(15.30 hodin)
(pokračuje Karel Tureček)

Další záležitost je udržování a zlepšování genetického potenciálu vyjmenovaných hospodářských zvířat a dále podpora genetických zdrojů, což je podpora, která, jestli chceme do budoucna využít nějaký produkční potenciál českého zemědělství k zlepšení potravinové soběstačnosti, k prioritizování spotřeby potravin tuzemské produkce, tak vzdát se těchto nástrojů, jako je podpora genetických zdrojů hospodářských zvířat, je prostě dle mého názoru čistá sebevražda v této oblasti.

Dále je to samozřejmě oblast Nákazového fondu. Víme, že se nám zhoršuje stav nákaz a vůbec šíření nákaz v EU. Je to dokonce i priorita v rámci EU, protože v rámci fytoveterinárních opatření, to znamená, jestliže chceme podporovat zdravý životní styl, bezpečné potraviny, musíme se i věnovat oblasti problematiky nákaz, a je to důležité zejména u těch nákaz, které jsou přenosné z hospodářských zvířat na člověka.

Pak mi za pravdu dala i předchůdkyně, paní místopředsedkyně Věra Kovářová, která mluvila ve svém vystoupení - předřečnice, abych byl přesný - která mluvila o problematice zvýšení příspěvku na činnost potravinových bank a dalších subjektů, tuším o částku 39 milionů korun. Já si osobně myslím, že ta částka navýšení je zejména nedostatečná a měla by se zvýšit, kdy prakticky ten ukazatel v rámci Národních dotací by měl být navýšen až na částku 200 milionů korun, protože samozřejmě potravinová chudoba tady je a do budoucna v následujících dvou letech tady bude. Takže to je první pozměňovací návrh, ke kterému se přihlašuji, je veden v systému pod číslem 1587, a je to právě navýšení toho ukazatele Podpora agrárního sektoru.

Druhý pozměňovací návrh, který je v systému veden pod číslem 1588, řeší stejnou kapitolu, to znamená kapitolu Ministerstva zemědělství, kdy se zvyšuje souhrnný ukazatel Výdaje celkem a průřezové ukazatele Výdaje na výzkum, vývoj a inovace celkem včetně programu spolufinancovaných z prostředků zahraničních programů, v tom ze státního rozpočtu celkem a v tom účelová podpora celkem o částku 200 milionů korun, opět na úkor kapitoly 398, Vládní rozpočtové rezervy, o stejnou částku. Já si myslím, že vždycky každá vláda proklamuje, že podpora aplikovaného výzkumu je jednoznačnou prioritou. A jak už jsem řekl, mělo by to být i v oblasti zemědělství, kdy podpora aplikovaného výzkumu v zemědělství, potravinářství, lesním a vodním hospodářství, zejména v tomto období, ať je to důsledek války na Ukrajině, nebo problematika klimatické změny, by pro každou vládu měla být priorita. Proto si dovolím tento ukazatel navrhnout navýšit právě o tu částku 200 milionů korun. A tímto se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu, který je veden v systému pod číslem 1588. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Jako další vystoupí paní poslankyně Karla Maříková a připraví se pan poslanec Jan Hrnčíř. Prosím.

 

Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Chtěla bych se přihlásit k šesti pozměňovacím návrhům, z toho dva jsou za nepřítomnou kolegyni Pošarovou. Pokusím se být co nejstručnější, protože už je dost hodin a ještě 26 přihlášených.

Takže první pozměňovací návrh mé kolegyně Marie Pošarové je načten v systému pod číslem 1546. Navrhuje převést v rámci rozpočtové kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj částku 3 281 840 korun z rozpočtové položky Výdaje spojené s výkonem předsednictví ČR v Radě EU v rámci specifického výdajového ukazatele Ostatní činnosti rezortu do výdajového ukazatele Dotace Státnímu fondu podpory investic.

Druhý pozměňovací návrh je načten v systému jako dokument 1547 a navrhuje v rozpočtové kapitole Ministerstva průmyslu a obchodu o 6 miliard korun snížit objem výdajové položky Dotace na obnovitelné zdroje energie, a to ze 22 na 16 miliard korun. Vláda a Ministerstvo průmyslu v plynulém období opakovaně tvrdily, že výdaje této položky budou postupně redukovat, zejména v době energetické krize a vysokých cen elektřiny pro domácnosti a průmysl právě i v důsledku nepřiměřené veřejné podpory takzvaných obnovitelných zdrojů energií a jejich producentů. O těchto 6 miliard korun navrhuje rovným dílem, po 3 miliardách korun, rozdělit do navýšení rozpočtových položek Podpora podnikání a Podpora průmyslových a jiných odvětví, kam vláda nenavrhuje nasměrovat vůbec žádné finanční rozpočtové prostředky ve stejné rozpočtové kapitole.

Dále bych se chtěla přihlásit ke svým čtyřem pozměňovacím návrhům. První je načten v systému jako dokument 1571. V kapitole 335 Ministerstva zdravotnictví navrhuji navýšit výdaje specifického ukazatele Výzkum a vývoj ve zdravotnictví o částku půl miliardy a v kapitole 398, Všeobecná pokladní správa, navrhuji snížit výdaje specifického ukazatele Odvody do rozpočtu EU také o 500 000 korun. Výdaje na výzkum v České republice jsou stále velmi nízké. Soukromé firmy dokonce vynakládají na výzkum více finančních prostředků než stát. Bez dlouhodobých investic do kvalitního vývoje a výzkumu není možné dosáhnout konkurenceschopnosti, respektive kompatibility, srovnatelnosti a schopnosti rovnocenné spolupráce se špičkovým výzkumem, ať už na evropské, nebo světové úrovni.

Můj další pozměňovací návrh je v systému načten jako dokument 1572. Navrhuji v něm v kapitole 334 Ministerstva kultury ČR zvýšit výdaje specifického ukazatele Programy na záchranu a obnovu kulturních památek o částku 400 milionů korun a o tuto stejnou částku navrhuji v kapitole 306 Ministerstva zahraničních věcí snížit výdaje specifického ukazatele Program humanitární, stabilizační, rozvojové a hospodářské asistence Ukrajině. Navýšení finančních prostředků si klade za cíl zvýšit záchranu a obnovu kulturních památek v ČR nacházejících se ve špatném technickém stavu, pokud tento stav nebyl zaviněn vlastníkem kulturní památky, zachování kulturně-historického charakteru a výpovědní hodnoty kulturních památek v souladu způsobu využití památky s charakterem jejích kulturně-historických hodnot. Kvůli nedostatku finančních prostředků v programech záchrany památek se jejich opravy protahují a prodražují.

Můj třetí pozměňovací návrh je v systému načten jako dokument 1574. V něm navrhuji v kapitole 301, Kancelář prezidenta republiky, zvýšit výdaje specifického ukazatele Celkové výdaje na lesní hospodářství o částku 30 milionů korun a o tuto stejnou částku v kapitole 398, Všeobecná pokladní správa, navrhuji snížit výdaje specifického ukazatele Odvody do rozpočtu EU. Navýšení rozpočtu Lesní správy má za cíl zajistit potravu na zimu 1 300 kusům zvěře. Zajistit takovému množství zvěře potravu na zimu je za současné situace nemožné. Finanční prostředky mají také za cíl zajistit dostatečné množství sadebního materiálu pro obnovu pokalamitních holin vzniklých vlivem celoevropské kůrovcové kalamity a dlouhodobým suchem. Dostatečné finanční krytí si klade za cíl zajistit rekonstrukci části krmného centra na Šancích v Lánské oboře a další.

Všechny pozměňovací návrhy - v nich je součást odůvodnění. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP