(18.00 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)
Takže já jsem chtěl vyzvat, abyste tuto mimořádnou schůzi, abyste tuto opoziční mimořádnou schůzi nezamázli, jak je vašim zvykem, ale abyste umožnili tady nad tím diskutovat. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Dobrý podvečer. Vystřídali jsme se v řízení schůze, takže vás všechny zdravím.
Další s přednostním právem vystoupí pan ministr dopravy Martin Kupka. Pane ministře, prosím, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, nejprve jenom krátká reakce na vystoupení Tomia Okamury. Hovořil tady o zradě - tak on se tady dopustil zcela jasné zrady na zdravém rozumu a ukázal, že mu už vůbec nezáleží na tom, jak jsou věci ve skutečnosti. Mohl bych si tady otevřít kancelář na uvádění jeho lží na pravou míru a zmíním jednu, která by přece musela opravdu vytočit každého, kdo alespoň trochu čte základní informace a zprávy.
Zmínil, že Česká republika podporovala a prosazovala Euro 7 a že to učinila Fialova vláda. Lež jako věž. Právě vláda Petra Fialy byla jedna z prvních v rámci celé Evropské unie, která se jasně postavila proti normě Euro 7, a nejenom že se proti ní jasně postavila, ale zároveň rozvíjí jednání na evropské úrovni, aby pro svůj postoj získala co nejsilnější podporu členských států - Německa, Itálie, Francie, Rumunska, Polska, Slovenské republiky a dalších a dalších států - a ta jednání, jsem pevně přesvědčen, skončí pro Českou republiku a pro Evropskou unii úspěšně.
Ztotožňuji se s tím, že ta norma není realistická, že by poškodila nejenom evropský automobilový průmysl, ale že by se ve skutečnosti zpronevěřila původnímu svému záměru, to jest přispět ke snižování emisí CO2, ke snižování dalších emisí, které mohou ohrožovat lidské zdraví, a jsme přesvědčeni o tom, že v tomto směru faktický a racionální postoj české vlády může jedině přispět k tomu, že pro celou Evropu se ty podmínky zlepší.
K vystoupení pana místopředsedy Havlíčka: to byla ve skutečnosti vzletná kritika, ale vzletná kritika vlády Andreje Babiše, a vy to, pane místopředsedo, velmi dobře víte. To byla vláda Andreje Babiše, která se připojila k souhlasu ke Green Dealu a balíček Fit for 55 je způsobem, jak se Green Deal naplňuje, a to, co podnikla Česká republika v rámci českého předsednictví, například právě ve věci zákazu prodeje nových vozidel se spalovacími motory po roce 2035, byl jediný racionální a možný krok, totiž povinnost Evropské komise v roce 2026 znovu vyhodnotit, zda požadavek zákazu spalovacích motorů je realistický.
A další důležitá věc, právě výjimka pro spotřebu syntetických paliv ve spalovacích motorech. A to je také věc, za kterou stojíme, se kterou v tuto chvíli znovu se s našimi partnery, s našimi partnery, se kterými mluvíme o normě Euro 7, ji znovu otevíráme i v té debatě, protože chceme - a to je to podstatné - aby se naplnila ta podmínka, kterou vyjednalo české předsednictví, totiž závaznost výjimky tak, jak to slíbila Evropská komise.
Jenom připomenu, k čemu se zavázala vláda Andreje Babiše. Zavázala se k tomu, že s rokem 2050 dosáhne Evropská unie uhlíkové neutrality a že do roku 2030 se emise skleníkových plynů oproti roku 1990 sníží o 55 %. To, co následně přináší návrhy Evropské komise, k tomu směřují. A je to přesně vláda Petra Fialy, která se proti těm nerealistickým návrhům postavila s jasnými argumenty a navíc se schopností pro svůj postoj získat nezbytně spojence, se kterými bychom dokázali uspět a se kterými bychom dokázali tu nesmyslnou normu zvrátit.
A já rovnou zmíním, jaké jsou konkrétní požadavky, na kterých se s těmi zeměmi spojujeme. To je především odklad platnosti té normy, a to odklad nejméně o čtyři roky od uvedení v platnosti posledního delegovaného aktu tak, aby automobilky měly prostor se na jednotlivé technologické požadavky připravit. A chceme také technologické požadavky zmírnit, chceme odstranit například hraniční požadavky, které se podle našeho názoru vymykají fyzikálním zákonům, a chceme, aby v tomto směru ta norma měla zásadně realističtější podobu. Pokud toho chceme dosáhnout, tak nám přirozeně přísluší vytvářet spojenectví, a Česká republika s tím začala okamžitě, a znovu zdůrazňuji, že už v době, kdy jsme měli české předsednictví, díky spolupráci se zástupci automobilového průmyslu jsme vznášeli připomínky a proběhly i telefonáty s eurokomisařem, které vedly k tomu, že už v rámci právě přípravy Evropské komise se podařilo podmínky zmírnit způsobem, který pro nás není dostatečný, a proto se znovu ozýváme. A ozýváme se jako jedni z prvních a ozýváme se velmi slyšitelně i ve vztahu ke všem našim evropským partnerům, a to, co přinášíme, aby mohlo uspět, má své spojence, má jasný hlas rozumu, má jasný hlas spojenectví nejenom s těmi zeměmi, ale pochopitelně také s těmi, kteří jsou klíčoví pro zachování pracovních příležitostí v České republice a v dalších státech Evropské unie, kteří jsou klíčoví pro zachování konkurenceschopnosti evropského průmyslu, a to jsou jak výrobci, tak samozřejmě jejich zástupci, ale pochopitelně i sociální partneři jako jsou odbory.
Tady bych v tomto případě očekával jednoznačnou podporu tohoto postoje ze strany opozice, a pokud se máme někde spojit, tak přesně v tomhle bodě. Snaha vytěžit nějaké body i z evidentních lží, jak to předvedl Tomio Okamura, který si ani nepřečetl zjevně, že to, co v tuto chvíli Česká republika odmítá, je prvotní návrh Evropské komise, který bude projednávat Evropský parlament a švédské předsednictví v trialogu.
Věřím, že se mi podařilo vyvrátit zjevné nesmysly, smyšlenky a zároveň upozornit na to, že postoj, který uplatňujeme v rámci České republiky, v rámci diskuse s našimi zahraničními partnery, je ve skutečnosti jediná možná cesta, jak uchránit český průmysl, ale i evropský průmysl před hrozbami, které jsme popsal. Děkuji za pozornost a v tomto ohledu pevně doufám, že se dočkáme spíše konstruktivní a efektivní podpory než nesmyslných a lživých útoků.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Další s přednostním právem v pořadí vystoupí pan předseda Fiala, připraví se pan poslanec Brabec. Prosím, pane předsedo.
Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. I já samozřejmě částečně také navážu na pana ministra a musím říct, že si toho celkem vážím, že tady sedí a že mě v některých věcech bude poslouchat, protože já si nemyslím, že se shodujeme úplně na všem, co tady bylo řečeno, a myslím si, že by k tomu měla ještě být nějaká diskuse.
Soubor navrhovaných závazných nařízení Evropské komise zvaný norma Euro 7 je pro SPD, a hlavně pro Českou republiku a její budoucnost naprosto nepřijatelná. Její schválení by znamenalo zásadní ohrožení automobilového průmyslu, který je páteří českého hospodářství, když produkuje cirka 10 % hrubého domácího produktu. A nejde jen o ohrožení výroby osobních automobilů, ale i výroby nákladních automobilů a autobusů. Možná to není tolik známé, ale faktem je, že Česká republika je doslova autobusovou velmocí. Žádná jiná země na světě totiž nevyrábí v přepočtu na tisíc obyvatel tolik autobusů jako právě Česká republika, zejména ve firmách Iveco Vysoké Mýto a SOR Libchavy. ***