(12.20 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

Já jsem prostě přesvědčena o tom, že jak to bylo u daně z mimořádných zisků, ať je to teď i u tohoto odvodu, že mělo dojít k jednání se samosprávami a mělo se s nimi dohodnout. Nemám od nich souhlasné stanovisko. Kdyby mi řekli: Ano, Svaz měst a obcí, všichni jste zaregistrovali, přišla vám řada dopisů, tak bych určitě řekla: Ano, starostové to nechtějí. Ale starostové se velmi silně ozývají. A myslím si i to, že až po projednání tady ve Sněmovně nebo těsně předtím bylo jednání na Úřadu vlády, kde jasně Svaz řekl, že s tím nesouhlasí, a přesto se to tady protlačilo. Tak si myslím, že je to vůči tomu, co ti starostové dělají, velmi, velmi nefér, a myslím si, že se určitě dal dohodnout třeba nějaký nižší koeficient, ale že určitě ta nula není vůči těm starostům v žádném případě férová. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také děkuji. Žádnou další přihlášku z místa už nevidím a v tom případě končím obecnou rozpravu.

Táži se pana ministra a pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo, než otevřu podrobnou rozpravu? Pane ministře? Není tomu tak.

Já tedy otevírám podrobnou rozpravu. Jako první je přihlášený pan poslanec Tomáš Müller, pak pan poslanec Ivan Adamec a další. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Tomáš Müller: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, kolegyně, kolegové, dovolte, abych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu 1642. Tento pozměňovací návrh řeší adaptaci nařízení Rady Evropské unie č. 2022/1854, kde v čl. 4 odst. 1 se uvádí: "Každý členský stát určí hodiny představující dobu špičky, které celkem odpovídají nejméně 10 % všech hodin v období od 1. prosince 2022 do 31. března 2023. Povinnost stanovit a zveřejnit hodiny představující dobu špičky je svěřena do kompetence Energetického regulačního úřadu s tím, že podklady pro určení hodin špičky dodají národnímu regulátorovi ostatní účastníci trhu, zejména provozovatel přenosové soustavy, případně další. Energetický regulační úřad má oprávnění vyžádat si podklady pro výkon svých kompetencí podle § 15a energetického zákona." Jedná se o technický pozměňovací návrh. S Energetickým regulačním úřadem je to probráno, souhlasí s tím, a budu vám vděčen a děkuji za vaši podporu.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní tedy pan poslanec Ivan Adamec, připraví se pan poslanec Václav Král. Prosím.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, vládo, jedná se o pozměňovací návrh, který - nebudu zastírat - je z dílny Ministerstva průmyslu a obchodu, to si řekněme na rovinu. Já jsem ho ještě rozdal víceméně předsedům i opozičních poslaneckých klubů, protože on není úplně jednoduše napsán. Vlastně když to vezmu velmi zkráceně, je to pozměňovací návrh, který umožní stropovat ceny i pro velké firmy, a je to uděláno formou zmocnění, které bude následně realizováno nařízením vlády. Zatím toť vše. Jinak ten sněmovní tisk je pod číslem 1643 a je to návrh, který je odůvodněn, a chtěl bych říct, je to napsáno i v návrhu toho pozměňovacího návrhu, že tento pozměňovací návrh je podporován Svazem průmyslu a dopravy a Hospodářskou komorou České republiky. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní tedy pan poslanec Václav Král, připraví se paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Václav Král: Děkuji za slovo. Dobrý den, dámy a pánové. Skutečně až po té debatě, kterou jsme vedli na hospodářském výboru, bych se rád přihlásil k svému pozměňovacímu návrhu číslo 1648, jehož cílem je uvést návrh předkladatele do souladu s nařízením Rady Evropské unie a odstranit i jakousi aplikační nejasnost. V nařízení evropském má být předmětem odvodu příjem z elektřiny vyrobené z odpadů a je k tomu doplněna řekněme obecná definice toho, co známe i u nás, že odpad je látka nebo předmět, kterého se chce držitel zbavit. Nicméně předkladatel v tom čísle (písm.?) g) zúžil tuto skupinu odpadů pouze na komunální odpady, to znamená pouze na tříděný odpad nebo směsný komunální odpad, to znamená odpady vznikající z domácností, a pokud je to relevantní, tak i na odpady, které vznikají ze zemědělství, lesnictví a dalších oborů, to znamená na odpad biologické povahy, jako je například dřevo nebo biologický odpad. To znamená, že bych rád tímto pozměňovacím návrhem vyjasnil tuto nepřesnost, navrhl rozšířit tu definici na všechny odpady, nejenom komunální, a zároveň zpřesnit zatřídění té elektřiny, která bude vyrobena z biomasy. To už je provedeno potom v písmenu e) a f). Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní tedy paní poslankyně Mračková Vildumetzová, připraví se paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Já bych si dovolila přihlásit se k pozměňovacímu návrhu pod číslem 1653 a je to pozměňovací návrh, o kterém jsem hovořila v obecné rozpravě, a to je, že se tam doplňují slova, že to bude příjmem krajů, obcí v poměru stanoveném zákonem upravující rozpočtové určení daní. A chtěla bych ještě dodat, že to není pouze pozměňovací návrh můj, ale ještě dalších 29 poslanců z našeho poslaneckého klubu, převážně komunálních politiků. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní paní poslankyně Berenika Peštová, připraví se pan poslanec Jiří Mašek.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Já bych se chtěla přihlásit ke sněmovnímu dokumentu 1649, který jsem odůvodnila v obecné rozpravě, to znamená, kde jsem šla z těch 100 eur nebo kde jsme šli společně s panem poslancem Kubíčkem ze 100 eur na 180 eur, týkající se spaloven nebo respektive Zev.

A další sněmovní dokument 1651, to jsem taktéž odůvodnila v obecné rozpravě, kde se ruší povinnost dávaná auditorům. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní tedy pan poslanec Jiří Mašek. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jiří Mašek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já bych se chtěl přihlásit k sněmovnímu dokumentu 1650. Je to pozměňovací návrh Bereniky Peštové, Jiřího Maška a Romana Kubíčka a týká se posunutí termínu účinnosti opatření, a to na 1. 12. 2022 do 30. 6. 2023. Bylo to tady opakovaně diskutováno a nevidíme důvod, proč měnit termín, který byl určen Radou Evropské unie, a to byl termín do 30. 6. 2023. A pokud je jediným účelem vlastně na straně příjmů si zvýšit fiktivní příjmy na příští rok o šest měsíců, tak si myslím, že je to málo a že by se mělo vyhovět požadavku Evropské unie. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní tedy z místa pan poslanec Kučera. Prosím.

 

Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové. Já bych jenom stručně pohovořil o sněmovním dokumentu 1641, který řeší tržní příjmy na veškeré výrobny elektřiny využívající vodní energii s využitím přehradní nádrže. Tento sněmovní dokument jsem načetl do systému, nicméně on se stal už součástí usnesení hospodářského výboru, takže bude hlasován v rámci toho usnesení hospodářského výboru, a já se tudíž k tomuto samostatnému sněmovnímu dokumentu 1641 nebudu hlásit, jelikož bude hlasován v usnesení hospodářského výboru. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nikoho dalšího nevidím přihlášeného do podrobné rozpravy? Je tomu tak. Končím podrobnou rozpravu.

A ptám se pana ministra a pan zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo? Pane ministře? Pane ministře Síkelo, chcete závěrečné slovo, nebo ne? (Nechce.) Pane zpravodaji? Také ne.

Nyní tedy podle schváleného postupu končím druhé čtení tohoto návrhu a k třetímu čtení se vrátíme, jak je dohoda, až po ukončení projednání bodu 169, který máme dnes na programu. Já tedy přerušuji projednávání tohoto bodu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP