(15.10 hodin)
(pokračuje Petr Fiala)

Kampaň byla připravena oddělením strategické komunikace na Úřadu vlády ve spolupráci s Armádou České republiky. Má mnoho forem, od televizních, rádiových spotů až po outdoorové formáty. Její hlavní smysl je následující: občané často nečerpají pomoc, na kterou mají nárok, kterou jim stát nabízí, protože nevědí, na jakou pomoc mají nárok, netuší, že ta pomoc existuje, mají obavu z toho, že třeba bude administrativně náročná, a toto je forma, kterou stát občany informuje, tady se můžete obrátit na toto místo, pokud máte problémy. Máte nárok na tuto pomoc, takto jednoduše o ni můžete požádat. A to, si myslím, je něco, co by stát měl dělat.

Informační kampaň a nový web Deštník proti drahotě toto občanům ukazuje a podle mého názoru je to správná cesta. Kampaň se také zaměřuje na překonání ostychu z čerpání pomoci a představuje v tomto směru tři hlavní pilíře vládního programu, tedy jednorázový příspěvek 5 000 korun na dítě, příspěvek na bydlení a základní pomoc se snížením cen energií. Pak má další atributy, jako je zjednodušení cesty využití pomoci, podpora on-line komunikace mezi občanem a státem, aktivizace společnosti v této věci a tak dále.

Pokud jde o web Deštník proti drahotě, což je rozcestník státní pomoci, občané tady mají možnost přímo požádat prostřednictvím on-line formulářů o pomoc, dozví se také o aktuálních formách státní pomoci, kterých je více než dvacet. Když se ptáte na další vývoj, tak ano, tento web bude pravidelně aktualizován a budeme se snažit o to, co nejvíce zjednodušit komunikaci v oblasti sociálních, ekologických, rozvojových programů.

Tato kampaň probíhá, jak jste sám řekl, od 12. září 2022, bude probíhat do 31. října 2022. Rozpočet na kampaň byl 30 milionů korun, finálně vysoutěžená cena včetně komplexní produkce je 24,5 milionu korun.

A ještě vám odpovím i na tu otázku nebo poznámku, která se týká vítězné agentury, je k tomu i stanovisko oddělení veřejných zakázek. Jde o agenturu, která je zalistována jako oficiální dodavatel. My nemůžeme hodnotit nic jiného než kritéria soutěže, vysoutěženou cenu, ta byla suverénně nejnižší. A tato agentura je v současné době největší mediální agenturou v České republice (Předsedající: Čas.). Podle několika ukazatelů dostává běžně zakázky od komerčních subjektů i státních institucí.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane premiére. Pan poslanec má zájem o doplňující otázku. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Vondráček: Času je málo. Já jsem se hlavně ptal, co nás ten pan Klíma stojí a kolik tam má lidí, kolik nás to ještě bude stát a jestli se chystají další kampaně. Máme informace, že další ministerstva a rezorty si chtějí dělat také svoje vlastní týmy. A moje doplňující otázka je právě na ten KRIT, to je ten nový materiál z Ministerstva vnitra, kde se mají sledovat nálady úředníků, kde se musí bojovat proti radikalizaci ve státní správě. Chtěl jsem se zeptat, jestli je to součást nějaké té strategie, kterou máte? A zase, ptám se jako nešťastný daňový poplatník, co nás to bude stát a kde se to zastaví?

A na závěr mám tady, protože nemám čas, přečtu tady jen kousek z Vojáka Švejka, že oni vlastně vyplňovali tenkrát... strážmistr Flanderka vyplňoval dotazník o náladě mezi členy místní samosprávy a inteligenty nebo dotazník o náladě mezi odvedenými a těmi, kteří mají být odvedeni, dotazník o tom, jak se chová místní obyvatelstvo k vypsaným válečným půjčkám a sbírkám, a tak bych mohl pokračovat. (Předsedající: Čas.) Já bych opravdu nerad, abychom dopadli jak ve Vojáku Švejkovi.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Má pan premiér zájem o odpověď? Ano. Prosím, pane premiére, máte slovo.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Já s vámi budu souhlasit, že bych nechtěl, abychom dopadli jako ve Vojáku Švejkovi, a právě proto děláme kroky, které děláme. Každý se může podívat a sám posoudit, jestli ta kampaň, kterou vidí a která má všechny parametry, které informační kampaň má mít, jestli ty peníze na to byly vynaloženy dobře a jestli to splnilo svůj účel. Samozřejmě i nějaké vyhodnocení bude k dispozici. Počítáme i s dalšími kampaněmi, to vám mohu určitě slíbit, že další informační kampaně ze strany státu budou, protože takto je to správně.

A pokud jde o vaši konkrétní otázku, kolik lidí tam má pan Klíma, tak na to vám také jednoduše odpovím. Jsou tam čtyři lidé na tom oddělení, oddělení strategické komunikace Úřadu vlády, a tito lidé dělají spoustu věcí sami, takže my ušetříme za kreativu, za kupování si dalších služeb. Je to nepochybně způsob, který je pro stát výhodný a šetří státu peníze. Myslím, že se shodneme na tom, že čtyři lidé, když se podíváte na velikost té kampaně a těch výsledků, že to zase tak dramatický počet není. A samozřejmě že využívají i - jinak by to nešlo ani dělat - že využívají i kapacity, kterou nabízejí jiné součásti státu, které mají v popisu práce, strategickou komunikaci. A asi se shodneme na tom, a bylo by tedy opravdu hodně naivní, nebezpečné a asi i švejkovské, kdybychom opravdu neměli strategickou komunikaci na takových rezortech, jako je obrana nebo vnitro. To si snad ani nedovedu představit. A právě tyto kapacity jsou využívány k tomu, abychom nebudovali nic navíc, ale naopak (Předsedající: Čas.) to koordinovali a dali dohromady.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji za dodržení času. Nyní přistoupíme k páté interpelaci, kterou si vylosoval pan poslanec Radovan Vích. Bude interpelovat pana premiéra ve věci propouštění a zvyšování nezaměstnanosti v České republice.

A ještě než vám dám, pane poslanče, slovo, přečtu omluvu. Omlouvá se Petra Quittová od 17 do 18 hodin dnes ze zdravotních důvodů.

Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radovan Vích: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážený pane premiére, představitelé vaší vlády i vy osobně do médií tvrdíte, že nenecháte nikoho padnout. Jak se to ale slučuje s tím, že mnoho firem v současné době zavírá svoje provozy nebo postupně propouští své zaměstnance, a další firmy to plánují, a to hlavně z důvodu neúnosných nákladů na energie? Navíc výhled na další měsíce je podobně skličující. Je snad cílem vlády razantně zvýšit nezaměstnanost v České republice, a proto není vaše vláda schopna zajistit dostatečnou podporu firmám na území České republiky? Spoléhali jste na společné evropské řešení, ale to tak nějak nepřichází. Zato Německo si masivně podporuje a podpoří vlastní firmy. Setkání ministrů energetiky evropské unie v Praze ohledně společného postupu také žádné konkrétní návrhy nepřineslo, a tak maďarský ministr rovnou odletěl jednat do Moskvy.

Aktuálně Německo plánuje výrazně zastropovat cenu plynu i pro průmysl. Hovoří se i o odchodu výrobních závodů koncernu Volkswagen Group z České republiky, tedy závodu v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách. To by mělo velký dopad na nezaměstnanost. Ale hovoří se i o uzavírání skláren, pekáren a dalších podniků. Nebylo by lepší, pane premiére, přestat se už konečně spoléhat na to, že ostatní členské státy Evropské unie České republice nějak výrazně s energiemi pomohou, a začít se konečně starat sami o sebe? V Evropské unii je zatím pouze shoda na společném formátu USB konektorů pro mobilní telefony, a to je hodně málo.

Pane premiére, proč nezastropujete ceny energií přímo u výrobců? Bojíte se Německa? Bojíte se odstoupit od energetické burzy v Lipsku a dodávat našim podnikům naše levné energie za nízké ceny a zajistit tak, aby nedocházelo k propouštění a uzavírání firem a ke zvyšování nezaměstnanosti? Jaká konkrétní opatření přijmete, aby nedocházelo ke zvyšování nezaměstnanosti (Předsedající: Čas.) z důvodu energetické krize a kdy je hodláte učinit? Děkuji za odpověď.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Na vaši interpelaci vám odpoví pan premiér. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP