(12.20 hodin)
(pokračuje Jozef Síkela)

Návrh novely zákona je předkládán z důvodu adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2019/1150 ze dne 20. června 2019, o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb, kterým se stanoví vymezení obchodních vztahů mezi poskytovateli internetových zprostředkovatelských služeb a podnikatelskými uživateli jejich služeb. Konkrétně se jedná o zajištění přiměřeného a účinného vymáhání předmětného nařízení a určení dozorového orgánu ČTU.

K návrhu jsme obdrželi jeden pozměňovací návrh, a to od poslance pana Ing. Vojtěcha Munzara. Tento návrh má za cíl zpřesnění textu z hlediska postupu Českého telekomunikačního úřadu v případě méně závažného porušení povinnosti stanovené předmětným evropským nařízením. S tímto pozměňovacím návrhem můžeme vyslovit souhlas.

Vážený pane předsedající, paní poslankyně a páni poslanci, chtěl bych vás požádat o podporu předloženého návrhu zákona, a to ze dvou důvodů. Za prvé z důvodu časové naléhavosti. Lhůta pro adaptaci do právního řádu uplynula již v červenci 2020, současný stav by tedy mohl negativně dopadnout na Českou republiku. Druhým důvodem je, že se jedná pouze o technickou novelu, která má zajistit přiměřené a účinné vymáhání předmětného nařízení. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane ministře, děkuji pěkně. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisk číslo 10/1 a 2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru, pan poslanec Marek Novák. (Poslanec Adamec sděluje, že zastupuje poslance Nováka.) Bezvadné. Jsme ve druhém čtení, tak změnu zpravodaje nemusíme hlasovat. Poprosím tedy o zprávu z projednání ve výboru.

 

Poslanec Ivan Adamec: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já budu velmi stručný. Seznámím vás s 55. usnesením hospodářského výboru z 9. schůze ze dne 19. května roku 2022 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informační společnosti), ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk číslo 106.

"Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu náměstka ministra průmyslu a obchodu Petra Očka, zpravodajské zprávy poslance Marka Nováka a po obecné a podrobné rozpravě

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 106 ve znění schváleného pozměňovacího návrhu, který zní: V článku I novelizačním bodu 5 v § 10b odst. 1 se za slova 'poskytovatelem internetového vyhledávače' vloží slovo 'vždy';

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona';

III. pověřuje zpravodaje výboru" - kterého teď zastupuji - "aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru;

IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky."

Děkuji vám, že jste mě vyslechli.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji panu poslanci Adamcovi, že zastoupil zpravodaje pana Marka Nováka, a poprosím ho, aby se ujal místa zpravodaje a sledoval další průběh jednání.

Otevírám obecnou rozpravu, do které se zatím nikdo nepřihlásil. Nicméně ještě se rozhlédnu, zda se někdo nehlásí do obecné rozpravy. Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím a ptám se o zájem na závěrečná slova ze strany zpravodaje či navrhovatele. Neeviduji je. Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě, musí být vždy odůvodněny. Otevírám podrobnou rozpravu. Hlásí se někdo do podrobné rozpravy? Nikdo se do podrobné rozpravy nehlásí, podrobnou rozpravu tedy končím.

Nezazněly žádné procedurální návrhy, které by byly k hlasování. Nebylo navrženo vrácení zákona garančnímu výboru ani zkrácení lhůt pro třetí čtení. Proto tedy končím druhé čtení tohoto návrhu a končím projednávání bodu číslo 3. Děkuji jak panu ministru, tak panu zpravodaji.

 

Budeme pokračovat dalším bodem našeho schváleného programu, což je bod číslo

 

4.
Vládní návrh zákona o dozoru nad trhem s výrobky a o změně
některých souvisejících zákonů (zákon o dozoru nad trhem s výrobky)
/sněmovní tisk 107/ - druhé čtení

Opětovně poprosím pana ministra Síkelu, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi do třetice uvést návrh zákona o dozoru nad trhem s výrobky a o změně některých souvisejících zákonů. Tento návrh zákona byl zpracován v návaznosti na nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2019/1020 o dozoru nad trhem a v souladu výrobku s předpisy. Nové nařízení přineslo harmonizaci pravidel pro výkon dozoru nad trhem s výrobky, účinnou a efektivní spolupráci orgánů dozoru při vymáhání dodržování právních předpisů stanovujících požadavky na výrobky v rozsahu přílohy 1 k tomuto nařízení, pravidla pro kontroly výrobků na vnějších hranicích Evropské unie a posílení spolupráce mezi orgány dozoru a orgány celní správy. Nařízení se stalo plně aplikovatelným dne 16. července 2021.

Jak jsem vás již informoval ve svém vystoupení v rámci prvního čtení, je nezbytné některá ustanovení nařízení provést v národním právním řádu, přestože se jedná o přímo použitelný předpis Evropské unie. Hlavním důvodem je skutečnost, že oblast dozoru nad trhem spadá výlučně do kompetence členských států Evropské unie a pouze členské státy jsou odpovědné za institucionální uspořádání dozoru a za stanovení pravomocí orgánům dozoru na svém území. Pro implementaci do našeho právního řádu byl zvolen způsob spočívající ve vytvoření jednoho zákona použitelného pro dozor nad všemi dotčenými výrobky dle nařízení o dozoru nad trhem. Implementace cestou jednoho zákona ovšem vyžaduje i provedení odpovídajících změn v některých dalších zákonech. Z tohoto důvodu se navrhuje provedení nezbytných změn v dalších osmi právních předpisech.

Při projednání v prvním čtení byl návrh zákona přikázán k projednání v hospodářském výboru. Toto proběhlo dne 14. dubna 2022 a hospodářský výbor svým usnesením doporučil projednat a schválit návrh zákona ve znění předloženého vládního návrhu zákona. Vzhledem k tomu, že se jedná o adaptační předpis, který obsahuje ustanovení, bez nichž nařízení o dozoru není v úplnosti na národní úrovni aplikovatelné, i vzhledem k tomu, že související právní úprava Evropské unie již nabyla plné účinnosti, chtěl bych vás, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, požádat o podporu tohoto návrhu na dnešním jednání. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk číslo 107/1. Poprosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru, pan poslanec Jiří Hájek, a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane poslanče, prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP