(17.20 hodin)

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážený pane ministře, my už jsme se o tom bavili, týká se to výzev IROP a dostaly se mi do ruky materiály Výzva od ředitelů škol, starostů z jednotlivých obcí, již jsem se s některými sešel, a týká se to především předkládání žádosti o podporu v rámci 111. výzvy IROP. Oni si stěžují na neobjektivitu při zadávání a vstupu do systému a stěžují si na nerovné podmínky při podávání žádosti. Já potom panu ministrovi předám celý ten text, který bude k dispozici, a v globálu se potřebuji zeptat, jaká opatření udělal v rámci toho, aby nehrála roli časovost, to znamená, kdo má volný systém a může se velmi rychle přihlásit a kdo tam klikne jako první, za druhé, aby celý systém byl funkční a bylo umožněné jednoduché přistoupení k tomu systému, a jakým způsobem se tedy narovná podávání těch žádostí, aby došlo k srovnání podmínek, kde by především hlavní roli měla sehrávat kvalita toho jednotlivého procesu, a ne rychlost vstupu.

Pochopitelně mám k tomu i spoustu materiálů, existují různé screeny, které v globálu dokazují, že lidé, kteří tam vstupovali v době podávání toho procesu, nebyli schopni se připojit do systému a jim to propadlo. A našli bychom tam určitou i nerovnost, kde nejvíce projektů myslím, že získal Jihomoravský kraj a některé kraje se k němu vůbec nedostaly. Takže prosím, aby mi pan ministr zodpověděl tyto otázky.

A pak tady byla ještě jedna otázka, kterou mají oni na to, aby pro tyto projekty byly navýšeny alokace v rámci jejich projektů. To asi nebude tak úplně jednoduché, protože pokud mám správnou informaci, takže vlastně alokace a poměr k (Předsedající: Čas!) těm žádostem byla šestkrát větší. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, za dodržení času. Nyní dostává slovo pan ministr Ivan Bartoš. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Vážený pane poslanče, interpeloval jste mě ohledně takzvaného klikacího přístupu k výzvám IROP. Na úvod chci říci, že já i ty klikací výzvy odmítám a nepovažuju to za správný systém. Ve všech výzvách, kde to lze, tedy přenastavujeme podmínky, aby k takzvaným klikačkám již v budoucnu nedocházelo. U některých výzev, které se ovšem připravují dlouho dopředu a je znám vlastně i objem peněz versus počet zájemců, který je výrazně převyšuje, je velmi těžké změnit podmínky tak, aby došlo k zúžení toho záběru vlastně ještě předtím, než se samotná výzva vypíše.

Já bych zkusil popsat rychle aktuální stav a materiály, o kterých jste hovořil, ať související výzvou, nebo i s těmi parametry mám samozřejmě k dispozici a komunikuji i ty řekněme reklamace a stížnosti a vypořádáváme je. V IROPu 22127 schváleného systému schvalování se používají jenom průběžné výzvy, tedy výzvy, které ze své povahy nehodnotí ty parametry. Podobně to je třeba v operačním programu na životní prostředí, tam je taky obrovský zájem, a v dalších programech, neboť hodnoticí výzvy byly často označovány za subjektivně hodnocené a zároveň doba hodnocení většího množství výzev se historicky natahovala třeba na 18 měsíců, což vlastně brzdilo ty projekty.

My jsme k dnešnímu dni vyhlásili 52 výzev s alokací 65 miliard korun. Je tam 1 580 projektů a už za 31 miliard jsou to právě projekty z IROPu, mezi které patřila i tato výzva. Ty klikací výzvy byly ve své podstatě, pokud použiju tento termín, čtyři, dvě výzvy na kybernetickou bezpečnost a dvě výzvy na základní školy, kde byl vždycky trojnásobný převis žádosti nad alokaci výzev. Zatímco tedy těch 52 vyhlášených výzev, co bylo 48, proběhlo standardně, u těch čtyřech tedy hlavně proto, že gestoři jednotlivých témat, protože my jsme jenom administrátor, nastavili podmínky tak, že skutečně to bylo přesně zacílené a projekty prostě byly pod limitem celkového objemu. My jako řídící orgán nejsme úplně kompetentní třeba k oblasti školství a ve vámi inkriminované výzvě na školy, což je bohužel jediný program větší investiční v České republice. V podstatě nakoupili jsme takové parametry, že kritéria splňovaly školy bez přesnějšího zacílení a omezení, což třeba v případě mateřských školek jsme to dostali dobře předpřipraveno už od gestora, a tam k tomuto nedošlo.

Já bych chtěl uvést, že asi kritériem je - takzvaná klikačka hrozí v případě, že je příliš velký zájem na příliš malý objem peněz. Takže prvním řešením je skutečně to zacílit, dát ty parametry tak, aby to nebylo pro úplně každého, což samozřejmě u projektů, které byly připraveny v IROPu, je problém, protože pak jste zase označen za toho, kdo mění pravidla v průběhu, i když to eliminuje určitý krok, určitý počet žadatelů. Já bych chtěl jenom uvést, že když jsme chtěli toto opatření učinit, od partnerů z regionu bylo u toho několik mítinků na Ministerstvu pro místní rozvoj zaznělo: raději klikačka než omezování parametrů. Pojďme raději do rizika, že to bude jeden z deseti, nicméně neměňte parametry v úspěšnosti na tu výzvu. My jsme tam, kde by toto hrozilo - děláme vlastně přeprogramování té určité výzvy. Odložili jsme je. Myslím si, že v danou chvíli to je takto žádoucí.

A ta druhá otázka, která od vás zazněla: v programu IROP v předchozím období zbyly peníze na konci, a proto vlastně všichni ti žadatelé i v žádostech na školy nakonec byli uspokojeni. V tuhletu chvíli je začátek nového období, takže my nevíme, jak bude čerpáno do roku 2027, takže je možné, že i z tohoto budou možné peníze zde převést, ale zároveň je tam parametr takzvané tematické koncentrace. To znamená, že nemůžete jakékoliv peníze z jednoho programu dát do jiného, musíte držet tu koncentraci. A já i tak, jak se tady usnesla Sněmovna, když ty výzvy probíhaly, samozřejmě další variantou je do tohoto typu výzev použít i peníze ze státního rozpočtu v nějaké debatě o uspokojení této potřeby.

Nicméně bych ještě jednou zdůraznil zejména směrem k partnerům v regionech a k těm obcím a za mě i šla omluva ohledně technické připravenosti, systému odbavování žádostí při restartu té výzvy, což se taky děje u jiných resortů možná ne u tolik očekávaných titulů. Pak už ten systém běžel dobře a pokud vykazoval nějaké časové rozteče, normálně vypořádáváme i tak zvané (Předsedající: Čas!) reklamace tímto směrem. Já se omlouvám, žádné další klikačky nebudou a je to o zacílení a celkové míře prostředků.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji panu ministrovi, pan poslanec má zájem o doplňující otázku. Prosím.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji panu ministrovi za tu odpověď. Asi by bylo dobré, kdyby takhle odpověděl i jednotlivým starostům. Já vám pro jistotu předám ty materiály, abyste se na to podíval - možná je máte, netvrdím, že ne.

A potom tedy jedna otázka, která asi bude hodně zajímat: měl jsem návštěvu starostů z okolí Prahy a myslím, že to je i problém Brna, a oni se dostali do problémů s budováním nových kapacit škol, které fungují, a při současných cenách se dostalo k tomu, že alokace, která jim poskytuje jednotlivé dotace, je vypsána pouze na 30 %. Pro rozpočty těch obcí je to velmi tragické, tak jsem se chtěl zeptat, jestli budete pracovat na nějakém přilepšení, protože ta situace opravdu nastává a bude problematická. Paní předsedající určitě zná své story se školami ve středních Čechách, a bylo to velmi nezbytné a jsme tam zpátky. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Budu ještě reagovat. Věřím, že jako ministerstvo nejenom ohledně žadatelů, ale ona tam je i nějaká petice, která asi vznikla na poli Senátu, která sdružuje ty starosty, tak každou jednu individuální žádost nebo nějaké nesrovnalosti samozřejmě vypořádáváme. A i když třeba někdo nebude plnit z těch vrchních úspěšných projektů, tak se samozřejmě ta laťka posouvá. Naším cílem je, abychom ji v nějakém období posunuli ideálně tak, že všichni budou uspokojeni.

K té otázce, kterou vy máte: ta výzva byla rozdělena, byla tam i výzva, která šla na ITI, což jsou ty velké aglomerace, a Ministerstvo školství, a nebudu zde mluvit za jiný rezort, vypisovalo výzvu i na okruhy okolo velkých měst. Opět je to otázka financí, které tam jsou. My jsme toto projednávali, myslím si, i na K5 za přítomnosti ministra Balaše, došlo tam k nějakému navýšení celkových alokací, ale ta potřeba je skutečně značná.

Ve věci IROPových dotací, já jsem to navrhoval i v té první výzvy ke školám, jsme k tomu chtěli mít jako variantní ještě nějaký finanční nástroj od Národní rozvojové banky, možnosti třeba dlouhých peněz, zvýhodněného úvěru jako dokombinace k celkové alokaci. To minimálně proto, že už ten program ty parametry měl, nebylo zavnímáno, ale třeba v otázce národních titulů, pokud tam bude méně peněz nebo spoluúčast bude vyšší, než si to obce můžou dovolit, chceme, aby součástí byla možnost čerpání i třeba nějakého řekněme specifického úvěru svázaného s tím typem investice.

Jenom znovu řeknu, Ministerstvo pro místní rozvoj není ministerstvo, které staví školy, nicméně ty peníze lze použít i na nějaké rozšíření kapacit. Neměl by to být ale ten hlavní nástroj v politice státu a pracujeme na tom na vládě včetně významné role Ministerstva školství. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP