(17.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Nyní je s faktickou poznámkou přihlášen pan poslanec Hendrych. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, vážené dámy a vážení pánové. Já bych jenom doplnil možná něco, co tady uvedl můj předřečník, pan poslanec Juchelka. Když jsem studoval státní rozpočet, musím ocenit, že v kapitolce, která se týká příspěvku na bydlení, byly navýšeny 4 miliardy. To můj předřečník neřekl a myslím si, že to je důležitá informace. Za to si cením ministerstvo, že chce přidat na tuto položku, je to moje oblíbené téma, protože je to instrument, který nefunguje, hovoříme tady o tom stále a budu se tomu věnovat i nadále.

Nicméně myslím si, že je důležité, aby se to uchopilo koncepčně trošku jinak než dneska. Je dobře, že visí reklama v metru, na nádraží, že dostávají potenciální oprávnění, dostávají maily a podobně, ale co mi tam chybí, je jakýsi vyšší aktivita sociálních pracovníků měst a obcí, a v tom si myslím, že jsou značné rezervy, protože si myslím, že pouze depistáží a následným intenzivním doprovázením potřebných k tomu, aby byli schopni si tu dávku vyřídit, se nikam nedostaneme dál.

A potom mám ještě tedy faktickou poznámku směrem k panu profesorovi Balašovi, který tady hovořil už dvakrát dneska o tom, že by bylo dobré narovnat platy ve vysokém školství, aby asistenti na vysokých školách nebrali méně než učitelé na středních a základních školách. Já se s tím ztotožňuji, protože z vysokoškolského prostředí pocházím, akorát by mě zajímalo, aby trošku nastínil, jakým způsobem toho chce dosáhnout, protože ono to není úplně jednoduchá záležitost. Jsou tam smluvní mzdy, nikoliv platy, a je třeba se s tím poprat nějak systémově, abyste prostě řekl něco k tomu možná blíž. Děkuju za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní s přednostním právem vystoupí pan ministr vnitra Rakušan. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já se omlouvám, vaším prostřednictvím, panu kolegovi Metnarovi, který už vystartoval k řečnickému pultíku, ale já jsem paní kolegyni Vildumetzové v zákulisí slíbil, že se dnes nebudeme hádat, jenom věcně si odpovídat, a že tu debatu dopodrobna necháme na výbor pro bezpečnost, kde si jistě budeme rozebírat i kapitolní sešity jako takové.

Ale padlo tady několik vět, kde bych především chtěl vyvrátit - a paní poslankyně, prostřednictvím pana místopředsedy, máte pravdu, byl jsem v kanceláři, jakmile jsem slyšel váš zvučný hlas, okamžitě jsem nechal ostatní práce a dělal jsem si poznámky, takže přesně vím, co ve vašem proslovu bylo řečeno.

Za prvé, prosím, nevysílejme - a to je myslím i společná řekněme vůle a snad i přání vlády i opozice - nějaké signály nervozity do policejní nebo hasičské veřejnosti. Já vám garantuji, garantuji!, že jsou připraveny finanční prostředky, aby platy policistů a hasičů od ledna vzrostly o 10 %, jak se vláda zavázala, jak to dohodla s odboráři na jednání tripartity. Byla to mimochodem první dohoda, kterou jsme učinili i ke spokojenosti odborářů na jednání tripartity, tedy nárůst prostředků, nárůst platů od ledna hasičům i policistům o 10 %, a tak to prostě bude a finanční prostředky na to v rozpočtu samozřejmě připraveny jsou.

Další věc, která tady padla, byl konkrétní dotaz, kde jsou peníze na zanedbané základní registry. Peníze na zanedbané základní registry jsou zatím v rozpočtu Ministerstva vnitra, je tam 700 milionů korun alokovaných na samotný provoz a udržení provozu a 300 milionů korun alokovaných na hardware, který je potřeba samozřejmě v případě základních registrů zgruntu změnit tak, abychom jejich bezpečnost a chod byli schopni zachovat. V případě vzniku Digitální agentury, což je další věc, o které tady jednáme, dojde určitě k přesunu těchto finančních prostředků na místo, kde budou základní registry spravovány. To je celkem logická a jednoduchá operace, takže žádný strach, na tyto peníze jsme v rozpočtu pamatovali a vláda toto schválila.

Další konkrétní otázka, která ve vašem vystoupení padla, byla, zda těch 200 míst na Ministerstvu vnitra, kde dojde ke zrušení, jsou ta místa, která mají být delimitována do Digitální agentury. Ne, nejsou to ta místa, jsou to jiná místa, a Ministerstvo vnitra jde příkladem a naplňuje vládní prohlášení, to znamená, že reálně snižujeme počty úředníků - nejedná se dokonce pouze o neobsazená místa a jejich zrušení, jedná se i o reálně existující místa, která po nějaké revizi agend jsou určena k tomu, že budou zrušena. To znamená, reálně na Ministerstvu vnitra dojde od příštího roku k poklesu pracovních míst o 200 cca, prosím, nechytejte mě za jednotku, to bude přesně definováno v systemizaci, kterou bude vláda teprve schvalovat, ale nejedná se o zaměstnance, kteří by měli být delimitováni.

A potom asi ta debata teď o Digitální agentuře. My jsme opakovaně se zaměstnanci mluvili, pan vicepremiér Bartoš, který má pod sebou digitalizaci, měl dvě setkání, myslím jenom během posledního měsíce. Samozřejmě, jednání s odborovou organizací budou ještě pokračovat. Je přirozené, že když se chystá nějaká systémová změna, tak to určitě budí pozornost, a je správné to, že jednání probíhají, budou probíhat, a je samozřejmě logické, že odboráři k tomu nějaký postoj zaujímají. Ale prosím, nebavme se teď o tom, zda by se měl ministr vnitra prát nebo neprat za to, odkud bude řízena, neřízena digitalizace. Je tady programové prohlášení vlády, které jasně definuje funkci vicepremiéra pro digitalizaci s řídící kompetencí těchto procesů, a je logické, že k tomu potřebuje také nějaký nástroj, prostředky. Můžeme se o tom dohadovat, ale je to prostě legitimní rozhodnutí této vlády, a já jsem přesvědčen o tom, že ten systém jako takový funkční bude.

To jsou asi ty nejdůležitější věci. Možná ještě jednu poznámku. Vy vypočítáváte stále 2 000 korun na jednoho policistu. Byly proplaceny přesčasové hodiny tak, jak jsou propláceny běžně za nouzový stav všem policistům, kteří přesčasové hodiny odsloužili, to je celkem jednoduchý princip, a tady společně v Poslanecké sněmovně jsme schválili odměny hasičům, primárně ale i policistům za jejich zásah v Hřensku, a to jak profesionálním, tak i dobrovolným. Tyto prostředky ve schválené výši také proplaceny byly. A co se stabilizačního příplatku týče, tak ten v rámci policie je a bude vyplácen nadále, pouze se trochu mění princip, trošku se od lokálnosti proplácení stabilizačního příplatku přikláníme ke generačnímu přístupu, to znamená, zastabilizovat v uvozovkách příslušníky Policie České republiky, kteří jsou v nejperspektivnějším věku, mají něco odslouženo, mají zkušenosti, jsou to profesionálové, a hrozilo by, že by třeba odešli za vidinou výsluh mimo Policii České republiky. Tuto skupinu policistů se primárně snažíme zastabilizovat, aby v policejním sboru zůstali. Je to koncepce policejního prezidenta, s kterou souhlasím, a takto to bude aplikováno v příštích letech. Zároveň se snažíme trošku o změnu té křivky na výplatních páskách v jednotlivých platových třídách tak, aby nástupní plat policisty v České republice začínal trojkou a ta práce při nástupu se stala konkurenceschopnou v rámci současného prostředí a nastavené platové hladiny.

Tolik asi obecně, paní kolegyně, zbytek a detail bych si nechal na výbor pro bezpečnost. Děkuju za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP