(10.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Eviduji jednu faktickou poznámku, s kterou vystoupí pan poslanec Matěj Ondřej Havel. Připraví se paní poslankyně Renáta Zajíčková. Prosím.

 

Poslanec Matěj Ondřej Havel: Děkuji. Já jenom stručně zareaguji na svého předřečníka. Já, pane kolego, prostřednictvím pana místopředsedy, s vámi strašně souhlasím a rád poslouchám, že to všichni vnímáme jako jeden z kroků skutečně systémové reformy našeho školství. Přesto nemohu úplně souhlasit s vaším názorem, že ten paragraf, který tady pořád zmiňujeme, tři roky pro nekvalifikované učitele, kteří můžou být ve školách, že by to tak mohlo být trvalé řešení. Já se domnívám, že nesmíme rezignovat na ambici, abychom měli školy skutečně plné kvalifikovaných profesionálů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já také děkuji. Nyní poprosím paní poslankyni Renátu Zajíčkovou o vystoupení v rozpravě. Prosím.

 

Poslankyně Renáta Zajíčková: Dobré dopoledne ještě jednou. Vidím, že jsem zřejmě poslední přihlášenou diskutující. Z toho důvodu se pokusím vlastně shrnout to, co vlastně novela zákona o pedagogických pracovnících přináší. Myslím si, že tady zaznělo mnohé, ale zatím jsme se vlastně podle mého názoru na tu novelu vůbec nepodívali prizmatem toho žáka, co vlastně tato novela přinese tomu každému dítěti v té školní lavici, každému žákovi v té třídě.

Kdybych si položila otázku, co vlastně takový žák ve škole očekává od svého učitele, tak určitě očekává učitele, který bude vzdělaný, který bude vtipný, který bude znát samozřejmě dokonale svůj obor, ale bude umět se žákem diskutovat i o věcech, které se odehrávají ve společnosti. Bude mít přehled, bude mít nadhled, bude s ním, jak jsem řekla, třeba i legrace. Samozřejmě bude umět reagovat na jakékoliv situace, které se v té třídě třeba v danou chvíli stanou. To si právě myslím, že novela toto očekávání žákům může přinést právě proto, že se tady otevírá řediteli možnost přijmout i lidi nekvalifikované, vysokoškolsky vzdělané lidi, byť bez kvalifikace, jak už tady několikrát zaznělo, s povinností si tuto kvalifikaci do tří let získat. Protože zase zkušenosti ze škol jednoznačně říkají, že lidé, kteří přicházejí i z jiných oborů, nejsou to jenom ryze vystudovaní pedagogové, leckdy obohacují nejenom ty žáky samotné, ale obohacují i pedagogický sbor, svoje kolegy, přinášejí nové podněty, přinášejí nové zkušenosti a podobně.

Takže jak už jsem tady dneska jednou řekla, tato změna určitě bude ve prospěch, nebo dá se předpokládat, že bude ve prospěch našich žáků za předpokladu, že si samozřejmě tito nekvalifikovaní lidé dodělají vzdělání a tato povinnost tu bude. Jak jsem řekla, děti opravdu nezajímá, jestli jejich učitel má pedagogické vzdělání, nebo nemá. On toho učitele posuzuje podle úplně jiných kritérií a měřítek. Takže to si myslím, že je především pohled toho dítěte, že se bude dívat tedy na člověka ve třídě, kterého bude moci respektovat a uznávat. Že se tím potom vlastně zvýší i atraktivita toho samotného povolání, pokud žáci budou toto povolání respektovat.

Co se týče učitelů, co tato novela přináší učitelům. Tak učitelům přináší mnoho pozitivního, ať už je to ukotvení třeba pozice třídního učitele. Bylo tady už o tom také hovořeno. Třídní učitel donedávna vlastně nebyl nikde legislativně ukotven, přestože v každé škole třídní učitel funguje, existuje, plní nezaměnitelnou a nezastupitelnou roli. Nejenom že je tedy, jak už tady bylo řečeno, tím organizátorem, ale musí být velkým psychologem, musí být dobrým komunikátorem, musí být mediátorem. Je na něj kladeno opravdu mnoho očekávání a je potřeba, aby splňoval mnoho dovedností. Takže to, že tato novela ukotvuje pozici třídního učitele, dává vlastně těm učitelům nějakou jistotu, zvyšuje jim vlastně tu atraktivitu a určitě jim poskytuje nějak stabilizaci.

Pozice provázejících učitelů, to už tady také zaznělo. Pro učitele a pro ředitele, ale teď primárně pro ty ředitele, je to velmi důležité, protože to může mít vlastně i jednu motivační roli, může to mít jeden motivační prvek pro ty učitele. Protože ti zkušení učitelé, kteří jsou dobrými učiteli, mají schopnosti třeba i ve vztahu ke svým kolegům, mohou v těchto pozicích vlastně najít nějakou seberealizaci, nějaké sebeuplatnění a může to vlastně i zvýšit potenciál prevence toho vyhoření, o kterém se dneska také hovoří. Čili to, že já jako zkušený učitel můžu provádět studenta na vysoké škole, to, že já jako zkušený učitel můžu být uvádějícím učitelem, mně může dodávat jistou sebedůvěru, sebejistotu, může to vlastně zvyšovat povědomí o mé pozici, o mé roli třeba v té dané škole.

Navázání platů pro učitele na průměrný plat v České republice je samozřejmě také veliké pozitivum, které vnáší do škol určitou stabilitu, jistotu, atraktivitu. Samozřejmě také větší výběr, větší možnost poskytovatelů studia pro učitele, je také určitě velkou výhodou. Nebudou se moci uchylovat jen k pedagogickým fakultám, ale budou si moci vybírat i u jiných poskytovatelů. Čili konkurence, která se do tohoto vnáší, je určitě i pro učitele pozitivním přínosem.

No a když se podívám na roli ředitele, tak to už tady také několikrát zaznělo, že vlastně tato novela... (Silný hluk v sále. Obrací se na předsedajícího s prosbou o zjednání klidu.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Určitě. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, poprosím vás o ztišení v sále. Prosím.

 

Poslankyně Renáta Zajíčková: Novela pro ředitele zvyšuje nástroje pro vedení pedagogického sboru, pro jeho stabilizaci, pro zvyšování jeho atraktivity. Ředitel školy vlastně bude moci daleko více pracovat s organizačním schématem v té škole, bude mít ukotvené pozice jednotlivých učitelů a bude moci tím vlastně daleko lépe řídit výchovně vzdělávací proces. Je to určitě posílení pravomocí ředitele a posílení jeho pozice, což je určitě velmi žádoucí. (Hluk v sále trvá. Opět se obrací na předsedajícího se žádostí o zjednání klidu.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Kolegové ve středu sálu, poprosím vás, abyste se skutečně ztišili. Děkuji.

 

Poslankyně Renáta Zajíčková: Čili to, že ředitel školy bude mít jasně dáno, že bude mít při příchodu studenta, který se připravuje na výkon povolání, možnost mu přidělit provázejícího učitele, to, že bude mít daleko větší pravomoci ve vztahu k uvádějícímu učiteli, ale i to, že ředitel školy bude třeba i muset spolupracovat s pedagogickými fakultami, je určitě pro ředitele velkým přínosem, a jak jsem řekla, určitě to ukotvuje, upevňuje jeho pozici a ukotvuje to jeho pozici jako lídra.

Čili kdybych to měla uzavřít: Jak ředitelé škol, tak učitelé myslím s velkým očekáváním čekají na tuto novelu. Slibujeme jim ji už dlouho a myslím si, že je žádoucí, aby tato novela byla co nejdříve přijata, schválena a od příštího školního roku byla účinná. Kdybych měla říci úplně v závěru, co tato novela přináší. Přináší stabilitu pro učitele, ředitele, pro studenty vysokých škol, přináší určitou jistotu, atraktivitu, ale určitě i zjednodušení, co se týče třeba nějakých administrativních procesů. Co je důležité, navazuje na programové prohlášení vlády. Tímto tedy plníme to, k čemu se koaliční vláda zavázala.

Já bych samozřejmě v závěru chtěla poděkovat všem, jak panu ministrovi, tak všem úředníkům z ministerstva, ale i svým kolegům jak z koalice, tak z opozice, všem odborným platformám, všem, kteří se podíleli na získávání zpětné vazby právě k této novele. Myslím si, že tato novela byla v odborných kruzích diskutována a že je velmi dobře připravena. My všichni víme, že naše budoucnost je v našich školách, v našich dětech. Proto je důležité přinášet kroky, které povedou ke zkvalitňování našeho vzdělávání tak, aby jejich absolventi byli konkurenceschopnější na trhu práce. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP