(15.20 hodin)

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Děkuji za tu otázku. Asi pochopíte, že do detailů neznám úvahy o rozpočtu v Kraji Vysočina, nicméně případ, který popisujete, může vycházet z celkem racionální úvahy nad tím, jakým způsobem budou kraje nakupovat energie, respektive části energií, které potřebují. A pokud se třeba vedení kraje rozhodlo nakupovat energie na spotovém trhu s předpokladem, že ceny půjdou dolů, tak pro to musí mít vytvořenu nějakou rezervu. Takový postup by opravdu měl racionální jádro, ale já samozřejmě nevím, jakým způsobem úvahy jsou v Kraji Vysočina vedeny ani jaké smlouvy a jací dodavatelé tam jsou.

Pokud jde o otázku, kterou jste explicitně položil, tak ano, my předpokládáme, že ceny budou zastropovány po celý rok, a to pro všechny, pro které jsme to zastropování provedli, to znamená pro domácnosti, tedy pro občany, pro firmy malé a střední i v tom rozsahu, v jakém je to uděláno pro velké firmy. Pochopitelně se to týká i samospráv, týká se to veřejného sektoru, respektive všech, kteří poskytují veřejnou službu, bez ohledu na to, jaké jsou, jestli jsou to právnické, soukromé nebo jiné osoby.

Obecně bych chtěl k cenám říct, že to samozřejmě jako problém zůstává. Na druhé straně, když se podíváme na některé statistiky, vidíme i pozitivní trendy. Když se třeba podíváte na hodnocení nebo statistiky, které jsou k dispozici, tak třeba cena elektřiny v České republice v říjnu poklesla nejvíce z celé Evropské unie, o 38 %, což nepochybně tam hrálo roli i odpuštění poplatku za obnovitelné zdroje energie a úsporný tarif. Klesá také cena elektřiny na trzích, což se bude postupně projevovat i v dopadu na ceny elektřiny pro občany a pro další subjekty včetně krajů. K tomu ale bude docházet postupně, tak jak postupně docházelo k růstu, protože většina obchodníků, kteří to pak dodávají, nakupuje nebo zajišťuje dodávky postupnými nákupy.

Důvodů, proč klesají ceny, je několik. Největší vliv má návrat některých odstavených zdrojů, prodlužování fungování jaderných elektráren v Německu, Belgii. To snižuje obavy trhu. Velký vliv má také snižování ceny plynu, což je i z velké části důsledek společných opatření, která jsme na evropské úrovni udělali, na kterých se významným způsobem podílela Česká republika ve své předsednické roli. Myslím si, že i to, že se budují nové kapacity v oblasti plynu, ať už jsou to nové LNG terminály, alternativní zdroje dodavatelů a další a další věci, přispívá k uklidnění trhu a přispívá to ke snížení cen.

Pokud jde o národní opatření, tady vidíme, že to, co vláda udělala - zastropování cen energií, které jste tady zmiňoval, úsporný tarif - přispívají i k snižování inflace. Podle Českého statistického úřadu spotřebitelské ceny v prosinci oproti listopadu nevykázaly meziměsíční růst, což je velmi pozitivní, a meziročně díky úspornému tarifu ceny elektřiny klesly o 21 %. Naopak tam, kde státy zvolily jiný typ regulace, tak tam po uvolnění regulace dochází k skokovému nárůstu. Příkladem třeba může být může být Maďarsko. A myslím, že to, co jsme zvolili, tu cestu, kterou jsme zvolili, že je cesta správná. Ukazuje se, že dlouhodobě může zajistit českým občanům, českým firmám, ale také samosprávám a všem, kteří poskytují veřejnou službu, přijatelné ceny elektřiny a dalších energií.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. Zeptám se pana poslance, jestli má zájem o doplňující otázku? Je tomu tak. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kukla: Děkuju za odpověď, pane premiére. Mně stačila však stručná odpověď. Já jsem se ptal, zda to budete garantovat, ty zastropované ceny, a ne předpokládat. Předpokládat můžete, ale mně by stačilo tady říct váš veřejný příslib, že zastropování minimálně pro kraje, pro obce, pro občany bude na celý rok 2023.

A k té půlmiliardě - rozpočty kraje a příspěvkových organizací počítají s maximální zastropovanou cenou, což je 7 korun. Pokud vy garantujete, že to bude celý rok, tak se nikdy nad tu cenu nedostaneme, tak pak nevím, proč ten kraj tam těch půl miliardy korun má. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a nyní prostor pro odpověď pana premiéra. Máte slovo, pane premiére.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Pane poslanče, přiznám se, že nevím, jakým způsobem vám to mám garantovat, když je to prostě takto schváleno. To je schváleno na tento rok, to je snad ta největší garance. A já nevím, jestli jsem použil slovo "slibuji" nebo "věřím", ale prostě v každém případě ty ceny, zastropování cen je schváleno na rok 2023 a tím je to prostě garantováno. A protože je to takto schváleno pro všechny, kterých se to týká, to znamená nejenom pro domácnosti a podnikatele, ale i pro ty, kteří poskytují veřejnou službu, včetně samospráv, tak ta garance tady je. A není mým úkolem, ani předsedy vlády, ani poslance, mluvit do toho, jakým způsobem hospodaří a jak uvažuje Kraj Vysočina. Mám důvěru v to, že to je velmi racionální a že jsou důvody pro to, proč si vytvořit rezervu na nákup energií. Proč to tak může být a co v tom já sleduji z tohoto vzdáleného pohledu jako racionální, je možnost nakupovat energii za výhodnější ceny na spotových trzích, na což pravděpodobně kraj potřebuje určitou rezervu. Ale to je jenom opravdu můj dohad na základě znalosti toho, jak se v oblasti cen energií postupuje. Takže ano, pokud chcete slyšet slovo garantovat, tak to garantuji. V roce 2023 zastropování platit bude.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji, nyní je na řadě s interpelací paní poslankyně Schillerová a připraví se pan poslanec Babka. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pane premiére, rychle, než přejdu ke své interpelaci: Tak jsem zaznamenala, že jste řekl 70 miliard strukturálního deficitu, ve svém novoročním projevu jste mluvil o 70 miliardách na výdajové straně, což si myslím, že by si premiér neměl plést.

A teď k mé interpelaci. Já se na vás obracím s naléhavou prosbou o vysvětlení mimořádně závažných nedostatků ve způsobu, jakým byl sestaven zákon o státním rozpočtu na rok 2023. Upozorňuji na to už delší dobu, vystoupila jsem v úterý se zařazením bodu, snažím se prostě nějakým způsobem vystupovat, kde to je možné, ale odpovědi se mi nedostává, případně pan ministr financí vždycky odkazuje na vládu, proto interpeluji vás.

Včera otevřeně vystoupil Mojmír Hampl, což je šéf Národní rozpočtové rady, nezávislý odborný orgán pro oblast fiskální politiky, a upozornil - a cituji, co řekl pro Českou televizi - že "kdyby skutečné výdaje na dopravní infrastrukturu byly tak, jak si myslíme, že mají být, správně součástí státního rozpočtu, tak by byl schodek o 20 miliard vyšší, a k nim můžete přičíst 20 miliard nákladů na další mimořádnou valorizaci penzí". Tolik citace Mojmíra Hampla.

Vážený pane premiére, máme tento nesoulad vnímat jako nový standard rozpočtování příjmů a výdajů státu? Znamená to, že nejdůležitější zákon, který určuje ekonomické a politické mantinely vlády, máme vnímat jako cár papíru, kde chybějících 50 miliard nestojí ministru financí za pozornost?

Současně žádám i o vysvětlení, jaká konečná částka bude vynaložena na kompenzaci cenových stropů, protože částky, o kterých bylo ve veřejném prostoru a v oficiálních dokumentech mluveno, existují čtyři. Děkuji vám za odpověď.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času a slovo má pan předseda vlády. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP