(13.20 hodin)
(pokračuje Marek Novák)

Nárok na doplatek na využívání služeb elektronických komunikací bude nově upravovat § 37a. Nárok budou mít stejné skupiny osob. Výši doplatku stanoví přímo zákon. V mém prvním návrhu zůstává ve výši 200 korun, jak je navrženo v té předložené úpravě. Nárok prosazuje osoba se zvláštními sociálními potřebami svému poskytovateli. Prováděcí právní předpis stanovuje doklady a náležitosti seznamů, protože podnikatelé - můžeme si říct mobilní operátoři, kteří poskytují tu slevu - musí vést seznamy, které mají patřičné náležitosti dle nařízení vlády. Tyto seznamy předkládají Českému telekomunikačnímu úřadu. Ten je zodpovědný za jejich kontrolu a za oprávněnost výplaty lidem, kteří jsou v tomto seznamu uvedeni - prostě procesně naprosto, naprosto špatně. Proto ten první pozměňovací návrh, který má číslo 1828 a ke kterému se následně přihlásím, navrhuje úpravu a přesun toho institutu zvláštních cen pod kompetenci Ministerstva práce a sociálních věcí při zachování výše poskytované slevy i okruhu oprávněných osob. Jednoduše, pokud si to dokážete představit, bude vytvořena datová kostka, na základě té datové kostky zde budou uváděny informace, jestli ten konkrétní člověk má, nebo nemá na sociální tarif nárok. Žádný papír nedostane. Tento člověk přijde k operátorovi, operátor na základě jednoduchého dotazu do tohoto systému, na který mu přijde odpověď ano - ne, získá informaci, zda žadatel má nárok na tu dávku, nebo ne. Následně se z této databáze bude generovat další seznam a budeme mít jasný a jednoduchý přehled bez zásahu nějakých dalších lidí a nějaké evidence dalších seznamů, tudíž i jednoduchá kontrola.

V druhém pozměňovacím návrhu, který jsem podal pod číslem 1850, už navrhuju i změnu parametrů, protože se skutečně domnívám, že je potřeba ty parametry změnit. Ovšem v první řadě ty dvě varianty předkládám právě proto, že se domnívám, že je potřeba změnit a zefektivnit ten systém jako takový. Takže druhý pozměňovací návrh obsahuje stejnou techniku, stejný proces s tou změnou, že nárok na slevu na tarif bude poskytnut osobám - a tady je ta změna - které pobírají příspěvek na bydlení. Tudíž každý, kdo dnes má nárok na příspěvek na bydlení, by měl i nárok na příspěvek na tarif, což samozřejmě si uvědomuju, je mnohem větší počet občanů. A dále tam navyšuju částku z 200 na 300 korun. Chápu námitky, že druhý návrh se dotýká mnohem větší skupiny obyvatel a bude stát určitě mnohem víc peněz. Je však potřeba vzít v potaz fakt, že nemá-li občan dostatek prostředků na bydlení a stát mu na bydlení přispívá, nemůžeme předpokládat, že tento občan na dávce bude mít dostatek prostředků na elektronickou komunikaci. V okamžiku, kdy chceme, aby občané v co největší míře komunikovali se státem elektronicky, protože všichni, co jsme tady, moc dobře víme, že právě elektronická komunikace šetří státní peníze, tak bychom to měli těm občanům umožnit a samozřejmě státu umožnit ušetřit.

Protože Český telekomunikační úřad v současné době uložil povinnost poskytovat zvláštní ceny čtyřem operátorům do 31. prosince 2025, tak v tom pozměňovacím návrhu navrhuji odloženou účinnost těchto změn, a to od 1. ledna 2026, právě proto, aby státní správa byla schopna se na tuto změnu dostatečně připravit. Myslím si, že téměř tři roky na vytvoření datové kostky, na základě které by mohl stát efektivně komunikovat, je dostatečný prostor. Ztráty vzniklé s poskytováním doplatků na využívání služeb elektronických komunikací dnes hradí stát právě prostřednictvím ministerstva a pro výpočet ztráty poskytuje součinnost Český telekomunikační úřad opět dle zákona o telekomunikačních komunikacích, a právě i tento úřad by na základě té kostky měl jednoduché přehledné informace a mohl efektivně pracovat.

Takže budu moc rád, když alespoň ten proces, tu změnu procesu, podpoříte a budete pro můj pozměňující návrh, v ideálním případě samozřejmě pro ten druhý, který upravuje i okruh osob, protože jak říkám, pobírá-li člověk dávku na bydlení, myslím si, že by rozhodně měl mít také nárok na dávku na elektronickou komunikaci.

Poslední, třetí pozměňovací návrh se týká se týká digitální komunikace, jedná se o takzvaný DAB+. My jsme totiž v roce 2016 až 2021, kdy působil při Ministerstvu kultury poradní koordinační orgán pro vyhodnocování postupů a přípravu dalších rozhodnutí v oblasti digitalizace rozhlasového vysílání, na konci činnosti tohoto orgánu bylo Ministerstvem kultury předloženo vládě vyhodnocení digitálního vysílání. To vyhodnocení můžete najít pod usnesením číslo 1156. Toto vyhodnocení konstatovalo, že jde o Český rozhlas, a v rámci DAB+ vysílání bylo zajištěno přijetím zákona, v jehož rámci byla schválena i novela zákona o Českém rozhlasu. Ta právě s účinností od 1. ledna 2022 uložila Českému telekomunikačnímu úřadu vyhradit rádiové kmitočty pro Český rozhlas k provozování vyhrazeného veřejnoprávního multiplexu digitálního rozhlasového vysílání. Tady je právě ten kámen úrazu, který je dnes, protože tam máme omezení na počet licencí, a tady navrhuju, abychom právě toto omezení vypustili. K uvedenému tématu proběhlo i na půdě Českého telekomunikačního úřadu jednání, kterého se zúčastnili rovněž zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva kultury, také Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Na jedné straně byla ze strany provozovatelů soukromého rozhlasového vysílání vznesena zásadní připomínka a Ministerstvo kultury se snažilo, ale bohužel nakonec upustilo od záměru tu změnu předložit, proto tu změnu předkládám nyní já. Je to technická změna a já opět prosím o její podporu, číslo dodám za chvíli. A pro pana předkladatele číslo toho sněmovního tisku... (Od stolku zpravodajů: Ne, pozměňovacího návrhu.). Pozměňovacího návrhu, který je jako sněmovní tisk číslo... hned to bude... 1811. On by se to samozřejmě pan předkladatel dozvěděl, až se budu hlásit k těm návrhům.

Jako poslední bod tohoto vystoupení mám ještě jeden návrh a to je návrh na doprovodné usnesení, které bych požadoval hlasovat právě v případě, kdyby nebyla schválena ani jedna varianta té změny na tarif, kterou předkládám. Když jsem studoval návrh předkládané novely zákona o elektronických komunikacích, tak jsem si skutečně uvědomil, jak je tato země bohatá, a je neuvěřitelně bohatá, když si může dovolit tak neefektivní plýtvání. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP