(16.40 hodin)

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, vážený pane poslanče Brabče, děkuji za tu vaši interpelaci. Na úvod interpelace chci poděkovat, protože ještě i z dob, kdy jsme byli společní kolegové ve vládě, si pamatuji, že vlastně k této problematice řekněme zásahu technických do vozidel, kdy dochází k demontáži těchto DPF filtrů, docházelo, byl to velmi častý nešvar, takže vlastně už tehdy začaly kroky ve spolupráci Ministerstva životního prostředí, Ministerstva dopravy a dopravní policie k tomu, aby se udělaly systematické změny. K mnoha z nim došlo, vy jste některé tady zmínil, a za to je opravdu potřeba poděkovat, protože to byly věci, u kterých opravdu jsou to naprosto věcné, jasné, dobré, rozumné kroky ve prospěch občanů České republiky a ochrany jejich zdraví.

Pokud jde o následné kroky, které se dějí teď, například v loňském roce a dál, rozhodně tady úsilí o to, aby se opravdu systém zdokonaloval, systém, který zlepšuje kontrolní mechanismy tak, abychom dokázali opravdu sledovat to, zdali u těch vozidel docházelo k těmto zásahům, nebo ne, také i nakonec některé se orientují na sledování úrovně stanic technické kontroly, to se děje v terénu. Já mám v podkladech informaci, že v roce 2022 Ministerstvo dopravy opravdu zpřísnilo ještě výrazněji dozor nad stanicemi technické kontroly, došlo tam u třech z nich k odebrání oprávnění provádět technickou kontrolu právě i z těchto důvodů a z těchto pochybení, protože tady u těchto vozidel byla nalezena pochybení v práci inspektorů stanic technické kontroly.

Pokud jde o Ministerstvo životního prostředí, my logicky budeme mít ambici dále v tom tlaku pokračovat i v té spolupráci s odbornými organizacemi, jako je právě organizace CITA (?), kdy proběhlo 20. září 2022 jednání, setkání právě nad problematikou renomování vozidel s nefunkčními systémy ke snižování emisí. Toho jednání se účastnili kolegové z Ministerstva životního prostředí, Ministerstva dopravy. Tady samozřejmě je klíčové a důležité, aby tyto věci byly také spojeny s podmínkami pro rozumnou obnovu autoparku v České republice, který patří k jedněm z nejstarších, proto potom dochází i tady k těmto zásahům do těchto vozidel.

Zároveň s tím je spojena i otázka podpory rozvoje čisté mobility, ať už se na to díváme z pohledu řekněme technologické neutrality, to znamená podpora jak elektromobilů, podpora vozidel na vodík nebo podpora dalších možných technologií. To si myslím, že je důležité dívat se na to otevřeně. Já úplně nemohu souhlasit tady se zmínkou, která se týkala kroků a rozhodnutí, která byla učiněna na úrovni Komise nebo i Rady, protože to byly věci, které... z mandátů, které obhajovala Česká republika, vycházela i česká vláda současná, i z mandátů, které byly už schváleny za předchozí vlády, my jsme se tam nikam zásadně neodchýlili, pokud jde o zákaz spalovacích motorů na fosilní paliva, kdo jsme orientovaní, víme, že je tady ještě období, kdy má dojít k vyhodnocení a případně k přehodnocení toho termínu 2035, o kterém se hovoří, takže není to finální rozhodnutí.

Pokud jde ještě o další problematiku některých nároků, které jdou až velmi rychle vůči technologickému pokroku, tak vy moc dobře víte, i ostatní, že například v případě ambice u parametrů Euro 7 česká vláda a pan ministr Kupka, který v této věci českou vládu na úrovni Evropské unie zastupuje, jsme jasně řekli, že tady je potřeba opravdu se dívat do praxe, do toho, co jednak sektor výrobců automobilů je schopen reálně dosáhnout, za jakých nákladů a dopadů potom i pro běžné obyvatele z hlediska dostupnosti těchto vozidel. Takže snažíme se tady opravdu hájit jednak zájmy ochrany zdraví obyvatel, zájmy životního prostředí, ale také i nějaké vyvážené zájmy společnosti a i naší ekonomiky. Takže tolik asi v odpovědi na vaši interpelaci. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji panu ministrovi a táži se, zda má pan poslanec zájem o doplňující otázku. Má zájem, prosím.

 

Poslanec Richard Brabec: Děkuji za odpověď. Já si myslím nebo jsem přesvědčen, že česká vláda měla v tomto lépe využít předsednictví z pohledu spíš většího tlaku nebo brutálnějšího odmítnutí Euro 7, protože teď už je trošku pozdě, jakkoliv naštěstí se proti tomu zvedly ostatní vlády. Ale to je spíš na okraj. Já chci právě na příkladu Euro 7 a této problematice DPF filtrů ukázat, jak strašně velký je rozdíl mezi nějakou legislativou, která je upřímně řečeno v zásadě čistě formální, protože rozdíl mezi Euro 6 a Euro 7 z hlediska kvality nebo toho, co z těch aut odchází, zdaleka není tak velký. A naopak skutečně efektivní řešení právě filtrů pevných částic, které se doslova týkají opravdu stovek tisíc vozů, je úplně zásadní a děkuji za to, že budete dál tlačit tu káru, kterou jsme rozjeli, byť třeba pro některé to může být nepříjemné. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Pan ministr odpoví. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Já už jenom velmi stručně. Určitě ten zpřísněný dohled, dozor a monitoring práce STK bude pokračovat, stejně jako - a to jsou i aktivity, které řeší dopravní policie - zintenzivněné kontroly přímo v terénu. Můžeme se bavit ještě třeba do budoucna společně o míře zvýšení hranic za tyto přestupky, jestli je tady ještě možné hledat nějakou vyšší restrikci, to samozřejmě nadále pokračovat bude, stejně tak jako podpora rozvoje čisté mobility, kde dneska velkým limitem je to, abychom měli například síť distribuční pro vodík. Dneska tato technologie tady je, jsou výrobci, kteří tato auta nabízejí za poměrně dostupných cen, takže to je jedna z dalších věcí, která toto posune kupředu. Ale souhlasím s tím, že rozhodující bude, jak budeme schopni v České republice rychle obměňovat autopark, jaká bude ekonomická situace našich domácností, to je jeden z klíčových faktorů i pro tuto oblast.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Nyní se budeme věnovat interpelaci číslo 15, pan poslanec Lubomír Brož bude interpelovat pana ministra kultury Martina Baxu ve věci osudu vily Bertramka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Lubomír Brož: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, kolegové, já bych se, pane ministře, rád zeptal na vaše stanovisko ke a správě a péči o národní kulturní památku, o vilu Bertramka na Praze 5. Bertramka je bývalá hospodářská viniční usedlost postavená v klasicistním slohu v polovině 18. století. Nachází se na pražském Smíchově. V lednu roku 2019 prohlásila vláda Bertramku za národní kulturní památku. Po roce 1989 byla majitelem Bertramky městská část Praha 5 a v prosinci 2009 převzal klíče od Bertramky spolek Mozartova obec, který se osmnáct let se státem soudil o její vlastnictví. Jak je však nyní ve veřejném prostoru obecně známo, Mozartova obec od roku 2009, kdy vilu převzala, nebyla schopna vytvořit důstojnou a hodnotnou stálou expozici a zahájit celotýdenní nebo trvalejší provoz. Díky dlouhodobé špatné správě objektu je Bertramka poslední roky v téměř havarijním stavu. Několik let není objekt vytápěn a schodiště i přes snahu Mozartovy obce nebylo kvalitně opraveno tak, aby odolalo počasí. Na pozemku usedlosti se stále častěji objevují lidé bez domova, zahrada je zanedbaná a místo je rok od roku ve stále zuboženějším stavu. Aktuální vlastník zjevně nemá zájem nebo prostředky a schopnosti se stavem kulturní památky cokoliv udělat. Státní a městské orgány ovšem mají možnost konat, tu možnost jim dává zákon o státní památkové péči, kde podle § 15 odstavec 3 platí, že zanedbává-li vlastník nemovité kulturní památky, která není státním majetkem, trvale své povinnosti a ohrožuje tím její zachování, nebo užívá-li kulturní památku v rozporu s jejím kulturně politickým významem, památkovou hodnotou nebo technickým stavem, může se ve společenském zájmu, nedojde-li k dohodě s vlastníkem o jejím prodeji státu, výjimečně kulturní památka na návrh obecního úřadu obce s rozšířenou působností rozhodnutím vyvlastňovacího úřadu vyvlastnit. (Předsedající upozorňuje na čas.) Děkuji.

Ptám se tedy, jestli uvažujete o tom, že vstoupíte do jednání s majiteli vily Bertramka. (Předsedající upozorňuje na čas.) Protože to je podstatná část k tomu, aby mohlo dojít k nějakému procesu, případně vyvlastňovacímu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Poprosím vás příště o dodržení času, chápu, že jste chtěl položit otázku. Prosím o odpověď pana ministra.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo, paní první místopředsedkyně, za vaši maličkou shovívavost, díky níž mohla zaznít ta samotná otázka, kterou pan poslanec chtěl položit. Usedlost Bertramka v Praze se nachází ve vlastnictví spolku Mozartova obec a je pochopitelně známa svým vztahem k Wolfgangu Amadeu Mozartovi, který v ní několikrát pobýval a dokončoval zde operu Don Giovanni. Původně jde, jak už říkal pan poslanec, o viniční usedlost z konce 17. století, která byla klasicistně přestavěna v druhé polovině 18. století a prodělala malé úpravy ve století minulém a předminulém. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP