(9.10 hodin)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní nikoho dalšího přihlášeného nevidím, proto budeme hlasovat o celém návrhu pořadu schůze, tak jak byl písemně předložen.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 2 přihlášeno 128 přítomných, pro 126, proti žádný, tudíž pořad schůze byl schválen.

 

Nyní tedy přistoupíme k prvnímu bodu, kterým je

 

1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 57/2022 Sb.,
o státním rozpočtu České republiky na rok 2022
/sněmovní tisk 284/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr financí Zbyněk Stanjura, kterého prosím, aby se ujal slova. Prosím, máte slovo. Vás ostatní, kolegyně a kolegové, prosím o ztišení v sále.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Vážená paní předsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych jménem vlády v krátkosti odůvodnil ve druhém čtení navržený tisk. Důvodem předložení jsou dopady pokračujícího válečného konfliktu na Ukrajině, jehož důsledky nebyly v době sestavení státního rozpočtu pro rok 2022 známy, růst životních nákladů obyvatelstva vyvolaný jak inflací, tak dopady energetické krize, reakce na energetickou krizi včetně zajištění strategických zdrojů a úprava příjmové stránky rozpočtu vyplývající z dosavadního pokladního plnění a očekávaného ekonomického vývoje.

Chci jen na začátku upozornit, že novela státního rozpočtu se projednává v jiném režimu než státní rozpočet samotný, to znamená, v prvním čtení jsme nestanovili celkové příjmy, celkové výdaje, a tím pádem deficit státního rozpočtu, ale podle pozměňujících návrhů, které budou přijaty ve třetím čtení, se může upravit i hodnota celkových příjmů, celkových výdajů, a tím i deficit. Říkám to, že vlastně tím pádem budou podle mého názoru všechny pozměňující návrhy hlasovatelné na rozdíl od mnoha pozměňujících návrhů, které padají v průběhu státního rozpočtu a velmi často sahají do vládní rozpočtové rezervy, kde při standardním projednávání návrhu státního rozpočtu je zákonný limit, pod jakou hodnotu nesmí vládní rozpočtová rezerva poklesnout.

Viděl jsem v systému, já nevím, já bych řekl desítky pozměňujících návrhů, dnes mohou padnout další, každý z nich budeme posuzovat individuálně bez ohledu na to, kdo je autorem toho či jiného konkrétního pozměňujícího návrhu, a Sněmovna jako suverén ve třetím čtení rozhodne o těch standardních údajích, které jsem před chvílí zmínil. (V sále je hlučno.)

Při státním rozpočtu bych vlastně v této chvíli oznámil konečnou celkovou výši příjmů, konečnou celkovou výši výdajů a konečnou bilanci státního rozpočtu, v tomto případě to neplatí. Vím, že naprostá většina z vás to ví, ale pro jistotu jsem považoval za potřebné to v úvodu svého vystoupení ve druhém čtení zmínit. Nicméně tak jak je ten návrh navržen, tak se počítá s celkovými příjmy v hodnotě 1,678,3 bilionu neboli 1 678,3 miliardy, což je nárůst o 65 miliard. Tam jsme zohlednili právě to inkaso daní.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já vás, kolegyně a kolegové, žádám o ztišení a přesunutí vašich rozhovorů do předsálí.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Já bych sice mohl zvýšit hlas, ale pak si myslím, že by tady byl zbytečný hluk, kdybych křičel do tohoto mikrofonu.

Takže zvýšení DPH přibližně o 25 miliard na příjmové straně, zvýšení plnění daně z příjmu právnických osob 9,2 miliardy, zvýšení daně z příjmu fyzických osob 10,2 miliardy, zvýšení daně z hazardních her o 800 milionů a snížení spotřební daně z minerálních olejů o 3,8 miliardy. Dále se zvyšují příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti o 9 miliard, v kapitole Ministerstva zdravotnictví se snižují příjmy ve výši 4,9 miliardy z důvodu nastavených platebních principů se zdravotními pojišťovnami a nižším než očekávaným zájmem pojištěnců o očkování.

V návrhu se současně zvyšují výdaje státního rozpočtu, a to o 115 miliard korun. Nebudu číst všechny položky, jenom zmíním ty, které jsou nejvyšší. To znamená posílení sociálních výdajů v důsledku rostoucí inflace a zvýšených cen energií pro obyvatelstvo ve výši 29 miliard korun, navýšení výdajů souvisejících s dopady pandemie covid o 4,4 miliardy, posílení oblastí potýkajících se s dopady energetické krize včetně nákladů transformace a první etapy úsporného tarifu 30,3 miliardy, zvýšení výdajů souvisejících s válečným konfliktem na Ukrajině takřka o 23 miliard, výdajové tituly na podporu regionálního rozvoje zejména v oblasti bydlení ve výši 2,8 miliardy, navýšení ostatních výdajů kapitol o 18,2 miliardy, z toho obsluha státního dluhu o 4 miliardy, tarifní složky platu ve výši 2,2 miliardy, nákup vozidel Policie České republiky ve výši 900 milionů, filmové pobídky 570 milionů a na další neočekávané výdaje se zvýšila alokace ve vládní rozpočtové rezervě o 7,4 miliardy korun.

Já jsem se osobně účastnil dvou jednání rozpočtového výboru, na kterém se projednával tento tisk před druhým čtením. Byly podány celkem tři pozměňující návrhy, z toho jeden, pokud mě paměť neklame, byl jednomyslně přijat rozpočtovým výborem, a to přesun 60 milionů korun z kapitoly Národní sportovní agentury ve specifickém ukazateli dotace do oblasti sportu do kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, ve specifickém ukazateli podpora činnosti v oblasti mládeže rovněž o stejnou částku 60 milionů korun.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 284/1. A já vás prosím opět o ztišení, protože nyní vyslechneme, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Josef Bernard, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.

Ještě jednou, kolegyně a kolegové, prosím, abyste své rozhovory přesunuli do předsálí. Opravdu nechci jmenovat, ale prosím, kolegyně a kolegové, abyste se ztišili. Děkuji.

 

Poslanec Josef Bernard: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dobrý den, dámy a pánové. Rozpočtový výbor novelu zákona projednal na svém zasedání 21. září na své 17. schůzi. Já jsem povinen vám přečíst usnesení.

Po úvodním slově ministra financí Zbyňka Stanjury, zpravodajské zprávě poslance Josefa Bernarda a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 57/2022 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2022, sněmovní tisk 284, vyslovila souhlas ve znění pozměňovacích návrhů;

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Tímto jsem to učinil. Jak bylo tady řečeno, byl jediný pozměňovací návrh, který bych schválen rozpočtovým výborem. Ten se týkal přesunu prostředků na mimoškolní organizace nesportovní. Typicky jsou to organizace jako například Junák, Pionýr nebo Mladí hasiči. Novela pamatovala na to, že do Národní sportovní agentury přesunula 500 milionů korun na kompenzaci energetické krize. Na druhou stranu jsme nemysleli právě na tyto organizace, které například v případě Junáka excelentně přispívají k výchově naší mládeže. To jsme napravili podle mého názoru tím, že jsme rozštěpili částku 500 milionů korun na 440 milionů ve prospěch NSA a 60 milionů ve prospěch těchto dalších mimoškolních organizací. To je zatím z mé strany vše. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuju. Než přistoupíme k rozpravě, tak ještě omluva, která mezitím došla. Paní místopředsedkyně Věra Kovářová se od 17 hodin omlouvá z pracovních důvodů. S náhradní kartou číslo 31 bude hlasovat pan poslanec Bohuslav Svoboda. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP