(3.40 hodin)

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji. Chci namítnout, že návrh je nehlasovatelný. Je 3.40. Tak abych tu nestál zbůhdarma, do 9 do rána. Děkuji za pozornost. (Smích v sále.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře. Eviduji váš protinávrh, aby to bylo dnes v 9 hodin ráno. A souhlasím s vámi, že 3 hodiny 40 minut je návrh, který je v současné době již nehlasovatelný.

 

Nejprve tedy budeme hlasovat o protinávrhu pana poslance Vondráčka, aby tento bod byl přerušen do dnešního rána do 9 hodin.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 57, přihlášeno je 140 poslankyň a poslanců, pro návrh 54, proti 72. S tímto návrhem nebyl vysloven souhlas.

 

Nyní tedy dám hlasovat o původním návrhu a to je o přerušení tohoto bodu do 20. 3. letošního roku.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 58, přihlášeno je 141 poslankyň a poslanců, pro návrh 55, proti 85. Ani s tímto návrhem nebyl vysloven souhlas.

 

Budeme tedy postupovat podle přihlášených a budeme pokračovat v podrobné rozpravě. Nyní tedy vystoupí pan poslanec Zdeněk Kettner. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Ještě poprosím vás, kolegyně, kolegové, byť jsem si vědom pokročilé doby, o ztišení, aby bylo dobře rozumět, co pan poslanec přednáší za návrhy. Prosím.

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo, pane předsedající. Přeji všem krásné brzké ráno. Dovolte mi, abych přednesl a přihlásil se ke svým pozměňovacím návrhům, které i zdůvodním.

Mé pozměňovací návrhy se týkají vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb. o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 392. Můj návrh úprav je následující.

Za prvé. V části první článek 1 § 67ca zní: Za prvé. Při zvýšení důchodů v mimořádném termínu v červnu 2023 se nepoužije odst. 67, odst. 10 a 16. Při tomto zvýšení se procentní výměry vyplácených důchodů zvýší tak, že procentní výměra důchodu se zvyšuje a) o 2,3 % procentní výměry důchodů, která náleží ke dni, od něhož se procentní výměra zvyšuje, a b) o 1 464 korun, jsou-li splněny podmínky nároku na výplatu více důchodů, zvyšuje se o tuto částku ten důchod, který se vyplácí v plné výši, v závorce § 4 odst. 2 věta první.

Za druhé: Je-li důchod upraven pro souběh s jiným důchodem nebo se vyplácí ve výši poloviny anebo se nevyplácí pro souběh s výdělečnou činností, upraví se při změně výše vypláceného důchodu, která souvisí s důvody úpravy důchodu, nebo při obnovení výplaty důchodu zvýšení procentní výměry důchodu podle odst. 1, a to podle té výše procentní výměry důchodu, která náleží ode dne této změny nebo obnovení výplaty důchodu. Procentní výměry vdovských, vdoveckých a sirotčích důchodů se zvyšují, jen jestliže nebyly vyměřeny z procentních výměr důchodů zvýšených podle odst. 1.

Tolik znění úprav. A nyní odůvodnění mého pozměňovacího návrhu.

Vládní návrh novely zákona o důchodovém pojištění, kterým se ex post, retroaktivně, se zpětnou účinností, mění podmínky červnové mimořádné valorizace všech typů důchodů, je, kromě zjevné kolize s ústavními principy, hrubě asociální. Původní zákon měl za cíl chránit starobní důchodce před inflací a zachovat jim za celoživotní práci ekonomický standard v době, kdy kvůli svému věku a zdravotnímu stavu nemohou reagovat na aktuální ekonomickou situaci a hledat si aktivní práci. Finančně poškozuje všechny příjemce důchodů s měsíčními penzemi nad 8 000 korun, průměrného důchodce pak o 1 010 korun měsíčně. To je zejména v době astronomického zdražování všech pro důchodce klíčových životních nákladů naprosto neúnosné, sociálně-ekonomicky likvidační opatření.

Dle platného a účinného zákona měla proběhnout mimořádná červnová valorizace formou zvýšení zásluhové složky důchodů o 11,5 %. Jednou z cest, jak tohoto stavu docílit, je kromě neschválení předkládané vládní novely její úprava, respektive úprava jednoho z jejích parametrů, konkrétně výše pevné finanční částky, o které se důchody od června zvýší, přičemž tato částka zůstane stejná pro všechny jejich příjemce, což zachovává prvek zásluhovosti, protože další složkou zvýšení důchodů bude procentuální podíl ze zásluhové složky penzí, který v nominálním vyjádření stoupá s jejím růstem, a zároveň to mnohem výrazněji pomůže nízkopříjmovým důchodcům. Proto navrhuji navýšení pevné finanční částky, o kterou mají být důchody valorizovány, o 1 464 korun. A toto je můj pozměňovací návrh - sněmovní dokument 2056.

Můj druhý pozměňovací návrh je téměř identický. Ale protože samozřejmě vždycky je lepší, když je z čeho vybírat, člověk má potom hnedka lepší pocit, takže můj druhý pozměňovací návrh je prakticky identický. Lišit se bude pouze částka, kterou ponížím o jednu korunu, to znamená o 1 463 korun, a je to sněmovní dokument 2057.

Třetí pozměňovací návrh, opět naprosto identický, opět upravena částka, ponížena o další korunu, konkrétně na výši 1 462 korun, a je to pozměňovací návrh 2058.

Čtvrtý pozměňovací návrh, opět naprosto identický, opět upravena výše navýšení na 1 461 korun, čili o jednu korunu ponížen, a je to sněmovní dokument 2059.

A poslední, pátý pozměňovací návrh, částka opět ponížena o jednu korunu, čili to navýšení je na výši 1 460 korun a pozměňovací návrh je sněmovní dokument 2060.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní s přednostním právem pan předseda Fiala. Prosím.

 

Poslanec Radim Fiala: Vážené kolegyně, kolegové, procedurální hlasování nám jako opozici nevyšlo, takže se musíme poradit. Dovolte mi, abych požádal o přestávku na poradu klubu hnutí SPD v délce 30 minut.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře. V tom případě přerušuji jednání Poslanecké sněmovny do 4.20.

 

(Jednání přerušeno ve 3.50 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP