(23.00 hodin)
(pokračuje Eliška Olšáková)
A to nejzásadnější, předchozí vláda absolutně nepodporovala komunitní energetiku. Já taky opět tady předejdu faktické poznámce určitě, která by nastala, že naše vláda slibovala, že zákon o komunitní energetice přijde v polovině loňského roku. Ale musím říct, že zde máme dvě netransponované evropské směrnice, které měly být dávno přijaty, a to byla směrnice - do 31. 12. 2020 měla být transponována směrnice o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou a do 30. 6. 2021 směrnice o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů. Umožnit fungování energetických společenství znamená v každém státě soběstačnou společnost. A to je strategický krok suverénního a demokratického státu - nebýt závislých na jiných, v našem případě konkrétně na Rusku. Samozřejmě by mělo být prioritou transponovat včas a nevystavovat svou zemi sankcím ze strany Evropské unie. A mimochodem, tyto dvě směrnice nejsou jediné, které nebyly včas transponovány.
Já bych zde ve svém vystoupení chtěla také vyzdvihnout sílu našich občanů, našich malých firem, středních podniků. Abychom tady si uvědomili taky, že stát tvoří lidé, a ti občané dokázali, že některé kroky této vlády, neskutečně na ně umí hbitě zareagovat, a to nejen v oblasti energetiky, ale taky v oblasti uprchlické krize, kdy se i lidé zapojili do pomoci s příchozími uprchlíky.
Já bych, protože jsem ze Zlínského kraje, tady zmínila jenom pár údajů z našeho Zlínského kraje. Ve Zlínském kraji žije 550 000 obyvatel, kde působí 66 000 živnostníků, kteří díky své pracovitosti přežili nejen covid, ale snaží se přizpůsobit i energetické krizi, o čemž svědčí třeba i některá čísla, která poskytla solární asociace. V loňském roce bylo ve Zlínském kraji připojeno 2 500 fotovoltaických elektráren z celkového počtu 34 000 o celkovém výkonu 280 MW peak. Tady bych chtěla srovnat rok 2021, kdy bylo zapojeno 9 321 s výkonem 63 MW. Já bych se nechtěla dlouho zdržovat u Zlínského kraje, protože vím, že čas je drahý a že jste se tady přihlásili do rozpravy taky. Ale chtěla bych zde zmínit i fungování z podniků, kde fungovaly klastry, kde společně nakupovali, zmínit práci energetické zlínské agentury, která nejenže zajišťuje servis Zlínskému kraji, ale také obcím a pomáhá jim se s touto situací vypořádat. Tento přístup je samozřejmě v celé České republice, nejenom ve Zlínském kraji, a protože působím ve Sdružení místních samospráv, mohla bych zde uvádět spoustu příkladů obcí, které se s energetickou krizí vypořádávají a snaží se jí předcházet. Je vidět, že naši občané nejenže jsou schopni se o sebe postarat, ale jak se ukázalo za covidu, že jsou taky připraveni přijímat změny a smysluplněji využívat a nakládat s energiemi.
Také bych zmínila energetické zákony. Přijali jsme několik energetických zákonů. Ten největší, ta velká novela energetického zákona, nás čeká teď v dalších měsících. Tato vláda se snaží občanům cestu k soběstačnosti maximálně ulehčit například tím, že snižuje byrokracii v povolování malých obnovitelných zdrojů do 50 kW, a to hned dvakrát - jak v případě získání licence, tak v otázce stavebního povolení, které již nebude třeba. Občané, kteří se chtějí o sebe postarat, by neměli být limitováni nesmyslnou byrokracií a stát by jim měl podávat pomocnou ruku, zjednodušovat proces, a ne jim házet klacky pod nohy.
Já bych ještě v pár bodech zmínila, co se vládě v energetickém odvětví podařilo.
Povedlo se zavést úsporný tarif. Nárůst cen energií se promítal také do dodávek tepla domácnostem, a proto vláda přišla s novým programem, ve kterém mohou teplárny žádat o podporu, aby nepřenášely zdražování na zákazníky. Na program je připraveno 17 miliard korun. Ve spolupráci s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže bude v průběhu ledna 2023 požádáno o notifikaci u Evropské komise. Vláda ovšem nemyslí jen na domácnosti, kterým zastropovala ceny, ale tuto možnost vyjednala i na úrovni Evropské unie také malým a středním podnikům a po dalším vyjednávání a legislativním procesu bude možno zastropovat ceny energií také velkým podnikům. Předběžně se počítá se stejnou výší jako u zastropování pro domácnosti a malé střední podniky - tedy 6 korun za kWh silové elektřiny a 3 koruny za kWh plynu. Jak je tedy vidět, nejde jen o domácnosti, které jsou z pohledu pomoci a ochrany na prvním místě, ale vláda také myslí na malé a střední podniky, a dokonce i na ty největší. Aby jim bylo pomoci, vyjednává podmínky podpory s Evropskou komisí a řeší notifikace.
A poslední bod, který mám tady poznamenaný. Vláda během našeho předsednictví dojednala dohodu o emisních povolenkách, která zahrnuje všechny priority, které si stanovila do rámcové pozice ještě předchozí vláda v roce 2021. A je až zarážející, že za tento krok je současná vláda kritizována opozicí, tedy těmi, kteří rámcové pozice stanovovali, přičemž se nemají rozhodně za co stydět, výsledná dohoda je férová a přinese historicky nejvíce peněz na zelenou modernizaci. Do roku 2030 půjde 850 miliard korun, které bude možné použít na podporu domácností, firem, obcí a dalších. V praxi to znamená peníze na podporu zateplování a obnovitelné zdroje energie, komunitní energetiku a zelenou modernizaci průmyslu a tepláren.
Dámy a pánové, nemyslím si, že by tato vláda nekonala a neměla výsledky. Naopak. Bohužel, kromě ztížených podmínek, které zažívá díky krizi na Ukrajině a energetické krizi, se snaží vládnout a dotahovat resty a nedodělky předchozí vlády, což nakonec může působit, že nekoná, či nekoná dost rychle a efektivně. Děkuji vám za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: S faktickou poznámkou je nyní přihlášena paní poslankyně Pastuchová, následuje paní poslankyně Ožanová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji paní předsedkyně. Já jenom, vaším prostřednictvím, nevím, jestli jsem dobře rozuměla tomu, čím začala paní poslankyně Olšáková, že vaše vláda převzala zdravotnictví vyčerpané. Teď se chci zeptat, jestli finančně - pak nechápu, proč vzala vláda 14 miliard. A jestli myslíte vyčerpané zdravotníky, tak s tím musím souhlasit. Ale vy jste řekla "vyčerpané zdravotnictví", takže jsem nevěděla, jestli finančně vyčerpaní zdravotníci - s tím souhlasím. Pokračuje to i dál a já jim všem děkuji ještě jednou, že všechno zvládají, protože teď ty fronty na pohotovostech a následně, že se tam ti pacienti vracejí, protože v jedné lékárně nejsou antibiotika, tak musí jezdit zpátky nebo se vrací na pohotovost, ať jim lékař napíše nějakou alternativu, tak ti zdravotníci toho už mají na těch pohotovostech taky dost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Následuje faktická poznámka paní poslankyně Ožanové a připraví se pan poslanec Mašek. Prosím.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní předsedkyně. V projevu zaznělo, že této vládě děkujete za zvýšení starobních důchodů. To jako vážně? Zákonná valorizace je zásluhou této vlády? Ne, to opravdu není. Je to stanoveno zákonem a starobní důchody se zvýšily automaticky. Tak prosím vás, podívejte se do svého projevu, prostřednictvím paní předsedkyně. Opravdu za starobní důchody může to, že v zákoně je, že se valorizují, a ne že by to byla zásluha této vlády. Bylo by dobré, pokud si připravuji takovýto projev, být přesný a exaktní.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní je tedy přihlášen s faktickou poznámkou pan poslanec Mašek. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Jiří Mašek: Děkuji, bude to kratší. Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, já také k paní poslankyni Olšákové, vaším prostřednictvím. Prostě, že jsme předali vyčerpané zdravotnictví - my jsme od roku 2018 do roku 2021 do toho zdravotnictví dali o 200 miliard více - čili z 330 na 530 miliard. Takže to zdravotnictví bylo bohatě nadotované a činilo to ze státního rozpočtu vzestup ze 7,5 % národního důchodu na 10 %. My jsme se dostali do první ligy v rámci Evropy. A to, co s tím zdravotnictvím děláte vy, tak vy ho skutečně teď vyčerpáváte, a pokud budete pokračovat tímhle způsobem, tak nejste schopni to zdravotnictví udržet v tom rozsahu, v jakém jsme my ho předávali.***