(18.20 hodin)
(pokračuje Roman Kubíček)

Když se bavíme o tom vzorci, který valorizuje jednotlivé důchody, je si třeba uvědomit ještě jednu věc. Ta valorizace vám nepokryje celou tu inflaci, která byla, protože ten vzorec je opožděný vždycky minimálně o půl roku nebo o rok, záleží na výši té inflace. To znamená, že do té doby první pololetí probíhá nějaká míra inflace, a tu teď neznám, protože v prvním měsíci byla 6 % a ona doběhne až do toho měsíce června, takže to nedokážu úplně posoudit, ale v každém případě v rámci té inflace a toho nákupního koše nedojde k tomu, že by ta životní úroveň těm důchodcům stoupla, což mě ovšem mrzí. Já bych byl rád, kdyby stoupala životní úroveň všem občanům České republiky, a tady nebudeme rozlišovat důchodce, rodiny s dětmi, pracující lidi a tak dále.

V tuto chvíli si můžeme říkat, jakým způsobem jde zkrotit tu inflaci. Pan předseda Babiš, prostřednictvím paní předsedající, to tady řekl úplně na tvrdku. Úplně základem jsou energie v co nejkratší době. Nevyřeší to celou inflaci, ale polovina z té inflace upadne a jsou to skutečně energie, protože si je třeba uvědomit, kde všude se ty energie propisují. Ale já tu nejsem na přednášce na vysoké škole, abych začínal od nějakých těch statků, a jakým způsobem to funguje a jak do toho ta energie vstupuje. Ale je asi každému jasné, že ten bezprecedentní nárůst ceny elektrické energie je hnacím motorem inflace, která tady je. Pak se nám k tomu přidaly potraviny. A můžeme si tady povídat, nevím, někdo z mých předřečníků tady jmenoval nehorázné marže obchodních domů, ale to bychom museli zapojit orgány, které by to musely víceméně zkoumat položku po položce, protože já to nedokážu z tohoto místa říct a nerad bych někoho urazil, protože některé komodity, některé prodejní komodity skutečně můžou mít tu nákladovou položku daleko vyšší než jiné, a potom říkat rovnou, že ty řetězce se na tom pakují, to není fér. To není fér, protože bychom se potom mohli podívat i na výrobce a i tam by mohl vzniknout nějaký nepřiměřený zisk.

Když se tady bavíme o tom, jakým způsobem jsme ještě mohli ubrat a získat peníze do toho státního rozpočtu, byl to takzvaný windfall tax. Já jsem tady vystupoval s poměrně velmi dlouhým vystoupením a upozorňoval jsem na řešení Margaret Thatcherové v době ropné krize, která ho taky chtěla zavést, a nakonec došlo k její dohodě s producenty ropy a oni jí ty peníze dali. A ta nabídka tu byla. Ta nabídka tu byla, já ji neznám v absolutním čísle. Říkám, byla tady, možná bylo dobré ji využít, protože já si myslím, že to byla chyba. A já vím, že tamhle pan kolega Skopeček, prostřednictvím paní předsedající, kývá, protože já ho slyšel v televizi, on to říkal úplně stejně a my jsme společně i byli, a bylo to takové zajímavé vystoupení, že my jsme se asi v 97 % shodli. To není úplně dobrá vizitka pro dva poslance, kteří jsou z odlišných táborů, anebo je to výborná vizitka o tom, kdo nás učil ekonomii, pane poslanče. Asi tak.

Takže já si myslím, že je to velmi důležité a že těm důchodcům je třeba pomoci. Že ta částka 760 korun bude naprosto nedostačující, protože ona vám část těch důchodců převede na ty úřady práce a budou sahat na ty sociální dávky. Nedokážu to kvantifikovat, to je velký problém, protože kdybychom tady měli RIA a šlo by se podívat na to, kdy tam padají a v jaké křivce spadnou do toho záchranného systému, tak bychom zjistili, že možná některé miliardy budou proudit z jiných zdrojů k těm důchodcům a nakonec že se tady nebudeme bavit o těch 30 a 5,5 miliardě, ale o úplně jiných částkách. To by možná byl úkol pro ty sociální pracovníky a lidi, kteří s tím pracují. Já na to trošku koukám z pozice čísel, ale to neznamená, že neznám důchodce a že nemáme maminky a tatínky a nějak to funguje.

Tak teď k meritu věci těch pozměňovacích návrhů. Ty pozměňovací návrhy jsou odůvodněné v těch sněmovních dokumentech, protože to je velmi podobné tomu, co tady načítali mí kolegové. Tak já vás odkážu jenom na zdůvodnění v písemné formě a přihlásím se k následujícím pozměňovacím návrhům, které jsou uloženy v systému: Je to sněmovní dokument 2270, 2272, 2273, 2274. A dále to budou sněmovní dokumenty 2192, 2193, 2194, 2195. To je vše. V těch dokumentech je označena různá částka navýšení k těm 400 základním korunám, tak jak načítali mí předřečníci.

Já vám děkuji za trpělivost a moc vám děkuji za to, že jsem mohl promluvit trochu jinak, než patří do obhájení těch sněmovních pozměňovacích návrhů. Děkuji moc.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. A než udělím slovo panu předsedovi Babišovi s přednostním právem, máme tu jednu faktickou - pan místopředseda Skopeček. Prosím.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Já děkuju pěkně za slovo. Já jsem byl ve dvou předchozích příspěvcích u dvou předchozích řečníků zmíněn, tak si dovolím zareagovat na oba jejich příspěvky.

První ke kolegovi Nacherovi, prostřednictvím pana předsedajícího. Jenom heslovitě. On tu zmínil, a zaznělo to tady i nejenom od něho, ale od celé řady jeho kolegů, že 19 miliard korun je vlastně takový drobek v tom státním rozpočtu a proč se tu vlastně jako všichni kvůli tomu drobku 19 miliard vysilujeme? Tak já bych chtěl říct, že tohle je ten nejhorší možný přístup k veřejným financím, takový ten velkopanský přístup, že tu 10 miliard, tu 20 miliard, a to je přesně ten začátek uvažování, který vede k tomu, že na konci jsou z toho stovky miliard deficitu a stovky miliard dluhů. Jestli je 20 miliard, kolegové, drobek, tak nám těch drobků dejte víc a budeme mít ty veřejné finance vyřešené velmi rychle, když je to tak podle vás jednoduché.

Druhá poznámka je k platům ústavních činitelů. Kolega Nacher tady říkal, kdyby nějaký automat byl. Ale on automat je. Naše platy se odvíjejí od automatu. Byla tu dlouhá diskuse o tom, že si jako poslanci nechceme hlasovat o svých platech. Když se k tomu automatu došlo, tak se zase ten automat zmrazil. Když se rozmrazí, tak zase máme o tom rozhodovat my sami tady v Poslanecké sněmovně. Takže je to ode zdi ke zdi a ten argument je vždycky opačný vůči tomu, jak to aktuálně je. Měli jsme automat, máme automat, ten rozmrzl a platy rostly. Ale můžeme se zase vrátit k tomu, že o platech budeme rozhodovat my sami.

A k té inflaci. Vy jste říkal, že naše argumenty jsou slabé. Já si pamatuju vaše argumenty na začátku té inflace, kdy jste říkal: vůbec to neřešte, je to dočasná inflace, rychle zmizí, žádné jiné centrální banky úrokové sazby nezvyšují, jenom Česká národní banka. Ukázalo se, že ty ostatní centrální banky se přidaly. Českou národní banku je třeba pochválit za to, že byla první a alespoň tu inflaci začala přibrzďovat.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. S další faktickou vystoupí paní poslankyně Peštová, připraví se pan poslanec Nacher. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Já bych chtěla zareagovat na pana poslance nebo pana místopředsedu Skopečka. Pane místopředsedo, to je přesně, o čem jsme se tady bavili. Ano, možná oni říkali nějakých 19 miliard, respektive to říkáte vy, 19 miliard, že by to bylo pro vás navýšení. Udělali jste z toho tu hospodářskou škodu, o které my máme pochybnosti, jestli je to hospodářskou škodou, nebo to hospodářskou škodou není. Ale stále se točíme v tom, že ten návrh, ta novela zákona šla nestandardním způsobem. A to je ta studie dopadů, to jsou ty varianty řešení, které by byly v té studii dopadů, v té RIA. Protože vy jste ve své podstatě nám dali nějakou hodnotu a dali jste ji tu maximální. Říkáte, že bude způsobena škoda 600 miliard v průběhu deseti let. Ale to říkáte vy. Ale tím, že tady není ta studie dopadů, tady není ta RIA, nad kterou bychom si sedli a podívali se na to variantní řešení, které by tam mělo minimální, maximální, byl by tam nějaký průřez hodnot, abychom věděli, co to způsobí nebo nezpůsobí. Bohužel jako, to jsou ty vaše rychlý, rychlý, já nevím, rychlokvašky, nebo jak bych to řekla, ty vaše rychlé zákony, který vy si dáte do mezirezortu na dva dny, máte to okleštěné. Říkám, nemá to ty náležitosti, které to má mít, a ve své podstatě já nevím.

Já se třeba zeptám pana ministra. Jestliže to šlo řádným legislativním procesem, byť na zkrácenou dobu, přešlo to přes Legislativní radu vlády, chci vědět, jaké stanovisko k tomu zaujala komise RIA? Mě by to docela zajímalo, protože my když jsme dávali zákony a šli jsme s RIA přes Legislativní radu vlády, tak musím říct, že paní profesorka Jílková s touto komisí nebyla. To opravdu projít komisí RIA nebylo nic jednoduchého. To jsou právě ty věci a ty náležitosti, které u toho nejsou.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní pan poslanec Nacher s faktickou poznámkou, připraví se paní poslankyně Ožanová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Tak děkuji. To je trochu masochismus už. Ale on pan kolega Skopeček neposlouchal evidentně, tak je potřeba, aby se podíval do stenozáznamu. Já jsem rozhodně neřekl, že 19 miliard je nějaký drobek. To jsem neřekl. Jestli jsem řekl slovo drobek, tak to se tam pojďme podívat, že to je drobek. To jsem fakt neřekl. Já jsem řekl, že 19 miliard ve vztahu k tomu, že tady je čtyřdenní kontinuální jednání den - noc, mi přijde neúměrné. To jsem řekl a za tím si stojím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP