(17.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji. Jsme stále v obecné rozpravě. Paní poslankyně Mračková Vildumetzová.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Mnohokrát děkuji kolegyni Kláře Dostálové, protože pan ministr pro místní rozvoj mi prakticky na můj dotaz neodpověděl. Já jsem chtěla pochybnosti, které jsou v dnešním dopise uvedeny v rámci právě zadávání Ministerstva vnitra, které je zřizovatelem, nebo respektive zřídilo si tento státní podnik, který má tedy přejít pod DIA, tak jakým způsobem se to bude řešit, jestli si vůbec někdo uvědomuje, že pak tedy může dojít k tomu, že ta infrastruktura, kritická, Policie ČR, hasičů a tak dále, bude ohrožena a nebude moci zadávat tyto zakázky prostřednictvím in-house, a může dojít opravdu k tomu, že i Česká republika může dostat velkou pokutu, protože tam opravdu dojde k porušení evropského práva. Takže určitě děkuji za to vysvětlení, protože vždycky, když se něco dozvíte z jedné strany, je na to i pohled druhé strany, a reakce z druhé strany, musím konstatovat, že pokud jsem si, pane ministře, četla vaší druhou odpověď nebo třetí odpověď na dopisy odboru Ministerstva vnitra, kde jste u třetího dopisu napsal, že by bylo dobré se v té věci sejít, tak mě to velmi překvapilo, proč to píšete ve třetím dopisu, proč svým způsobem vůbec si dopisujete prostřednictvím poslanců a proč nedochází k tomu, že se tedy vidíte. Jestli byly dvě schůzky, já mám informaci, že ministr vnitra nebyl na všech těch schůzkách, že byl pouze na jedné.

Prostě pořád vnímám, že jestli chcete a máte ve své kompetenci digitalizaci, vezměte si ji pod Ministerstvo pro místní rozvoj. Změňte kompetenční zákon, tak je to nejlepší. Ale vy to neuděláte jenom proto, že sem nechcete přinést ten kompetenční zákon, a proto přicházíte s tím, že chcete vytvořit agenturu. Možná ji chcete vytvořit proto, protože 200 lidí tam má přijít z vnitra a 120 lidí má přijít nových. A ten důvod, který - a nalijme si čistého vína - je, že těch 200 lidí bude pod služebním zákonem a těch 120 lidí bude pod zákoníkem práce. A víte, jaký je rozdíl mezi tím? Že lidé pod služebním zákonem musí mít vysokoškolské vzdělání a lidé pod zákoníkem práce nemusí mít vysokoškolské vzdělání. A pak bych mohla pokládat otázku: Předseda Digitální informační agentury bude mít vysokoškolské vzdělání, nebo nebude? Děkuji moc. (Potlesk z lavic hnutí ANO.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a máme zde dvě přednostní práva. Nejdříve pan ministr, poté pan předseda Michálek.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Koukám, že tady už se to rozjíždí do nějaké... Za prvé, neprobíráme zákon o DIA, probíráme zákon o veřejných zakázkách. Tím bych se chtěl vrátit na to, proč vám tady neodpovídám... nebo já jsem odpověděl na tu otázku, ale proč tady odmítám řešit nějaké dopisy, které se netýkají tohoto tisku. A kdybych vzal libovolné téma z regionu a teď bych ho tady přednesl, že mě to zajímá, tak to asi také není úplně relevantní.

Druhá věc. Já tedy mám vysokoškolské vzdělání, ale ve svém životě jsem potkal stovky lidí, kteří tu vejšku nemají a jsou daleko kompetentnější v řadě oborů než já. V oblasti digitálních kompetencí, znalostí je požadavek na vysokoškolské vzdělání úplně nonsens. To není garance žádné odbornosti v moderních trendech. My, když se bavíme o tom, co bylo jedním ze zásadních problémů českého školství v historii, mně je 42, takže jsem to tak úplně nezažil, ale byl to moment, Česká republika má málo vysokoškolsky vzdělaných lidí. A co udělal stát? Řekl: Hm, musíme to nějakým způsobem zlepšit, tak dáme na všechny pozice, které jsou ve státní správě, nebo na ty vybrané pozice, dáme požadavek vysokoškolského vzdělání, čímž donutíme ty lidi si udělat jakoby vysokoškolské vzdělání. Na základě toho vznikla řada soukromých škol a začalo se kupčit s vysokoškolskými diplomy pro rychlostudium, takže formálně všichni mají vysokoškolské vzdělání. Ale když se dívám třeba na čísla digitálního vzdělání zaměstnanců státní správy, v řadě případů ta čísla nejsou lichotivá. Takže v oblasti moderních technologií, znalostní společnosti 21. století, je vysokoškolský diplom pro výkon některého povolání zcela zásadní, je zde řada lékařů, je zde řada právníků, jsou to inženýři, architekti, biotechnologové, unnamed, ale pro řadu povolání to není vůbec relevantní klasifikace, zejména v oblasti, kdy ti lidé skutečně pracují v moderních kolektivech, a naopak je to limitující v případě, že já mám perfektní kandidáty, i třeba ve státní správě obsazované posty, a jenom kvůli tomu, že v danou chvíli prostě nesplňují požadavek vysokoškolského vzdělání, dokonce ve velmi specifickém oboru, což v případě humanitních studií v některých případech jsou ty obory vysoce překrývající se, a vlastně nepotřebuji, aby měl tu danou specializaci. Potřebuji dobrého manažera s logickým myšlením, s nějakým i třeba přehledem skrze humanitní obory, a nemůžu ho nabrat, protože ty požadavky jsou skutečně limitující.

Ve směru k digitalizaci bych skutečně tady na to nehrál a rozhodně bych se netvářil, že v případě Digitální informační agentury je to handicap nebo že by tam dělali nějací lidé druhé kategorie, což mně bohužel tak trochu vyznělo. Pokud jsem ten argument pochopil špatně, omluvte mě.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Králíček.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, jenom mně to nedá. Tak na Digitální informační agenturu - a já tady s panem ministrem souhlasím, tak dobře, chápu, že jsou dobří lidé, kteří nemají vysokou školu, také nemám vysokou školu, takže tomu rozumím. Co mě zaráží, to, že v Národní sportovní agentuře, kde pan kolega Babka dával pozměňovací návrh, aby se aspoň upustilo od magisterského titulu, protože i ve sportovním prostředí je spousta zkušených lidí, kteří se tomu věnují celý život, ale ti prostě uplatnění nenajdou, protože musí mít magisterské studium.

Mrzí mě, že pan ministr Bartoš nebyl stejně urputný u Národní sportovní agentury, jako je u DIA. Takže jednou tak, podruhé jinak. (Potlesk z lavic hnutí ANO.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a vaše poznámka vyvolala řadu dalších faktických poznámek. Prvním je pan předseda Michálek, poté paní předsedkyně Schillerová.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Ale já se moc omlouvám, dámy a pánové, máme tady program, na tom programu jsou veřejné zakázky. My jsme tady začali s dopisem odborářů, pak jsme pokračovali přes to, kdo má jaký titul, a skončili jsme u toho, jestli fotbalista má nebo nemá mít titul. Takovýmhle způsobem - a to je apel na všechny, i z vlády, i z opozice - máme tady program i další bod, nechme si prosím věci, které se týkají Digitalizační agentury, na zítřek, zítra je na programu Digitalizační agentura, a teď se věnujme veřejným zakázkám.

Jediná věc, která se tady skutečně týkala veřejných zakázek, byl dotaz k NAKITu, ten byl zcela legitimní, a NAKIT je právě řešen pozměňovacím návrhem pana vicepremiéra Bartoše, který načetl v obecné rozpravě, já ho načtu ještě v podrobné rozpravě. Takže poprosím i pana předsedajícího, aby v souladu s naším jednacím řádem, pokud jsou vystoupení, která se netýkají zákona o zadávání veřejných zakázek, aby volal řečníky k věci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji. Měli jsme předtím přihlášeného pana poslance Smetanu? Dává přednost dámě. Paní poslankyně Mračková Vildumetzová.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, určitě máte pravdu, že zítra je na programu Digitální informační agentura, ale já jsem pořád nedostala odpověď, která je spojená se zřízením Digitální informační agentury a veřejných zakázek.

Tak já se pokusím tedy citovat, všichni ten dopis dostali, ale je tady jasně napsáno: "Za zcela klíčovou považujeme vazbu transformace na novelu zákona o veřejných zakázkách, která je nyní projednávána jako sněmovní tisk 249. Nabytí platnosti a účinnosti této novely musí... předjednány jako sněmovní tisk 287 předcházet, ale s tím předpokládá se, že by tam musel být ten pozměňovací návrh, kde tady jasně řekla bývalá ministryně pro místní rozvoj, že to nelze, že bychom zítra museli Digitální informační agenturu dát a vrátit do druhého čtení a napravit to, protože to bude opravdu obrovský problém a obrovský kočkopes. Takže od 1. ledna budeme mít Digitální informační agenturu a NAKIT, který má přejít, tak tady říká pan ministr, že to bude nařízení, tak já bych chtěla, aby nám tedy vysvětlil - já to tady můžu teď, pane ministře, celé číst. Já doufám, že jste si to přečetl, že - pokud tedy dojde k tomu a bude zřízena ta agentura a přejde pod ni NAKIT - tak Ministerstvo vnitra nebude moci zadávat ty zakázky napřímo. Tak mi, prosím, na toto odpovězte. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP