(16.10 hodin)
(pokračuje Jaroslava Pokorná Jermanová)

Myslím si, že to není nic proti vám, žádný útok na vás, ani na vládu, jen se snažíme i vás podržet v tom, aby i kraje, města, obce, soukromí vlastníci například mohli pokračovat v opravách svých majetků, které jsou chráněnými památkami, protože ty programy prostě nebyly naplněny finančně. A já si nemyslím, že je to něco proti ničemu. V tuhle chvíli si myslím, že je skvělé podporovat kreativní průmysl, ale na druhou stranu si myslím, že ještě skvělejší je zachovat naše památky tak, aby zůstaly dalším generacím, a to prostě v tomto rozpočtu bude velmi složité.

A máte pravdu, já jsem nebyla poslankyní minulé období, a pokud se dobře pamatuji, tak Ministerstvo kultury mělo hnutí ANO velmi krátkou dobu, pár měsíců v prozatímní vládě. Takže to jenom, abychom ty informace říkali, tak jak jsou. A píše se rok 2022, vy tady obhajujete rozpočet na rok 2023 (Předsedající: Váš čas!) a to už je plně váš rozpočet a vaše zodpovědnost!

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. S faktickou poznámkou pan ministr financí reaguje. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Je to náš rozpočet, je to naše zodpovědnost a na těch číslech vidíte, že kultura je prioritou české vlády. Není to na mikrofon, ale můžeme si někdy říct, v jak katastrofickém stavu jsme přebrali filmové pobídky, s kým vším jsme jednali nejenom na domácí scéně, ale i zahraniční, a že jsme ten systém dali dohromady a bude funkční. Můžeme si zase říct za rok. Já vím, že vždycky si řekneme dopředu, že to se plánuje, ale ten čas nás může rozsoudit. A když se podíváte na to, jakým systémovým přístupem jsme přistoupili k filmovým pobídkám, tak je to bez fotek ministra financí a bez návštěvy ministra kultury, že někdo nasypal...

A druhá věc je obecná, a zase to není útok na paní poslankyni, prostřednictvím pana místopředsedy. My ten rozpočet fakt děláme jinak, vy to nechcete pochopit. Vždycky říkáte: Já chci podpořit toho konkrétního rezortního ministra v jeho souboji s vládou. Vy jste tak říkala, že chcete podpořit i pana ministra kultury v jeho kapitole. Ale my takhle opravdu nepřemýšlíme. Budu hájit všechny kapitoly bez ohledu na to, jestli je to ministr za ODS, nebo nějakou jinou politickou vládní stranu. Já úplně neuznávám ty výmluvy typu: To není náš rezort. Známe to z koaličních vlád: Kromě té přechodné vlády, která neměla důvěru Sněmovny, vlastně se nikdy nestalo, že by byla jednobarevná vláda, a pravděpodobně se to nestane v našem volebním systému.

Tak, si umím představit, že tam je víc peněz. Kdo z nás by si tam neuměl víc peněz představit? Na druhé straně, když to dáme do kontextu, porovnáme s ostatními kapitolami, tak si myslím, že rezort kultury je na tom dobře. Nemusíme se vzájemně přesvědčovat, že některé programy by potřebovaly víc peněz, ale všechno je na dluh, bohužel. Nejsme v přebytku státního rozpočtu, takže zvažujeme priority jednotlivých rezortů. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji i za dodržení času. A nyní tedy pan poslanec Patrik Nacher a připraví se paní poslankyně Jana Berkovcová. Prosím.

 

Poslanec Patrik Nacher: Vážený pane místopředsedo, pane ministře, děkuji za slovo. Na začátku bych chtěl poděkovat za tu dobrou vůli. Já jsem požádal pana místopředsedu, že mám nějaké rodičovské povinnosti, aby mě nějak předřadil. Nakonec to šlo tak rychle, že to ani nebylo zapotřebí. Teď se to trochu zaseklo, takže jsem možná té nabídky velkoryse mohl využít, ale to je jedno.

My jsme ve druhém čtení, takže bez nějakých politických nánosů si dovolím načíst dva pozměňovací návrhy. Jestli by mohl pan ministr financí mně věnovat trochu pozornosti, já to pak budu detailně hájit ve třetím čtení, ale tady bych to chtěl jenom lehce vysvětlit.

Jeden pozměňovací návrh se týká ČTÚ - Českého telekomunikačního úřadu, pod číslem 1553, kde zvyšuji částku na ČTÚ o 34 milionů. Co mě k tomu vede? Vede mě k tomu to, že ten navrhovaný rozpočet, když odečtu miliardu a půl, která jde na Českou poštu, tak je 722 277 000 a nějaké drobné, což je 34 milionů pod původním návrhem na rok 2022. Tady připomenu, že od ledna 2022 platí novela zákona o elektronických komunikacích a od 1. července dokonce věc, která nám všem pomáhá, to jest novela, která řeší otravný agresivní telemarketing. Jinými slovy se zvyšují nároky na ČTÚ a za mě by to mělo být nějakým způsobem zohledněno v tom rozpočtu. Neříkám, že by to mělo jít znatelně nahoru, ale tak, jak je ten rozpočet navržen pro ČTÚ, je tam dokonce meziroční pokles. To je tedy pozměňovací návrh pod číslem 1553.

Ten druhý pod číslem 1554 je ještě aktuálnější, protože se týká navýšení prostředků pro Energetický regulační úřad. Tam se počítá s 306 643 000, což je o 1,5 % více, než bylo v původním návrhu na rok 2022, který byl 301 milionů. Já si troufám říct, že to nezohledňuje tu situaci, která aktuálně je, a v rámci druhého čtení řeknu jenom dva příklady. Za prvé, a tu zprávu jste si mohli přečíst včera, kdy Energetický regulační úřad zveřejnil násobný růst stížností na dodavatele energií, který je trojnásobný oproti loňskému roku - logicky. Logicky teď různí lidé, spotřebitelé mění dodavatele energií, rostou ceny, někde někdo dostane nějakou nabídku, aniž by mu končila fixace, takže sporů z logiky věci - také říkáme, popisujeme současnou dobu jako energetickou krizi a všichni radíme, aby se nespokojení lidé obraceli na Energetický regulační úřad. To znamená, že když je tam násobně více podnětů, mělo by to být zohledněno i v tom, aby je stačil někdo zúřadovat, protože jinak posíláme ty lidi někam, kde budou čekat. Ten druhý důvod, já sice v důvodové zprávě píšu, že se počítá - vycházel jsem z médií - že bude ERÚ pověřen správou nové daně z neočekávaných zisků, což zatím vypadá, že tak tedy asi nebude, ale co bude určitě, a to jsem slyšel na rozpočtovém výboru včera i dneska na hospodářském, že bude určitě správcem odvodů z nadměrných příjmů, který probíráme - ERÚ, což je tisk 335, jestli si dobře vzpomínám, budeme to tady probírat v pátek. To znamená, že kromě většího tlaku ze strany spotřebitelů - přirozeného - je tam vlastně správa zcela nového odvodu, to znamená, úplně nová kompetence. Proto si dovoluji tedy navrhnout tento pozměňovací návrh, kde se ta částka zvýší z kapitoly 398, Všeobecná pokladní správa, o pouhých 14 milionů korun, takže to není žádný zásek. Je to spíš řekněme principiální symbolická věc ve vztahu k ERÚ, na který se mají jednak spotřebitelé obracet, a jednak má být správcem nové daně, nebo chcete-li odvodu - teď se o tom nebudu přít, to teď nepřísluší. Myslím si a budu za to bojovat, že to má svoje ratio, a určitě to nejsou, abych tak řekl, záseky v řádu miliard.

Takže tolik. Proto jsem poprosil pana ministra o pozornost a budu za tyhle dva pozměňovací návrhy, které vycházejí z mého ranku ochrany spotřebitele, protože oba dva ty orgány jsou mimosoudní orgány, tak za ně budu bojovat. Takže ještě jednou - pozměňovací návrhy 1553, 1554. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní tedy paní poslankyně Jana Berkovcová a připraví se pan poslanec Milan Feranec. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Berkovcová: Děkuji. Dobré odpoledne, vážené dámy a vážení pánové. Ráda bych vám představila své dva pozměňovací návrhy, kterými se mění vládní návrh zákona o státním rozpočtu v kapitole 333 Ministerstva školství takto: ve specifickém ukazateli Výdaje regionálního školství a přímo řízených organizací se výdaje zvyšují o částku 4 300 000 000 korun. V kapitole 398, Všeobecná pokladní správa, ve specifickém ukazateli Vládní rozpočtová rezerva dochází ke snížení o částku 4 300 000 000 korun. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP