(18.50 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)
A úplně poslední věc na závěr mého vystoupení je tempo, je rychlost Ministerstva dopravy. Já často a rád pracuji s termínem "buďme vysokorychlostní", "pracujme vysokorychlostně". A když budu rekapitulovat, když nám tady ti ministři včera rekapitulovali a obhajovali se, každý říkal hodiny, jak je skvělý a šikovný, tak i já budu, přátelé, rekapitulovat. V březnu 2017, tedy ještě předchozí Poslanecká sněmovna, omlouvám se, ne předchozí, ale předpředchozí, tři čtvrtě roku před volbami tady přijala poměrně zásadní usnesení, kde vyzývá vládu k tomu, aby odstartovala projekt výstavby rychlých spojení vysokorychlostních tratí. Za rok se to stalo. Správa železnic je dneska velmi daleko, má uzavřené smlouvy na převzetí technických norem s francouzským SNCF. V loňském roce navázala na to, co jsme my připravovali. Má ve svém týmu novou organizační jednotku Stavební správa VRT, ten tým má přes 50 lidí a vše běží, vše se chystá. Ale více než rok, rok a půl odborníci z dopravy říkají, vidíme před sebou problémy, potřebujeme upravit zákony, ať už to bude liniový zákon, který řada z vás moc dobře zná, anebo ať už to bude speciální zákon, v uvozovkách lex VRT, tedy zákon o vysokorychlostních tratích. Kolegové říkají, potřebujeme jasné, transparentní kompenzace pro obce, tak jak je to třeba u jádra, u úložišť jaderného odpadu. Potřebujeme výrazně zjednodušit EIA, procesy EIA, už proto, že vysokorychlostní železnice je ze svého principu ekologická. Potřebujeme aktualizovat možnosti modernizací nebo možnosti aktualizací zásad územního rozvoje, umisťovat ty tratě do území. A potřebujeme financování. Víme, že pokud tato vláda chce dodržet sliby, které dala, a pokud chce udržet to tempo nastavené vládou předchozí, vládou hnutí ANO, že od roku 2026 bude potřeba v rozpočtu až 20 miliard každý rok na výstavbu, na rychlé tempo výstavby vysokorychlostních tratí.
Opět se ptám, jaká je realita? Ministerstvo dopravy má, přátelé, ve svém plánu legislativních prací na letošní rok jeden jediný zákon. Jeden zákon na celý rok. A je to, pěkně prosím, malá novela zákona č. 13/1997, tedy toho silničního, který definuje dálnice, silnice první třídy, který popisuje infrastrukturu. A pokud jsem se dobře díval, je to drobná malá implementace evropského práva ve věci vybírání mýtného, poplatků a interoperability mýtných systémů v rámci Evropy. Nic víc, nic jiného. Žádná novela liniového zákona, žádná příprava speciálního zákona k vysokorychlostním tratím. A to už vůbec nemluvím o stavebním zákoně, který jste demontovali, který jste rozebrali, a místo toho, aby dneska finišovaly přípravy na to, že měl od 1. července startovat, tak jsme v bodě nula, respektive jsme za neúspěšným prvním čtením a jsme v takovém momentě, že i gesční Ministerstvo pro místní rozvoj a pan ministr Bartoš museli uznat, že to, co připravili, je špatné, chybné, a jsou připraveni diskutovat a společně s námi - díky za to - připravit komplexní pozměňovací návrh. A toho času je extrémně málo. Takže pomalé dopravní zákony a prakticky nulové, velmi nízké tempo rezortu Ministerstva dopravy, žádný tah na branku. Taková je realita v lednu 2023.
A to je pro mě důvod, proč se nemohu vyslovit pro důvěru, ale naopak se vyslovím pro nedůvěru této vládě. To je vše za mě jako stínového ministra dopravy a poslance Parlamentu České republiky, přátelé. Bohužel vnímám, jak špatně komunikujete v obecné rovině, jak mlžíte, lžete o svých úspěších, jak si přivlastňujete úspěchy předchozí vlády, jak v rezortu dopravy ukazujete hezké tiskové zprávy, ale bohužel v zásadních rozvojových otázkách přešlapujete na místě a nemáte tah na branku. Tato vláda moji důvěru nemá a nikdy mít nebude. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Mám zde dvě faktické poznámky - první pan poslanec Strýček. Pane poslanče, prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Jiří Strýček: Paní předsedající, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já teď využiji nakrátko technickou nebo tady tuto dvouminutovou možnost říct tady svůj názor. O tom, že tady tato schůze, proč byla schválena tato schůze, a že se skutečně nejedná o předvolební kampaň, to už tady rozebírali mí kolegové. Já jenom řeknu svůj názor. Pokud tedy tato mimořádná schůze je považovaná za předvolební kampaň, tak za co potom lze považovat projev premiéra Fialy před loňskými komunálními volbami? To bylo taky těsně před volbami, taky jsme to neoznačovali, že se jedná o předvolební kampaň.
Nyní ale pojďme k meritu věci. Kabinet Petra Fialy, který tu máme už více než rok, je složen z politických stran, které ve sněmovních volbách získaly celkem 43,4 % hlasů všech voličů, kteří přišli k volebním urnám. Nyní je ale situace diametrálně jiná. Podle posledního šetření CVVM vládě důvěřuje jen 28,5 % lidí, naopak 68,1 % dle průzkumu vládě vůbec nedůvěřuje. V minulém roce jsme se rovněž dozvěděli, že i premiér Fiala má nejnižší popularitu ze všech premiérů Evropy, nedůvěřuje mu skoro 78 % lidí. Osm z deseti obyvatel podle průzkumu Česka si myslí, že se země ubírá špatným směrem. Velmi podstatným způsobem sílí i pesimismus na trhu. Důvěra v naši ekonomiku je na jedné z nejnižších hodnot v celé historii jejího měření a důvěra mezi spotřebiteli po listopadovém mírném oživení v prosinci podle Českého statistického úřadu rovněž znovu klesla.
My zde projednáváme návrh na vyslovení nedůvěry vládě. Této vládě však dle mého názoru už důvěra - (Předsedající: Čas, pane poslanče.) Děkuju. Já si vezmu ještě jednu technickou.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Upozorňuji, že faktická poznámka musí mířit k vystoupení konkrétního řečníka před vámi. Další s faktickou poznámkou pan předseda Výborný. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji, paní předsedající. Děkuji, že jste to panu kolegovi připomněla. Tohleto je ukázkové zneužití faktické. Škoda.
Ale já jsem chtěl vaším prostřednictvím reagovat na pana kolegu Kolovratníka a požádat ho o jednu věc. Já považuju za naprosto legitimní, že nevyslovíte vládě důvěru, že máte kritické připomínky. Ale jestli něco bych byl rád, tak aby tady zazněly věci pravdivě. To, že jste už nedodal, že se pak rád, pane kolego, fotíte při otevírání například dálničního úseku D35, protože pan ministr Kupka je natolik seriózní, že i přestože jste opoziční poslanec, tak vás k té věci vezme. A vy tady budete povídat své příběhy o různých organizacích a podobně. A nikdo neupírá vaše zásluhy, když jste byli ve vládě. Ano, je to tak. Ale pokud tady pana ministra Kupku nařknete z toho, že tady něco říkal lživě, tak vás prosím, pojďte sem a omluvte se za lež, kterou jste tady řekl, protože k tomu programu minulý týden jako druhý bod jsme navrhli a také schválili čistě opoziční návrh kolegy Patrika Nachera ve druhém čtení, novela občanského soudního řádu. Takže když jste tady na začátku říkal čistá nula, vůbec nic jste nepřipustili opozičního, tak to prostě není pravda. Pokud tedy tady něco říkáte, tak ty věci si prosím ověřte. A pokud se stala chyba - kolega Nacher tady přišel, ctěný kolega Nacher kýve hlavou, že to tak bylo - prosím, pojďte se omluvit.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Kolovratník. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Martin Kolovratník: Zvedám hozenou rukavici a chci, aby to zaznělo na mikrofon. Ano, omlouvám se, pokud jsem řekl, a řekl jsem čistá nula, tak jsem to minulé úterý vnímal. A pokud jsem se tady mýlil a byl aspoň jeden z těch bodů, což si pamatuji dobře, tak toto uznávám, beru zpět a napravuji tímto své tvrzení. To ad jedna.
A ad dva. Myslím si směrem k Marku Výbornému, to drobné rýpnutí k dálnici D35 a různým spolkům a podobně je naprosto zbytečné. Víte moc dobře, že my s panem ministrem Kupkou, byť máme každý jinou roli, máme poměrně korektní, slušné vztahy. I v tomto duchu zaznělo mé vystoupení zrovna na té dálnici, kde jsme se shodli, a to se shodneme myslím všichni dnes, zítra i pozítří, že takto velké infrastrukturní projekty nejsou otázkou jednoho volebního období, ale mnohem více. A jenom si dovolím kolegovi Výbornému připomenout, že jsem tam také - (Předsedající: Mým prostřednictvím.) pardon - prostřednictvím předsedající, že jsem tam také třeba mluvil o liniovém zákonu, na kterém tady byla shoda napříč politickým spektrem. Takže myslím si, že ta vystoupení korektní byla.
Ale to, co jsem řekl tady, kdyby tu pan ministr byl, anebo až se potkáme příště, tak mu rád zopakuji z očí do očí. Já jsem si prostě dělal velmi dobře poznámky a reagoval jsem jen a pouze na to, co zaznělo. A jestliže slyším něco "my jsme zařídili nebo my jsme udělali", ale je to věc, kterou zařizovala ta vláda předchozí, tak na to se prostě reagovat musí a je potřeba to vysvětlit.
Každopádně, ať už končím a nezdržuji, řekl jsem nula, nebyla to nula, tuto výzvu přijímám a omlouvám se a opravuji. Děkuji za oboustranně korektní debatu. ***