(13.30 hodin)
(pokračuje Marek Novák)

Když se podíváme, že novela řeší zvláštní ceny, což není nic jiného než v podstatě dávka pro potřebné skupiny uživatelů telekomunikačních služeb - znovu říkám, dávka - a tuto dávku vlastně my říkáme, že má regulovat a řešit Český telekomunikační úřad, který spadá do působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu. Za mě je to prostě procesně i v rámci odpovědností špatně. Proč není tento příspěvek proplácen třeba přímo ze strany ať už Úřadu práce, anebo jiných organizací pod Ministerstvem práce a sociálních věcí? Takže vzhledem k tomu, jaký proces se tady navrhuje a jaký proces může projít, navrhuju usnesení, a to usnesení zní:

"Poslanecká sněmovna

(I.) žádá vládu o předložení novely zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů, zákon o elektronických komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, s cílem

1. za prvé upravit kompetence rozhodování účastnických sporů podle § 129 zákona o elektronických komunikacích tak, aby Český telekomunikační úřad do budoucna rozhodoval i spory týkající se i ostatních položek uvedených na faktuře za služby elektronických komunikací, jako jsou například splátky modemu či telefonu, služby třetích stran jako dárcovské SMS nebo platby za MHD či parkovné,

2. upravit kompetence v poskytování takzvaných zvláštních cen podle zákona o elektronických komunikacích tak, aby tyto zvláštní ceny byly začleněny do kompetence Ministerstva práce a sociálních věcí;

II. žádá vládu, aby předložila Poslanecké sněmovně výše uvedenou novelu zákona o elektronických komunikacích ještě v tomto volebním období."

Takže toliko k mým pozměňovacím návrhům, ke kterým se následně přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji vám a tímto můžeme přistoupit k příspěvku pana poslance Michala Zuny. Připraví se pan poslanec Jiří Havránek. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslanec Michal Zuna: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, přeji příjemné odpoledne. Dovolte mi, abych se vyjádřil ke dvěma pozměňovacím návrhům. Jedná se o pozměňovací návrhy, které jsou alternativní, je to 1854 a 1876. Jak tady v úvodu uvedl pan zpravodaj, kterého jsem pozorně poslouchal, jsou to pozměňovací návrhy, které řeší nebo vymezují soukromoprávní spory mezi osobou vykonávající telekomunikační služby a účastníkem smlouvy, tedy spotřebitelem. Dnešní stav je takový, že část případných sporů řeší Český telekomunikační úřad, zde se jedná o hovorné a datové služby. a další část tak řeší obecné soudy. To jsou ta plnění za služby, které navazují na poskytování služby. A zde je to nejpodstatnější, o čem je potřeba ještě podrobně debatovat, a to je, v jakém vlastně rozsahu a koho se bude týkat to řešení jako takové, protože v jednom pozměňovacím návrhu je to řešení pro poskytovatele služby, v druhém návrhu, v pozměňovacím návrhu 1876, řeší obě ty skupiny, to znamená jak poskytovatele, tak i spotřebitele.

Co je z mého pohledu ale také ještě důležité, je i ten rozsah tak, aby výhody, které tyto pozměňovací návrhy případně budou jak pro poskytovatele, tak spotřebitele přinášet, tedy úsporu času, administrativy, ale zejména i financí, protože dva soudní spory jsou pochopitelně ve svém výsledku finančně náročnější i v nějakých důsledcích, které z toho potom vyplývají, tak aby rozsah doprovodných služeb, plnění za služby, které jsou v souvislosti s poskytováním služeb, byly co nejrozsáhlejší a nejobsáhlejší.

To znamená, že pozměňovací návrhy, jak jsou teď připraveny, řeší například služby, jako je instalace zařízení, zřízení přípojky, výměna SIM karty, prodej či pronájem hardwaru, ať už se jedná o set top box, telefon, modem či něco dalšího. To, co ovšem v tuto chvíli nepokrývají, jsou služby v uvozovkách třetích stran, ať už se jedná o prémiové esemesky, déemesky, platební transakce přes m-platbu, různé nákupy melodií či nějakých log a tak podobně. Z tohoto důvodu je zcela namístě ještě toto podrobně projednat, ať už na půdě podvýboru pro ochranu spotřebitele, případně na nějakých dalších kulatých stolech. Věřím, že s kolegy Patrikem Nacherem a Olgou Richterovou tady na tomto budeme ještě spolupracovat a najdeme cestu takovou, aby výsledek byl co nejpřívětivější i pro spotřebitele jako takového, to znamená, zdali bychom našli nějakou variantu připravit s patřičnými ministerstvy, ČTÚ případně. novelu, která by to řešila kompletně, nebo zda půjdeme cestou pozměňovacích návrhů. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní pan poslanec Jiří Havránek a připraví se poté ještě pan poslanec Nacher, prosím.

 

Poslanec Jiří Havránek: Děkuji za slovo. Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, hezké páteční odpoledne. Já si dovolím přihlásit, respektive nejprve odůvodnit dva pozměňovací návrhy. Nejprve první, který naleznete pod číslem 1860, to je pozměňovací návrh, který předkládám s kolegy Michaelem Ratajem, Davidem Šimkem, Jiřím Slavíkem a Jakubem Michálkem. Tento pozměňovací návrh zavádí evidenci připravovaných staveb infrastruktury, do které budou stavebníci zapisovat základní údaje o připravovaných stavbách infrastruktury financovaných zcela, popřípadě zčásti z veřejných prostředků.

Tato evidence bude fungovat na základě digitální technické mapy a z procesního hlediska je třeba zdůraznit, že neobsahuje tato evidence žádný návrh sankce za neplnění této povinnosti. V podstatě, jak říkám, je to přímo navázáno na digitální technické mapy, tudíž u nich se počítá s náběhem do nějaké účinnosti a fungování v polovině příštího roku. Bude samozřejmě potřeba pro toto IT řešení i nějaký další čas pro aplikaci, tudíž s účinností mnou zmiňované evidence připravovaných staveb je počítáno v roce 2026. To je tedy první pozměňovací návrh, který předkládám spolu s dalšími kolegy.

Druhý pozměňovací návrh, který naleznete u tohoto sněmovního tisku v systému pod číslem 1856, se týká urychlení výstavby staveb základnových stanic mobilního signálu, které jsou financované v rámci Národního plánu obnovy.

Kolegyně, kolegové, děkuji za pozornost a hezký víkend.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní je prostor pro pana zpravodaje. Pan poslanec Patrik Nacher, prosím.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně. Tentokrát vystupuji jako zpravodaj, jako poslanec, který se přihlásí k dvěma pozměňovacím návrhům. Na mikrofon tedy sděluji, že pozměňovací návrhy 1760, 1761, 1772 tím, že prošly na hospodářském výboru, už jsou součástí návrhu hospodářského výboru, tudíž mně zbývá se přihlásit k dvěma pozměňovacím návrhům - k tomu, který najdete pod číslem 1758, jak jsem řekl, zvýšení z 200 korun na 300 korun. Odůvodnění už jsem v zásadě sděloval ve své úvodní zpravodajské řeči. Ta částka se od počátku tohoto příspěvku za celou historii nezměnila. Kdyby vás zajímalo, kolik by to bylo navýšení, tak kdyby to využily všechny osoby se zdravotním postižením, tak by to bylo o 25 milionů více za rok, takže si myslím, že to není zas taková částka, která by hrála významnou roli. Kdyby se to týkalo osob s nízkými příjmy, v případě, že by to využila třetina oprávněných osob, což je horní hranice toho předpokladu, by ten rozdíl byl 60 milionů korun. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP