(17.00 hodin)

 

Senátor Zdeněk Nytra: Děkuju. Vážená paní místopředsedkyně, vaším prostřednictvím bych panu poslanci Brázdilovi řekl, nebo ho chci upozornit, že to ne senátor nebo Senát řekl, že je to nerealizovatelné, to bohužel řeklo Ministerstvo práce a sociálních věcí, o čemž svědčí skutečnost, že do dnešního dne žádnému zdravotnickému záchranáři ten mimořádný důchod přiznaný nebyl. A jednotky hasičských záchranných sborů podniků jsou základní součástí, základní složkou integrovaného záchranného systému na rozdíl od vodní záchranné služby. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane senátore. Nyní je přihlášen do rozpravy pan poslanec Jiří Mašek, připraví se pan poslanec Igor Hendrych. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Mašek: Vážená paní předsedající, vážený pane senátore, vážení ministři, kolegyně, kolegové, já bych plynule navázal na kolegu Brázdila. Skutečně tady řadu let existuje stav, a to konkrétně od roku 2000, kdy ze zákona byl konstituován systém integrovaného záchranného... integrovaný záchranný systém. A tam, a to bych opravil pana senátora Nytru, tam patří Policie České republiky, patří tam skutečně hasiči, profesionální hasiči a dobrovolní hasiči, ale nejsou tam vyjmenováni právě podnikoví hasiči, a patří tam zdravotnická záchranná služba jako třetí složka. Přitom ty první dvě jmenované, Policie České republiky a Hasičský záchranný sbor, jsou ve služebním poměru, jsou to příslušníci a vztahují se na ně určité benefity, které tady nechci rozvádět. Právě záchranná služba potom je, ale jsou to zaměstnanci příspěvkových organizací krajů, a na ně se bohužel ty výsluhy nedají aplikovat. Proto jsme se celé minulé období tady velmi snažili se svými kolegy, aby se ta situace alespoň trochu narovnala, protože my se setkáváme, na tom příkopě u autonehody, u požárů a podobně, tam jsme všechny tři složky, všechny tři složky se tam účastní toho zásahu, ale ta jedna byla v tomto duchu sociálního zajištění opomíjena celou dobu, takže to byl ten důvod. Tady se odvedlo, a chtěl bych za to kolegům právě v těch podvýborech i ve výboru pro bezpečnost velmi poděkovat, že v minulém období se to podařilo prosadit a dotáhli jsme to až sem jako pozměňovací návrh. A ten pozměňovací návrh k důchodovému zákonu měl totiž větší ambici, teď už navážu zase na pana senátora Nytru. My jsme to totiž navrhovali pro základní složky IZS podle zákona o IZS, jasně definovanou skupinu, a chtěli jsme teprve ve druhém kroku, což by bylo velmi logické, pokud by se změnil zákon o IZS, a mezi základní složky se pak dostali i podnikoví hasiči, a třeba do budoucna třeba městská, obecní policie, to by byla otázka vývoje, tak potom by ten benefit mohli mít i oni. Mělo to svou logiku. A dělali jsme to i proto, že u policie, i u hasičů, i u těchto profesionálů, kteří mají nároky na výsluhy, je určitý počet příslušníků, kterým by se odchod do předčasného důchodu v uvozovkách také vyplatil a mohli by ho využít. To jsem s příslušnými pracovníky ministerstev konzultoval. Takže ten původní návrh z minulého období měl trošku vyšší ambice a zamezil by jedné věci: tomu, jak pan ministr Jurečka dal trošku na úředníky MPSV, kteří měli dlouhodobě naplánováno, že tady vznikne určitá skupina lidí, kteří pracují za zvlášť obtížných podmínek, řekněme si, jsou to hygienické kategorie III a IV, kteří by měli logicky být do budoucna zvýhodněni, protože při těžké fyzické práci se nelze dočkat důchodového věku, odchodu do důchodu tak, jak je ještě navíc plánován ho posunovat, takže tam byla teď ministerstvem pro sociální věci vlastně využita tato kategorie a byli tam zařazeni záchranáři, kteří jsou přitom v kategorii II. Takže ono to, pane ministře, do budoucna může být problém, protože jste s tím otevřeli Pandořinu skříňku a nevyužili jste zákon, který jsme schválili v minulém období, který tohleto všechno měl vyřešené. Podepsal ho prezident republiky 30. 8. 2021 a jeho platnost byla, a to je zase na vás, pane senátore, až od 1. ledna 2023, takže argument, že ho zatím nikdo nečerpal, je lichý, protože ho nemohl čerpat, je to až od ledna příštího roku. Takže tu ambici tento zákon jenom tady opravit, tu jsme nevyužili, přitom jsme to udělat mohli. Bylo by to bývalo to nejjednodušší a garantuji vám, že by to bylo i jednodušší z hlediska dalších nároků dalších skupin, které nesplňují kategorie III a IV a v kategorii II se o to budou moci hlásit. A nevím, co s tím budeme do budoucna dělat, nebo respektive co vy s tím budete dělat. Přesto jsem rád, že to prošlo.

Má to ještě jeden moment, a ten je taky potřeba tady zmínit. Ten zákon z minulého období, který tedy, jak řekl kolega Brázdil, je platný v současnosti, ten zákon řešil benefit možnosti odchodu do důchodu po 20 letech práce na plný úvazek s možností jít o 5 let dříve. Zákon, který předložil pan ministr Jurečka, sráží tento benefit na polovinu a zhruba po 20 letech je to o 2,5 roku dříve. Je pravda, že potom počtem dalších směn se může dostat ten záchranář až o 5 let dříve, ale až po 30 odpracovaných letech. Ti záchranáři toto taky vidí a nelíbí se jim to z toho důvodu, že už jsme jim jako Sněmovna tady něco schválili v nějakých parametrech a teď jsme ty parametry srazili na polovinu. Tak to jenom abychom tady nejásali, že to děláme úplně skvěle.

A ještě bych chtěl připomenout, že v minulém období z přítomných poslanců pro tento zákon zvedlo 82 % přítomných svou ruku, takže já jsem si trošku představoval, že tady politika bude stranou, a když jsme se snažili pozměňovacími návrhy to vrátit do původních kolejí, tak jsem věřil, že kolegové tady ruku zvednou pro ty zlepšené parametry.

A teď jenom k současnému návrhu zákona. Je pravda, že lepší vrabec v hrsti než holub na střeše, takže za záchranáře jsem rád, že alespoň k určité nápravě tady dochází.

A k otázce podnikových hasičů, přestože to je nesystémové, a přitom se to dalo řešit systémově a mohlo to do budoucna postihnout třeba vodní hasiče, mohlo to postihnout jiné složky IZS, kterým se říká ostatní složky, tak tuhletu ambici jsme tady ztratili.

Takže já přesto budu hlasovat pro ten senátní návrh, protože to podnikům i hasičům, přestože to není úplně systémové, pomůže. Děkuju za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci vážení členové vlády, pane senátore, přeji pěkné odpoledne. Budeme pokračovat v rozpravě. Jako další je přihlášen pan poslanec Igor Hendrych, po něm pan poslanec Drahoslav Ryba. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, vážené dámy, vážení pánové, budu maximálně stručný. Rovněž, tak jako mí kolegové, budu podporovat tady tuhletu senátní úpravu tohoto zákona, v podstatě ji vítám. Osobně to vnímám jako takové trošku možná nastavené zrcadlo nebo možná i políček současné vládní koalici v tom smyslu, že stále čekáme, jak už tady bylo avizováno panem ministrem práce sociálních věcí a ministrem životního prostředí, že se chystá zákon o náročných profesích, a v tomto smyslu úprava jejich starobních důchodů, a že se zřejmě na ni čeká trošku déle, než by bylo záhodno.

Já bych chtěl v tomto kontextu připomenout a dotknout se, už to tady řekl přede mnou pan kolega Mašek před chvílí, prostřednictvím pana předsedajícího, a to je, aby se nezapomnělo, až se budou tvořit konkrétní parametry toho zákona, aby se nezapomnělo na městské policisty, protože městští policisté jsou opravdu v podstatě, dá se říct, mimo systém. Nejsou zařazeni ani mezi ostatní složky integrovaného záchranného systému, a přitom jsou důležitou součástí v podstatě vnitřní bezpečnosti České republiky a města a obce se bez nich v podstatě neobejdou. Na druhou stranu v podstatě suplují i práci Policie České republiky v tom smyslu, že kdyby ty městské a obecní policie neexistovaly - jako že ony existovat nemusí, města kdyby chtěla, tak je zruší - a v tu chvíli dojde k čemu? Dojde k tomu, že v podstatě za veřejný pořádek jako takový v tu chvíli v podstatě přebírá odpovědnost Policie České republiky, a pak ta povinnost, která je přenesena na obce, by znovu přešla na stát i se všemi náklady. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP