(10.40 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

A peníze, které jdou tímhletím směrem, rozhodně nejsou peníze vyhozené oknem, jsou to peníze, které pomůžou investovat do naší budoucnosti. Když jsme se zde bavili o tom, jakým způsobem je třeba designován a navržen rozpočet Ministerstva školství, ve finálních debatách o rozpočtu došlo k navýšení jak v oblasti vysokých škol, došlo k navýšení oproti původnímu návrhu v oblasti středních škol a ve věci vzdělávání na posledních jednáních s Piráty a Starosty jsme dojednali ještě dodatečné navýšení rozpočtu, a ten návrh tady je, do školství o 1,1 miliardy do podpůrných opatření personálního charakteru, například ve věci potřebných asistentů pedagogů a dalších.

Pro mě naprosto zásadní je otázka na Ministerstvu místního rozvoje a je to otázka dostupného bydlení a zlepšení podmínek v regionech. Já bych jenom chtěl reagovat - samozřejmě těch financí, kterou jdou do bydlení, a já nevím, kterou konkrétně kapitolu zde zmiňovala paní místopředsedkyně Sněmovny Dostálová, ale to, že by někde bylo 15 milionů do bydlení a jako ultimátní investice do rozvoje bydlení, není pravda. Jsou tam miliardy a s dalšími miliardami počítáme. Pak řeknu nějaké příklady, které jdou jak do samotné výstavby, jdou přes fond SFPI týkající se přípravy infrastruktury, brownfieldů, jsou zde věci v kohezních fondech.

Jenom k agendě Ministerstva pro místní rozvoj, kde dochází tedy k překlopení minulého programovacího období evropských fondů a startuje nový IROP, v tomto roce jsou ty výdaje nadesignovány na zhruba 22,5 miliardy korun a z toho téměř 6 miliard jsou výdaje čistě státního rozpočtu, 16 miliard tvoří výdaje rozpočtu EU a finančních mechanismů, více než 16,5 miliardy jsou i celkové příjmy a oproti roku 2022 dochází v roce 2023 k celkovému navýšení výdajů MMR na národní dotační programy - tam je to ve výši 2,1 miliardy korun a budeme vyhlašovat výzvy a uzavírat nové závazky ve prospěch příjemců, i z těch - a to tady je zmiňované SDV 2024, kde jsou další 3,1 miliardy do národních titulů - takže v základu to je na tento rok výzvy zhruba za 5 miliard jenom v národních titulech.

A asi věc, která by zde měla zaznít a také občas probublává, to, že v nějaký moment vyhlásíte výzvu, či dokonce uzavřete smlouvu, neznamená, že v daném roce jsou také finančně plněny. Takže v případě, že děláte projekt, který jde přes více let, otázkou je, a na to myslím, že je důležité se ještě podívat z pohledu revize těch procesů, zda v danou chvíli je nezbytně nutné a o čemkoliv to vypovídá, mít v rozpočtu nakreslené peníze, které se ten rok následně nevyčerpají, zůstávají potom v nespotřebovaných výdajích, nicméně z pohledu státního rozpočtu jsou okamžitě - jak již jsem zmínil strukturální deficit - ze své povahy deficitní, tudíž spadají do obsluhy státního dluhu. Takže pojďme skutečně plánovat tak, že peníze jsou... že peníze - paní Schillerová tady kroutí hlavou - že peníze, které mi leží na účtě, které by byly nad rámec toho, co je přiznáno, tak... (Předsedkyně Schillerová hovoří s poslancem Faltýnkem.) Dobře, komentáře nebudu tady..., ať to nevidíte na obrazovkách. Takže prosím, nevím, proč bych řešil peníze na účtě, které v danou chvíli, v daném roce žádný výkon nedělají, požírá je inflace. Skutečně peníze jsou potřeba mít kryté na závazek, který vzniká, a mít peníze včas na plnění těchto závazků.

Já se jenom vrátím k tomu - v národních titulech 5 miliard korun, považuji za velmi podstatné tuto část, neboť národní dotační programy jsou klíčové pro města a obce, pomáhají doplnit třeba evropské fondy, které jsou ze své povahy výrazně bohatší, a pomocí kritérií, které si může Ministerstvo pro místní rozvoj nastavovat, pak mohou i přesněji cílit.

Ohledně podpory bydlení, já jsem zmínil, a je to další tisk. K dispozici na SFPI 2023 je zhruba miliarda, v SDV je další miliarda. Pro mě dostupnost bydlení je naprosto klíčová, nicméně způsob, jakým se investovalo i skrze fond do bydlení, kdy se mířilo na konkrétní realizace rodinných domků či program Moje výstavba či ve formě sociálního bydlení, zdá se mi býti poněkud nešťastný. Ten první nástroj byl o individuální podpoře a zde si říkám, že to byl téměř geniální způsob, jak libovolné peníze, které jdou do bydlení, umět vydeklarovat na vznik bydlení, a ono skutečně vzniklo, ale v rámci pomoci jednotlivcům nebo rodinám vlastně jakoby proxy hypoteční produkt, spravovaný státem. Já bych chtěl, aby SFPI, Ministerstvo pro místní rozvoj, financovalo dostupné bydlení na vznikající projekty, projekty obcí na bytové domy. A k tomu bych chtěl i uzpůsobit - a v tuto chvíli finišujeme -komponentu, která skutečně bude fungovat, která bude i pod SFPI, umožní výstavbu dostupného bydlení v několika režimech, a nebudeme se dívat na statistiku, kolik se vyčerpalo z programu Výstavba na sociální bydlení - 16 %, ale budeme se dívat, kde ještě sehnat další peníze, které v systému, který bude skutečně podporovat výstavbu bydlení na městech a obcích, budeme hledat jenom další zdroje, které tam vlastně jako ve vánočním mlýnku na cukroví prostě takto budeme semílat, a bude to vytvářet prostředí pro vznik nových bytů a bytových domů právě v obcích po celé republice. Ostatně v tomto směru i finišujeme komponentu, která si v Národním plánu obnovy bude nárokovat několik miliard právě na podporu vzniku dostupného bydlení. Samozřejmě to nejsou jenom byty a bytové domy, ale je to i otázka investic do infrastrukturní přípravy, věci, které jdou do přípravy brownfieldů, zasíťování a další, což samozřejmě s tím počítáme v těch balících, že to nejsou pouze byty a bytové domy.

Ještě otázka, kterou tady nakousl překvapivě pan předseda SPD Okamura, a to byla otázka digitalizace státní správy, konkrétně tedy Digitální a informační agentura. My jsme zcela jasně řekli, že digitalizace je naší prioritou a v programovém prohlášení vlády, z ní cituji: "Vytvoříme silnou centrální autoritu s potřebnou pravomocí v oblastí digitalizace, která bude mít silný mandát vůči veřejné správě, jejím zřizovaným a příspěvkovým organizacím. A taktéž říkáme, že taková instituce bude vybavena dodatečnou rozpočtovou pravomocí, aby byla schopna napříč veřejnou správou prosazovat aktivně efektivní, bezpečnou a dlouhodobě udržitelnou digitalizaci. Toto je Digitální a informační agentura DIA. A teď jenom krátce k jejímu rozpočtu. Celkové výdaje v České republice na digitalizaci ze státního rozpočtu jsou 23,2 miliardy korun. Panem Okamurou, ale některými dalšími zmiňovaný rozpočet Digitální a informační agentury je ve výši 1,8 miliardy, včetně - a to je důležité říci - základních registrů a centrálních systémů. Těch 1,8 miliardy je tedy 8 % z celkových výdajů na digitalizaci, ale je nutné zdůraznit, a to když se tomu někdo věnuje, tak to vidí na první pohled, že těch 1,8 miliardy nejsou žádné peníze navíc, naopak jsou to peníze, které jsou nyní již transparentně označeny. Jsou to peníze, které jsou z kapitoly Ministerstva vnitra právě na podporu těch centrálních systémů. A pouze - a to zdůrazňuji - 151 milionů jsou náklady na nové agendy, pracovní místa a kompetence, což je pouhých 0,67 % z celkových výdajů státního rozpočtu na IT. Takže k tomu, abychom dokázali rozvíjet digitální priority, poskytovat lidem kvalitní služby, samozřejmě potřebujeme mít tuto agenturu a mít ty procesy pod kontrolou, abychom naopak dokázali generovat úspory v nehospodárném zadávání zakázek, v rozvoji systému, který ve vendor lock-inu nás stojí jenom na licencích obrovské množství peněz, stovky milionů, troufnu si říct, na jejich rozvoj ročně. Myslím si, že je to správná cesta. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP