(16.30 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)

Takže bych chtěl zařadit tento bod i z toho důvodu, že se týká například valorizačního mechanismu pro starobní důchodce, který se má změnit, poněvadž, jak bylo řečeno, a to i ústy pana ministra financí Stanjury, ten mimořádný valorizační mechanismus nebyl prý experty nastaven správně, protože nikdo netušil, že by mohla Česká republika dojít k takové vysoké inflaci, kterou v tuto chvíli máme. Tu máme přes 16 %, máme ji pátou nejhorší v Evropské unii a máme ji nejhorší i v průměru za rok 2022, kdy dosáhla 15,1 %. To znamená, že mě tady kolegové tak jako bedlivě poslouchají. S tím souvisí samozřejmě penzijní reforma jako taková, protože ten valorizační mechanismus - my jsme proti tomu, aby se změnil, protože jako pojistka ta mimořádná valorizace zafungovala, byly dvakrát mimořádně zvednuty starobní důchody. A já rozumím tomu, že de facto finance u MPSV na to nejsou, že pan Stanjura na Ministerstvu financí opravdu musí hledat další a další desítky miliard. A třeba rozumím tomu, že například ta pětistovka za vychované dítě, kterou jsme tady před zhruba dvěma měsíci přijali, bude v rozpočtu necelých 20 miliard korun, které tam ale v tuto chvíli nějakým způsobem nejsou a musí tam být nebo budou, abych byl přesný.

Co týká penzijní reformy jako takové, mé dotazy jsou, kdy teda bude, abychom to otevřeli, jakým způsobem, protože jsem v pátek natáčel rozhovor s Českou televizí, kde se dozvěděli o tom, že by se nějakým způsobem měl upravovat právě ten valorizační mechanismus i s návazností na tu pětistovku, jestli by se měla snižovat, nebo jakým způsobem to vláda zamýšlí po dvou měsících, kdy se tady tento zákon přijal, a vlastně první starobní důchodci už byli tou pětistovkou vypláceni. Toto bych chtěl zařadit jako druhý bod v pátek.

Jako další bod, který tam mám, a navážu rovnou plynule na to, ten jsem nazval jako Ohrožení fungování sociálních služeb nadregionálního charakteru v dotačním programu B. O co se jedná? Jedná se o to, že minulé vlády pravidelně vyplácely takzvané nadregionální dotace u sociálních služeb. Vždycky okolo ledna už měli všichni své peníze na svých účtech, ale v tuto chvíli v lednu nebyly jasné ani podmínky, za jakých by se měl tady tento dotační titul vyplácet, a pravděpodobně bude vyplácen až v polovině května s příslibem toho, že 60 % těchto dotací by mělo být na konci března. Ale kdoví, jakým způsobem to bude fungovat, protože MPSV a pan ministr Jurečka rozprášil na ministerstvu odbor II, což je odbor rodinné politiky a sociálních služeb. Doteď se z toho ti lidé vzpamatovávají. Není jasná metodika, není jasno, kdo se bude hlásit nebo za jakých podmínek v rámci toho dotačního titulu. Připomínky, které i ty neziskovky vypořádávaly, tak je u nich, u většiny, napsáno "neakceptováno", a některé mají strach i podle slov MPSV, že by mohly tady z tohoto nadregionálního dotačního programu vypadnout, pravděpodobně do krajské sítě, ale to se také neví. A já bych tady chtěl tento bod otevřít z toho důvodu, aby bylo jasno, jakým způsobem budou chráněny nadregionální sociální služby, které mají v péči 200 000 lidí, 200 000 klientů, kteří jsou v domácí péči a kterým hrozí to, že de facto se budou buď omezovat, anebo rušit sociální služby, protože doteď ty peníze nemají. A jediné, co jim MPSV poradilo podle tady těchto organizací, je, aby si vzaly překlenovací úvěry. Takže to je skvělé, například mobilní hospic by měl jít do banky - mluvím úplně o konkrétním, který se mi ozval - a říct: My potřebujeme překlenovací úvěr, protože nám možná přijde někdy v polovině května, možná na konci března 60 % dotací. Prosím, pomozte nám. Oni řeknou: Máte nějaký příslib? Oni řeknou: Ne, to se vždycky dávalo, ale v tuto chvíli MPSV žádný takový příslib nám jako organizacím nedalo. Dostává se skutečně 200 000 klientů, a hlavně i těch pracovníků v sociálních službách do nebezpečné situace. Někteří ani nechtějí samozřejmě si brát úvěry a rovnou třeba začnou tyto lidi propouštět, možná s tím, že do budoucna je zase naberou.

Chtěl bych, aby tady prostě v tom už pro jednou, aby v Poslanecké sněmovně zazněla jasná slova - udělat pořádek, jak to ve skutečnosti MPSV myslí, jakým způsobem v rámci systemizace ten odbor II dalo dohromady, který má na starosti výplatu tady těchto dotací. A to bych chtěl, prosím, paní předsedající, zařadit jako třetí bod v pátek, hned za ten bod ohledně penzijní reformy.

Já vám mockrát děkuji a už nebudu déle zdržovat, abychom už mohli všichni, kteří tady v poslaneckých lavicích jsme, začít hlasovat.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Pane poslanče, jenom bych vás poprosila o upřesnění... Pane poslanče, o upřesnění... Ano, to jsem zaznamenala, název bodu máte trošku jiný.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Název bodu je Ohrožení sociálních služeb nadregionálního charakteru v dotačním programu B. Trošičku komplikovanější, ale ještě jednou: Ohrožení...

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: (Vstupuje do řeči.) Děkuji, i když je to komplikovanější, tak zdá se, že jsem to zvládla.

Nyní je přihlášena paní poslankyně Dražilová a připraví se pan poslanec Mašek, který je zatím posledním přihlášeným.

 

Poslankyně Lenka Dražilová: Děkuji. Vážené kolegyně, vážení kolegové. Dovolte mi, abych i já požádala o zařazení bodu s názvem Plán Ministerstva práce a sociálních věcí na potírání chudoby mezi seniory a rostoucí chudoby rodin.

Pojďme začít daty. I když letos porostou mzdy, lidé si za ně opět koupí méně než před rokem či dvěma. Vysoká inflace stále ukrajuje z platů a úspor občanů. Podle Českého statistického úřadu loni ceny vzrostly o více než 15 % a letošní prognóza České národní banky očekává 9,1 %. Mzdy se přitom podle očekávání firem a odborů zvýší maximálně o 7 %. Tuzemská úroveň reálných mezd je nyní zhruba na úrovni roku 2018. Pokud se vyplní předpovědi ohledně vývoje inflace a nárůstu platů v letošním roce, tak budou Češi na konci letošního roku - co do kupní síly - na úrovni roku 2017. Zpět na předcovidovou situaci se pak podle dostupných modelů dostanou nejdříve v roku 2026, a to ještě za předpokladu, že všechno půjde dobře.

A máme tu ještě jedna čísla z dnes publikovaných dat Českého statistického úřadu o tržbách v maloobchodě. Ve srovnání s průměrem roku 2019 platí domácnosti o 21 % více, ale odnášejí si o 4 % méně. U potravin je to pak ještě markantnější. Lidé platí sice o 17 % více, ale odnášejí si domů o 10 % méně. To vše dokazuje jedinou věc. Dopady současné situace a bezradnosti vlády v sociálních tématech dopadají především na seniory a sociálně slabší občany. Ostatně téměř 900 000 Čechů patří mezi takzvané neviditelné seniory, tedy mezi ty, kteří mají problém uhradit si své živobytí a zároveň propadávají systémem státní pomoci. Potýkají se s osamělostí, s příjmovou chudobou anebo rezignací na život.

Svoji nečinnost vláda obhajuje tím, že nám vždycky připomene, že valorizovala důchody, tak si vlastně nikdo nemá na co stěžovat. A už jaksi zapomíná říci, že ta valorizace vždycky dorovnává zdražení až s několikaměsíčním zpožděním, takže na seniory prostě dopady katastrofální sociální hospodářské politiky krutě dopadají. A teď se dokonce dovídáme, že se plánuje zpomalení valorizace důchodů.

Nejde však jenom o peníze. Tato vláda a její poslanci dlouhodobě vytváří ve společnosti atmosféru mezigenerační nenávisti, mimo jiné i tím, že neustále naznačují svými výroky, že důchodci, senioři, jsou vlastně něco drahého a že na důchody nebude. Dokonce, jak zde zmínil můj ctěný kolega Juchelka, chce prodlužovat věkovou hranici odchodu do důchodu. Český občan si dokáže udělat i legraci z toho, takže dneska jsem dostala esemesku, kde bylo napsáno: Až si pro mě přijdou funebráci, nebudu doma, budu v práci. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP