(13.10 hodin)
(pokračuje Jan Richter)
Pozměňovací návrhy tuto spotřebu reflektují, nicméně ani tato částka není ta, která by uspokojila všechny požadavky ze sportovního prostředí. Opět bych tady mohl donekonečna číst jednotlivé kluby a jejich potřeby. Pouze v krátkosti připomenu, že trend postupného zvyšování příjmů do sportu, o kterém léta všichni pouze hovoří, a jen naše vláda k tomu šla naproti, je rázem pryč a s tím i celá koncepce. Nikde nevidím snahu dostat se ve financování sportu na úroveň většiny států Evropské unie, v čem Česká republika dlouhou dobu zaostává. A opět se budu opakovat, nejde tady nic jiného vymyslet než donekonečna opakovat nevyslyšené prosby ze sportovního prostředí, že energie budou pro kluby likvidační, a proto opět uvádím jako příklad velikostně srovnatelné státy s naší republikou, což je Švýcarsko, které dává do sportu ročně 30 miliard, Rakousko 20 miliard, Maďarsko 25 miliard a Česká republika na rok 2023 pouhopouhých 6,9 miliard.
Pozměňovací návrhy mám dva. První se týká přerozdělení financí již navrženém rozpočtu 2023 a druhý pak navýšení této rozpočtové kapitoly o částku 1,3 miliardy. Provoz a údržba pomáhá sportovištím zejména s cenami energií, teď, když sportovištím narostly ceny třikrát až osmkrát více, budou požadavky minimálně za 3 miliardy. Dopady ve sportu jsou katastrofální, a to ještě není vrchol krize, neboť většině teprve budou končit zastropované tarify. Potom se uvidí, jak to celé dopadne.
Když se pozastavím malinko u programového prohlášení vlády, kdy v kapitole Sport píšete v několika odstavcích, jak se vláda o tuto problematiku bude zajímat a co bude výsledkem - ano, nejčastěji tam máte slovo transparentnost, ale ta bohužel energie nezaplatí. Dále tam máte přeměnu NSA ve funkční organizaci, která bude transparentně rozdělovat dotace. Otázka zní, jaké a jakou výši, to je to podstatné, a přitom primárně tato novela řeší větší politický vliv. Jednoduše řečeno, že za co stojí dnes jiní u soudu, vy tady budete legalizovat zákonem. Aktualizujete investiční programy, ale které? Nikde se mi nepodařilo dohledat. A zase píšete: Víceleté financování sportu s vaším oblíbeným "transparentně". Zabezpečíte trvání dotačních programů, aby měly kluby a svazy jistotu financování, a to již zkraje roku - to se ukázalo v době provizoria. A tak bych mohl pokračovat. Nic z toho, co máte v programovém prohlášení, které je ke sportu, neplníte a jsou to jen plané řeči, které se do prohlášení vepsaly.
Zde si dovolím představit dva pozměňovací návrhy, ke kterým se v této rozpravě přihlašuji, a jsou vedeny pod sněmovními tisky 1625 a 1626.
Pozměňovací návrh poslance Jana Richtera, Andreje Babiše, Ondřeje Babky, Romana Kubíčka, Jaroslava Bžocha k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2023, sněmovní tisk číslo 315, druhé čtení, vedený v systému pod sněmovním dokumentem 1625 v kapitole 362, Národní sportovní agentura, se zvyšují výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem a specifického ukazatele Výdaje - dotace do oblasti sportu, v tom Rozvoj a podpora sportu, o částku 1 050 000 000. V kapitole 362, Národní sportovní agentura, se snižují výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem a průřezového ukazatele Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS, celkem - část Investiční podpora - celkem o částku 1 050 000 000. Za třetí současně dochází k úpravě odpovídajících částí návrhu zákona včetně příloh. Odůvodnění: nárůst spotřebitelských cen pro rok 2023 je dle informací Ministerstva financí ČR predikovaný ve výši 8,5 %. Přesunuté prostředky v tomto pozměňovacím návrhu jsou určeny na provoz sportovišť v návaznosti na významný inflační růst běžných nákladových položek, a to zejména růst cen elektřiny a plynu.
Dle mediálních informací a průzkumu České unie sportu a České obce sokolské 70 procentům sportovních klubů vzroste v následujícím období cena elektřiny a plynu o více než 200 %. Na skokové zdražení cen energií není spolkový sport žijících z příspěvků členů a veřejných dotací a grantů vůbec v České republice připraven. Není ani zcela vyloučeno, že by v důsledku pádivé inflace sportovní kluby byly nuceny výrazně omezovat svou činnost. Investiční podpora sportu v České republice je zcela jistě žádoucí, ale vzhledem k současné krizové situaci a ohrožení samotné existence sportovních klubů je v roce 2023 základním úkolem NSA zachovat existenci klubů, zachování sportovních aktivit nejen dětí a mládeže, ale také celé společnosti je zejména v období po zdravotnické krizi velmi důležité. Za prvé, v části Rozvoj a podpora sportu dotační výzvě Můj klub se zvyšují výdaje o částku 100 milionů, v části Rozvoj a podpora sportu dotační výzvě Podpora sportovních svazů se zvyšují výdaje o částku 350 milionů, v části Rozvoj a podpora sportu dotační výzvě Provoz a údržba se zvyšují výdaje o částku 500 milionů, v části Rozvoj podpora sportu dotační výzvě Podpora reprezentace a talentované mládeže se zvyšují výdaje o částku 100 milionů.
Druhý pozměňovací návrh vedený v systému pod sněmovním dokumentem 1626 v kapitole 362, Národní sportovní agentura, se zvyšují výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem a specifického ukazatele Výdaje - dotace do oblasti sportu, v tom Rozvoj a podpora sportu, o částku 1,3 miliardy korun. V kapitole 398, Všeobecná pokladní správa, se snižují výdaje, souhrnné ukazatele Výdaje celkem a specifického ukazatele Výdaje - vládní rozpočtová rezerva o částku 1,3 miliardy korun. Současně dochází k úpravě odpovídajících částí návrhu zákona včetně příloh. Odůvodnění: zde navržené navýšení rozpočtu Národní sportovní agentury vychází z bezprecedentní situace, kdy je český sport bez dostatku finančních prostředků k samostatnému základnímu provozu.
Dle makroekonomické predikce Ministerstva financí ČR průměrná míra inflace dosáhne v roce 2022 výše 15 %, i v roce 2023 bude pokračovat období výrazně zvýšené inflace. Inflační tlaky budou tvořeny především tržními faktory a pokračujícím zdražováním energií. V roce 2023 by měly ceny elektřiny v průměru vzrůst o 25 %a plynu o 14 %. V souladu s výše uvedeným je možné očekávat, že průměrná míra inflace v roce 2023 dosáhne 9,5 %. Navíc dle mediálních informací a průzkumu České unie sportu a České obce sokolské 70 procentům sportovních klubů vzroste cena za elektřinu a plyn o více než 200 %. To se projeví ve zvyšování členských příspěvků nebo cen pronájmů sportovcům, což je pro po období, jak jsem už zmiňoval i v prvním pozměňovacím návrhu, krize zcela nepřijatelná. Bez pomoci státu hrozí, že český sport nebude schopen náklady na energie pokrýt.
Sport je investicí do budoucnosti a nesmí být zbytnou záležitostí. Navržené rozumné navýšení kapitoly Národní sportovní agentura 1,3 miliardy korun zvyšuje rozpočtovou jistotu českého sportu a předchází nepřijatelné situaci, kdy by byly sportovní kluby v důsledku bezprecedentní situace způsobené zcela mimo vliv jejich jednotlivých klubů nuceny zcela omezit svou činnost. Za prvé, v části Rozvoj a podpora sportu dotační výzvě Můj klub se zvyšují výdaje o částku 400 milionů, v části Rozvoj a podpora sportu dotační výzvě Podpora sportovních svazů se zvyšují výdaje o částku 300 milionů, v části Rozvoj a podpora sportu dotační výzvě Provoz a údržba se zvyšují výdaje o částku 500 milionů a v části Rozvoj a podpora sportu dotační výzvě Podpora reprezentace a talentované mládeže se zvyšují výdaje o částku 100 milionů. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Vracíme se nyní k přihlášeným s přednostním právem, na řadě je pan místopředseda Havlíček, následuje paní místopředsedkyně Kovářová a paní předsedkyně Schillerová. Nicméně upozorním, že - a pan ministr Bartoš - nicméně upozorním, že v 13.30 máme pevně zařazené volební body, a jen pro informaci, protože tady prý není úplně jasno, do 15 hodin je dnes polední pauza, jak bylo avizováno. Prosím, máte slovo.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji, vážení páni ministři a vážení členové vlády rovněž. Já se budu držet věcně svého pozměňovacího návrhu, protože jsem zde k rozpočtu roku 2023 řekl poměrně hodně už v rámci prvního čtení. Můj pozměňovací návrh se týká Ministerstva dopravy, a to částky 30,6 miliard korun, která se převede tak, že se stane dluhem Státního fondu dopravní infrastruktury, což je z mého pohledu nesprávné řešení. Reaguji tím na Národní rozpočtovou radu, která kritizuje, že se jedná o optické snížení deficitu. Abychom si řekli přesně čísla, deficit 295 miliard korun by měl být podle našeho názoru správně ve výši 325 miliard korun a mělo by to být financováno řádně, tak jako ostatní výdaje spojené se Státním fondem dopravní infrastruktury. Tento převod ve finále bude znamenat pouze to, že do budoucna zadlužíme právě Státní fond dopravní infrastruktury. Cituji Národní rozpočtovou radu: "Nelze upřednostňovat dosažení formálně přijímaných deficitů za cenu vědomě nereálnosti jeho obsahu." Toliko Národní rozpočtová rada k těmto 30,6 miliardám.***