(15.40 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Jenom si upřesním, zda název toho bodu je Dostupnost odborné lékařské a zdravotnické péče, jak jste uvedla v přihlášce. (Poslankyně Adámková: Ano.) Je to tak. Navrhujete zařadit ho někam?

 

Poslankyně Věra Adámková: Již jsem říkala, že bych prosila dneska jako první bod. Nebude-li to možné, pak pátek po třetích čteních jako bod číslo 2.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, v pátek po třetích čteních, bod číslo 2. Děkuji, paní poslankyně.

Nyní je přihlášen pan poslanec Marek Novák a připraví se pan poslanec Kamil Farhan. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, paní předsedající. Kolegyně, kolegové, mě teď aktuálně velmi znepokojily informace o aktuálním dění na Ministerstvu práce a sociálních věcí, konkrétně se jedná o sekci rodinné politiky a sociálních služeb. Dnes máme už druhý týden ledna a stále nemáme rozhodnutí o tom, kdy bude vypsáno dotační řízení pro sociální služby. Ty informace jsou skutečně tak alarmující, až je na místě mluvit o bezprecedentním selhání služebního orgánu a rozvratu zásadních agend ministerstva. Byla provedena systemizace, která způsobila ohrožení výplaty téměř všech dotací sekce rodinné politiky a sociálních služeb. Danou systemizací se také vytvořilo extrémně korupční prostředí. Systemizace je tak průhledná a účelová, až zůstává rozum stát, že něco takového mohlo vůbec projít až na vládu. Aktuálně skutečně ta systemizace způsobila kolaps financování nadregionálních sociálních služeb, kolaps financování dětských skupin, kolaps financování výkonu agendy sociálně-právní ochrany dětí, výkonu sociální práce a tak dále a tak dále.

V prosinci minulého roku sociální výbor Poslanecké sněmovny, který byl upozorněn odborovými organizacemi na veškerá rizika a nekalé jednání, přijal usnesení, které navrhla moje kolegyně Jana Hanzlíková, ve kterém tento výbor požaduje systemizaci pozastavit do 30. 6. 2023. Tento výbor také uložil ministerstvu předložit k prozkoumání analýzy, studie a rozbory, na základě kterých byla tato systemizace navržena a ze kterých jednoznačně plyne onen údajný přínos, který byl na výboru přednesen, tedy zvýšení efektivity, optimalizace procesu a podobně. Já se ptám a budu ptát, z jakého důvodu jste usnesení sociálního výboru vlastně ignorovali na ministerstvu. Mrzí mě, že tady nemám pana ministra, a budu rád, když tento bod zařadíme, aby nás pan ministr v rámci toho bodu informoval.

Problém je, že žádné analýzy nejsou. Nejsou žádné analýzy, podle kterých by bylo jasné, že ta systemizace má smysl a má nějaký cíl. Bohužel, současná paní vrchní ředitelka dokonce výbor vědomě uvedla v omyl, že byl proveden nezávislý audit, který tuto systemizaci doporučil. Ne, nebyl.

Abych to celé přiblížil. Různorodé dotační tituly realizované podle různých právních předpisů, které předtím byly na několika útvarech Ministerstva práce a sociálních věcí, byly převedeny do jediného nově vzniklého oddělení - dle mého názoru naprosto zbytečného - odboru 26. Sekce rodinné politiky byla jako jediná sekce na ministerstvu doslova personálně zmasakrována. Byly rozmetány sehrané týmy pracovníků, kteří svoji agendu ovládali na profesionální úrovni. Místo toho byla skutečně doslova poslepována oddělení, na kterých nikdo neví, co, jak, kdy a proč má dělat. Původní odbor 22, který realizoval dotace pro sociální služby, byl nadobro zničen. Zůstalo mu jen číslo a pár lidí.

Do toho všeho jezdí po republice nová dvojka v podobě vedoucího oddělení koncepce sociálních služeb a vrchní ředitelky a halasně hlásá, co všechno se bude rušit. Například takový program nadregionálních sociálních služeb, že je připravena převratná systémová změna financování sociálních služeb, převratná novela zákona o sociálních službách, převratný zákon v oblasti sociální práce a převratný zákon o dlouhodobé péči.

Jak na toto vlastně reagují sociální služby, které se starají o sociálně potřebné? Jsou uvedeny v naprostou nejistotu a dnes nemají ani jistotu, zda vůbec utáhnou své financování, protože stát na ně aktuálně totálně kašle.

Bylo by vlastně namístě - a věřím, že v tom bodě nám pan ministr odpoví, pokud neodpoví, odpovím si možná sám - ale v letošním roce se naprosto fatálně zpozdí výplata provozních dotací nadregionálním a celostátním sociálním službám. Jestliže se povede vyplatit dotace v květnu na rok 2023, opakuji, v květnu, bude to zázrak. Zpozdí se díky nečinnosti Ministerstva práce a sociálních věcí.

Když pominu onu kardinálního ostudu, že ministerstvo úplně selhalo při realizaci svého vlastního dotačního titulu - a zdůrazňuji, že je tomu poprvé od roku 2007, poprvé od roku 2007 - víme vůbec, jaké organizace jsou v ohrožení? Ví to vůbec pan ministr práce? Ví vůbec, kolika zaměstnancům, kolika uživatelům sociálních služeb se dnes rozvrací život a stát je vrhá do existenční nejistoty, navíc v této těžké době?

Další otázky pro pana ministra. Víte vlastně, kolik organizací máte v programu nadregionálních a celostátních služeb, kolik tam pracuje lidí, a hlavně kolik je potřebných uživatelů těchto služeb? Kolik je ve státním rozpočtu na rok 2023 určeno pro tento program? Jaký podíl tvoří neziskové organizace v programu nadregionálních a celostátních služeb? Víte vlastně, kolik je dětských skupin a kolik rodin a rodičů samoživitelů bude mít existenční problémy, protože dětské skupiny nedostanou včas dotaci, zaniknou a ti lidé nebudou mít děti kam dát? Nebudou.

Nemyslím si, že teď aktuálně dostanu na tyto otázky odpověď, ale já si je vlastně umím zodpovědět sám, a rád je zodpovím i vám. V programu nadregionálních sociálních služeb je 110 organizací, ty zaměstnávají 10 000 lidí. Těchto 10 000 lidí se stará o 50 000 potřebných uživatelů sociálních služeb. 50 000 lidí, na které se teď Ministerstvo práce a sociálních věcí naprosto vykašlalo. A co vy? Necháte je dnes na dlažbě.

Pro rok 2023 je ve státním rozpočtu vyhrazeno 1,7 miliardy korun na financování nadregionálních a celostátních sociálních služeb. Tento program má takzvaně vlastní řádek ve státním rozpočtu, to znamená, že neubírá finanční prostředky krajům a jejich síti sociálních služeb, což zjevně někteří politici okresního formátu ještě pořád nepobrali. Neziskové organizace tvoří 90 % tohoto programu, 5 % představují příspěvkové organizace územních samosprávných celků. Zbylými pěti procenty jsou zastoupeny komerční právní formy. Proti těmto pěti procentům teď aktuálně na ministerstvu bojujete, ale dalších 95 % je tím postiženo.

Dětských skupin je v tuto chvíli 1 500, je v nich umístěno 20 000 dětí, takže přibližně stejný počet rodin se velmi brzy ocitne v krizové situaci kvůli neřízení rezortu práce a sociálních věcí a umožnění takových zvrhlostí, ke kterým dochází teď. Už vůbec nemluvím o tom, co by nastalo při nevyplacení dotace na výkon agendy sociálně-právní ochrany dětí, protože tam už jde přímo o konkrétní životy ohrožených dětí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP