(14.10 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)

Já se ještě na závěr musím vyjádřit k tomu, kde je podstata problému energetické krize. Každý den tady slyšíme, že za to může Putin a válka na Ukrajině. Ano, válka na Ukrajině určitě energetickou krizi akcelerovala. Ale tím původcem je Evropská komise, Evropská unie a její zelená ideologie - Green Deal. Protože se zavírají i poslední tři německé jaderné elektrárny, bude ještě méně energie na trhu. A jak já říkám, je úplně jedno, jestli se jedná o energii, nebo brambory, když je něčeho málo, tak se stane co? Prostě se zvedne jejich cena. A tak to bohužel bude i v budoucnu, z čehož já žádnou radost nemám, protože se stane to, že energetická krize bude prostě bohužel v Evropě pokračovat, my budeme řešit její důsledky, budeme to látat ze státního rozpočtu na úkor nás a dalších generací a to je podle mě velmi špatné řešení. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk části poslanců.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Přeji pěkné odpoledne. Dále je s přednostním právem přihlášena paní předsedkyně - já pouze načtu došlou omluvu, abychom učinili zadost, omlouvá se pan ministr Vlastimil Válek od 13.45 do 14.45 hodin z pracovních důvodů. Nyní předávám slovo vám, paní předsedkyně, Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pane ministře, dámy a pánové, paní ministryně Hubáčková, to je všechno. Zoufalství, bohužel takto musím popsat aktuální úroveň zvládání současné krize kabinetem Petra Fialy. To, co sleduji ve veřejném prostoru, to, co slyším mezi občany, to, co sleduji tady v Poslanecké sněmovně, mě nutí uvažovat nad základní schopností této pětikoalice pomoci našim občanům. Osm měsíců trvalo, než jsme se dostali z bodu na začátku, kdy současná pětikoalice arogantně tvrdila, že zastropování cen energií není cesta, že po tomto řešení volají jenom populisté a extremisté, do situace, kdy zde tento návrh od vládní koalice zcela reálně projednáváme. Zatímco mnozí komentátoři hovoří o našem vítězství, já to takto nevnímám. Já bych tu ještě mohla vzpomínat na výrok premiéra Fialy z 29. srpna tohoto roku, který tvrdil, že - cituji - zastropování cen na národní úrovni vlastně nejde. To však nikomu a ničemu nepomůže, protože kdo zjevně prohrává, tak jsou čeští občané. Z pohledu českých občanů, a právě jich, musím říct, že koalice se konečně rozhoupala, bohužel jako bývalá ministryně financí jsem zcela konsternována samotným provedením. Ale dovolte, abych se vyjádřila k tomu postupně.

Náklady cenového stropu budou dle důvodové zprávy v maximální výši 130 miliard korun. V prvé řadě vůbec netuším, jak k těmto 130 miliardám korun ministři Stanjura a Síkela vůbec přišli. Důvodová zpráva předloženého zákona popisuje na celých 11 řádcích - 11 řádcích! - předpokládané hospodářské a finanční dosahy navrhované právní úpravy na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty. Na těchto 11 řádcích se mimo datum zasedání vlády nacházejí celkem tři čísla, a to že cena za komoditu bude u elektřiny zastropována na ceně 6 korun za kilowatthodinu včetně DPH a u plynu na ceně 3 koruny za kilowatthodinu včetně DPH. Třetím číslem je právě odhad Ministerstva financí dopadu na státní rozpočet v maximální výšce 130 miliard korun.

Budu citovat - cituji z důvodové zprávy: Navrhovaná právní úprava bude mít dopad na státní rozpočet. - Dobře, to je sice pravdivá informace, ale myslím, že je zcela zřejmá.

Budu pokračovat dále, možná se dozvíme více - cituji: Vláda na zasedání dne 12. 9. 2022 rozhodla o tom, že cena za komoditu bude u elektřiny zastropována na ceně 6 korun za kilowatthodinu včetně DPH, u plynu na ceně 3 koruny za kilowatthodinu včetně DPH. Podle odhadu Ministerstva financí bude mít toto opatření dopad do státního rozpočtu maximálně ve výši 130 miliard korun. Konec citace. - Dobře, to jsou sice základní informace, ale určitě bychom tady všichni očekávali podrobnější analýzu. Přece jenom 130 miliard korun je z pohledu veřejných financí zcela mimořádný zásah.

Čtu dále - cituji: Konkrétní výši výdajů, které budou hrazeny z rozpočtové kapitoly státního rozpočtu Ministerstva průmyslu a obchodu, nelze v současné době stanovit. Tyto výdaje se budou odvíjet od konkrétních podmínek mimořádné tržní situace a parametrů nařízení vlády vydaného podle tohoto zákona. Konec citace.

Ostatní tři řádky se zabývají akceptováním požadavků na životní prostředí. Pro pořádek je však také zmíním. Cituji: Již stávající energetický zákon je koncipován tak, aby podnikání v energetických odvětvích, to je v elektroenergetice, v plynárenství a v teplárenství, bylo spojeno s akceptováním požadavku na ochranu životního prostředí. Konec citace.

Já chápu, chápu jako bývalá ministryně financí, že predikovat náklady této právní úpravy na veřejné rozpočty je dnes zatíženo významným rizikem. Na druhou stranu, znovu opakuji, jako bývalá ministryně financí na tomto místě musím výrazně protestovat proti tomu, že dnes přijímáme zákon, jehož dopady na veřejné rozpočty budou ne v řádu desítek, ale nižších stovek miliard korun, a my k tomu nemáme de facto žádné podklady, žádnou relevantní analýzu. Použiji slova Národní rozpočtové rady, která včera na své tiskové konferenci varuje, že - cituji: Avizované zásahy do energetického trhu mohou po veřejné rozpočty znamenat bezprecedentní a přitom dlouhodobou zátěž. Konec citace.

Já nechápu, proč ministři Stanjura a Síkela nepředložili zákon s různými možnostmi vývoje cen, a tím pádem i různým dopadem na veřejné rozpočty, tedy různými alternativami. Vzpomínáte si, jak volali vždycky po všech různých alternativách v době covidu? O plánu, o přesných propočtech? Jak jsem tady musela pomalu do koruny počítat, kolik budou které dotační programy? A predikovat, jak dlouho bude trvat covid?

Vládní pětikoalice měla osm měsíců od doby, kdy jsme my začali požadovat zastropování ceny, na přípravu kvalitní analýzy s různými scénáři vývoje, s různými možnostmi. Oni však čekali do poslední chvíle, návrh nepřipravili a předložili zákon v podobě, která je nekvalitní. Vládní pětikoalice hraje s občany hru o to, co ještě snesou, protože věděli, že dnes musíme tento návrh zákona podpořit, protože jsou české domácnosti a firmy de facto na kolenou a jakýkoliv návrh je lepší než dosavadní strategie pětikoalice - nicnedělání.

Pane nepřítomný ministře Stanjuro, ptám se, jak jste došel k těm 130 miliardám korun? Řada ekonomů předpokládá ještě výraznější dopady na veřejné rozpočty. Dnes skutečně nejde v uvozovkách o drobné. Jsou to finanční prostředky našich daňových poplatníků a úlohou opozice je taktéž bavit se o tomto tématu. Abych to shrnula z pohledu veřejných financí - jde o zcela bezprecedentní zásah do výšky rozpočtového schodku a při takto zásadním zákoně bych očekávala výrazně podrobnější analýzu dopadů na veřejné rozpočty. Tento dopad na veřejné rozpočty je však bezprecedentní i z důvodu pozdní reakce, mluvil o tom velice podrobně a velmi konkrétně a srozumitelně můj ctěný kolega Karel Havlíček. Samotné rozhodnutí, jak on tady vysvětlil, je totiž postavené na špatném mechanismu a přichází pozdě. A můžete si nad tím tady vtipkovat, představitelé pětikoalice, jak chcete. Občané to dobře vědí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP