(16.00 hodin)
(pokračuje Jaroslava Pokorná Jermanová)

Za neméně důležité považuji navýšení výdajů na záchranu a obnovu kulturních památek veřejné služby a muzeí. Týká se to konkrétně dvou programů, a to programu pro ochrany a péče o kulturní statky a programu na záchranu a obnovu kulturních památek. V prvním případě navrhujeme s kolegy poslanci Brožem a Babkou navýšení o 23 milionů korun, ve druhém případě o 164 milionů korun. I zde jsou důvody nasnadě. Oba programy byly v roce 2022 kráceny, přitom jednotlivé instituce se musejí prát jak s vyššími cenami energií, ale i stavebních materiálů a stavebních prací. A jak ví každý laik, na opravy kulturních památek se vztahují obzvláště přísná kritéria, a rekonstrukce tedy nelze v uvozovkách odfláknout použitím méně kvalitních materiálů nebo zapojením běžných stavebních firem, které nemají potřebné know-how. Cílem by mělo být co největší množství opravovaných objektů, které mohou být uchovány pro budoucí generace, a to nejen památek ve státním vlastnictví, ale také památek v majetku obcí či soukromých osob. To ovšem při stávajícím rozpočtu není možné ani v měřítku, které zahrnuje projekty v různé fázi rozpracovanosti.

Jako nevyhnutelné považuji rovněž posílení rozpočtu Státního fondu kinematografie, u něhož náš návrh navyšuje rozpočet o 53 milionů korun. Důvodem jsou opět zvýšené ceny energií, pohonných hmot a služeb nezbytných pro činnost fondu. Nadto je nutné upravit nyní velmi poddimenzované platy zaměstnanců a odborných externistů. Je to nezbytné pro udržení odborné úrovně této instituce.

A konečně poslední společný pozměňovací návrh se týká podpory rozvoje a obnovy materiálně-technické základny regionálních kulturních zařízení. V této kapitole navrhujeme přidat 39 milionů korun s ohledem na škrty v roce 2022, inflaci a navyšování cen všech vstupů. Cílem je podpora budování významných kulturních stánků, ale také obnova těch stávajících, a to ve všech regionech České republiky.

Věřím, že jsem vás příliš dlouho nezdržela, protože kultura si zaslouží určitě víc než těchto pár minut, které teď proběhly. Chci na vás znovu apelovat, abychom při hlasování o pozměňovacích návrzích zapomněli na stranické knížky a řídili se vlastním rozumem. Tady v tomto případě nejde o politické lídry, ale o to, abychom zůstali i v době krize národem, který ctí kulturní dědictví a pečuje o svůj kulturní život.

Touto cestou se tedy přihlašuji k pozměňovacím návrhům pod čísly 1582, 1583, 1584, 1585 a 1586. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, paní poslankyně. S přednostním právem se nyní hlásí pan ministr Baxa. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Dobré odpoledne. Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, milí kolegové, kvůli své zahraniční pracovní cestě jsem neměl příležitost vystoupit při prvním čtení návrhu státního rozpočtu na rok 2023, tak vlastně v kontextu pozměňovacích návrhů paní kolegyně Pokorné Jermanové řeknu pár vět, které s návrhem rozpočtu souvisejí.

Myslím si, že nelze jen tak mimochodem říct - pan ministr bude říkat - že máme rekordní rozpočet, protože odpověď je taková, že je to skutečně nejvyšší rozpočet, který Ministerstvo kultury mimo covidovou dobu mělo, a není to věc samozřejmá. Já jsem tento návrh předložil, vláda jej odsouhlasila, předložila do Sněmovny v době, která je mimořádně obtížná, kdy se státní rozpočet musí vypořádávat s kombinací zničujících vlivů Putinovy agrese vůči Ukrajině a energetické krize, a navzdory těmto obtížným vnějším okolnostem, paní poslankyně, prostřednictvím pana místopředsedy, udělala vláda přesně to, k čemu vy jste na závěr svého proslovu vyzývala, to znamená, seznala oblast kultury jako vysoce podpory hodnou a v řadě segmentů došlo k navýšení jednotlivých rozpočtových položek mého ministerstva, mé rozpočtové kapitoly, právě ve prospěch kultury a jejího fungování v této obtížné době. Navýšily se všechny části ukazatele, o kterých jste hovořila, kulturní aktivity překročily 800 milionů korun, na 400 milionů korun se navýšil program podpory profesionálních divadel a symfonických orchestrů. Návrhem novely rozpočtu nebo novelou rozpočtu letošního roku i v návrhu rozpočtu na příští rok jsou posilovány výdaje příspěvkových organizací v době energetické tísně. Všechno to, o čem hovoříte, se v mém rozpočtu stalo a vláda toto vzala v potaz. Vedle toho jsme uskutečnili i další klíčové strukturální kroky. Obnovil se systém filmových pobídek včetně toho, že je tato suma napsána do rozpočtových výhledů, a získali jsme i některé finanční prostředky na investice.

Naprosto nesouhlasím s interpretací, která se někdy objevuje, že ty více než 2 miliardy na Národní plán obnovy jsou vlastně takové jako mandatorní výdaje, že stejně by to jinak být nemohlo. Paní poslankyně, kdybychom po nástupu na ministerstvo nezavedli krizové projektové řízení Národního plánu obnovy, tak by z něj kultura nevyčerpala nic. Nic! A my místo toho jsme zajistili systém, který vlastně umožní postupně čerpat 2 miliardy korun a které znamenají zásadní pomoc kulturnímu sektoru v segmentu infrastruktury a financování aktivit, které dosud vlastně nikdy z rozpočtu Ministerstva kultury v takové míře financovány být nemohly, ať už je to propojení kultury a školství, jednotlivé kulturní projekty v zahraničí nebo podpora byznysu v oblasti kreativních průmyslů. Takže to všechno je díky Národnímu plánu obnovy, což bude znamenat velmi důležitý impulz k dalšímu rozvoji kultury.

Chápu, že potřebujete, jsouc členkou klíčové (stínové?) vlády s něčím vystoupit, něco tady říct, něco tady navrhnout, ale je zapotřebí opravdu to zařazovat do nějakého konkrétního kontextu čísel.

A pak si dovolím říct ještě jednu věc. Když hovoříte o tom 1 procentu kultury, tak vy jste v minulém volebním období poslankyně nebyla, ale řada vašich kolegů vám určitě ráda připomene to, co tady zmiňoval bývalý premiér a bývalá ministryně financí, tedy tu bezprecedentní prosperitu, která se projevovala v obrovských příjmech státního rozpočtu před covidovou krizí 2020, kdy výdaje státu vzrostly v zásadě o 50 %, každopádně o stovky miliard korun, a musíme říct, že vláda vedená hnutím ANO a premiérem Andrejem Babišem neudělala nic pro to, aby se k tomu 1 procentu výdaje státního rozpočtu na kulturu přiblížily, v době, kdy to bylo v uvozovkách bezbolestné a kdy v těch obřích nárůstech by se těch několik miliard korun pro sektor kultury opravdu ztratilo, byla-li by, paní poslankyně, vůle to udělat. A to za vlády hnutí ANO, sociální demokracie a KSČM se prostě nestalo. A my dnes navyšujeme výdaje do oblasti kultury v době, která je celkově ekonomicky naprosto obrácená a nepříznivá ve srovnání s tím, co zažila česká ekonomika za vlády Andreje Babiše. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, pane ministře. Než přijde paní poslankyně s faktickou poznámkou, načtu dvě omluvy. Od 16 hodin se z pracovních důvodů omlouvá paní poslankyně Karla Maříková a od 16 hodin bez udání důvodu se omlouvá pan poslanec Robert Stržínek.

A nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Pokorná Jermanová. Prosím.

 

Poslankyně Jaroslava Pokorná Jermanová: Chtěla bych reagovat na pana ministra. Pane ministře, já jsem říkala, že to navýšení o 3 miliardy jde z větší části z evropských peněz, a to jde, o tom se tady bavit nebudeme. Je to Národní plán obnovy, který je určen a nejvíce čerpán v kapitole, která ale nepokrývá ty programy, které já jsem tady navyšovala, které navyšuji ve svém pozměňovacím návrhu. Jestli se nemýlím, je to Kreativní a kulturní průmysl, nějak takhle se jmenuje ta kapitola. Já jsem si porovnala letošní rozpočet, ten původní, který ještě připravovala paní Schillerová, který vy jste pak škrtali, a pak jste návratem zase teď nedávno, nebo včera, jsme rušili nebo přehlasovávali veto pana prezidenta. Takže samozřejmě za mě je úplně výborné, že do kultury jdou 3 miliardy navíc, ale bohužel z těch peněz nelze pokrýt ty programy, které my se snažíme finančně zabezpečit našimi pozměňovacími návrhy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP