(14.00 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

Vystoupilo tady dnes už mnoho lidí k návrhu, který se dotýká především sociální oblasti. Určitě děkuju panu ministrovi práce a sociálních věcí, že tam ty věci jsou obsažené, ale jsou tam i věci, které se dotýkají Ministerstva pro místní rozvoj, a to jsou krajská asistenční centra, která do současné chvíle zajišťují veškeré kraje. Ta tedy od 1. dubna přejdou pod Ministerstvo vnitra pod odbor azylové migrační politiky, ale samozřejmě hejtmani s tím souhlasí, taková byla dohoda. Ale bylo by určité dobré, aby při projednávání třetího čtení - a k tomu bych chtěla vyzvat, byl tady přítomen pan ministr vnitra, a já bych byla hrozně ráda, aby definoval, protože ono to od 1. dubna pod ty kraje přejde, ale pokud by se Sněmovna usnesla a byl by vyhlášen nouzový stav, tak by to opět automaticky přešlo pod kraje, tak aby nám i nějakým způsobem vydefinoval, kdy, v jakém případě by třeba došlo k vyhlášení nouzového stavu. Ale aby to nebylo tak, že toho 1. dubna přejde pod Ministerstvo vnitra, za pár týdnů, měsíců se tady vyhlásí nouzový stav a zase se to bude vracet pod kraje.

A zároveň bych byla hrozně ráda, protože mě velmi zvedá ze židle, že ty kraje s tím měly tolik práce, odvedly skvělou práci v rámci krajských asistenčních center, ale řada krajů dodneška nemá proplacené náklady a Ministerstvo vnitra nechce krajům proplatit náklady. Nechce jim třeba proplatit zaměstnance z kraje, kteří zároveň třeba ve svém volném času byli v těch krajských asistenčních centrech. Teď to převedu, Karlovarský kraj, tomu se snad dluží 14 milionů korun, to je opravdu hodně finančních prostředků. Takže já bych chtěla z tohoto místa vyzvat ministra vnitra, aby přišel na projednávání třetího čtení a aby nám tady řekl, že všechno krajům proplatí, protože si myslím, že si to za práci, kterou odvedly, zaslouží, byť v některých krajích třeba dluží se desetitisíce, statisíce, ale prostě ty kraje to mají dostat zaplacené. A zároveň zda by nám i odpověděl na otázku případného nouzového stavu.

Pak bych chtěla vyzvat pana ministra zdravotnictví, aby také přišel na projednávání třetího čtení, aby nám vysvětlil to, co tady avizovala moje paní kolegyně, paní ctěná poslankyně Ivana Mádlová, ohledně toho přílepku, ohledně klinické logopedie. To považuji také za neskutečné, že je tedy přílepek. A vím, že za to ministr práce a sociálních věcí nemůže, ale předpokládám, že tady ministr zdravotnictví na třetí čtení bude.

A to poslední. To jste zaregistrovali, že Svaz měst a obcí nám všem poslal dopis, že by byl rád, abychom nějakým způsobem přehodnotili a přijali pozměňovací návrh, aby tedy došlo k tomu, aby to nebylo omezeno nouzové ubytování těmi 150 dny? A tam si myslím, a vyzývám potřetí, aby tady byl přítomen ministr pro místní rozvoj, pod kterého spadá bydlení, a aby nám tedy řekl, jak situaci v rámci Ministerstva pro místní rozvoj bude řešit, protože dneska v rámci nouzového ubytování je ubytováno zhruba 70 000 uprchlíků, ale v rámci občanů České republiky 270 000 lidí také nemá bydlení, takže je nutné tu situaci řešit a potřebujeme vědět návrh toho řešení. Takže k tomu vyzývám a děkuji, že jsem se mohla i k tomuto sněmovnímu tisku vyjádřit. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji, a jelikož už nemám nikoho přihlášeného do obecné rozpravy - není tomu tak, obecnou rozpravu končím.

Pro pořádek se optám, je nyní zájem o závěrečná slova? Ano, pan ministr. Prosím.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí ČR Marian Jurečka: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, já se pokusím stručně, věcně reagovat na podstatné věci, které tady zazněly v obecné rozpravě.

Pokud jde o otázku majetku a jejich přezkumů na Ukrajině, tady opravdu jsme reflektovali debatu, která proběhla v úterý na plénu tady, která proběhla i na jednání sociálního výboru ve středu, to znamená, pozměňovací návrh je připraven, společně s MPSV a po dohodě s panem předsedou Kaňkovským, který ho tady načte a přihlásí se k němu, takže toto ošetříme.

Ano, chápu, že otázka bydlení není otázka úplně jednoduchá, ale právě proto, abychom byli schopni reagovat podle toho, jak se bude vyvíjet cena nákladů na bydlení, cena energií, proto to zmocnění pro nařízení vlády, kde budeme tu úpravu schopni také v čase případně měnit.

Pokud jde o otázku nákladů a podpor ze strany EU. Já tady připomenu, že v loňském byly čerpány finanční prostředky, které využívalo Ministerstvo vnitra v rámci politiky, kterou Ministerstvo vnitra realizuje na pomoc a podporu uprchlíkům. Tu částku v tento okamžik nevím, ale předpokládám, že pan ministr vnitra ve třetím čtení bude schopen doplnit. Ministerstvo práce a sociálních věcí se dohodlo napomoci financovat náklady, které jsou tady především pro zranitelné skupiny, jako jsou děti, osoby se zdravotními a specifickými potřebami, kde UNICEF přislíbil - a je to i potvrzeno smluvně - podporu, která jede do řádu stovek milionů korun. Takže je to další zdroj financování těchto nákladů.

Pokud jde o otázku, jak tady bylo zmíněno, že je tady chaos a podobně. Já to musím rozporovat, protože když jsem v loňském roce na území České republiky, ale i na úrovni jednání v rámci Rady ministrů EBSCO referoval o situaci, jak máme nastavenou pomoc v České republice, byli tady i jednotliví členové Evropské komise, seznamovali se poměrně detailně s celým systémem fungování včetně toho sociálního, tak jsme slyšeli spíše velmi kladné hodnocení v tom, že Česká republika tu situaci zvládá jako jedna z nejlépe organizovaných zemí, pokud jde o systém pomoci, včetně i toho, jak je ten systém řekněme nastaven, pokud jde o možnost digitálního podávání a tak dále. Takže ty připomínky na chaos tady s dovolením si dovolím takovýmto způsobem odmítnout.

Pokud jde o kapacitu úřadů práce, samozřejmě pracujeme na tom, abychom ji nadále posílili. Já jsem jasně řekl, že chci, abychom do konce prvního kvartálu tu situaci dostali pod kontrolu, abychom měli úhrady, které budou realizovány v zákonných lhůtách, včas vůči našim klientům. Rozhodně nejsem spokojen s tím - a to jsem také říkal v posledních týdnech - jak ten systém doposud funguje, pokud jde o nějakou klientskou komfortní zónu.

Pokud jde o dopis Svazu měst a obcí, musím říct, my jsme zhruba 6. ledna velmi intenzivně diskutovali na pracovních skupinách jak se zástupci Asociace krajů, se zástupci Svazu měst a obcí, Sdružením místních samospráv, a do tohoto týdne nikdo nevznesl žádnou nesouhlasnou připomínku k zpřísnění podmínek pro ubytování, zkrácení té lhůty, vymezení zranitelných skupin. Naopak toto bylo z území velmi silně požadováno, především Asociace krajů velmi silně žádala o to, abychom provedli toto zpřísnění a zkrácení formy podpory z šesti měsíců na 150 dnů, takže bylo tomu vyhověno.

Já si myslím, že opravdu je čas vyslat jasný signál všem těm, kteří pracovat mohou, nestarají se ani o malé děti, nestarají se ani o nějakou osobu se specifickými potřebami, nejsou to lidé nad 65 let, aby tito lidé opravdu velmi aktivně si hledali místo na pracovním trhu. Je tady přechodná doba tří měsíců mezi 1. dubnem až posledním červnem, takže si myslím, že je potřeba jasně poté, co tito lidé už tady nějaký čas jsou, říci: Mají objektivní podmínky pro to, aby pracovat mohli, tak ať pracují.

Díky i za přístup od většiny z vás, kterým kvitujete návrhy, které jsou v lex Ukrajina V. Děkuji i za ochotu, že jsme schopni to projednat mimo legislativní nouzi, mimo devadesátku, ale s těmito zkrácenými lhůtami, tak abychom stihli termín 1. 4. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a jenom se ujistím - pan zpravodaj nemá zájem o závěrečné slovo? Výborně.

My tedy můžeme postoupit dál, zahajuji rozpravu podrobnou a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny.

A než přijde paní poslankyně Ivana Mádlová, která je jako první přihlášená, načtu došlé omluvy. Omlouvá se pan poslanec Radek Koten od 13.30 hodin z pracovních důvodů a paní poslankyně Petra Quittová z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů.

Prosím.

 

Poslankyně Ivana Mádlová: Ještě jednou dobré odpoledne, vážené kolegyně a kolegové. Hlásím se ke svému pozměňovacímu návrhu číslo 1870, který jsem představila v obecné rozpravě, a velmi, opravdu velmi vás tímto prosím o podporu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji. Dále je přihlášen pan zpravodaj Jiří Navrátil, připraví se pan poslanec Vít Kaňkovský. Prosím.

 

Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dovolte mi, abych podal návrh na zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením podle § 95 odst. 1 zákona o jednacím řádu na 7 dnů. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji, návrh byl poznamenán. A ještě pan poslanec Kaňkovský, prosím.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Dobré odpoledne, vážená paní místopředsedkyně, milé kolegyně, kolegové. Krátce uvedu svůj pozměňovací návrh, který tady již byl diskutovaný v obecné rozpravě. Tento pozměňovací návrh vyplynul z diskuse na plénu v prvním čtení i ve výboru a týká se zpřesnění dokladování příjmů, a zejména majetků žadatelů o humanitární dávku, aby se to týkalo pouze majetků na území České republiky. Tedy oficiálně se hlásím ke sněmovnímu dokumentu 1878 a prosím vás o jeho podporu. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP