(15.20 hodin)
(pokračuje Ladislav Okleštěk)

Zákon byl Poslanecké sněmovně postoupen 16. 12. 2021 a schválen v Poslanecké sněmovně, to bylo 13. 1. 2023. V mezidobí Poslanecká sněmovna projednala změny dvou souvisejících zákonů, zákona o ochraně spotřebitele a zákona o obalech v částech, jež upravovaly předložený návrh zákona o dozoru.

Nová právní úprava by měla přinést spotřebitelům vyšší míru ochrany před nebezpečnými výrobky nebo výrobky, které nejsou v souladu s harmonizačními právními předpisy Evropské unie. Bude zajištěna lepší a jednotná informovanost spotřebitelů o nebezpečných nebo nevyhovujících výrobcích a o dozoru nad trhem s výrobky. Z tohoto důvodu my tento návrh podporujeme. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Do rozpravy dalšího přihlášeného nevidím. Pokud se již tedy nikdo nehlásí, rozpravu končím.

Přistoupíme k hlasování, proto přivolám kolegyně a kolegy z předsálí, a to podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců. Přednesu návrh usnesení.

Ještě v mezidobí vás všechny odhlašuji, prosím, abyste se přihlásili svými kartami.

 

Návrh usnesení, o kterém budeme nyní hlasovat, zní: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona o dozoru nad trhem s výrobky a o změně některých souvisejících zákonů, zákon o dozoru nad trhem s výrobky, podle sněmovního tisku 107/2, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 107/3." Počet přihlášených se již ustálil.

Zahajuji hlasování o předloženém návrhu usnesení. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 99 přihlášeno 148 poslankyň a poslanců, pro 147, proti 1, a já tedy konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem přijali.

 

Uzavírám tedy projednávání tohoto bodu, děkuji panu senátorovi, panu ministrovi.

A postoupíme k bodu dalšímu, kterým je bod číslo

 

130.
Vládní návrh zákona o jednotném environmentálním stanovisku
/sněmovní tisk 328/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí a ministr životního prostředí Marian Jurečka, který ale není přítomen. Proto prosím pana ministra dopravy, pana ministra Kupku, který je připraven a je přítomen, a prosím tedy, aby se ujal slova. Máte slovo, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, ještě než přistoupím k uvedení zákona o jednotném environmentálním stanovisku, tak bych chtěl požádat o sloučení těch rozprav tak, jak to bylo i v prvním čtení, a tak, jak se to ve výsledku navrhuje i v druhém čtení.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, můžeme tedy sloučit rozpravu, pokud se tak Sněmovna rozhodne. Já tedy o tomto návrhu dám hlasovat. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.

 

Je zde totiž navrženo sloučení rozpravy, a to u sněmovních tisků - bodů 130 a bodu 131, sněmovní tisk 328 a sněmovní tisk 329. (Poslanec Benda mimo mikrofon: A i 132.) A i 132, jak jsem zaznamenala, tedy sněmovní tisk 330. Zeptám se pro jistotu, zda skutečně je zájem o sloučení rozpravy u tří bodů? Je tomu tak.

Zahajuji hlasování o sloučení rozpravy u bodů 130, 131 a 132. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 100 přihlášeno 147 přítomných, pro 139, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

A my tedy sloučíme rozpravu. (Hluk v sále.)

Pan ministr již dále nemá zájem v úvodním slově vystoupit? Má zájem. Prosím o pokračování a kolegy a kolegyně, kteří chtějí cokoliv diskutovat, poprosím, ať se přesunou do předsálí a ztišíme atmosféru tady v sále. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Já si dovolím jenom velmi stručně uvést hlavní smysl této právní úpravy vzniku jednotného environmentálního stanoviska, které by v sobě mělo integrovat právě posouzení všech klíčových zájmů z hlediska ochrany přírody a krajiny, a zároveň má jednotné environmentální stanovisko zahrnout také stanovisko EIA, proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí.

Spolu s úpravou stavebního zákona tak, jak o tom budeme jednat v následujících hodinách, přináší i v těch očekávaných pozměňovacích návrzích důležité změny, které by měly urychlit průběh stavebního řízení. Měly by ho urychlit zejména v podobě koordinovaných postupů na úrovni jednotlivých správních úřadů tak, aby bylo možné zajistit zhodnocení všech veřejných zájmů v oblasti životního prostředí na úrovni obce s rozšířenou působností a zároveň také například na úrovni krajských úřadů.

Bude nepochybně předmětem uvedení a popisu jednotlivých pozměňovacích návrhů, jakým způsobem se podaří právě k té koordinaci dospět. Cílem je opravdu zařídit, aby v okamžiku, kdy bude mít kdokoliv záměr budovat stavební dílo v obci, ve městě, aby bylo možné zajistit v jednotném kroku posouzení dopadů z hlediska životního prostředí a uplatnění všech zájmů i podle specifických složkových zákonů v oblasti životního prostředí.

Zároveň odpovím ještě na jednu důležitou okolnost, která se stala předmětem veřejné diskuse, a to je přístup veřejnosti. Pozměňovací návrhy, které se podařilo i v rámci odborné debaty napříč Poslaneckou sněmovnou připravit, zajistí to, aby přístup veřejnosti i do procesu posuzování jednotného environmentálního stanoviska byl otevřený, byl na úrovni současného modelu, a k tomu i ty připravené pozměňovací návrhy budou směřovat tak, aby v případě kácení stromů a v případě výjimek ze zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin měla veřejnost možnost se do takového řízení zapojit jako účastník řízení. To pro doplnění a pro zohlednění i té diskuse, která v uplynulých týdnech ve veřejném prostoru probíhala.

Jsem přesvědčený o tom, že spolu s novými ustanoveními novely stavebního zákona bude směřovat jednotné environmentální stanovisko ve výsledku ke zjednodušení těch procesů a k tomu, že pro stavebníky bude následně získání územního rozhodnutí a stavebního povolení snazší.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Já jenom upřesním, že jsme slučovali obecnou rozpravu, aby to tady takto zaznělo, protože se samozřejmě nacházíme v druhém čtení.

Nyní tedy návrh, kdy jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu, bude... (Ministr Bartoš hovoří mimo mikrofon.)

Ne, nejdříve jsme v jednom tisku, musíme to vypořádat tak, že vždycky každý tisk zvlášť se musí otevřít, a je potřeba i stanoviska zpravodajů.

Takže nyní právě uslyšíme zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, protože usnesení výboru, kterému byl tisk přikázán, tedy právě výboru garančnímu - pro veřejnou správu a regionální rozvoj - jako první, dále pak byl tisk přikázán výboru pro životní prostředí a usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 328/1 až 6. Proto tedy prosím, aby se slova ujal zpravodaj, a to výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pan poslanec Jiří Havránek, který už je připraven a bude nás informovat o projednání návrhu ve výboru a o případných pozměňovacích návrzích, které i odůvodní. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP