(15.10 hodin)

 

Poslanec David Štolpa: Děkuji za slovo. U hlasování číslo 91 jsem hlasoval pro, na sjetině mám proti. Nezpochybňuji hlasování.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Dobře. Nyní jsme se tedy vypořádali se všemi návrhy na změnu pořadu schůze, a protože už žádný další nemáme, opravdu otevírám bod

 

129.
Návrh zákona o dozoru nad trhem s výrobky a o změně
některých souvisejících zákonů (zákon o dozoru nad trhem s výrobky)
/sněmovní tisk 107/2/ - vrácený Senátem

Pan předseda klubu se hlásí ještě k hlasování? Ještě před bodem se hlásíte, tak prosím, máte slovo s přednostním právem.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, já si dovoluji vystoupit jenom s přednostním právem stručně o věci, která nevyžaduje zařazení bodu, ale dostal jsem informaci, která si myslím, že je podstatná i pro nás všechny a která ukazuje, jakým způsobem mají politické strany vést nebo nevést volební kampaň. Vrchní soud v Praze právě pravomocně rozhodl, že pan předseda Babiš musí odstranit tweet, který byl součástí jeho volební kampaně, ve které děsil lidi, že jim stát nastěhuje migranty do bytu. Tento rozsudek je pravomocný a Vrchní soud v Praze rozhodl, že tato předvolební kampaň neměla racionální základ. Volební kampaň podle zákona jsou politické strany povinné vést čestně a poctivě (Nesouhlasný hluk zleva.). Já bych chtěl požádat pana předsedu Babiše, aby se zde před Poslaneckou sněmovnou i před všemi českými občany na základě pravomocného rozsudku soudu omluvil. Děkuji. (Potlesk a souhlasný hukot zprava.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já tedy pokračuji, jak jsem již avizovala, otevřením bodu - sněmovního tisku 107/2, který byl vrácený Senátem. Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 107/3. Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty.

Vítám mezi námi senátora Petra Fialu.

Prosím, aby se za navrhovatele usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil nejdříve ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela - poprosím o ztišení, kolegyně a kolegové - prosím, máte slovo, pane ministře.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budu stručný. Dovolte mi uvést návrh zákona o dozoru nad trhem s výrobky a o změně některých souvisejících zákonů, který se vrátil ze Senátu.

Poslanecká sněmovna schválila návrh zákona ve znění vládního návrhu bez pozměňovacích návrhů dne 13. ledna 2023, Senát však návrh zákona vrátil k opakovanému projednání Poslaneckou sněmovnou s pozměňovacími návrhy legislativně technické povahy. Pozměňovací návrhy Senátu reagují na skutečnost, že části návrhu zákona, kterými se mění dva právní předpisy, byly v mezidobí novelizovány a jejich navržená novelizace tak postrádá smysl.

Ministerstvo průmyslu a obchodu s pozměňovacími návrhy Senátu souhlasí. Pouze pro připomenutí: návrh zákona o dozoru nad trhem s výrobky byl zpracován v návaznosti na nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2019/1020 o dozoru nad trhem a souladu výrobků s předpisy, které nabylo právní účinnosti 16. července 2021. Návrhem zákona se vytváří jeden soubor pravidel pro dozor nad výrobky, který bude použitelný všemi orgány dozoru a orgány Celní správy. Nová úprava současně vyžaduje i provedení odpovídajících změn v některých souvisejících zákonech. Z tohoto důvodu se navrhují nezbytné změny v těchto dotčených právních předpisech.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chtěl bych vás požádat o schválení předloženého návrhu zákona ve znění pozměňovacích návrhů Senátu. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní tedy prosím, aby se slova ujal senátor Petr Fiala. Máte slovo.

 

Senátor Petr Fiala: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dobré odpoledne. Pan ministr řekl téměř vše. Senát to vrátil s pozměňovacími návrhy proto, protože ve dvou souvisejících zákonech již nebylo možné provést změny, které ten zákon obsahuje. Proto vás chci požádat, abyste za souhlasu Ministerstva průmyslu a obchodu potvrdili zákon tak, jak vám přišel ze Senátu. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji a nyní se chci dotázat, zda se k usnesení Senátu chce vyjádřit zpravodaj garančního výboru, pan poslanec Jiří Hájek? Nemá zájem.

Proto otevírám rozpravu. Do ní vidím pana poslance již přihlášeného. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, cílem návrhu zákona je zajištění implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2019/1020 ze dne 20. června 2019 o dozoru nad trhem a souladu výrobků s předpisy a o změně směrnice 2004/42 ES a nařízení č. 765/2008 a č. 305/2011 a tím posílení vymáhání požadavků stanovených harmonizačními právními předpisy. (Hluk v sále.) Ono to asi nikoho nezajímá, ale já to přesto přednesu, protože si myslím, že když kolega, který onemocněl, tuto zprávu zpracoval, tak si zaslouží, aby byla přednesena.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já vás poprosím... Chápu, že je tady příliš velký hluk, zejména tamhle, v levé části sálu. Poprosím o zklidnění.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji, paní předsedkyně. V návaznosti na přímo použitelný předpis se návrhem zákona určuje střední styčný úřad, který stanoví některé povinnosti a pravomoci orgánů dozoru, pokud nejsou stanoveny obecnými procesními předpisy, vymezuje soubor opatření, která mohou orgány dozoru ukládat, a stanoví se sankce za nesplnění povinností stanovených tímto zákonem a přímo použitelným předpisem.

Cílem je, aby všechny orgány dozoru měly k dispozici stejný minimální soubor pravomocí pro provádění dozoru a dále soubor opatření, která mohou ukládat v případě zjištění nesouladu výrobků s právními předpisy. Kromě toho zákon cílí na zajištění spolupráce orgánů dozoru navzájem a orgánů dozoru s orgány Celní správy, zajištění výměny informací o dozoru a snahu co nejvíce sjednotit hodnocení stejných nebo obdobných situací při kontrole různými orgány dozoru a informování veřejnosti jak o dozoru nad trhem, tak i o kontrolních zjištěních orgánů dozoru. V neposlední řadě je cílem posílení spolupráce s ostatními orgány dozoru v členských státech Evropské unie.

Dozor nad trhem s výrobky spadajícími do harmonizované sféry budou vykonávat stávající orgány dozoru v rámci kompetencí, které jim byly uděleny zákonnou právní úpravou. Návrh zákona bude ukládat určité povinnosti orgánům dozoru, kde lze předpokládat nutnost vynaložení určitých nákladů. Jedná se zejména o povinnost orgánů dozoru používat komunikační a informační systém. V tomto případě lze předpokládat určité počáteční náklady... (Hluk v sále.) Kde jsem to skončil? Já se budu muset fakt asi vrátit... určité počáteční náklady, které je ale problematické vyčíslit, protože v současné době nejsou všechny orgány dozoru rozhodnuty o způsobu zadávání informací do systému, a v případě využití přenosu informací z IT systémů orgánů dozoru prostřednictvím rozhraní, které bude dáno k dispozici Evropskou komisí, nejsou známa technická data a požadavky na vytvoření rozhraní a s tím spojené náklady. Navržené změny jsou ale akceptovatelné. Potřebu změn způsobilo zdržení schvalovacího procesu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP