my tím pomáháme samozřejmě k tomu, aby se neprojevily vyšší ceny ve všech různých komoditách. Ale pozor, jenom železnice má tu trakční energii velmi vysokou. My na tom pracujeme, přes státního obchodníka by ta energie od 1. 1. měla být výrazně nižší než ta, která je nyní na trhu. Jenom na to upozorňuji, že v danou chvíli vlastně doprava na silnici bude mít i určitou výhodu proti železnici. A určitě to může být krátkodobé řešení a nesmí to být dlouhodobé řešení, to bychom se měli shodnout všichni. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Nyní pan poslanec Vomáčka. Prosím.
Poslanec Vít Vomáčka: Vážená paní předsedající, členové vlády, kolegové, kolegyně, já jenom velmi v rychlosti. Začíná tady klasická přestřelka. A já bych vás chtěl jenom poprosit, pojďme zvolit slovník trošku jiný než to, že tady popravujeme průmysl a že tady ožebračujeme český národ. Pojďme se bavit kultivovaně, kriticky. Já vám jako opozici neberu právo svým způsobem za tímhle pultíkem říct cokoli, ale pojďme zvážit, jestli opravdu tenhle slovník je ten nejšťastnější. Děkuju.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Pan poslanec Kolovratník.
Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za ten vstřícný návrh pana kolegy. Ale to není myšleno nějak pejorativně nebo zle, to tak je. Já konstatuji prostě realitu, kterou vnímáme, kterou vnímáme z terénu. Ale budu v časové ose pozadu reagovat na předřečníky.
My se asi stále neposloucháme. Pan poslanec Lochman mluví o tom prasátku, o tom, že není další, které bychom rozbili, není, kde ty peníze vzít. No prosím, poslouchejte nás, kolegové. A budeme o tom mluvit. Bude o tom mluvit paní předsedkyně Schillerová, bude o tom mluvit kolega Havlíček v tom dalším bodu. Vy prostě ta opatření děláte principiálně špatně. Jdete na to úplně od začátku špatně. Viz srovnání se Slovenskem, s jejich dohodou s výrobci energií, se zastropováním a tak dále. To znamená ne s dotacemi ze státního rozpočtu. To za prvé.
A za druhé, teď jsem byl velmi překvapen, když pan poslanec Lochman, koaliční partner ze STANu, jako předseda dopravního podvýboru otevřeně mluví o těch energiích, o té trakční energii. Já jsem velmi napjatě sledoval vyjádření zde přítomného pana ministra Kupky o těch 200 eurech za jednu megawatthodinu trakční energie bez dořešeného POZE, bez těch peněz za obnovitelné zdroje. Zatím ta zpětná vazba je, že je to strašně moc. Takže já věřím, že třeba to nějak domluvíte, že možná přijde nějaké lepší řešení. Ale v tuto chvíli my snížíme spotřební daň na pohonné hmoty, to znamená, budeme mít opět více kamionů na silnicích a podvazujeme železniční dopravu. Tohle je dobré, abyste věděli.
A ještě mám pár vteřin. Pokud jsem dobře poslouchal, pan kolega Adamec mluvil o tom, že dříve Poláci jezdili k nám, jestli jsem ho dobře poslouchal. Takže přátelé, on přiznal, že za Babiše bylo líp. Děkujeme za tohle přiznání. (Potlesk a smích z lavic poslanců ANO.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Pan ministr Kupka chce reagovat s faktickou poznámkou. Prosím.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka Jen velmi stručná a jasná reakce. Ze strany železničních dopravců, tak jak jsem je informoval o tom opatření a zastropování ceny silové energie, tak zazněla jednoznačná pozitivní odezva, že to je krok, který v tuto chvíli zajistí jednak větší jistotu pro dopravce, jednak to, že budou prostě moci normálně operovat v příštím roce. Tak nevím, kde pan kolega Kolovratník takovou poplašnou zprávu vzal. Ale její šíření tedy rozhodně ničemu pozitivnímu nepřidává.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Nyní se dostává řada na pana ministra Síkelu. S faktickou, nebo přednostním právem? (Jak chcete.) Prosím? Jak chcete vy, to je na vás.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela Pardon. Já budu velmi stručný.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Tak přednostní právo. Tím pádem vám nespouštím čas.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela Prosím pěkně, když už tady mluvíte o číslech, tak si předtím nastudujte fakta, pane Hrnčíři. Vy jste tady mluvil o nejvyšší DPH na pohonné hmoty. Nejvyšší DPH na pohonné hmoty má i mnohokrát zmiňované Maďarsko, které vy nám rádi jako opoziční strana dáváte za příklad. Je to 27 %. A nebudu vás školit z toho, které další země v Evropě mají vyšší DPH na pohonné hmoty, než máme my.
A co se týká toho, kdo kam pro co jezdí. Když snížilo Německo spotřební daň, tak jsme tady slyšeli velkou kritiku, že my jsme to neudělali. My jsme to udělali, když Německo zvýšilo, když vlastně zrušilo to snížení a zvedly se tam ceny o 9 korun na litr. A teď jezdí Němci k nám, tak o tom z vás nikdo neřekl ani slovo. A pokud se jedná o to, kdo kam jezdí co nakupovat, tak ano, možná někteří naši občané jezdí nakupovat do Polska potraviny, Poláci v této době jezdí k nám nakupovat uhlí, protože je u nás levnější než u nich a není na příděl jako u nich, protože tam jsou už dnes nákupy omezeny limitem. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Nyní faktická poznámka pana poslance Hrnčíře. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Jan Hrnčíř: Tak já jenom v rychlosti zareaguji na slova pana ministra Síkely. Já jsem říkal, že zdaňujeme nejvyšší sazbou DPH. V České republice, pro informaci pro pana ministra, máme tři sazby daně z přidané hodnoty, 21 %, 15 % a 10 %. To znamená, my zdaňujeme pohonné hmoty tou nejvyšší sazbou z těchto tří, to je pravda. A pokud hovořím o tom, že zatěžujeme vysokou DPH energie, potraviny a podobně, tak říkám jednu z nejvyšších DPH. Ale já jsem hovořil o té nejvyšší sazbě v České republice, kterou zatěžujeme ty energie. Tak na vysvětlenou. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Nyní se již nikdo do rozpravy, obecné rozpravy, nehlásí, proto obecnou rozpravu končím. Zeptám se, zda je zájem o závěrečná slova pana předkladatele? Nemá zájem. Paní zpravodajka taktéž nemá zájem.
Já si dovolím načíst omluvy, které přišly mezitím, a to je pan poslanec Petr Bendl, omlouvá se od 11 do 12.30 z pracovních důvodů, Benešík Ondřej od 11 do 15 hodin z pracovních důvodů.
Nyní tedy otevírám podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Ale o slovo v podrobné rozpravě se nikdo nehlásí. Pokud tomu tak je i nadále, tak končím podrobnou rozpravu. Zeptám se, zda je zájem o závěrečná slova tentokrát? Ani od jednoho, ani předkladatel, ani zpravodajka nemají zájem a není ani o jakémkoliv návrhu možné hlasovat, protože žádný nebyl přednesen.
Končím tedy druhé čtení tohoto návrhu zákona a dle domluvy i přerušuji projednávání tohoto bodu, k třetímu čtení se tedy vrátíme poté, co projednáme další vládní návrh zákona, energetický zákon, v druhém čtení. Tudíž přerušuji projednávání bodu a přistupuji k bodu dalšímu.
Před projednáváním vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 265/1991 Sb. o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 302, zkrácené jednání, bychom podle § 99 odstavce 5 měli posoudit, zda jsou podmínky pro projednávání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání. Otevírám k tomuto rozpravu. Nikoho se do ní hlásit nevidím, proto rozpravu končím.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů, (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 302, ve zkráceném jednání." Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh usnesení? Kdo je proti?
V hlasování číslo 6 přihlášeno 156 přítomných, pro 139, proti žádný. Návrh byl schválen, návrh usnesení byl schválen.
A nyní tedy otevírám bod
Následující část projednávání bodu pořadu schůze
Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.