(16.10 hodin)
(pokračuje Iveta Štefanová)

To znamená, pane ministře, že ten vlastník ano, tam budou určené sankce nebo jiné tresty pro toho vlastníka nemovitosti? Pokud já jsem vlastník domu, uloží mi někdo povinnost dělat ty kontroly? Bude někdo kontrolovat to, zda vlastník kontroly provádí a jestli správně udává na inspekci ta případná zjištěná nedodržování? Prosím o dovysvětlení toho, jak si toto řešení, ke kterému doufejme vůbec nedojde, jak si vláda představuje, že bude fungovat v praxi. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju. Nyní bude mít slovo pan ministr průmyslu a obchodu Síkela. Pane ministře, prosím, vašich pět minut na odpověď.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Vážený pane předsedající, vážená paní poslankyně, vážení páni poslanci a vážené paní poslankyně, pardon, to jsem se špatně vyjádřil. A ještě předtím, než se budu zabývat otázkou sankcí, kontrol a trestů, je z mého pohledu velmi důležité vysvětlit, proč jsme vlastně opatření v souvislosti s úsporami energií a regulací teplot přijali.

Ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo v reakci na možný nedostatek zemního plynu s ohledem na vojenskou agresi Ruské federace vůči Ukrajině návrh vyhlášky, kterou se stanoví zvláštní pravidla pro vytápění a dodávku teplé vody v případě, a to chci zdůraznit, předcházení stavu nouze nebo v případě vyhlášení stavu nouze.

Chtěl bych připomenout, že od února 2022 došlo k výraznému poklesu dodávek plynu do Evropské unie z Ruské federace, potažmo do České republiky. Jedná se o plyn v objemu 153 miliard kubíků, který není možné nahradit ze dne na den. Toto snížení dodávek zapříčinilo historicky nejvyšší ceny energií v České republice, což přispívá k inflaci a vytváří i riziko dalšího hospodářského poklesu v Evropě.

S ohledem na tyto okolnosti má navrhovaná úprava vést k přímým úsporám energie a snížení spotřeby fosilních paliv včetně zemního plynu při zachování přijatelných požadavků na tepelnou pohodu a dodávky teplé vody. Návrh vyhlášky stanovuje teploty vnitřního vzduchu v pobytových i nepobytových místnostech v budovách při předcházení stavu nouze a ve stavu nouze v teplárenství. Za účelem úspory tepelné energie umožňuje vyhláška dosahovat nižší teploty vnitřního vzduchu oproti navrhovaným teplotám při projekci budov. V obývacích místnostech se ty teploty vnitřního vzduchu pohybují v rozmezí 18 až 21 stupňů. Požadavky stanovené návrhem vyhlášky jsou v souladu s doporučeními Světové zdravotnické organizace a byly připraveny ve spolupráci s kolegy z Ministerstva zdravotnictví a jsou v souladu s jejich předpisy pro tuto oblast.

Návrh vyhlášky nezavádí žádné nové kontroly oproti současnému stavu, to znamená oproti legislativě, která tady byla před zavedením této vyhlášky. Povinnosti stanovené vyhláškou se týkají vlastníků budov, nikoliv samotných uživatelů. Stávající ani připravované právní předpisy s plošnými kontrolami v bytech nepočítají. Vyhláška byla rozeslána do mezirezortního připomínkového řízení, v rámci kterého bylo doporučeno upravit výši teplot pro vybrané typy budov, jako jsou školy a zařízení péče o děti, pobytová zařízení sociálních služeb a zdravotnická zařízení. Ministerstvo průmyslu a obchodu tyto připomínky akceptovalo, zapracovalo je do návrhu vyhlášky a pokračuje ve vypořádání ostatních připomínek všech připomínkových míst.

Takže já děkuji za zájem o tuto problematiku o vytápění budov a tepelné pohody a chci vás ubezpečit, že navrhovaná vyhláška nepovede ani k ohrožení zdraví našich občanů, ani k nějaké nové šikaně nad rámec zákonů, které v této zemi platily do doby, než byla tato legislativní předloha připravena. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji panu ministru a táži se paní poslankyně, chce-li položit doplňující otázku? Ano, je tomu tak, takže vaše minuta na doplňující otázku.

 

Poslankyně Iveta Štefanová: Ano, já děkuji za vaši odpověď, pane ministře. Já jsem to takto pochopila, že se jedná o jakýsi krizový plán a ta vyhláška se uplatní v době stavu předcházejícího stavu nouze nebo ve stavu nouze. Tak jsem to i pochopila i jsem tak ten svůj dotaz uvedla, ač tedy s některými teplotami, tam úplně z lékařského hlediska nesouhlasím. Nerozporuji v tom to, že jste to řešili napříč rezorty, a můj dotaz se týkal pouze těch kontrol, jestli budou nějaké speciální kontroly. Přece jenom to určitá změna ve výši, v mnoha těch případech jsou tam dost podstatné změny ve výši těch teplot, tak můj dotaz byl na ty kontroly - zda se to, že vlastně chceme tímto uspořit v nějaké krizové situaci, která doufám samozřejmě, že nenastane, bude to nějakým způsobem plošněji kontrolovat, zda se to dodržuje. Ale pochopila jsem to správně, že tedy ne, žádné plošné kontroly nejsou v plánu. Tak vám moc děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, paní poslankyně. Táži se pana ministra, jestli chce využít práva na doplňující odpověď? Není tomu tak. (Hovor mimo mikrofon.) Tak nakonec ano. Prosím, máte k dispozici dvě minuty na doplňující odpověď.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Chci upozornit na to, že se jedná o vyhlášku, která se v tuto chvíli zatím nachází pouze v mezirezortním připomínkovém řízení. K návrhu vyhlášky se vyjádřilo 21 subjektů z původně 8 (8 z původně 21?) stanovených. Mezirezortní připomínkové řízení bylo omezeno rozhodnutím ministra pro legislativu a vypořádávání připomínek stále probíhá. To je jenom v reakci na to, že s některými tepelnými limity třeba nesouhlasíte. Ale právě proto máme mezirezortní připomínkové řízení, abychom měli takovou vyhlášku, která splní ten účel, který chceme.

Předpokládám, že vyhláška by vstoupila v platnost v prosinci, nejpozději od 1. ledna, a ta vyhláška je vlastně preventivní, je něco, co nám říká, že bychom se v krizových dobách měli uskromnit, protože kdybychom to neudělali, tak ty následky by mohly být ještě horší. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Nyní dám slovo panu poslanci Patriku Nacherovi, který byl vylosován jako čtvrtý k přednesení ústní interpelace na pana ministra Bartoše, a to ve věci vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj - rozúčtování tepla o 80% průměr. Pane poslanče, prosím, máte slovo a dvě minuty.

 

Poslanec Patrik Nacher: Pane místopředsedo, děkuji za slovo. Pana ministra tady nevidím. Musím tedy říct, že jsem smolař, protože já mám interpelace písemné, ústní, vesměs vždycky na ministry, kteří tady nejsou. Možná příště si na začátku toho čtvrtka počkám, kdo je omluven, a pak budu dávat interpelace na ty, co tady, na ministry, kteří tady jsou přítomni. Ale pak ta interpelace nebude mít tu autentičnost a aktuálnost. V tomhletom případě já si tedy počkám na písemné vyhotovení z Ministerstva pro místní rozvoj.

O co jde? Jde o velmi častý dotaz právě v dnešní době, kdy se po lidech chce, aby šetřili. Existuje vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj č. 269/2015, která vlastně říká, že se to zprůměrovává tak, že když šetříte moc, zaplatíte, myslím teď teplo, zaplatíte 80 % průměru domu nebo vchodu. Když je to naopak hodně, horní limit je 200 %, takže se pohybuje mezi 80 a 200 procenty. A na mě se obraceli lidé, a to nejen v kampani, jak to jde do souladu s tím, že se chce po lidech, aby šetřili, ale zároveň když šetří moc, tak se jim to stejně zvýší do výše 80 % průměru domu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP