(23.00 hodin)
(pokračuje Kamal Farhan)

Zdravotnictví se v posledních letech ve svých rozpočtech k poměru HDP začalo srovnávat s vyspělými západoevropskými zeměmi. Začalo se vymaňovat z podfinancování. Při současné dvouciferné inflaci plánovat na letošní rok platby nemocnicím, ambulantům a praktickým lékařům na úrovni 8 % navýšení znamená reálné snížení objemu peněz na poskytování zdravotní péče, takže hrozí, že se té vyspělé Evropě začneme opět vzdalovat. Vláda svým rozhodnutím o škrtu plateb za státní pojištěnce, kdy sebrala českému zdravotnictví 14 miliard, zvýšila deficit systému veřejného zdravotního pojištění. Vymítá deficit státního rozpočtu deficitem veřejného zdravotního pojištění.

Další z takových věcí, co zde předložil ministr zdravotnictví, byl pandemický zákon. Víme, jaké diskuse vlastně zde probíhaly okolo pandemického zákona. Nakonec se vládě a Ministerstvu zdravotnictví i přes nesouhlas opozice a jejich koaličních kolegů v Senátu podařilo tento zákon prosadit. I v Senátu jejich práci ohodnotili a tento zákon jako zmetek. To není moje citace, to je citace ze Senátu. Věnovali týdny na to, aby do něj prosadili omezování venkovních aktivit mateřských a vysokých škol, i přesto, že ke zvládnutí zhoršené situace měli jiné legislativní nástroje. I tímto dalším svým krokem ukázali, kde se nachází jejich priority namísto řešení situace s nedostatkem finančních prostředků, nedostatkem lékařů, sester a situaci v některých nemocnicích.

Krátce bych zde pohovořil ještě o lécích. Vidíme zde, že přístup k nedostatku léků, který se snaží řešit, není za pět minut dvanáct, ale už je to po dvanácté. A zase vidíte priority, že jejich hlavní prioritou je snižování peněz do zdravotnictví. Naši spoluobčané musí tyto léky potom kupovat v zahraničí, jako bylo Polsko, Slovensko, Rakousko.

Dalším krokem k likvidaci českého zdravotnictví je situace v hygienické službě. Vůbec nechápu, jak může vláda v současné situaci a po zkušenostech z minulých pandemických let udělat to, že redukuje kapacitu orgánů ochrany veřejného zdraví, to znamená hygienických stanic. Léta byly tyto instituce na okraji politického zájmu, což se nám v pandemii vymstilo. Viděli jsme to v přímém přenosu, jak hygieny nebyly kapacitně s to zvládat nápor epidemie. A přesto si myslím, že boj s pandemií ještě není u konce. Absurditu tohoto rozhodnutí podtrhuje skutečnost, že desítky zaměstnanců hygien vláda propustí, ale nemá problém nabírat nové zaměstnance pro nová ministerstva k uspokojení své pětikoaliční vlády.

Jenom krátce bych se zmínil k odpovědi na moji písemnou interpelaci, když jsem se pana ministra ptal, jak sleduje čekací doby na lékařské výkony, jak je vyhodnocuje. Jeho odpověď, černé na bílém, opět cituji. "Ministerstvo zdravotnictví nevyhodnocuje čekací doby. Povinnost hlášení čekacích dob na Ministerstvu zdravotnictví není stanovena." Podle údajů Ministerstva zdravotnictví aktuálně chybí českému zdravotnictví 3 000 všeobecných sester, 1 000 lékařů. Navíc hrozí propad kapacit praktických lékařů a praktických lékařů pro děti a dorost. To je jen několik střípků, několik perliček z přehršle nezájmu, přezíravosti Ministerstva zdravotnictví k řešení akutních věcí, které zajímají nejen nás poslance, ale věřím, že i veřejnost. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: A já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní tedy pan poslanec Oldřich Černý a připraví se pan poslanec Ivo Vondrák. Prosím.

 

Poslanec Oldřich Černý: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení občané, od včerejšího rána zde bylo v rámci vystoupení členů vlády a koaličních poslanců řečeno velmi mnoho informací, co tato vláda vytvořila a udělala pro blaho občanů České republiky, a také zde padaly narážky na to, kolik každý jednací den stojí a že by naše vystoupení měla být věcná a konstruktivní. Takže měl jsem připravený několikastránkový výčet připomínek ke krokům této vlády v neprospěch občanů, které denně slyším v médiích, na ulici, v obchodě, kolem sebe a v různých diskusích, a moje vysvětlení, proč za své voliče budu hlasovat pro návrh vyslovení nedůvěry vládě. A na rady vás, zkušenějších kolegů, jsem se tedy rozhodl své vystoupení podstatně zkrátit. Dal jsem dohromady to podstatné z vašich projevů, činů a především vládních kroků a nařízení za dobu působení vaší vlády s tím, jak to vnímá většina občanů. Čerpal jsem ale také z médií, ze sociálních sítí, z diskusí, jak už jsem uváděl, a především takzvaně z ulice. A překvapivě se mi podařilo dát dohromady ta vaše doporučení všem obyvatelům, živnostníkům, malým, středním i těm velkým českým firmám, mladistvým i důchodcům, zdravým i nemocným. Dovolím si to vše tedy za vás shrnout a pro ty z vás tady v sále a u televizních obrazovek, co by si chtěli dělat poznámky, budu mluvit pomaleji a pro jasné pochopení nebudu ta doporučení rozvádět.

Takže: (důrazně) netopit, nesvítit, nejezdit, nestavět, nevařit, nenadávat, nekritizovat, nestávkovat, nemarodit, neúnavně pracovat, našetřit si na důchod a v neposlední řadě nemyslet. Ale teď je otázkou, jak dlouho se to bude většině občanů České republiky líbit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také děkuji. Nyní je řádně přihlášený pan poslanec Ivo Vondrák. Není přítomen, přihlášku mažu. Nyní tedy paní poslankyně Zuzana Ožanová a připraví se pan poslanec Patrik Nacher. Máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážení páni ministři, dámy a pánové, přiznám se, že včera jsem ještě neměla nachystaný žádný proslov. Můj proslov vznikl až na základě toho, jak tu vláda prezentovala své výsledky činnosti. Chtěla jsem klást dotazy, nemohla jsem, proto se teď zmíním k některým z pánů ministrů a k jejich vlastně pochvalám, k své sebechvále, kterou tady přednesli.

K panu ministru Lipavskému, jak jsem dívala do omluv, asi ho ani dneska neuvidím ani při hlasování. Ten řekl, že výsledek předchozí diplomacie byla stoprocentní závislost na ruském plynu. Takže připomeňme si docela nedávný rok 2010 a studenta Lipavského, který ve své bakalářské práci dospěl k závěru: Samotné energetické dodávky nejsou skutečným politickým nástrojem Ruské federace. Přesto bakalářskou práci s tímto závěrem obhájil na Karlově univerzitě. A teď říká: Měli jste to vědět. Pro lepší přesnost budu citovat celý předposlední odstavec zmíněné bakalářské práce: "Ačkoliv si Rusko velmi dobře uvědomuje své postavení na trhu s energetickými surovinami a otevřeně deklaruje, že právě rozvoj energetického sektoru pomůže Ruské federaci navrátit lesk velmocenského postavení, analýza odhaluje, že samotné energetické dodávky nejsou skutečným politickým nástrojem Ruské federace." Tolik citace. Takže pan ministr ještě v době, kdy nebyl ministrem, vybádal, že to není politickým nástrojem, ale včera říkal: Měli jste to vědět.

K panu ministru Bartošovi. Evropská komise od roku 2014 sleduje pokrok členských států v digitální oblasti a každoročně zveřejňuje zprávy o indexu digitální ekonomiky a společnosti DESI. Zprávy zahrnují každý rok profily jednotlivých zemí, což členským státům pomáhá určit, v jakých oblastech potřebují přednostně přijmout opatření, a tematické kapitoly obsahují analýzu klíčových oblastí digitální politiky na úrovni EU. Index DESI řadí členské státy podle úrovně jejich digitalizace a analyzuje jejich relativní pokrok za posledních pět let s ohledem na jejich výchozí situaci. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP