(12.10 hodin)
(pokračuje Michaela Šebelová)
Součástí je také doprovodná novela zákona o vodovodech a kanalizacích, upravující přístup vodohospodářské infrastruktuře a poskytování informací o dodávané pitné vodě obyvatelům. Dále návrh odstraňuje duplicitu úpravy hygienických požadavků na hračky a výrobky pro děti ve věku do tří let. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásila paní poslankyně Věra Adámková. Máte slovo.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi několik slov z praxe k této novele o ochraně veřejného zdraví. Víte o tom, že ochrana veřejného zdraví hýbe naším každodenním životem. Bezesporu se dotýká všech oblastí, samozřejmě je třeba na ni stále dávat pozor a je dobře, že se některé věci nechci říkat úplně zpřísňují, ale řekněme, modifikují nebo přizpůsobují.
Co se týče - dovolím si okomentovat obě dvě části - té části ochrany zdraví malých dětí, je to velmi nutné, protože na trh přichází řada výrobků, které malinko v té staré úpravě unikaly, což bohužel my potom vidíme v nemocnicích a kolegové na pediatriích jako ne úplně tedy radost poskytující pohled na to dítě, takže určitě v pořádku. Co se týče zpřísnění nebo modernizace, řekněme, ať nejsme úplně v adventním čase přísní, požadavku na pitnou vodu, toto musíme vítat a já jsem velmi zvědavá na ten krok B, který musí být učiněn, a to je ta kontrola.
Dovolte mi několik poznámek, proč tomu přikládáme ve zdravotnictví takovou, ale takovou váhu! Vy, kteří sledujete zdravotnictví, víte, že to není tak dlouho, kdy bohužel lidé, kteří mají některé zdravotní handicapy, to znamená sníženou imunitu. třeba pro nás lidé po transplantaci, bohužel, došlo tam k úmrtí na základě rozmnožení legionel v pitné vodě. Jenom tím navazuji na jednu věc, a to proto, abychom tady bezhlavě, prosím, bezhlavě se nevrhali do všech novinek, které se nám předkládají - třeba snížení teploty a tak dále, protože tyto bakterie mají velmi specifické podmínky ke svému přežití. Ony tady na zemi jsou pravděpodobně déle než my a chtějí s námi samozřejmě bojovat a vyhrát, takže musíme velmi pečlivě sledovat opravdu kvalitu pitné vody, zejména v nemocnicích, v dětských kolektivech a podobně, samozřejmě i v domácnostech, ale tam předpokládám je osobní zodpovědnost.
Ale ono to má to B, a totiž teď zejména v našem hlavním městě Praha, ostatní města mají něco podobného, nebo nemají - ta voda nám nepatří. Voda je soukromé firmy, ale vodovody, ty nejsou té firmy, která nám prodává vodu. Takže já opravdu velmi apeluji i na naše kolegy, kteří jsou v komunální politice, a to znamená kontrola. Nám se ta voda trošku vymyká. Věřím, že pro každého není pitná voda zásadní, ale pro zdraví opravdu je, takže nám se kontrola mnohde vymyká a já velmi prosím: máme tady nyní nástroj legislativní, využívejme ho, je to novelizace, je v souladu, tedy je s evropským právem, čili do jisté míry, tak jak je samozřejmě lidské činění nedokonalé je to ošetřeno, takže vítám určitě to zpřísnění, ale určitě se budeme ptát přes pana ministra a přes další, jakým způsobem opravdu dozíráme na kvalitu vody, zejména v dětských kolektivech, v nemocnicích a podobně, protože tím můžeme zásadním způsobem zlepšit prognózu i našich nemocných.
A druhá věc - která nebude na našeho pana ministra, na jiné ministry, samozřejmě, možná jeho prostřednictvím - je, jakým způsobem donutíme distributory vody, aby zajišťovali kvalitu pitné vody. To znamená pravidelné kontroly a potom eventuálně, tedy i další tedy bod B, který k tomu bude, protože nejsme spokojeni všude, víme o tom, takže určitě novelizaci vítáme, ale říkám znovu, že se budeme ptát na plnění, protože pro zdraví našich obyvatel, pro některé, je úplně zásadní, děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A táži se, jestli ještě někdo má zájem vystoupit? Ano, je zde pan poslanec Špičák. Máte slovo.
Poslanec Julius Špičák: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, v podstatě bereme náš přístup k pitné a nezávadné vodě jako naprostou samozřejmost, ale ona to samozřejmost v žádném případě není, a kupodivu ve všech důsledcích, které byly zmíněny, jak tedy předkládajícím ministrem a paní zpravodajkou, tak mou kolegyní paní profesorkou Adámkovou. Jedná se v podstatě o velmi komplexní a velmi komplikovaný proces. Ten proces má i svůj vývoj, protože se mění i spektrum v podstatě negativních látek, které se potenciálně ve vodě mohou vyskytnout, a spektrum patogenů, které se tam reálně vyskytují. A já mohu skutečně upozornit nebo mohu potvrdit slova paní profesorky Adámkové o oné infekci legionelou, která skutečně naše zařízení velmi těžce zasáhla a donutila nás k lokálním, v podstatě tedy k lokálním ochranným opatřením. Takže znovu, jedná se o velmi komplikovaný proces. My musíme stratifikovat rizika, my musíme celý proces kontroly rozdělit na kontrolu zdrojů, kontrolu tedy těch v podstatě trubek, to znamená rozvodových mechanismů, a kontrolu přímo na tom kohoutku. A celý systém musí být zaměřen, musí být v podstatě organizován tak, aby byl v zásadě preventivní, to znamená, aby ty infekce konkrétně neřešil, které již probíhají, nebo otravy, aby jim zabránil, a principiálně se jedná v podstatě samozřejmě o systém, který je postaven na vědeckých důkazech. Tím pádem není nejmenší důvod, aby pro celou Evropu nebyl víceméně shodný.
Já zde vidím tři úskalí, na která bych chtěl upozornit, a chtěl bych v podstatě předkladatele, aby je bral na vědomí. Jednak je to úskalí kapacity hygienických stanic, které pochopitelně víme, v jakém jsou stavu, a víme, že v plánu je propustit určité procento, asi 120 zaměstnanců. Druhé úskalí je úskalí nadměrné byrokratizace, to znamená, aby se byrokracie spojená s tím controllingem nepřevedla na státní instituce typu škol, aby ředitel školy nemusel vyplňovat x různých dotazníků a v podstatě substituovat komunikaci.
Upozorňuji na to, že systém též si vyžádá unifikovanou digitalizaci. Všechny jednotky systému musí být univerzálně propojené a velmi funkční.
A jako čtvrtý problém, na který opakovaně upozorňuji skutečně i v této oblasti, by měl být jasně dedikován ústav, optimálně tedy Státní zdravotní ústav, který by se touto věcí systematicky zabýval. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Táži se, jestli ještě někdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě? Vidím zde faktickou poznámku, a dokonce dvě. První pan ministr Válek, a poté ještě paní poslankyně Adámková. Máte slovo, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Jenom velice stručně. Já jsem chtěl oběma předřečníkům poděkovat. Nestává se úplně běžně, aby se tři univerzitní profesoři shodli na něčem, že je to významné, ani na akademické půdě, o to více jsem rád, že jsme se na tom shodli na půdě Poslanecké sněmovny, a budu velmi rád, když ve výborech budeme o tomto tématu dál diskutovat, a současně zdravotní výbor se potká na Ministerstvu zdravotnictví, já doufám, buď do konce roku, nebo po Novém roce, kde bychom chtěli opět diskutovat posun v přípravě legislativy na reformu hygieny Státního zdravotního ústavu a měřicích stanic. Bez novely tohoto zákona nemáme šanci řadu věcí, které tady zazněly, prostřednictvím pana předsedajícího, pana poslance Špičáka a od paní poslankyně Adámkové, vůbec realizovat. Proto předem prosím o podporu a o spolupráci nad touto legislativou. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A ještě je zde jedna faktická, paní poslankyně Adámková.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji. Já nebudu zdržovat, jenom jsem chtěla využít této situace ještě v tom, že do toho budeme muset zapojit další kolegy ministry, a to proto, že strašně důležitá je kvalita pitné vody pro dětská zařízení - předškolní, školní. A tam bychom potom opravdu byli velmi, velmi takoví neodbytní, tedy v plnění té kontroly. Takže na to jenom upozorňuji, aby to pak nebylo, že jsme neřekli něco, ale kontrolovat určitě budeme. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A je zde ještě jedna faktická poznámka. Nevím, jestli je faktická, nebo jestli chcete v rozpravě... faktická. Máte slovo, pane...
Poslanec Jiří Kobza: Dámy a pánové, kolegyně, kolegové, dobrý den. Já bych k této diskusi o pitné vodě rád připomněl ještě jednu věc, o kterou jsem se snažil, když jsem se účastnil přípravy ústavního zákona o ochraně vody jako takové, protože infrastruktura vodní, jak už subjekty, tak i objekty této kritické infrastruktury, by měly být také pod ochranou, protože procházíme poměrně bouřlivým obdobím a může se stát, že voda jako měkký cíl se může stát předmětem nebo cílem útoku teroristů. Do toho zákona by tedy bylo dobré zakomponovat také to, že ochrana této infrastruktury je v zodpovědnosti státu a samospráv, protože se jedná nejenom o povrchovou vodu, jedná se i o podzemní vodu, jedná se o zdroje vody, jedná se o úpravny vody, čistírny a úpravny odpadních vod a vůbec i o ochranu vodních toků jako takových. ***