(10.50 hodin)
(pokračuje Jan Volný)

A to mě trochu mrzí, že v tom případě vám to nevadilo, že se tam podal takovýhle dost tvrdý ukazatel. Nehledě na to, že bývalý, teď už bývalý šéf sportovní agentury uvedl jako hlavní důvod svého odchodu, že nebude splňovat právě toto kritérium v připravovaném zákoně. Takže tam vám to nevadilo a tady argumentujete - možná dobře, neříkám, že nejsou středoškoláci špičkoví a šikovní, ale tam vám to nevadilo. To je ten dvojí metr Patrika. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a další přihlášený s faktickou je pan poslanec Růžička. Máte slovo.

 

Poslanec Pavel Růžička: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, já jsem šťastný, že jste ministr pro místní rozvoj. Já jsem tak šťastný, že nedemoralizujete silový rezort, jako je třeba armáda, protože to, co vy jste tady řekl, tak já vám převedu do podmínek armády. Vy říkáte, že IT specialista nepotřebuje vysokoškolské vzdělání. V armádě máme velitele družstva a velitele čety, kde už potřebujeme mít vysokoškolské vzdělání. A to, co vy jste tady říkal, tak já vám převedu. My nepotřebujeme vojáka vzdělaného, nám bude stačit, pokud ten voják bude mít svaly, bude umět střílet a absolvuje střední školu, takže ho můžeme dát na funkci velitele útvaru, velitele brigády - úplně skvělé. Když to vezmu k hasičům, pane ministře, prosím vás, velitel družstva u hasičů už potřebuje vysokoškolské vzdělání a má pod sebou, já nevím kolik, asi šest lidí. Tak se proberte, možná méně něčeho. (Potlesk z lavic hnutí ANO.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A další, kdo je přihlášen, je paní poslankyně Mračková Vildumetzová. To je zatím poslední, kdo je přihlášen s faktickou poznámkou.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Kolegové, kolegyně, určitě děkuji za vystoupení Zuzce Ožanové, která tady jasně konstatovala, že výběrové řízení není transparentní, není na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj. Myslím si, kdo jste ve funkcích starosty, hejtmanů a tak dále, tak moc dobře víte, že nejdříve se musí něco schválit, a poté můžete vypisovat nějaké výběrové řízení. Výběrové řízení je v současné chvíli vypsáno na deset dní. Znovu podotýkám, že tak, jak máme možnost to vidět, pohovory budou probíhat již, než se ukončí to dané výběrové řízení.

Mně tedy v žádném případě ty odpovědi pana ministra pro místní rozvoj neuspokojily. Musím říct, že jsem tady měla dotaz, jestli by mi mohl ukázat transformační dokument, protože tak, jak mám možnost hovořit právě s odbory z Ministerstva vnitra, tak ho požadují již několik týdnů, ne-li měsíců, a ten dokument neexistuje. Měly by to být vlastně fáze toho přechodu zaměstnanců. Zároveň si je nutné uvědomit, že pokud přechází více jak sto zaměstnanců do jiné organizační složky, tak to musí být projednáno s odbory, pokud je to více jak sto zaměstnanců. To do současné chvíle, je to takzvaná delimitace, to do současné chvíle také neproběhlo.

Takže opravdu bych ještě ráda - protože jsme měli možnost o přestávce s panem ministrem pro místní rozvoj hovořit, on nám říkal, že je pozměňovací návrh, že přechod NAKITu pod DIA je v dnešním pozměňovacím návrhu -a já bych chtěla, jestli by nám to mohl nějakým způsobem pan ministr doložit, protože my jsme takový pozměňovací návrh nenašli. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a s přednostním právem se hlásí pan vicepremiér. Poté další přihlášený řádně do rozpravy je pan poslanec Nacher.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych chtěl jenom zareagovat. Vznik DIA, pokud se podíváte na text toho zákona, nic ohledně role NAKITu neřeší. NAKIT, pokud se s ním budou dělat - a je to plánované v budoucnu - i přesuny pod DIA, je na rozhodnutí vlády, je to usnesení, které je schválené na vládě.

Já jsem tady před chvílí reagoval na paní poslankyni Dostálovou, že některé věci se dají dělat paralelně, některé věci předpokládají, že je naplněno A, pak je naplněno B. Proto tento návrh sám o sobě je jakýmsi předkrokem ještě k dalším a je to fázované, i ty věci týkající se ministerstva, jednotlivých rezortů nebo jednotlivých systémů, mají své fáze. Každý systém, který bude převáděn, má nějakou časovou osu - kdo ho spravuje, jakým způsobem je zpřístupněn, protože to je řešeno z pohledu bezpečnosti, bezpečnostních služeb státu, které samozřejmě mají zájem na tom, aby ty systémy byly chráněné. To jsou všechno aspekty toho projektu.

Já tu transformační matici jsem viděl, je v dokumentaci v patřičných sekcích. Mají ji rozhodně k dispozici vedoucí pracovníci na Ministerstvu vnitra. Já se těším, až se setkám ještě s tím mluvčím nebo šéfem odboru, který vlastně adresoval ty tři dopisy poslancům, na které já jsem odpověděl, jednak odborům, ale jednak i poslancům, dostali jste je také do své schránky. A tato právní úprava, která zde je, tento návrh zákona, žádný přesun NAKITu či jeho vazby neřeší. Kdyby se tak stalo k čtvrtému měsíci příštího roku, k šestému, na vzniku Digitální informační agentury to nic nemění. Jsou to věci, které jsou konsekvenční a nejsou předmětem tohoto tisku.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A máme zde faktickou poznámku, paní poslankyně Peštová. Máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Pane ministře, já bych se chtěla zeptat, na základě čeho jste vypsali výběrové řízení, když zákon ještě není platný? To je první dotaz, protože samozřejmě všechno má nějakou svojí konsekvenci. Musí být platný zákon na to, abychom mohli vypsat výběrové řízení, protože de facto to místo neexistuje. To je jedna věc.

Druhá věc. Dostalo se ke mně - a buď mi to vyvrátíte, nebo potvrdíte - že už máte hotové webové stránky pro tuto agendu. To znamená, z čeho byly placeny, když zákon neexistuje? A jestli to je pravda, tak by to vlastně mělo zajímat NKÚ, protože NKÚ neustále někoho honí za to, že něco udělal a neměl udělat, protože neměl oporu v zákoně. Takže to jsou dvě věci, které by mě zajímaly, na které bych chtěla dostat odpověď. To znamená, když nemáte zákon, jak jste mohli vypsat výběrové řízení, a potom, jestliže jste něco investovali, na základě čeho jste investovali, pokud se potvrdí, že to je pravda. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vzhledem k tomu, že není už žádná další faktická, nyní prosím pana poslance Nachera, který je přihlášen do rozpravy. Máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Pane místopředsedo, členové vlády, děkuji. Já jsem si dělal poznámky, já se pokusím to nějakým způsobem shrnout a pak budu mít návrh doprovodného usnesení, třeba nám v tom pomůže.

Tak za prvé. Mluvíme tady o odborné veřejnosti, a jak jsme se dozvěděli, ICT Unie je proti tomu. Bavíme se v politice o subsidiaritě, Svaz měst a obcí je proti tomu. Zaměstnanci Ministerstva vnitra s tím také nesouhlasí.

Vy dlouhou dobu - teď nemyslím přímo Piráty, ale myslím vlastně všechny ty subjekty, které to dneska podpoří - jste proti vzniku nových institucí, a tady naopak jste pro vznik nové instituce. Zároveň říkáte, že má být všechno transparentní, a jak už tady řekly moje kolegyně, nebudu to opakovat, vyhlašuje se tady výběrové řízení na něco, k čemu ten zákon ještě není. A co když neprojde? Co když vám to Senát vrátí, prezident to nepodepíše? Vy tady budete mít... odkdy bude ten ředitel? Jak to bude fungovat? Vždyť vy vůbec nevíte jak, odkdy, jak to bude, platit máte, netransparentní výběrové řízení k něčemu, co tady se teprve projednává.

Lidem říkáte, že se má šetřit, že se mají uskromnit, a oni v přímém přenosu vidí, že vzniká nová instituce, nová entita, která s sebou nese nové nároky, finance, funkce a podobně. Nebudu se tady přít o tu absolutní, o ten absolutní náklad v státním rozpočtu, ale ta symbolika je tam přece také důležitá. Takže všechno je vlastně úplně, úplně obráceně. Odborníci to nechtějí, Svaz měst a obcí to nechce, vy jste to nikdy nechtěli, instituce nové - teď nemyslím vás, pane ministře, ale obecně vládní strany - teď tady pro to budete hlasovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP