(10.00 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

A znovu bych chtěla apelovat na pozměňovací návrh, který hnutí ANO předložilo, a to je to, co tady rezonovalo minule, a správně to tu rezonovalo, aby Národní sportovní agentura byla více kontrolovaná, proto jsme předložili tento návrh, aby byla ta kontrola každý rok Nejvyšším kontrolním úřadem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji, a nyní tedy dostává slovo zpravodaj, pan poslanec Karel Haas.

 

Poslanec Karel Haas: Děkuji mnohokrát za slovo. Vážený pane předsedající, já jsem se domníval, že vystoupím jenom jednou, a nebojte já, i když vystoupím jenom jednou, tak jsem si opravdu znamenal všechny dotazy. Možná to tedy bude víckrát, chtěl jsem efektivně jenom jednou, nicméně rád vyhovím, koneckonců jsem slíbil, že budu reagovat, takže rád vyhovím i takto v průběhu. Teď se pokusím odpovědět na všechny dotazy, které zazněly, mám i poznámky, od koho zazněly, takže by se v tom ten tazatel měl najít.

Kvorum pro usnášeníschopnost rady. Prosím vás, kvorum pro usnášeníschopnost rady byla jedna z velkých otázek právě při vypořádání připomínek vlády České republiky. Jedna ze stěžejních připomínek vlády České republiky směřovala k rozpočtové odpovědnosti toho návrhu, to znamená, pokud možno k minimalizaci veřejných funkcí odměňovaných podle zákona o platu, kdo znáte stanovisko vlády. Této připomínce, která byla jedna z dominantních připomínek vlády, se skupina navrhovatelů, kterou zastupuji, snažila vyhovět. Koneckonců to uvedl už kolega Jakub Janda, prostřednictvím pana předsedajícího, a to snížením počtu členů kolektivního řídícího orgánu, to znamená, rady Národní sportovní agentury, na tři členy. V okamžiku, kdy jsme vyhověli této připomínce, tak jsme se samozřejmě zamýšleli nad tím, zda máme měnit pravidla pro usnášeníschopnost. V původním návrhu, v samotném tisku 270/0, při pětičlenném původním návrhu rady Národní sportovní agentury bylo skutečně kvorum pro usnášeníschopnost nastaveno na tři členy a velmi jsme vážili to, zda máme kvorum nějakým způsobem posunout, posunout logicky - pokud jsme chtěli zachovat logiku kolektivního řídícího orgánu, to šlo na dva. V okamžiku, kdyby se to posunulo na kvorum na jednoho člověka, tak to asi už není moc kolektivní orgán. Rozhodování dvou lidí nám nepřipadalo úplně praktické, ať už z důvodu sudého počtu, který může vést k patovým situacím, takže i s rizikem toho, co jste říkali, že by mohlo dojít k nefunkčnosti rady - ale já hned řeknu ty pojistky, které jsou velmi silné - jsme zůstali u kvora pro usnášeníschopnost na třech členech. Ty pojistky jsou, prosím vás, velmi jednoduché a byly tady představeny již v prvním čtení.

Pokud si přečtete dobře ustanovení zákona a s výjimkou povinnosti odůvodnit, což byl jeden ze zapracovaných požadavků kolegů z hnutí ANO, se nezměnily principy odvolání členů rady i členů dozorčí komise. Odvolání je ve sněmovním tisku 270 navrženo velmi pružně, musí být odůvodněno, ale může být učiněno kdykoliv a z jakýchkoliv důvodů. Jinými slovy, to řešení možná se zdá pragmatické, ale je zcela reálné a z reálného světa v případě nefunkčnosti rady, a přece radu děláme tak, aby na full time pracovala pro český sport tak, jak to potřebujeme - já se k tomu pak ještě dostanu u otázek na stávající pozici, neobsazenou pozici místopředsedy - tak tou největší pojistkou je možnost odvolání člena rady, teď odhlížím ještě od dalších důvodů pro odvolání nebo pro zánik funkce, takže tato pružná možnost odvolání byla na miskách vah, zda vyhovět dominantní připomínce vlády, což jsme chtěli, a té připomínce jsme vyhověli - logicky vyhověním té dominantní připomínce vlády České republiky se musela řešit usnášeníschopnost. A opravdu po hlubokých diskusích se domnívám, že moc jiných, lepších řešení nebylo. To je odpověď na dotaz na kvorum kolegy Babky, prostřednictvím pana předsedajícího.

Byly tady dotazy týkající se vzdělání, jsou v tomto směru podány zcela legitimně i pozměňovací návrhy. Byl to svým způsobem z mého pohledu a z diskusí s kolegy z hnutí ANO vlastně jediný bod, u kterého jsme měli rozdílný názor, u kompetenčních požadavků na vzdělání členů Rady NSA. Odpovím úplně stejně, jako jsem to odůvodňoval již v prvním čtení.

Pokud si uděláte rešerši jiných ústředních orgánů státní správy s celostátní působností, to jsou ústřední orgány vymezené kompetenčním zákonem, to je těch stávajících - jestli se ­z hlavy nepletu, nemám před sebou paragraf kompetenčního zákona, mám před sebou pak jiný pro odpověď - myslím, že to je těch sedmnáct ústředních orgánů státní správy s celostátní působností, tak prosím vás, kompetenční požadavky, udělali jsme opravdu rešerši a u všech řekněme v posledním desetiletí - já jsem tady uváděl ERÚ, ČTÚ a tak dále - dělali jsme si rešerši a ty kompetenční požadavky a požadavek na vysokoškolské vzdělání u členů řídícího orgánu ústředního orgánů státní správy v požadavku na vysokoškolské vzdělání minimálně magisterského směru jsou v zásadě jednotným standardem v České republice. Ale je to legitimní bod, projevuje se v tom pozměňovacím návrhu, nebo v pozměňovacích návrzích dvou, projeví se hlasováním. Důvod je opravdu rešerše na jiné ústřední orgány státní správy a požadavek vysokoškolského vzdělání minimálně magisterského směru je standardem. Můžete si to srovnat opravdu v ostatních sektorových zákonech.

K odměně. Jsem rád, že před chviličkou ve faktické vystoupila paní kolegyně Mračková Vildumetzová, tak já to spíš pro úplnost a pro záznam uvedu. Pokud sněmovní tisk číslo 270 ve znění souhrnného pozměňovacího návrhu projde, skutečně kolektivní řídící orgán bude mít tři členy. Ten rozdíl oproti - ale, prosím vás, stávající, a také jsem se domníval, že jsem to na všech platformách vysvětloval dostatečně včetně zde na plénu - ten rozdíl je přece ohromný. Dosavadní - a to není kritika, to jenom v konstatování faktu v těch dvou možných modelech - dosavadní fungování NSA je postaveno na principu monokratického orgánu, to znamená, rozhoduje předseda Národní sportovní agentury, který dokonce ve své gesci - nikoliv v gesci vlády České republiky, nikoliv v gesci komor Parlamentu - má jmenování místopředsedů Národní sportovní agentury.

To je současně odpověď na to, kdo bude jmenován - nevím, nemůžu to vědět, protože to plně spadá, to není politická otázka, která by byla v gesci vlády České republiky, to je za současného - a máme platné a účinné znění zákona - to je plná gesce přece Národní sportovní agentury, takže současné vedení má také tři členy, ve skutečnosti ale pouze jednoho, protože ten rozhoduje, to je opravdu hlava NSA.

Abyste si to dokázali představit úplně číselně, koeficienty, které zase souhrnným pozměňovacím návrhem - představil to už tady kolega Jakub Janda - snižujeme, koeficienty podle zákona o platu, na úroveň 1,3, 1,5 a 1,8 pro předsedu NSA ve srovnání se současným koeficientem 2,06, tak základní platová úroveň pro rok 2022 je ve výši 84 060 korun. Takže s touto vážností, s těmito konkrétními číslovkami opravdu nedojde k navýšení platových - v tomto případě ne mzdových, platových - požadavků nebo platových nákladů na vedení Národních sportovní agentury.

Kolega Vondráček měl celou řadu dotazů. Jsme tlačeni časem, možná ještě více důležitými body, tak teď můžu efektivně udělat dva následující body. Za prvé, konstruktivně odkazuji kolegu Vondráčka, prostřednictvím pana předsedajícího, na to, že garančním výborem včetně kolegů z hnutí ANO - proto jsem vyslovoval to poděkování - garančním školským výborem prošel tento návrh 16 : 0, ku nule! Nikdo se nezdržel, nikdo nebyl proti. Druhá informace k tomu: návrh samozřejmě prošel validací, legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny. Tím, že to je i výborový pozměňovací návrh, nebyla jiná cesta. To je, prosím vás, druhá informace.

A třetí informace, abych urychlil dnešní jednání - ale pokud na tom samozřejmě bude kolega trvat, tak se s tím vypořádám, že mu nabízím odpověď na úplně všechny otázky v zásadě ihned po projednání tohoto bodu, jsme mezi druhým a třetím čtením, a byť mohl a měl právo využít účast na výboru tak, jak já třeba chodím na jiné výbory, než kterých jsem členem, tak mu nabízím, že hned po projednání tohoto bodu s ním proberu úplně všechny otázky, které tady položil - protože myslím si, že otázky všech ostatních kolegů, omlouvám se, ty byly krátké ještě, ve faktické ještě doplnila otázku týkající se, jestli se nepletu, dozorčí komise a odvolání členů dozorčí komise... tak to ještě byl kolega Vondráček, tak jestli mně může faktickou zareagovat, budu velmi rád, jestli je to pro něj přijatelné řešení, abychom zefektivnili průběh dnešní mimořádné schůze. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP