(20.50 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ještě požádám při přímém oslovování poslanců prostřednictvím toho, kdo zrovna předsedá. Do faktických se nám hlásí pan poslanec Vít Kaňkovský a poté pan poslanec Jiří Strýček. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Dobrý večer, vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové. Já budu opravdu jenom faktický. Na váženého kolegu Jana Volného, prostřednictvím paní předsedající, opravdu fakticky. Když se schvaloval zákon o elektronické evidenci tržeb v roce 2016, tak tady pan kolega Výborný neseděl v Poslanecké sněmovně, tudíž nemohl hlasovat pro tento zákon. Já jsem tady seděl, hlasoval jsem pro něj, nestydím se za to. Nicméně nikdy jsem nepodporoval třetí a čtvrtou vlnu EET a jsem rád, že je dneska tady jiný návrh zákona, který navrhuje tento zákon zrušit. Ale Marek Výborný tady v březnu 2016 neseděl, nemohl hlasovat, tudíž může mít názor, jaký chce. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji i za dodržení času a pan poslanec Jiří Strýček s jeho faktickou. Prosím.

 

Poslanec Jiří Strýček: Takže dobrý večer ještě jednou, kolegyně, kolegové. Já bych chtěl jenom uvést na správnou míru svůj výrok, který zazněl v mé řeči ohledně potopení vlajkové lodi EET. Já jsem uvedl nesprávně, že to byl výrok pana poslance Výborného, za což se omlouvám, jak jsem byl uveden na správnou míru, byl to pan poslanec Jakob, takže tímto se panu kolegovi Výbornému omlouvám. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Dále s faktickou paní předsedkyně Alena Schillerová. Dává přednost panu poslanci Janu Volnému.

 

Poslanec Jan Volný: Tak já bych velice krátce. Pane kolego, omlouvám se panu Výbornému, určitě mu to vyřídíte, to jsem si mohl prostudovat. Nicméně vy jako lidovci jste hlasovali - neuvědomil jsem si, že tady ještě nebyl, takže se mu omlouvám. Díky.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ještě jednou poprosím o oslovování prostřednictvím. A paní předsedkyně, prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji. Děkuji panu poslanci Kaňkovskému, vaším prostřednictvím, paní místopředsedkyně, za to, že hlasoval pro zavedení EET před těmi lety. Respektuji to, že byl proti třetí a čtvrté vlně, ale to právě nebrání tomu, aby podpořil můj pozměňovací návrh, za což mu dopředu děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a vracíme se do rozpravy, do které je přihlášená paní poslankyně Lenka Knechtová, a připraví se pan poslanec Martin Kukla. Prosím.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, vážený pane ministře, rozpočtově se dle mého názoru jednoznačně jedná o nezodpovědný krok. Nelze akceptovat argument, že kvůli pandemii výrazně stouply bezhotovostní platby, které EET nepodléhají. Zrušení EET vše vrací dle mého názoru do starých kolejí, tedy pokřivuje trh a poctivé podnikatele opět znevýhodňuje, a nemluvě o těch, co řádně platí daně.

Elektronická evidence tržeb je systém elektronické evidence hotovostních tržeb za prodej zboží a služeb. EET je moderní systém rychlé komunikace mezi podnikateli a Finanční správou a je jedním z nejvýznamnějších daňových opatření v České republice. Ministerstvo financí zavedlo od prosince 2016 on-line pokladny, které umožňují Finanční správě sledovat platby v restauracích, hotelech a v obchodech. Dnes už i experti z profesních organizací, podnikatelé i odboráři považují plán současné vlády za nesmyslný návrat do takzvaných devadesátek. Upozorňují, že některé podniky část příjmů opět přesunul do šedé ekonomiky. Podle mnohých by stát měl naopak evidující živnostníky takzvaně odměnit.

Řada odborníků i samotných restauratérů se dnes vyjadřuje jasně. Bylo by správné EET zachovat na dobrovolné bázi s tím, že by podnikatelé, kteří by systém využívali, by měli nějaké výhody od státu. Stát by jim pak nepřímo vzkázal, že jim důvěřuje. Tak se vyjádřil Luboš Kastner z Asociace malých a středních podniků a živnostníků. V současné době, kdy je systém pozastaven, dál dobrovolně eviduje své tržby přes 200 000 podnikatelů. S motivací odměn od státu by se jich v systému mohlo vrátit mnoho dalších. "Benefitem by mohlo být například to, že tito podnikatelé by nebyli v hledáčku Finanční správy, případně ve chvíli, kdy by se zase musela nějakým způsobem zavádět opatření podobná těm v pandemii, byli by to právě evidující podnikatelé, kteří by dostali přednostní kompenzace od státu za to, že své příjmy transparentně přiznávají," vyjmenovává pan Kastner.

Také Miroslav Lukeš, který vede Českou fintechovou asociaci, je přesvědčen, že zrušení EET by bylo promarněnou příležitostí. Je to nástroj, který přijala velká část podnikatelů a který přinesl celou řadu benefitů. Stát by měl spíše hledat možnosti, jak tento systém využít v rámci stále opakované digitalizace. Dovedl bych si představit využít systém v myšlence digitálního daňového přiznání, a to už dnes funguje v mnoha zemích. "Tvrdíme, jak moc digitalizujeme Česko, přitom v plánu je vlastně vypnutí digitalizace maloobchodu," říká pan Lukeš. Podle něj řada provozoven fungovala před EET jen s papírem a tužkou. "EET pokladna byla jejich první a zjistilo se, o kolik stát obírali, ale také o kolik je obírali číšníci, o kolik příležitostí pro svůj byznys přicházeli," míní pan Lukeš. I pan Menclík, ředitel dodavatele pokladen Dotykačka, je přesvědčen, že dobrovolná evidence může skutečně pomoci otevřít další cestu k digitalizaci podnikání. "Dovedu si třeba představit, jak pomocí existujícího systému digitalizovat administrativní činnosti nebo zavádět dobrovolný, státem garantovaný a bezpečný digitální registr účtenek a ušetřit tak miliony tun zbytečně vytištěných papírků z pokladen a terminálů, které v drtivé většině končí v koši na odpadky, pokladny, jejichž digitálně data odesílat umí," tvrdí Menclík.

Experti navíc zmiňují další velmi nepříjemný efekt případného konce systému, a to menší ochotu podnikatelů přijímat platební karty, a tedy návrat v hotovosti, která se nemusí vždy objevit mezi přiznanými příjmy. Další významný hlas pro podporu dobrovolné evidence zní z Hospodářské komory a navrhuje pro takový systém používat zkratku DET - dobrovolná evidence tržeb. "Stát by tak mohl díky DET cíleně oceňovat transparentně fungující podnikatele namísto plošného demotivujícího projevování nedůvěry ke všem podnikatelům en bloc," říká tiskový mluvčí Hospodářské komory.

V obecné rovině komora myšlenku EET podpořila, neboť v ní vidí, stejně jako ostatní kritici rušení evidence, opatření, jak omezit nekalou konkurenci, respektive narovnat podnikatelské prostředí. Podnikatelé, kteří zatajují tržby, a tedy neplatí daně ani zdravotní a sociální pojištění, jsou nepochybně zvýhodněni vůči těm, kteří jsou řádnými plátci. Na to upozorňuje také pan Lukeš. Celou řadu zákazníků těšilo, že podnik, kam přišli, jedná podle pravidel a stejně jako oni platí daně. Řada podnikatelských svazů chce zachovat EET právě proto, že chtějí ukázat, že nejsou příživníci, kteří státu neplatí daně, a že jejich sektor je poctivý.

Osobně nesouhlasím se zdůvodněním Ministerstva financí, že stát přichází ročně kvůli provozu systému o půl miliardy korun ročně a podnikatelé kvůli nutné údržbě systému o dalších 1,5 miliardy. Zajímalo by mě, jak jste k takovým číslům přišli. Za mého názoru to u podnikatelů nelze spočítat.

Dokonce odbory jsou na rozdíl od odborné veřejnosti výrazně ostřejší: "Vyzýváme současnou vládu, aby plány na celkové zrušení EET zásadně přehodnotila a jeho působnost naopak podle původních plánů rozšířila na všechny relevantní poplatníky. Tento krok je nejen nezbytný pro nastolení daňové spravedlnosti, ale přináší pro veřejné finance v Česku tolik potřebné zdroje," říká šéf Českomoravského odborového svazu Josef Středula. Podle něj by pouhé obnovení EET v původně fungujícím rozsahu přineslo každý rok pro rozpočet dodatečný příjem v rozsahu minimálně 12 miliard korun, a pokud by ještě došlo k dříve plánovanému rozšíření EET, činila by tato částka přinejmenším 20 miliard korun. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP