(13.10 hodin)
(pokračuje Jan Skopeček)

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Ptám se, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak. Ještě budeme hlasovat návrh na zkrácení lhůt. Ještě jednou poprosím pana poslance, aby nám řekl tu lhůtu, kterou navrhl. Neslyšel jsem ho přesně.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Jak už jsem avizoval, dovoluji si navrhnout zkrácení lhůty na projednání ve výborech na 40 dní, tedy zkrátit o 20 dní na 40 dní.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano. Budeme tedy hlasovat o zkrácení lhůt pro projednání ve výborech na 40 dní.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh, ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 73, bylo přihlášeno 139 poslanců, pro hlasovalo 114, proti nebyl nikdo. Návrh na zkrácení lhůt jsme schválili.

 

Děkuji panu ministrovi i paní zpravodajce a končím projednávání tohoto bodu, tedy bodu číslo 12.

 

Budeme pokračovat bodem číslo

 

8.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 240/2013 Sb.,
o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 238/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr Martin Baxa. Poprosím ho, aby se ujal slova. Pan ministr zastupuje pana ministra financí. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, milí kolegové, dovolte mi, abych v zastoupení pana ministra financí Zbyňka Stanjury přednesl úvodní slovo k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů. Návrh zákona implementuje evropskou směrnici, která upravuje sdělení klíčových informací správcovskými společnostmi subjektů kolektivního investování do převoditelných cenných papírů. Jedná se o velmi stručnou novelu technicistní povahy, která obsahuje dva novelizační body. Návrhem zákona se transponuje pravidlo, podle něhož bude poskytnutí sdělení klíčových informací splňující požadavky podle evropského nařízení o sdělení klíčových informací považováno za splňující požadavky rovněž podle evropské směrnice, která je transponována do tohoto návrhu zákona. Navržená úprava tedy představuje administrativní zjednodušení v poskytování klíčových informací investorům spočívající v tom, že klíčové informace nebudou muset být předávány investorům duplicitně.

Vzhledem k tomu, že se jedná o transpoziční předpis, který je velmi stručný, chtěl bych požádat o zkrácení lhůty na projednání ve výborech na 30 dní. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Michael Kohajda. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Michael Kohajda: Děkuji, pane předsedající. Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych předstoupil zde k vládnímu návrhu novely zákona o investičních společnostech a investičních fondech, která má velkolepý rozsah dvou změn. Jenom bych ještě doplnil pana ministra, že zde lhůta pro implementaci nám uplynula už 30. června 2020, a jsme tedy v drobném zpoždění. Nicméně vláda předložila Sněmovně tento návrh 3. června 2022 a od léta tedy čekáme na jeho projednání.

Jak pan ministr řekl, hlavním předmětem úpravy je doplnění nového odst. 3 v § 230 ZISIFu s tím, že tímto návrhem zákona se transponuje pravidlo, podle něhož bude sdělení klíčových informací splňující požadavky podle nařízení o sdělení klíčových informací týkajících se strukturovaných retailových investičních produktů a pojištěních produktů s investiční složkou, takzvaný PRIIPs, považován za splňující požadavky rovněž podle směrnice o koordinaci právních a správních předpisů týkající se subjektů kolektivního investování do převoditelných cenných papírů, takzvaný UCITS, respektive podle transpozičních ustanovení zákona o investičních společnostech a investičních fondech.

Jen krátce asi, co je sdělení klíčových informací. Je to základní dokument pro klienty retailové, drobné, s tím, že je vytvořen tvůrcem nebo prodejcem investičního produktu a slouží k tomu, aby právě tito retailoví investoři... jim byl poskytnut stručný, obvykle maximálně třístránkový, popis shrnující klíčové informace o těchto produktech, když má obsahovat tento dokument minimálně typové vymezení investora, pro kterého je daný produkt určen, rizikový, výnosový profil produktů, náklady produktů, informace o kontaktech, na které lze směřovat stížnosti investorů. To znamená, má být krátkou informací, přehlednou, aby se investor mohl rozhodnout, zda ten investiční nástroj je pro něj vhodný, či nikoliv. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu k tomuto bodu. Do obecné rozpravy se jako první hlásí pan poslanec Štolpa. Pane poslanče, prosím, ujměte se slova.

 

Poslanec David Štolpa: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, přednesu stanovisko poslaneckého klubu hnutí ANO.

Projednáváme dnes novelu zákona o investičních společnostech a investičních fondech, kterou předložilo vládě Ministerstvo financí. Jako Česká republika potřebujeme být nejen pro české, ale i světové investiční společnosti a investiční fondy vítanou destinací a hrát roli na světové investiční mapě. Zároveň je ale důležité oblast investic a investičních fondů ne snad regulovat, ale mít nad ní dohled. Moderní ekonomický subjekt během svého života prochází rozhodnutími, jak vynaložit své prostředky co nejefektivněji, spotřebovávat nebo opačně odsouvat současnou spotřebu a investovat směrem ke zvýšení vlastní budoucí spotřeby. V ekonomické teorii je předpoklad, že subjekt v ekonomickém prostoru se chová racionálně s ohledem na maximalizaci svého užitku, z čehož vyplývá, že ekonomické subjekty budou omezovat současnou spotřebu a budou realizovat investice s potenciálem zvýšení budoucího užitku.

Investice je aktivum, které podnik vlastní buď proto, aby zvětšil své bohatství prostřednictvím takovýchto výnosů z tohoto aktiva, jako je úrok, dividenda, autorský honorář a nájemné, nebo aby aktivum kapitálově zhodnotil, zde aby získal jiné užitky plynoucí investičnímu podniku z držby daného aktiva. Zejména v současné situaci, kdy v Česku čelíme historicky bezprecedentní inflaci, lidé logicky začnou hledat investiční možnosti a příležitosti, jak si udržet hodnotu svého majetku. Investiční fondy a investice do složitějších finančních instrumentů jsou tak dnes stále vyhledávanější cestou a s tím bohužel ruku v ruce roste riziko podvodů a toho, že už jako investor svoje peníze nikdy neuvidíte. To nemluvím o standardním a logickém investičním riziku, ale právě o záměrných podvodech a dalších kriminálních aktivitách.

Téměř každý pátý drobný investor v České republice snižuje objem svých investic, aby mohl pokrýt náklady na rostoucí výdaje v domácnosti. Vyplývá to z průzkumu investiční společnosti eToro, který se čtvrtletně provádí mezi 10 000 drobnými investory ve třinácti zemích. V Česku se průzkum konal koncem září mezi tisícovkou respondentů. Zatímco pětina všech českých investorů omezuje investice, aby zaplatila rostoucí výdaje za domácnost, 14 % tak činí proto, aby si vytvořilo nouzové úspory, 8 % si pak ponechává hotovost na investice, až se trhy začnou zotavovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP