(13.20 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)

A ještě doplňuji Národní rozpočtovou radu: "Ignorování základních pravidel a principů v tvorbě rozpočtu povede k zeslabení parlamentní kontroly veřejných financí, jakož i ke ztrátě kredibility České republiky na mezinárodních trzích. Vím, že neradi slyšíte kritiku od Národní rozpočtové rady, my jsme také nebyli rádi, když nás kritizovali, vy jste nám říkali, abychom ji více poslouchali, takže teď se pouze na ni odkazuji.

Nejde jenom o to, že se opticky sníží saldo státního rozpočtu, a že mělo být o 30 miliard vyšší, ale horší je to, že jak jsem říkal, stoupnutí dluhu státní infrastruktury, a bohužel se nejedná pouze o 30,7 miliard korun, protože, a já už jsem to zde minule říkal, a na tom se shodneme, že úvěr od Evropské investiční banky, kterým se to všechno bude financovat, není na to, abychom vyřešili rozpočtový problém příštího roku, je to na dlouhodobé financování. Víte, pane ministře, že jste tam nasmlouvali řádově částku 170 miliard korun, z čehož vyplývá to, že Ministerstvo dopravy s největší pravděpodobností, to se musí dát do projektové podoby, bude v příštích letech čerpat tento úvěr, to znamená, stejnou metodou budeme postupovat i v následujících letech. Pokud to budeme takto využívat, a lze předpokládat, že ano, protože ty projekty se musí už dneska takto nadesignovat a připravit a zavázat se k tomu, tak poté, v roce 2025, bude mít Ministerstvo dopravy, abych byl přesnější, Státní fond dopravní infrastruktury, kouli na noze ve výši 100 miliard korun - odhaduji, záleží na tom, co se do té doby vyčerpá. Pokud byste zase pokračovali dále, v roce 2027 by to bylo těch 170, možná 175 miliard korun a logická otázka je, z čeho to budeme platit, protože ministr dopravy, ministr financí může být za rok, za dva, za tři, za čtyři jiný a logicky může mít úplně jiný přístup, ale v každém případě si nedovedu představit, že v těchto letech, o kterých se bavíme - 2025, 2026 a tak dále - se bude na dopravu dávat to, co doprava požaduje, s ohledem na železnice, na silnice, dálnice, obchvaty, na vysokorychlostní tratě, na zabezpečení. A víme všichni, že ty požadavky rostou a porostou ještě navíc zdroje na splácení tohoto dluhu. Nedovedu si představit, že by takhle strmě rostl rozpočet na Ministerstvo dopravy nebo Státní fond dopravní infrastruktury, z čehož jednoznačně odvozuji to, že se to bude splácet z rozpočtových peněz, které budou, to znamená, o to méně prostavíme v následujících letech. Já to považuji za nebezpečný precedens a nedovedu si představit, že by se to takto aplikovalo i na jiných rezortech, ať už na průmyslu, na obraně, na Ministerstvu školství - prostě chybí nám zdroje, tak si je půjčte a budete je splácet. Nepochybně by se tento typ projektu dal odfinancovat i na jiných ministerstvech.

Já si vzpomínám, pane ministře, že jste minule říkal, že bychom vás spíše za to měli chválit, že jste přišli s novým řešením, že jste přišli s novou formou financování. Nic proti Evropské investiční bance, ale tady opravdu není co chválit, protože popravdě řečeno, již za mého fungování ve vládě si vzpomínám, že Evropská investiční banka měla peněz dostatek a že vyhledávali podobné typy projektů. To není nic mimořádného, půjčit si peníze. Uznávám, že to může být za docela rozumných podmínek, ale to nemusí být od Evropské investiční banky. To podstatnější je, že je to půjčka a že ta půjčka se bude splácet. Podle mého názoru by to férově mělo být tak, že to půjde na Ministerstvo financí, tam to skončí a logicky stejně to vstoupí do státního dluhu, přiznáme o něco větší rozpočet, rozpočtový schodek, a následně nebude zatížen Státní fond dopravní infrastruktury tím, že bude muset toto splácet. A znovu říkám, nejedná se jenom o těch 30 miliard korun, jedná se s největší pravděpodobností o významně vyšší částku v řádu 100 miliard korun, možná o něco více.

Takže odmítám kromě ještě toho, že se to připodobňuje k PPP projektům, protože tyto PPP projekty jsou na jiné bázi, víme všichni, že ty se musejí dost náročně vysoutěžit, chceme, aby byly levnější, že by to stavělo třeba ŘSD nebo Správa železnic. Navíc co se týká PPP projektů, tak tam je to na dvacet, třicet let, zcela ve správě toho, kdo to financuje, to znamená toho konsorcia nebo toho privátního partnera.

Já už to nebudu dále prodlužovat, můj názor znáte. Já se přihlásím k pozměňovacímu návrhu, který toto řeší, zjednodušeně řečeno tak, aby těch 30,6 miliard neskončilo...Tak já se přihlásím, omlouvám se, je to 1615, a hlásím se k tomu pozměňovacímu návrhu, který obsahuje to, co jsem tady řekl. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. S faktickou poznámkou chce nyní reagovat pan ministr Stanjura. Prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Tak velmi krátce. Nikdo z nás nepřipodobňuje úvěr k PPP projektům. Nevím kdo, ale já určitě ne. Vy říkáte, zadlužíme SFDI, a jako řešení navrhujete, zadlužíme rozpočet, takže v každém případě je to na dluh. A jediné, co říkáme, že vyjednáváme s EIB podmínky lepší, než jsou podmínky, za které prodáváme státní dluhopisy. Oni to moc dobře ví, pokud by byly podmínky stejné nebo horší, půjdeme cestou dluhopisu. Je velká naděje, že budou lepší.

Podepsali jsme memorandum s EIB a příjemcem půjčky nebude SFDI, ale Ministerstvo financí. Jak jsem tady říkal minule, na tom se nic nezměnilo, to memorandum podepsala viceprezidentka EIB, ministr dopravy a já. Projekty jsou nachystané, předpokládá se první tranche minimálně 1 miliarda eur v roce 2023, projekty jsou nachystané, na expertní úrovni proběhlo už hodnocení těch konkrétních projektů, takže nebudeme mít problém s čerpáním. Ale podmínka je jednoduchá, ta půjčka musí být levnější než standardní dluhopisy, za které si půjčuje Česká republika.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: S faktickou z místa se hlásí pan místopředseda, prosím.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji za tu faktickou, tomu já všemu rozumím, pane ministře, že si to bere Ministerstvo financí, ale Ministerstvo financí to přenese na SFDI, a podstatné je, za kým nakonec půjde ten dluh. Kdyby to zůstalo na Ministerstvu financí a splácelo se to běžnou formou, tak to chápu. Tím, že to skončí na SFDI, tak to SFDI to bude muset logicky splácet. Nezpochybňuji cenu toho úroku, to beru.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: S další faktickou chce reagovat pan ministr. Prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Typický rezortismus, který úplně nesnáším. Česká republika bude dlužit. Kdo jiný než vláda, která zřizuje SFDI, to bude řešit, kterákoliv vláda. Tak si neříkejme, že když ten dluh bude na financích, tak je to v pohodě, a když to bude na SFDI, tak je to katastrofa. Nic takového prostě není. Shodli jsme se, že to bereme na dluh, že máme deficit, a shodli jsme se na tom, že hledáme co nejlevnější úroky. Jestli to bude formálně SFDI, finance, vláda České republiky, to je úplně jedno, vůči EIB bude ručit Česká republika, Ministerstvo financí, ne SFDI. Ale i kdyby, jaký je v tom rozdíl? Ten rezortismus, prosím vás, opusťme. To je přece věc celé vlády, celé politické reprezentace - investice do infrastruktury, to není rezortní věc. Pokud je to priorita vlády, a to je, podívejte se, jaký je rozpočet navržený, a nebudeme se vracet k debatě, že jste to neměli pokryté, vámi zahájené akce, podepsané akce, neměli jste to pokryté ve střednědobých výhledech, bohužel, takže tam nebyla realistická čísla. Když tady někdo mluví, falešně mě obviňuje z nějakého žonglování. Tak tohle byl klasický případ žonglování - mám podepsané smlouvy, ale do toho výhledu to nenapíšu, protože to blbě vyšlo.

Samozřejmě je to součástí veřejného dluhu, to je přece úplně jasné, ale bavíme se jenom o výši úroku, ne že se chováme, že jsme tak naivní, že si myslíme, že úvěr, který by si například vzal SFDI, že se neprojeví v zadlužení státu. To nás tedy fakt podceňujete, že nám podsouváte něco, co není pravda. Takže nebojíte se o SFDI? Jedinou starost bychom měli mít, aby fungoval profesionálně, aby byly dobře připravené investiční akce, aby se dobře vysoutěžily a aby kontrolovaly kvalitu dodávaných staveb. To sdílím, když budeme mít starost o toto společnou my všichni, tak je to jenom dobře ku prospěchu infrastruktury v České republice.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Prosím o dodržování oslovování prostřednictvím. Pan místopředseda Havlíček musí ještě posečkat, protože faktická poznámka pana Kolovratníka je... On se jí vzdává, takže prosím.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Všemu rozumím, pane ministře. Je to rezortismus, ale je to rezortismus zejména ze strany Ministerstva financí. Tak proč, když je to takto, jak říkáte, jsme to neudělali stejně jako v těch letech předcházejících? Proč si to nevzalo Ministerstvo financí a proč to bude splácet Státní fond dopravní infrastruktury? Přece všichni víme, že to bude muset zaplatit. Samozřejmě, zaplatí to stát ve finále, ale o to méně dostane prostředků v příštím roce, když se nám to tam zkumuluje na částku třeba 100, 150 miliard korun. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP