(9.20 hodin)
(pokračuje Jakub Janda)

Další důležitou institucionální změnou je vznik Národního rozhodčího soudu pro sport. I tady jsme vyslyšeli připomínky, konkrétně Světové antidopingové agentury WADA. Soud bude na vedení agentury zcela nezávislý. V jeho čele bude pětičlenné předsednictvo jmenované na šest let, které bude jmenovat rada. Podmínkou pro jeho členy bude kromě patřičného vzdělání i nejméně tříletá zkušenost z oblasti sportovního práva. Půjde o honorární, tedy neplacenou funkci, tedy ani zde nedojde k dalšímu zatížení veřejných rozpočtů. Zároveň tak naplníme mezinárodní očekávání a jakýsi mezinárodní standard.

Předkládaný souhrnný pozměňovací návrh se také zabývá rejstříkem sportovních organizací. I tady si od navržené úpravy slibujeme posílení transparentnosti a díky moderním technologiím i větší dostupnost informací. Také zde jsme vyslyšeli připomínky, jak ze strany antidopingové agentury, tak od sportovní obce jako takové.

Důležitým tématem, kterým se novela také zabývá, je úprava podmínek pro přidělování dotací sportovním organizacím. Nově chceme zohlednit, zda se organizace zbavují pomyslných černých ovcí a myslí očistu vážně, neboli jestliže ve svých statutárních orgánech budou mít někoho, kdo byl pravomocně odsouzen za trestný čin spojený se sportem nebo rovnou za dotační podvod, žádné dotace nedostanou. Ale pokud se takového člověka zbaví, budou mít možnost o dotaci požádat a případně ji též dostat.

Stejně tak zlepšuje podmínky, za níž budou moci o dotace na sportovní činnost žádat kraje a obce, čímž se dostávám k poslednímu bodu. Z malých obcí chceme sejmout povinnost zpracovat plán rozvoje sportu, což mnohé z nich nepřiměřeně zatěžovalo. Nově budou mít tuto povinnost pouze obce s rozšířenou působností. Ačkoliv se jedná o změnu legislativně kosmetickou, troufnu si říct, že dopad bude značný, protože všechny ty šuplíkové papíry, které od sebe malé obce navzájem opisovaly jen proto, aby měly čárku a splněno před státní kontrolou, zmizí.

Vážené dámy, vážení pánové, suma sumárum tento souhrn pozměňovacích návrhů je opravdu zapotřebí, českému sportu jednoznačně pomůže. Doufám, že u vás má jak novela zákona o podpoře sportu, tak i tento souhrn pozměňovacích návrhů dostatečnou podporu, protože náš sport si to jistě zaslouží. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Další v pořadí v obecné rozpravě vystoupí paní poslankyně Šebelová. Paní poslankyně, prosím, máte slovo. Připraví se pan poslanec Babka.

 

Poslankyně Michaela Šebelová: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážení členové vlády, milí kolegové, kolegyně, jenom stručně navážu na pana předsedu podvýboru pro sport. Ve shodě s Ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy, kterého se můj pozměňovací návrh, který bych zde chtěla krátce představit, týká, a ve shodě s hlavním předkladatelem návrhu panem Karlem Haasem bych vám chtěla představit své dva jednoduché pozměňovací návrhy.

V nich se navrhuje vypuštění povinnosti přípravy každoročního akčního plánu podpory sportu pro Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. S ohledem na skutečnost, že školy a školská zařízení, respektive vysoké školy, fungují v rámci školního roku nebo akademického roku, kdežto akční plán podpory sportu je navázán na rozpočtový rok, to je na kalendářní rok, jeví se jako vhodnější ponechat pouze plán státní politiky školního a vysokoškolského sportu, který je připravovaný na období pěti let. Zároveň se v poslední větě § 4 odst. 2 navrhuje legislativně technická úprava spočívající v úpravě odkazu a doplnění slov "svazku obcí", která nedopatřením z ustanovení vypadla, viz novelizační bod 1.

Pouze pro případ, že by nebyl přijat pozměňovací návrh školského výboru, předkládám ještě druhý pozměňující návrh, který se týká pouze vypuštění těchto plánů, ale v případě přijetí pozměňovacího návrhu školského výboru tento bude nehlasovatelný. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Další v pořadí v obecné rozpravě je přihlášen pan poslanec Babka, připraví se pan poslanec Kettner. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Babka: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, já bych na tomto místě chtěl poděkovat panu předkladateli, že zapracoval některé naše požadavky, které jsme měli při našem vyjednávání ohledně novely o Národní sportovní agentuře. Nicméně zapracovali jste například naši žádost, aby výkonná rada, která bude řídit Národní sportovní agenturu, byla tříčlenná, nikoliv pětičlenná. V tuto chvíli mi dovolte otázku na vás, pane předkladateli. Vy v tom komplexním pozměňovacím návrhu, který už přijal školský výbor, v něm píšete, že ta rada bude usnášeníschopná pouze ve chvíli, kdy budou přítomni všichni tři členové. To znamená, moje otázka na vás zní, jestli se domníváte, že je to v tuto chvíli dostatečné v tom smyslu, že ta rada bude dostatečně schopna nějakým způsobem jednat ve chvíli, kdy by třeba například ten jeden člen onemocněl, jestli může přijímat nějaká usnesení a tak dále. To je můj první dotaz, který bychom - možná třeba dojdeme k tomu, že si uvědomíme, že to není úplně šťastné řešení.

Druhá věc, kterou bych zde v obecné rozpravě chtěl zmínit, že jsme do systému nahráli s kolegy Janem Richterem, Romanem Kubíčkem, Jaroslavem Bžochem a Lubomírem Brožem dva pozměňovací návrhy, které se týkají toho, co jsem tady zmiňoval již v prvním čtení tohoto zákona, a to je vzdělání. Na začátku, respektive v prvním čtení, to bylo vzdělání pouze předsedy a místopředsedy Národní sportovní agentury. Tento pozměňovací návrh se týká vašeho komplexního pozměňovacího návrhu, tedy reaguje na něj, tedy reaguje na to, jak vy to v tom pozměňovacím návrhu upravujete, tedy na všechny tři členy výkonné rady. To znamená, že kladete podmínku toho, aby člen, místopředseda i předseda Národní sportovní agentury měli magisterské vzdělání. Jeden náš pozměňovací návrh reaguje na to, aby měli pouze střední vzdělání s maturitní zkouškou, druhý návrh nabízí řešení, aby měli tedy vzdělání dosažené pouze studiem v bakalářském studijním programu. Já jsem tady odůvodnil i v prvním čtení , že se nám jeví podmínka dosažení magisterského stupně vzdělání s ohledem na působnost agentury v oblasti sportu nadbytečná a v budoucnu by mohla bránit členství či výkonu této funkce vhodným a velmi kvalitním kandidátům, protože jak jsem tady zmínil, sportovní prostředí je prostě specifické a klást požadavek všem těm třem členům, kteří pravděpodobně budou nově stát v čele agentury, se nám zdá nadbytečné. Tedy cílem obou našich pozměňovacích návrhů je, aby podmínka dosaženého vzdělání pro jmenování do funkce předsedy agentury, místopředsedy agentury a člena rady agentury byla zmírněna, a to na dosažení vysokoškolského vzdělání získaného studiem v bakalářském studijním programu, v druhém případě aby ta podmínka byla zmírněna na dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.

Chápu, i politicky chápu váš požadavek na magisterské vzdělání, nicméně, kolegové, kolegyně, dovolte mi vás požádat, abyste se významně zamysleli nad tím, zda byste tuto skutečnost v tomto zákoně, v komplexním pozměňovacím návrhu, nezmírnili minimálně alespoň na to bakalářské vzdělání, protože - a jak už jsem tady zmínil - oblast sportu je velice specifická a do budoucna bychom tím mohli předejít tomu, že se opravdu nevzdáváme toho, že by v čele agentury mohli stát významní funkcionáři, kteří by bohužel třeba nesplňovali podmínku magisterského vzdělání. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. V obecné rozpravě je dále přihlášen pan poslanec Kettner, kterého prosím, aby se ujal slova. Pane poslanče, prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP