(15.40 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. A nyní má slovo pan předseda vlády. Prosím, pane premiére.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Vážený pane poslanče, jak sleduji dění v Poslanecké sněmovně, tak se domnívám, že zrovna tento zákon už mohl být před nějakou dobou schválen, a pak by ten váš argument o nějaké účelnosti ještě ztratil víc a víc na relevanci, kdyby to neblokovala opozice, jejímž jste členem. Takže mně ta výtka připadá nepřípadná a možná by mohla mířit do vlastních řad. Současně si myslím, že není možné po mně chtít, abych nepřipomněl, že ta úprava, novela uvedených zákonů, je plnění programového prohlášení vlády, protože při jiné interpretaci jsem poslouchal, že bychom neměli dělat nic, co nemáme v programovém prohlášení vlády, tak toto je naopak závazek z programového prohlášení vlády a my se ho snažíme naplnit. A není to nic ani účelového, ani rychlého, ani překvapivého. Jenom připomenu, že úvahy o zapojení druhé komory Parlamentu do volby členů veřejnoprávních médiích se tady objevovaly opakovaně v minulém desetiletí. To je něco, co se tu dlouho zvažuje.

Zájem vlády a vládní koalice je upevnit nezávislost, posílit nezávislost médií veřejné služby. Proto návrh zákona také ruší kolektivní odvolatelnost Rady České televize, Českého rozhlasu. To je přece posílení nezávislosti a stability. Přitom, a to je taky důležité k té vaší otázce, přechod na ustanovení návrhu zákona zaručuje, že stávající členové obou rad řádně dokončí svá funkční období. A Senát bude do volby - a to je potřeba také říkat, celou tu pravdu - do volby členů Rady České televize a Rady Českého rozhlasu zapojen postupně.

Kromě té systémové změny obsahuje návrh zákona novou úpravu, ve které chceme zamezit účelovému zakládání subjektů za účelem nominace kandidátů do rad veřejnoprávních médií. Proto je tam navrženo, aby kandidáty na členy rad mohly předkládat pouze takové právnické osoby, které představují zákonem specifikované zájmy společnosti, které existují už nejméně deset let.

Návrh zákona projednal garanční volební výbor, doporučil Poslanecké sněmovně schválit vládní návrh zákona, ve znění tří pozměňovacích návrhů, a stanovisko vlády k návrhům volebního výboru tady ukazuje na spolupráci s Poslaneckou sněmovnou. Je souhlasné, ať už jde o změnu názvu, nebo některé další věci.

Návrh novely se netýká funkčního období generálního ředitele České televize, zase se vracím k vaší otázce. Generální ředitel řádně dokončí funkční období, které stávajícímu generálnímu řediteli vyprší, jak byl zvolen, v letošním roce volba nového generálního ředitele proběhne v souladu s právní úpravou. Na tom přece není nic divného ani tady nedochází k nějaké zásadní změně, která by mohla něco ohrozit. Naopak, jak jsem zdůraznil, vládní předloha zohledňuje debaty, které tu byly, a přijímá doporučení, které posílí nezávislost České televize a Českého rozhlasu.

Ještě se krátce zmíním k tomu, že zvyšujeme počet členů rady. Samozřejmě to zvýšení na osmnáct má několik důvodů. Jeden důvod pochopitelně je, že do toho zapojíme ještě Senát, a Senát do toho bude zapojován postupně. Ale druhý důvod je také velikost instituce, kterou takováto rada kontroluje. Vezměte si, kolik už bylo debat, sporů o Českou televizi, bojů, zápasů o Českou televizi. Je potřeba, aby veřejnost měla jistotu, že tento orgán veřejné služby je správným způsobem kontrolován a funguje tak, jak má. Hospodaří s rozpočtem 7 miliard korun, což je řádově třikrát víc, než jaký je rozpočet jiné veřejnoprávní mediální instituce Českého rozhlasu. Proto je taky namístě, že takto významná instituce bude mít širší zastoupení odborníků. Pro srovnání, mám tady nějaké údaje ze zahraničí. V Německu (Předsedající: Čas, pane premiére.) na poskytování veřejné služby v oblasti televizního vysílání dohlíží orgán, který má 70 lidí, takže to naše zvýšení (Předsedající: Čas, pane premiére.) není zvláštní... (Premiér se omlouvá za překročení času.)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji, děkuji, děkuji. Pan poslanec má zájem o doplňující otázku. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Babka: Ano, ano, mám. Děkuji, pane premiére. Já se pokusím konkretizovat vám ten problém, který jsem tady nastínil. Vy jste řekl, že volba generálního ředitele proběhne v souladu s právní úpravou, a to je právě ten problém, protože kdyby ten zákon platil od 1. 1. 2023, jak jste měli původně v plánu, tak bych tady nemohl v tuto chvíli říct nic. Nicméně ten zákon podle pozměňovacího návrhu ministra Baxy vejde v platnost za 15 dní ve Sbírce zákonů, to znamená, někdy třeba v březnu nebo v dubnu tohoto roku, a to už bude otevřené výběrové řízení, už bude rozběhnuté. To znamená, že třeba patnáct radních, kterých je v současnosti, rozhodne o těch pěti uchazečích, ale naopak ti tři navíc, tedy těch osmnáct, bude volit nového generálního ředitele. Tak mi netvrďte, že tímto nebo touto novelou neovlivňujete volbu nového generálního ředitele.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času a nyní prostor dvě minuty pro odpověď pana premiéra. Máte slovo, pane premiére.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Přiznám se, že úplně nerozumím logice této úvahy, ale tím ji nezpochybňuji, jenom jí úplně nerozumím. My jako Poslanecká sněmovna a Senát přijmeme nějakou úpravu pravidel a vytvoříme nějaké nové podmínky pro Radu České televize, přičemž garantujeme to, že zůstanou zachována funkční období členů rady, kteří už byli zvoleni. Bude postupně doplňováno nebo Senát se bude zapojovat do té nominace postupně a je tu nějaký právní rámec, na základě kterého se bude dál postupovat. Současně platí, že končí řádně - není nijak omezeno, není do toho nějak zasahováno - funkční období generálního ředitele České televize tak, jak bude stanoveno, a pak dojde k volbě nového generálního ředitele na základě důsledků, které přinese tato novela. Já opravdu v tom nevidím žádný problém, ani v čem ten problém spatřujete vy. Bude to v souladu s právem, nikomu není na základě tohoto návrhu zasahováno do jeho funkčního období, nedochází k žádné změně, která by mohla vyvolávat pochybnosti. Poslanecká sněmovna a Senát přijmou úpravu zákona a podle ní se bude dál postupovat. Na tom přece není nic divného, nic negativního, ani v tom nelze shledávat nic podezřelého. Ano, i já bych byl rád, kdybychom toto měli schváleno dřív, ale to se prostě nestalo, a nestalo se to nikoliv vinou vládní koalice, ale stalo se to, protože opozice nechce dovolit, abychom se tímto návrhem zákona probírali (Předsedající: Čas, pane premiére.), respektive abychom ho dovedli do úspěšného konce.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Nyní je na řadě pan poslanec Černý a upozorňuju, že interpelace na pana premiéra končí v 16 hodin. Pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Oldřich Černý: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážený pane předsedo vlády, na začátku května minulého roku nabídla energetická skupina Pavla Tykače vaší vládě levnou elektřinu. Jelikož se tehdy v médiích dalo zjistit pouze to, že se o tom na vládě jedná, tak jsem se vás na začátku června minulého roku na toto téma zeptal. Zajímalo mě, v jaké fázi jednání jsou a kdy se předpokládá, že dojde k dohodě. Vy jste mi tehdy odpověděl velmi vyhýbavě, vlastně jste mi ani neodpověděl. Vaše vláda se k této záležitosti nikdy nikde moc nevyjádřila. Generální ředitel Tykačovy energetické společnosti na podzim loňského roku v rozhovoru pro iDNES řekl - cituji. "My jsme levnou elektřinu vládě nabídli v první polovině roku. Bylo to ve velikosti 3 terawatthodin. Nicméně z odezvy představitelů státu jsme si vyhodnotili, že o to není zájem, a v tuto chvíli už s tím nepočítáme." Konec citace. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP