(11.10 hodin)
(pokračuje Karel Haas)

Poslední, 6. legislativně technická úprava. V čl. 1, dosavadním bodu 167, se ve větě třetí navrhovaného znění § 146 odst. 4 za slova "nebo" vkládá slovo "kteří". Odůvodnění: změna je provedena za účelem lepší návaznosti druhé vedlejší věty daného souvětí na větu hlavní. Děkuji mnohokrát.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji, a nyní se přihlásil s přednostním právem pan předseda Michálek a připraví se paní místopředsedkyně Klára Dostálová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, já si dovoluji vzít zpět svůj návrh, který je v podkladu označen jako D1, body 1 až 4, 6 až 10, je to bod 10 procedury, a to na základě dohody, ke které jsme dospěli s tím, aby bylo umožněno hladké projednání dnešního návrhu zákona, který mění zákon o veřejných zakázkách. V důsledku toho stažení, kde by chtěl poprosit tedy, aby se souhlas se zpětvzetím hlasoval před hlasováním procedury, se stane nehlasovatelný návrh C kolegyně Dostálové a návrhy legislativně technických změn, které se týkají návrhu D1, bodů 1 až 4, 6 až 10. Podotýkám, že hlasování o bodu D1, bod 5, zůstává v proceduře, to je problematika, která se netýká střetu zájmů, tak jako ten předchozí návrh, ale která se týká účetních závěrek a možnosti pro vyloučení ze zadávacího řízení.

Jenom uvedu na odůvodnění zpětvzetí, že nedochází k tomu, že by se zásadním způsobem měnila ta úprava oproti tomu, co jsme navrhovali, zůstává ochrana proti střetům zájmů v těch případech, které jsou uvedeny v § 4b zákona o střetu zájmů, čili zjednodušeně řečeno, člen vlády nemá, nebo firmy, které ovládá, nemají brát veřejné zakázky, což je úprava, která se použije i podle soudní judikatury jako zvláštní právní úprava vůči zákonu o veřejných zakázkách.

Důvodem pro to, proč činíme tento krok, je, abychom skutečně umožnili hladké projednání návrhu zákona o veřejných zakázkách a abychom uvedli legislativu, která se týká veřejných zakázek, do souladu s úpravou Evropské unie, protože je tam v tom návrhu řešena i problematika, kterou potřebujeme změnit, a současně návrh novely zákona o veřejných zakázkách obsahuje důležité změny, které se týkají digitalizace a digitalizačních projektů, a bylo by škoda, abychom dále odkládali tento důležitý zákon a zdržovali tím tyto důležité projekty. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane předsedo. Nyní s přednostním právem vystoupí paní místopředsedkyně Klára Dostálová.

Táži se pana poslance Berkovce, zda jeho přihlášení k faktické platí? Neplatí, ano, odmažu vás tedy.

Prosím, paní místopředsedkyně, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, možná začnu tím, co tady říkal pan ministr. Skutečně, zákon o veřejných zakázkách byl připraven v podstatě k hladkému schválení, nicméně nám to trošičku rozbořily některé pozměňovací návrhy. Já jsem ráda, že došlo ke stažení pozměňovacího návrhu pod písmenem D, body 1 až 4 a body 6 až 10 panem předsedou Michálkem. Já jenom bych chtěla říct, abyste si tam... úplně tak nešlo o ten střet zájmů jako takový, ale šlo o automat. My jsme samozřejmě komunikovali s Evropskou komisí, že by neměl zákon o veřejných zakázkách - a mám to černé na bílém, stejně jako má pan ministr dopis k tomu pozměňovacímu návrhu G - že Komise neumožňuje členským zemím si dávat další podmínky pro automatické vyloučení, že každý uchazeč kvůli rovnosti trhu, hospodářské soutěži a principu proporcionality musí mít právo se obhájit a musí mít právo na přezkum. Proto jsem ráda, že se to stáhlo. Je potřeba asi se nad tím ještě více zamyslet, abychom skutečně tam nezavdávali nějakou příčinu, že zase bude Česká republika napadena ze strany Evropské komise za špatnou transpozici, což je přesně ten důvod, proč teď děláme novelu zákona o veřejných zakázkách, protože jsme tam také měli pochybení s transpozicí evropské směrnice.

A tímto bych chtěla vzkázat panu předsedovi Luklovi, že možná než psát, tak si můžeme vždycky zavolat, protože je absolutně nesmyslné si myslet, že když máme tento paragraf v zákoně o střetu zájmů, že uděláme Ctrl+C a Ctrl+V a dáme ho do zákona o veřejných zakázkách, které mají ale úplně jiné principy a úplně jinou transpozici evropské směrnice, takže takto to nejde, a šlo tam jenom o ten automat, který podle mě je potřeba ještě dále řešit.

Druhý pozměňovací návrh, který bych ráda tady zmínila, je pana ministra Bartoše pod bodem G1 až 3. To jde o to, že na Českou republiku bude nahlíženo jako na samostatného zadavatele. Já tady chci poděkovat panu ministrovi, protože na základě našich pochybností on skutečně velmi intenzivně komunikoval s Evropskou komisí, také se to trošičku zdrželo, projednávání toho zákona. Chápu, že teď velmi spěcháme, aby Česká republika nedostala pokutu.

Jenom, pane ministře, upozorňuji, že ten návrh tak, jak teď je, že Česká republika bude samostatný zadavatel - už to nezpochybňuji, máte to černé na bílém - ale ten návrh není v souladu se zákonem o majetku státu. Zákon o majetku státu hovoří o tom, že je-li veřejným zadavatelem Česká republika, organizační složky státu podle zákona o majetku státu se považují za samostatné zadavatele. Tak jenom pozor na tohle, že je potřeba potom ty věci dorovnat.

A pak bych jenom chtěla upozornit ještě na pozměňovací návrh, také na poslední chvíli podaný panem ministrem Bartošem, a to je bod G, bod 4, a to se týká účinnosti. My jsme se tady několikrát a na tomto plénu jsme říkali, že zákony mají být účinné, aby bylo opravdu nějaké rovné podnikatelské prostředí, aby to bylo, to právní prostředí, čisté pro podnikatele, že to budeme dělat k 1. 1. nebo k 1. 7. My ten návrh samozřejmě jsme tam dávali k 1. 7., aby to bylo legislativně v pořádku, a pan ministr načetl pozměňovací návrh 30 dnů po vyhlášení. Já bych chtěla moc poprosit všechny ctěné kolegy, abychom toto neschvalovali, protože tam se to stejně bude nepotkávat zhruba o čtrnáct dnů, týden, a měli bychom to jednotné právní prostředí pro podnikatelský sektor zachovat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní místopředsedkyně. S faktickou je přihlášen pan předseda Michálek, poté se hlásí pan zpravodaj... (Směrem ke stolku zpravodaje.) ... do rozpravy, nebo s faktickou? Do rozpravy. Dobře, děkuji. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Já to ještě doplním. Abychom měli k dispozici názor na právní otázky týkající se veřejných zakázek a střetu zájmů, tak bych se chtěl odkázat na sněmovní dokument 2448, kde to je podrobně popsáno tak, jak na to pohlíží Ministerstvo spravedlnosti, které k tomu zpracovalo podrobný rozbor. Nechci vás tady tím zdržovat, proto tedy odkazuji pouze na ten sněmovní dokument, který je v systému.

Upozorňuji na to, že problematiku střetu zájmů, včetně toho ustanovení o veřejných zakázkách, již přezkoumával Ústavní soud České republiky, takže se odkazuji na bod 107 a následující nálezu Ústavního soudu, kde Ústavní soud vyložil, proč je ta problematika tak, jak je upravená v zákoně o střetu zájmů, respektive i tak, jak jsme ji navrhovali, v zákoně o veřejných zakázkách v souladu s ústavním pořádkem i s evropskými závazky, proč tedy neshledává důvod, aby to předložil příslušným... Soudnímu dvoru Evropské unie, k tomu, že tam by měl snad žádat o nějakou předběžnou otázku. Jde o to, že nález Soudního dvora Evropské unie ve věci mechaniky posuzoval dost jinou problematiku, a nikoliv problematiku střetu zájmů veřejných činitelů na takto vysoké úrovni. Tu úpravu tak, jak je v zákoně, jak jsme ji i navrhovali, mají víceméně například i v Rakousku, kde také nejsou žádné důvody, kde může veřejný představitel vylučovat ty důvody, a není možné vykládat judikaturu k veřejným zakázkám izolovaně. Je potřeba přihlédnout i k tomu, že zde platí finanční nařízení od roku 2018, které stanoví povinnosti státu, které musí zavést tak, aby nedocházelo ke střetu zájmů u veřejných zakázek. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane předsedo. Nyní do rozpravy je přihlášen pan zpravodaj Haas. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Karel Haas: Děkuji mnohokrát, paní předsedající. Já se, kolegyně, kolegové, omlouvám. V zájmu toho, jak jsem se snažil tento bod urychlit, jsem pro legislativu ne zcela zřetelně přečetl první leg tech, první legislativně technickou úpravu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP