(19.50 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)

Předseda Poslanecké sněmovny Václav Klaus. - Dneska měli oběd s Katalinou, Zeman i Klaus. - Teď zde mám, jestli rozumím, ke stavu legislativní nouze písemnou přihlášku poslance Cyrila Svobody jako jedinou.

Poslanec Cyril Svoboda za KDU-ČSL: Vážený pane předsedo, vážená vládo, myslím, že skutečně nelze používat v žádném případě argument 11. září tohoto roku. Tento návrh, který je v zákoně, nebyl vtělen do žádného návrhu státního rozpočtu a nepočítal s tímto stavem ani návrh, který předkládal kolega Škromach a kolega Hofman. Podle mě je to naprosto pseudoargumentace, kdy se za státotvornost považuje jediný krok: odebrat nároky lidem - no, to my říkáme - kteří mzdu mají dostat takovou, jaká jim byla slíbená. Tak dneska jsme tu kvůli důchodům. Demagogie v tomto smyslu, že státní rozpočet se nezabývá jedinou položkou, totiž mzdami, tam je položek více. Jestli chybějí peníze na pracovníky v rozpočtové sféře, ať se najdou nějakým jiným způsobem. No, naše řeč. Toto není jediný stav legislativní nouze.

K tomu, co říká pan místopředseda Brožík. Vláda má samozřejmě právo navrhnout stav legislativní nouze a předseda Sněmovny samozřejmě může tento stav legislativní nouze vyhlásit, ale to ještě neznamená, že když to říká vláda, vyhlašuje předseda Sněmovny, že to tak je. To rozhodne Sněmovna svým hlasováním. Rozhodne. Já říkám svůj názor, za kterým si pevně stojím. V tomto smyslu žádný stav legislativní nouze nebyl, není a nebude.

Předseda Sněmovny Václav Klaus: Pane poslanče, myslím, že byste se měl vrátit na právnickou fakultu, říká Cyrilovi Svobodovi. O tom, jestli bude, nebo nebude vyhlášen stav legislativní nouze, rozhodne skutečně hlasováním tato Sněmovna. Ne vaše prohlášení. V tomto technickém detailu by bylo dobré, kdybyste zvážil, jestli vystoupíte znovu se svým argumentem po této rozpravě, která nám opět evokuje atmosféru třetího volebního období. Poslanecká sněmovna návrh zákona ve zkráceném jednání schválila. Institut stavu legislativní nouze není sice nadužíván, ale nelze ani říci, že je používán jen ojediněle. Jak jsme viděli, konečným soudem splnění přísné podmínky existence mimořádných okolností byla zatím vždy Poslanecká sněmovna. Jak správně podotýká Jindřiška Syllová v knize Parlament České republiky, institut stavu legislativní nouze je pro některé aktéry legislativního procesu ve dvou ohledech výhodnější než procedura schválení návrhu zákona hned v prvním čtení, neboť je možno podávat pozměňovací návrhy a menšina nemůže tuto proceduru zablokovat. No...

Právě kvůli možnosti podávat pozměňovací návrhy volila Poslanecká sněmovna zkrácené jednání ve stavu legislativní nouze také pro vládní balíček úsporných opatření premiéra Fischera, projednávaný 24. a 25. září 2009. O konsenzuální atmosféře ve Sněmovně svědčí i to, přes dosti analogickou situaci s rozpočtovým opatřením Zemanovy vlády z roku 2001, tentokrát proti projednání návrhu zákonů ve stavu legislativní nouze nezazněla jediná námitka. Pro úplnost dodejme, že zkráceně lze projednat i návrh zákona o provedení rozhodnutí Rady bezpečnosti OSN o akcích k zajištění míru a bezpečnosti, § 100 JŘPS, a zkráceně lze jednat též o vládním návrhu zákona za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu podle čl. 8 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky. První případ nastává výjimečně a stav ohrožení státu ani válečný stav dosud v České republice vyhlášen nebyl. Vzhledem ke všem řečeným argumentům se domnívám, že pro projednání zákona ve stavu legislativní nouze není jediný důvod, uzavírá kolega Ratiborský Michal, který tady bohužel nemohl vystoupit.

Teď kolega Kukla. Stav vládního zoufalství. Dovolte mi, abych také vystoupil v debatě o snížení valorizace důchodů. No, tak to vám nedovolili, pane kolego, takže já tady vystupuji za vás.

Vláda se podle mého soudu dopustila podvodu na voličích, neboť před volbami deklarovala, že na důchody takzvaně nesáhne. Když se podíváme do předvolebních programů, bodů koalice PirSTAN, tak se dozvíme - cituji: Garantujeme zákonnou valorizaci důchodů, díky níž životní úroveň seniorů roste s ekonomikou. No, nějak to... Drhne to. Premiér Fiala 11. listopadu loňského roku v rozhovoru pro Blesk uvedl, že na valorizaci penzí je nastaven mechanismus podle zákona. A nynější situace? Vláda v jakékoliv jiné situaci mluví o důležitosti fungování právního státu, a dnes změní něco, na co už vznikl zákonný nárok. Pokud jeden z definičních znaků právního státu je, že dodržujeme zákonná práva, tak si vláda principy právního státu vykládá, jak se jí to hodí. A to my jako hnutí ANO zásadně odmítáme. Pro nás je neměnnost právního státu zásadní.

Minulá vláda řešila bezprecedentní krizi. Všichni si pamatujeme, jak někteří exponenti dnes již vládní koalice tepali tehdejšího předsedu Radka Vondráčka k vyhlašování stavu legislativní nouze. V situaci tehdejší covidové krize šlo o životy našich spoluobčanů. Dnes jsme svědky naprostého komunikačního fiaska vlády. Nebál bych se ho nazvat stavem vládního zoufalství, říká pan Kukla. Samotný fakt, že vláda chce valorizaci snížit právě ve stavu legislativní nouze, jen ukazuje v plné nahotě zoufalost a strach, který z projednávání má. Je si totiž dobře vědoma, že jde proti tomu, co před volbami garantovala voličům. Aroganci, jakým způsobem chce vláda projednávat změnu důchodů, chcete-li hromadné okradení důchodců za bílého dne, v uvozovkách, ilustrují názorové změny postojů paní předsedkyně Poslanecké sněmovny. Byla to totiž právě Markéta Pekarová Adamová, která kritizovala předchozí vládu za projednávání zákonů v době covidové krize ve stavu legislativní nouze. Ale co platilo dříve, to už dnes pro někoho neplatí. Zkrátka jakmile se obrátí role, obrátí se i úhel pohledu.

Na projednávání změny důchodů ve stavu legislativní nouze upozorňují i renomovaní ústavní právníci. Vedoucí katedry ústavního práva na Právnické fakultě Univerzity Karlovy docent Marek Antoš upozorňuje, že pokud vláda prosadí změny důchodů ve stavu legislativní nouze, zdá se mu velmi pravděpodobné, že u Ústavního soudu narazí, což podle jeho slov může přinést další škody, zpětné doplácení a další podobné okolnosti. Vydat se po této cestě se mi tedy z nejrůznějších důvodů zdá jako hazardérství, doplňuje docent Marek Antoš. Podle jeho názoru vláda nedělala kroky, aby legislativní nouzi předešla. To, že nedělám nic a zareaguji v situaci, kdy je potřeba reagovat rychle, tak to neopravňuje k tomu, abychom použili tento mimořádný prostředek. Nejsou naplněny mimořádné okolnosti, uzavírá vedoucí katedry ústavního práva Právnické fakulty Univerzity Karlovy docent Marek Antoš. Tak tolik pan Kukla.

Teď tady mám kolegu Nováka. Marek Novák:

Pojďme si to pojmenovat jasně a bez nějakých vytáček. Vláda pětikoalice se rozhodla naplno využít svých možností a podle metody po nás potopa přitvrzuje. Je to známka toho, že prodloužený mejdan po volbách a oslava vlády bez Babiše skončila. Pánové a dámy mají kocovinu, říká pan Novák, a shánějí se po někom, kdo to za ně zaplatí. A protože maraton voleb skončil a další budou za dlouho, tak se sáhne na peníze těm, kteří se nemohou bránit - důchodcům. A rovnou, aby se nikdo nestihl proti tomu ozvat, tak to projednáme ve stavu legislativní nouze, o kterou pan premiér požádal, a paní předsedkyně Sněmovny obratem vyhověla.

Pojďme si připomenout, co je legislativní nouze. Stav legislativní nouze je možno vyhlásit za mimořádných okolností, kdy jsou zásadním způsobem ohrožena základní práva a svobody občanů nebo bezpečnost státu nebo kdy státu hrozí značné hospodářské škody. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP