(12.00 hodin)
(pokračuje Radek Koten)

Tehdy se na tom výboru nebo na zasedání výboru pro bezpečnost objevili různí aktivisté. Já bych je tady rád jmenoval. Je to bývalý poslanec Jan Čižinský a plus ještě někteří příslušníci České pirátské strany. Dá se říct, že měli opravdu eminentní zájem na tom, aby to bylo v této podobě, která se tady nyní navrhuje, protože měli na tom eminentní byznys zájem, protože například bratr pana bývalého poslance Čižinského obhajuje migranty proti českému státu, takže to pojištění by se jim jaksi do toho portfolia velmi hodilo, to laciné pojištění. A ten tlak byl opravdu obrovský. Dokonce se tam dožadovali vystoupení na tehdejším zasedání výboru pro bezpečnost a vůbec je nezajímalo, že PVZP do toho konečně vnese nějaký pořádek a řád.

A skutečně tady jsme svědky toho, jak další aktivistický - já to říkám úmyslně - aktivistický návrh zamířil do Sněmovny. A i z toho důvodu, že tady jsou úplně jiné věci na řešení, tak my tady řešíme uprchlíky a řešíme tady všechno možné, změnu pojišťovny, aby to měli lacinější, aby krachovala naše zdravotnická zařízení, ale vůbec se nezabýváme tím, co trápí české občany. To je tedy opravdu tristní a skutečně aktivistická vláda by se měla zamyslet sama nad sebou a přehodnotit priority - z priority obnovy Ukrajiny na prioritu obnovy České republiky a zachování (Místopředseda: Čas, prosím.) České republiky. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A nyní pan senátor Kraus.

 

Senátor Roman Kraus: Pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci. Tak já jsem se dozvěděl teď v poněkud emocionálním projevu pana kolegy předešlého, co všechno má ODS za lubem a chce tímto zákonem dosáhnout. Mimo jiné i jsem měl chvíli pocit, že naši pacienti začnou mrznout v nemocnicích.

Jenom na okraj chci říci, když zde bylo uvedeno, že pan kolega má zkušenosti ze zdravotnických zařízení VZP, já jsem byl třináct let ředitel Fakultní nemocnice Brno a v současné době jsem také člen správní rady VZP, takže asi máme informace velmi podobné či stejné, a já chci říct, že tento senátní návrh nevytvářela jedna strana, byla to skupina senátorů napříč stranami. A ano, vytvořili jsme ho více jak před rokem poté, co se vrátil z Poslanecké sněmovny, tak se tam řada věcí precizovala, takže tato verze je vlastně z listopadu roku 2021, kdy byl poprvé přikázán v pozměněné formě výborům Senátu.

Nebudu samozřejmě reagovat na vše, ale PVZP, a. s., nikterak není tímto návrhem senátního zákona obírána o svá práva a bude dál podnikat v této sféře cestovního zdravotního pojištění. Jinými slovy, jen bude mít konkurenci - anebo nebude, to samozřejmě nevíme, jaké produkty vzniknou, ale jsou přesně vymezena pravidla tímto senátním návrhem. To znamená, že kromě toho, že se zvedla minimální cena jedné pojistné události, která je přesně definovaná v zákoně, kupříkladu u hospitalizace je to prostě epizoda počínající přijetím pacienta a končící jeho propuštěním z nemocnice, takže není to pojištění na celý rok sumárně, ale je to na jednu epizodu. To znamená, že se to zdvojnásobilo. PVZP, a. s., zatím pojišťuje na minimální výši 60 000 euro. Bude mít povinnost, tak jak i ostatní pojišťovny, pokud do toho byznysu vstoupí, na 120 000. Jinými slovy, přináší to daleko větší jistotu poskytovatelům, ať už jsou ambulantní, nebo nemocniční, že bude skutečně cena té péče zaplacena.

Do této doby žádný poskytovatel neměl přístup do registru, aby věděl, jak přesně je pacient nebo klient pojištěn. A jak jsem říkal, v zákoně naprosto explicitně je napsáno, že pokud nejde o neodkladnou péči, tak že to zdravotnické zařízení na základě informací, které získá z toho registru, zjistí, jestli může, či nemůže tu péči poskytnout za tu cenu, a může ji odmítnout.

Co se týče neodkladné péče, ať už ta pojištění měla jakoukoliv historii, ta cestovní, zdravotní, já to ještě znovu říkám, pro lidi, kteří jsou mimo Evropskou unii a jsou tady déle jak 90 dnů, tak každopádně to zdravotnické zařízení má informace, v tom registru musí být přesně uvedeno, a to je z hlediska bezpečnosti zásadní. Má přesně definovaný přístup Policie České republiky, Ministerstvo vnitra a poskytovatelé, takže i stupeň bezpečnosti se takto zvyšuje. Takže to není rozhodně nějaké rozvolnění těchto parametrů. Navíc bylo tady řečeno, že za děti bude platit, vlastně budou státní pojištěnci, až do 12 měsíců, doteď to bylo do 2 měsíců. Ale zase mluvíme o dětech, které se narodily na území České republiky matce, která tady má dlouhodobý pobyt, takže si dovedete představit, jak je to v podstatě malá skupina. A rozhodně, pokud se týká těchto dětí - to jsou samozřejmě známé statistiky, já je tady nemám - tak pokud je čerpání nákladů ze zdravotního pojištění u těch novorozenců v prvním roce, tak je to v prvních dvou měsících, protože se to týká většinou dětí, které se narodí nějak poškozené, nezralé a tak dále. A potom ty další měsíce, pokud to dítě onemocní později, jsou to naprosto marginální náklady. Takže to, co tady bylo řečeno, tak není, to opravdu není žádné nabízení na úkor občanů České republiky léčby dětí cizinců, kteří sem s nimi naschvál přijeli a nechali je tady takto léčit. To nejde, protože tak, jak to znovu opakuji, prosím, zapamatujme si, že to jsou děti narozené na území České republiky, ne přivezené odněkud za účelem, aby se tady léčily, ať už to onemocnění je jakékoliv.)

Pak řekněme si, že PVZP, a. s., aby mohla s nějakým ziskem a odpovídajícím svým akcionářům, je polostátní, tvořit nějaký zisk a být v černých číslech, pojišťuje auta, pojišťuje majetek, pojišťuje ledasco. Další zdravotní pojišťovny tyhlety dceřiné společnosti nemají, protože v době, kdy se zakládaly, protože tak jak bylo řečeno panem kolegou, se předpokládalo, že vznikne připojištění, ať už komerční, nebo se bude nazývat doplňkové nebo nějaké jiné. Za tím účelem si VZP matka založila tuto dceřinku - ostatní to plánovaly, nestačily a dneska už by se musel novelizovat zákon, aby si to ty ostatní zdravotní pojišťovny mohly založit. Nicméně poznámka o tom, že je potřeba pracovat na připojištění, je naprosto případná, pracuje se na tom. A přesně, dceřinky současných zdravotních pojišťoven, ať už ze svazu, nebo VZP by potom, pokud tato věc vznikne a bude schválena, projde legislativním procesem, tak samozřejmě realizovaly.

Takže já jenom na to chci skutečně říct, že my tady přinášíme daleko vyšší jistotu poskytovatelům, protože budou vědět z registru, jak ten který cizinec je pojištěn a co si mohou dovolit v té plánované péči mu zajistit, přináší jistotu těm cizincům, protože budou mít nabídku více produktů.

A v tom zákoně také mimo jiné je, že všechny pojišťovny, které toto pojištění budou nabízet, musí kompletně podmínky uveřejnit na svých webových stránkách, a jsou vázány zákonem, aby skutečně to takto poskytovaly. Samozřejmě míru rizika já neumím ocenit, za kolik se dá nebo nedá pojistit takový člověk, nicméně jsem slyšel, že tady nebyl rozdíl mezi marží pojišťovny, to znamená tou případnou ziskovostí, kterou započítává do ceny pojištění, a provizí makléřům. Ta provize nehraje roli v ceně toho pojištění jako takového, to je prostě úplně něco jiného. Marže na pojištění ano, provize makléřům je úplně něco jiného a je to věc té které pojišťovny, jestli ty makléře má, a pokud, tak jakým způsobem je platí, ale vliv na cenu pojištění to nemá. Takže to jsem jenom chtěl tady k některým těm věcem, které byly řečeny, okomentovat z naší strany. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP