(18.00 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)

A nyní tedy požádám, aby se ujal slova pan poslanec Miloslav Janulík a řekl své návrhy na úpravu jednání. Připraví se paní poslankyně Margita Balaštíková. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miloslav Janulík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já mám návrh...

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Omlouvám se, kolegyně a kolegové, poprosím vás o ztišení v pravé i levé části sálu. Vy, kteří diskutujete, poprosím, jděte diskutovat do předsálí, v pravé i levé části sálu, abych dobře rozuměl, jaký návrh zazní. Prosím.

 

Poslanec Miloslav Janulík: Ten návrh bude poměrně prostý. Bude to návrh, aby byl vyřazen bod 73, sněmovní tisk číslo 165, to je senátní návrh zákona o pobytu cizinců. Jednoduše z prostých důvodů, on totiž tento zákon platí něco přes rok a za ten něco přes rok se ukázalo, že vnesl pořádek tam, kde pořádek nebyl. A samozřejmě otázka zní, proč měnit něco, co funguje? Cui prodest? Cui bono? Proč? Proč to někomu tak vadí? Proč najednou je potřeba změnit něco, co se ukázalo jako funkční? Vnesl se pořádek. Nám, zdravotnickým zařízením, konečně za péči cizinců - hlavně hovořím o cizincích, kteří jsou pojištěni ne ze zákona, ale jsou mimo EU, a kteří se na nás obrací a budou asi obracet čím dál víc - tak konečně nám za tu péči někdo platí, zdravotnickým zařízením nevznikají dluhy, které jsme nakonec museli zasanovat my všichni, buď z našeho zdravotního pojištění, nebo z našich daní, protože jiné peníze tady v podstatě k tomuto účelu nikde nebyly. A proto navrhuji, aby, pokud vůbec se má něco měnit a nějak cizelovat, tak by to mělo být po nějaké širší diskusi, čili ne tady tou horkou jehlou.

Já bych navrhoval, aby tento bod byl vyřazen, aby se opravdu na půdě zdravotního výboru a příslušných výborů, respektive v odborné veřejnosti, aby k tomu byly přizvány všechny zdravotní pojišťovny a dotčené pojišťovny, aby se udělal nějaký kulatý stůl, tam jsme si věci vydiskutovali tak, abych já tady potom nemusel v prvém, druhém čtení vytahovat argumentaci, která by zhusta nebyla mnohým po chuti, protože mám argumentaci nebo mám argumenty k tomu, abych poukázal na některé nepříliš lichotivé jevy zrovna s tímto spojené. Někomu to sloužilo a už to sloužit přestalo před tím zhruba rokem a něco a on se snaží teď, ten nebo ti dotyční, kterým jsme šlápli na kuří oko, se snaží ten stav zvrátit zpátky.

Jednoduše ti, kdo sedí ve správní radě VZP - mnozí jsou v dvojjediné situaci toho času, to jenom upozorňuji, že časem, jestli na to dojde, tak se časem zmíním a vysvětlím kolegům, v jaké obtížné dvojjediné situaci se nachází - všichni jsme slyšeli, jakým způsobem obhospodařuje toto pojištění pojišťovna VZP. Samozřejmě, argumenty o jejím monopolu a podobném a o Evropské unii jsou liché, všechny byly už vyvráceny, ale tady se lže jak na běžícím pásu, takže už ani pravda nezaznívá, čili to je samozřejmě nesmyslné, ale zajímavé, že někomu takzvaný duopol, třeba Kooperativy a Generali na pojištění odpovědnosti v zaměstnání tady léta letoucí nikomu nevadí, nikomu z vás. To je zajímavé. Jo, všichni si na to zvykli, ani to není předmětem napadání, ani ÚOHS se k tomu nemusel vyjadřovat, tak jako k tomuto se vyjadřoval ÚOHS, a samozřejmě mám jeho podpůrné stanovisko. Argumentů a podpůrných stanovisek mám opravdu kila.

Takže jestli někdo chce, aby tady zazněly věci, které nebudou příliš po chuti, tak jen s chutí do toho. Já tedy jen upozorňuji, že už to je nápadné, že teď, v této době, kdy jsme vzali zdravotnictví - jak všichni víme - 14 miliard, teď chceme ještě trošičku přimrzačit VZP, aby se ty peníze, které jsou dneska samozřejmě přísně dozorovány, je na ně dohlíženo a případné zisky budou převáděny na matku čili na VZP jako takovou, což je dominantní zdravotní pojišťovna u nás, tak teď by zase byla chuť to přehrát na nějakou Slavii a Maximu, to jsou ty pro mě nechvalně známé pojišťovny, já s nimi mám svoji osobní zkušenost jako poskytovatel zdravotní péče a lékař. Můžu se s vámi potom, bude-li někdo chtít, nebo bude-li to někdo tlačit do prvního, druhého čtení, tak se tady o ty zkušenosti samozřejmě rád a ochotně podělím, a nejenom tedy o tyto, ale o mnohé jiné. A myslím, že bude slepci zrak přecházet, až tady přečtu některou mailovou korespondenci, a lehce si z toho dovodíme, kdo a proč a jak má zájem na tom, aby zrovna teď v této době, kdy máme... myslím si, že tato republika má opravdu jiné starosti, už jsme do toho zasáhli, takže jsme všechny Ukrajince dali na pojišťovnu VZP. Ty lhůty postupně vyprchávají, naštěstí se nepotvrdily černé scénáře, že nám vyčerpají zdravotní pojištění, i když někteří už čerpají velmi zdatně. Tak teď v této době do systému ještě tímto způsobem sypat písek považuji za velmi nevhodné a nerozumné.

A proto bych se klonil k tomu, pokud by vůbec k tomu mělo dojít, aby to bylo opravdu ne tímto řekl bych kvazipartyzánským způsobem, kdy ze Senátu, a samozřejmě ono to má... Ten návrh je starý, ten je řekl bych ještě předválečný, když budeme používat terminologii jako naši otcové, že to bylo ještě před válkou. Samozřejmě myslím válku na Ukrajině. To je předválečný návrh, který vznikal ve zcela jiné a úplně jiné době, čili ten by musel doznávat tak zásadních změn, že je vlastně nepoužitelný, celé by to muselo být znovu. Proto doporučuji to po široké diskusi, po širokém konsenzu celé když už vůbec nějak přepracovat.

Ale jestli jste si povšimli, tak z té lhůty už uplynulo myslím že skoro čtvrtina. Myslím tu lhůtu, po kterou to pojištění obhospodařuje VZP, a my jsme ji tam stanovili po nějaké zralé úvaze a dohodě s paní kolegyní Adámkovou na pět let, a z té už 25 % neboli čtvrtina uplynula. Takže řekl bych, když se tady budete ještě chvilku dohadovat, ona uplyne za chvilku celá a bude to porod mrtvého dítěte, jak říkáme my porodníci. Takže tam v podstatě to z mého pohledu naprosto nemá žádnou logiku, ani motivaci, ani konsenzus.

Jenom bych řekl, že my jsme vlastně nastavili řád do té oblasti smluvního zdravotního pojištění cizinců, zajistili jsme místní, časovou dostupnost zdravotní péče pro smluvní pojištěnce, eliminovali jsme dluhy, ty byly - já nevím, jestli jste si všimli těch čísel, ale Ministerstvo financí to vyčíslilo, ty dluhy byly v řádech stamilionů. Přineslo to samozřejmě aspekt veřejné ochrany zdraví ve formě zajištění bezproblémové úhrady, například očkování proti covidu-19. To jste si ani nepovšimli, že zrovna ta tak dehonestovaná VZP do toho vnesla pořádek, a vlastně tím pádem ochraňuje většinovou populaci, ale to už se bere jako že samo sebou.

Testování a zabránění šíření mezi cizinci, a je to samozřejmě sekundární efekt, tím pádem podpory veřejného rozpočtu, protože všichni víme, že takovýto cizinec, když se octne v ohrožení zdraví nebo života, tak se octne ve zdravotnickém zařízení a to zdravotnické zařízení pak nese to břemeno finanční. A když to tedy neunese to zařízení, tak jeho zřizovatel, v případě fakultek ministerstvo, v případě krajských nemocnic kraje a tak dále a tak dále. Ovšem v případě bych řekl těch jednomužných poskytovatelů, nestátních zdravotnických zařízení podle zákona č. 160, to prostě nese sám na bedrech ten lékař. A byl jsem z těch, kteří to léta letoucí nesl, a věřte, že mě to velmi iritovalo, takže bych nerad, kdyby se ten stav měl vrátit zpátky, jak by si mnozí přáli, jo? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP